Jump to content

Recommended Posts

Posted

Såg på FM:s hemsida att man förlängt ansökningsperioden för KS09 till 23 mars, en förlängning med en månad alltså. Har man för få sökanden eller ?

Posted
Såg på FM:s hemsida att man förlängt ansökningsperioden för KS09 till 23 mars, en förlängning med en månad alltså. Har man för få sökanden eller ?

Väldigt troligt! Med tanke på att dom har i gång en massa insats bataljoner, kompanier och en KS mission. Sen så är väl KS inte så intessant längre.

Posted

Någon som vet hur länge man tänker ha bataljoner i Kosovo?

Det sägs ju vara lugnt nu, men det kan ju ta hus i helvete om man drar ur bara sådär...

Posted

Britterna har ju lämnat Pristina så svenskarna har ju hand om det området. Misstänker att det blir nog ett på par till missioner där. Tror nog inte Unmik själva reder ut det där ner riktigt än.

• 2 months later...
  • Forumsledning
Posted (edited)

Visste fan inte i vilken tråd jag skulle lägga det här, den här får duga.

Var i Boden på återträff för oss KS05´are och när vi hade psykologsamtalet med min grupp så snubben som var vår samordnare/psykolog/rehabsnubbe som även var Chef för Rehab-sektionen på HKV, sa att det kommer bli ett liknande system (nästan identisk) med den hemrotation och missionslängd som finnarna har. (vi ställde lite ledande frågor om jag säger så :D )

Ni som gjort mission vet vad jag menar. Detta kommer att ske och är inte nått de funderar över utan mer att de lägger upp hur det ska vara. Samt så sa han att rotationen kommer bli mycke smidigare, exakt hur uppfattade jag inte, men det skulle inte bli bataljon eller kompanivis, utan i mycke mindre enheter.

Han berättar även att, även om vissa förmåner verka skumma så styrs mycket det av skattemyndigheten och det finns inte mycke de kan sätta emot dem. Så om t.ex en mission skulle vara i 1 år istället, och med flera leave-resor samt att det kommer bli civil-flyg istället så lyckas de inte att fixa 1års-skatteregeln, utan att skattemyndigheten e på dem som fan.

Hurvida det här nu ökar antalet sökande kan vara svårt att spekulera om... För min del så ser jag ju bara massa fördelar med längre mission o fler hemresor.

men men, tänkte bara meddela innan jag glömmer det.. kan ju vara intressant att veta att det kommer hända lite saker. Detta sker ju nästan samtidigt som att OPIL tagit över och SWEDINT flyttar till Livgardet osv..

talihoo..

Edited by Kimster
Posted

Antagligen :D

Posted

Har hört att KS09 skall vara den sista 6-månadersmissionen men på rekryteringssidan står/stod att den skulle vara 6 månader med möjlighet till förlängning.

Enkäter angående intresse för längre missioner skickades ut till KS05 och 06 men jag har inte hört resultatet av undersökningen.

Jag skulle nog kunna tänka mig att åka ett år med finnarnas förmåner. Det är nog värre med de som har familj men det borde gå att lösa genom att vissa tjänstgör kortare tid (så är det idag också). Samtidigt är det lite synd att exempelvis EOD får en riktigt lång utbildning men bara tjänstgör 6 månader i missionsområdet. Även S5 skulle behöva längre missioner.

En möjlig anledning till att man förlängde ansökningsperioden är att man bara kan söka tre befattningar åt gången, alltså skulle de flesta söka IA, NL, FK osv för att öka chanserna att komma med där. Detta är ren spekulation.

Posted

Är det nån som kan redogöra för finnarnas system eller har någon länk där man kan läsa om det?

För mig som har familj känns det som att det verkligen är kört med fler missioner om det blir ett år.

Dock tror jag att det kan vara bra med längre tid i missionsområdet.

The Swede

Posted

Som jag förstod det jobbar de några veckor och är sedan ledig ett tag och så rullar det på. Hur många dagar jobb följt av hur många dagar ledigt vet jag inte.

Det blir ju självklart lite värre än att veckopendla i Sverige men ändå uthärdligt.

Idag är det ju vissa delar av bataljonen som har rekryteringsproblem. Därför tillåter de att en del "sommarjobbar" i två-tre månader. I en del fall tar någon annan vid för resterande del av missionen men inte alltid.

Om man tillåter sådant och fortfarande har minst två rotationsperioder per år kan det ju fungera för de flesta.

Det är ju idag lite synd att man nästan måste börja om var sjätte månad. Det innebär dessutom att den produktiva delen av missionen blir mycket mindre än 6 månader per mission. Detta eftersom det tar en till två månader att komma igång och på slutet väntar alla bara på hemrotation och lägger mer tid på att förbereda överlämningen än att göra någon nytta. Det kan till viss del också bero på att det är väldigt lite att göra numer.

Men om de skulle införa ettårsmissioner med nuvarande leave-system skulle de få se på rekryteringsproblem.

Posted
Jag skulle nog kunna tänka mig att åka ett år med finnarnas förmåner.

Hittade en passande bild på nätet, detta är från något som de kallade "motivationstorget" i Golan...

Sisu006.jpg

Posted

Jag var ju också på återträff för Ks05, "min" KC är tydligen med i den arbetsgruppen som jobbar med förändring av rotation/leave systemet.

Skall se om jag kommer ihåg hur det är för FINBAT..

(Ta denna info med en skottkärra salt alzå)

Kort innebär det att man jobbar 4 veckor o är ledig 1, man kunde spara den veckan och jobba 8 veckor och vara ledig 2, men man kunde inte spara fler. Leave ges givetvis i mån av möjlighet.

Hela bataljonen byts inte ut samtidigt, utan lite hipp som happ, en del väljer att skriva på får ex: 3, 6, 9, 12 månader, vilket innebär att vissa delar av en pluton/grupp byts ut under tiden, de "gamla" lär upp de "färska" även vem som är gruppchef varierar beroende på utb. och tid i missionesområdet.

Alla leave resor sker med "vanligt" flyg, alzå ingen Herca mer, inte skulle jag lipa för det...

Fördelarna är att det kostar mindre med utbildningen då man inte behöver utbilda en hel bataljon åt gången, vilket kostar ohyggliga pengar och det är dessutom svårt att hitta instruktörer utan att utbildningen på de ordinarie förbanden blir lidande.

Givetvis kommer det bli smidigare i missionsområdet då man som tidigare påpekats inte behöver uppfinna allt på nytt igen, vilket i min mening är mycket vanligt.

Som sagt, detta är inte hugget i sten eller den ultimata sanningen, det är vad jag kommer ihåg, och jag är gammal och yr... :blink:

Jag tycker det låter skitbra, det är ju en förbannat stor skillnad att vara hemma var 5:e vecka än 3 veckor på 6-7 månader...

Guest Andrew
Posted (edited)

De finnar vi jobbade ihop med under Sökop. på KS06 jobbade i missionsomr. i 8 veckor sedan flög de civilflyg hem (som de flesta redan vet) för att vara lediga i 3 veckor.

Instämmer med 106 ... vissa befattningar typ EOD mfl. skulle fungera effektivare med längre missionstid.

Sökplutonen som jag låg på t.ex ... började fungera som bäst efter 4 1/2 månad.

Synd och skam att börja om ifrån noll var sjätte månad när man har en väl fungerande

pluton/enhet/funktion.

Men , men ... detta är ju SWEDINT i ett nötskal som alla som tidigare gjort mission

redan känner till. ( se alltid till att uppfinna hjulet på nytt ) istället för att dra nytta av redan fungerande koncept.

;-):blink:

Edited by Andrew
Posted

-98 pratade jag senast med några finnar om detta, så det kan ju ha ändrats sedan dess, men då började ledigheten att räknas från det att man stod på finsk mark. De flög med Finnair från Ungern (Budapest kanske?) så transporten dit/tillbaka till missionsområdet räknades inte in i ledigheten. Verkar ju jäkligt schysst det med. Då hade de i alla fall möjligheten att även vara hemma i valfritt antal dagar, om de fick ledigheten beviljad vill säga. En kille som jag pratade med åkte hem till Finland 1 dag (!) och hämtade en sprillans Volvo som han tog med sig till Ungern, för att ställa den där i ett år eller så... Så de hade väl även en motivationspark även där då... :ph34r: