Jump to content

Stridsfordonsbefäl, GC800

Recommended Posts

Hej,

Det är nämligen så att jag alldeles precis nyligen antagningsprövat som det heter för oss tjejer och då valde jag ut att ev. bli Stridsfordonsbefäl.

Nu är det så att jag inte tycker jag fått tillräckligt mycket info för att ta ett avgörande beslut att skriva under papprena och skicka in. Jag anser att det är för lite info både på lumpen.nu och mil.se och undrar därför om någon här har någon erfarenhet eller ens kunskap om just den här befattningen och skulle kunna tänka sig att berätta om den för mig och hur det var under deras utbildning? Helst om ni som har erfarenheten om detta har erfarenheten från TrängR.

Tack på förhand!

Förlåt, men har du sökt på forumet överhuvudtaget? Vad EXAKT är det du vill veta? Det kanske är bättre att precisera lite fler frågor än att ställa en allmän fråga. Personligen tycker jag att det står ganska mycket matnyttigt på de sidorna men det får väl stå för mig...

Edited by Ekvall

Ja, jag har sökt här på forumet men fann bara en gamla saker som inte känns så aktuella idag när Försvaret ändrats såpass mycket pga besparingar osv.

Jag vill få veta vad de fått göra de som haft den här tjänsten, vilka/vilket fordon som nyttjades, hur fysiskt krävande det är osv. Allt som kan vara av intresse helt enkelt. Jag är nämligen ännu tveksam till den här tjänsten och hade tänkt vänta till nästa vecka med att bestämma mig och hinna få kontakt med någon eller några som har erfarenhet nog att berätta allmänt för mig så jag kan känna efter om detta är något för mig. Jag vill så grymt gärna vara på en tjänst som jag kommer trivas med och inte känna efter ett tag att jag nog valde något jag inte gillar.

Jo, klart det står bra på de sidorna, men jag känner att jag vill ha något mer, något djupare än bara den informationen.

Besvarar det dina funderingar?

Ja, det besvarar väl mina funderingar någorlunda. Det var inte meningen att låta så sur men många missar/skiter helt i att leta på egen hand. Nu ska jag inte vara sån men det STÅR faktiskt på TrängRegs hemsida att det är Patgb 203 som nyttjas ;-) De övriga frågorna för man väl lämna åt någon annan att besvara.

Jo, det förstår jag. Jag vet hur det är med en del människor som kommer helt hejsan svejsan utan någon som helst koll. Så det är lugnt för min del ;-)

Jag tänkte mest ifall det finns fler fordon som nyttjas, lät nästan så på inskrivningsförättaren. Han bara visade PTB 203 som hastigast för mig.

Desto mer information jag får, desto mer kött på benen får jag :-P

Jo, det förstår jag. Jag vet hur det är med en del människor som kommer helt hejsan svejsan utan någon som helst koll. Så det är lugnt för min del ;-)

Jag tänkte mest ifall det finns fler fordon som nyttjas, lät nästan så på inskrivningsförättaren. Han bara visade PTB 203 som hastigast för mig.

jag är nyinryckt som GC800 stridsfordonsbefäl, dock på ingkomp och vi kommer att utbildas som vagnchefer på bv206, skulle tro att det är något liknande fordon som du skulle utbildas på. Ingen strf 90 eller strv 122 utan något lättare militärt fordon, som din grupp kan åka omkring i och lösa era uppgifter med.

jag är nyinryckt som GC800 stridsfordonsbefäl, dock på ingkomp och vi kommer att utbildas som vagnchefer på bv206, skulle tro att det är något liknande fordon som du skulle utbildas på. Ingen strf 90 eller strv 122 utan något lättare militärt fordon, som din grupp kan åka omkring i och lösa era uppgifter med.

Skulle du kunna berätta lite mer om vilka era uppgifter kommer vara osv? Skulle vara tacksamt :D

Vore det inte bäst och enklast om du bara ringde till pliktverket alt. det förband du kommer att tjänstgöra på och be om att få prata med någon som kan ge dig de frågor du vill ha svar på? Så slipper du vänta in svar från folk, samt undviker alla de mest konstiga missförstånd som kan ske på ett forum. (inget ont om Soldf:s forum men ni förstår nog) :/

Det är mitt heta tips.

Lycka till!

Vänliga hälsningar

John

Crap, nu känner man sig gammal och bitter, men du låter såinihelvete bortklemad i din inställning till att göra lumpen.

Du är rädd att välja en tjänst som du efter ett tag inte är nöjd med?

Inser du hur många som kommer med frågan "HUR SKA JAG FÅ EN TJÄNST ÖVERHUVUDTAGET"? I "Dessa tider" så ska du nog dessutom inte vara säker på att en tjänst och fordon är densamma från år till år, befäl och organisation kan ändra sig och göra att en beskrivning av en tjänst här som är ett eller ett par år gammal kan vara fullständigt åt skogen när du ryckt in, eller så hamnar du på en annan pluton än den beskrivna tjänsten, men tjänsten har fortfarande samma kod.

Mitt tips för att få någotsånär rätt information, om det är så noga att du inte litar på den information som står på nätet är att du antingen pratar med pliktverket och "kräver" mer information, eller så ringer du till förbandet du söker. Eller så låter du bli alltihop, för det kommer i slutänden förmodligen inte bli exakt samma som någon beskrivit ändå. Att jämföra stridsfordonsbefäl mellan P4, Ingkomp och TrängR är inte görbart. Det är olika världar.

Som jag har försökt få fram ett bra tag här nu är att jag bara vill ha kontakt med någon som har haft den här befattningen alternativt arbetat nära den som kan berätta om hur det var under deras utbildningstid.

Jag känner redan till att mycket kan hinna förändras innan jag rycker in och jag är tacksam över chansen att få göra lumpen. Men för att öka mina förutsättningar för att klara av det och för att inte vara en belastning för min grupp så vill jag ha så mycket information som möjligt så jag kan fatta ett bra beslut som gagnar alla, inte bara mig själv.

Nu känner jag mig också lite gammal, inte så bitter dock.. Men tänk för lite drygt tio år sedan.. eller inte ens så långt bak egentligen.. Då blev du placerad, punkt.. Fanns inget soldf forum då inte. Ingen fin hemsida som lumpen.nu och desutom så var personalen på pliktis ganska så otrevliga.

Jag tror inte du behöver oroa dig för att brist på information om din tjänst kommer göra dig till en belastning, dët finns så mycket annat. Alla börjar från noll. Du går genom grindarna precis som alla andra och ni är lika nollställda allihop.

Nu abryter vi allt hackande på Snuffel.

Sure, man ska vara nöjd med att få göra lumpen överhuvudtaget, men man borde ju ändå få ställa frågor om tjänstgöringen och inte nöja sig med "pissidor" som lumpen.nu och mil.se.

Och visst, för 10 år sedan var beväringsmannen i en helt annan situation än idag. Då fanns inte SoldFForum och då fanns inte individens möjlighet att påverka i stor utsträckning. Men nu finns möjligheten och idag är den grovt stora majoriteten av alla inryckande soldater frivilliga och då borde försvarsmakten anpassa sin information och verksamhet därefter och så även vi.

Dessutom är det just sådana här frågor som det här underforumet skapades för att besvara. Vi ska givetvis vara tacksamma för att forumet finns som ett utmärkt komplement till lumpen.nu, men då ska vi också se till att använda oss utav vad forumets erfarenhetsbank har att erbjuda.

Snuffel vill ha frågor ang. vilka tjänster man kan få som GC800-inskriven på TrängR och hur dessa ter sig under utbildningstiden. Det kan ju omöjligt vara några konstigheter med det.

Rättning, mittåt!

/simon, BlåGul

Stridsfordonsbefäl, säger du? Så som jag har uppfattat det kan du nog hamna lite varstans, faktiskt.

Vagnsgruppen på min pluton ska i alla fall bussa runt kompanichefen (bland andra) och ett gäng signalister i patrian.

Sen undrar jag om inte eskort har egna stridsfordonsbefäl, och då är det helt andra uppgifter antar jag...

Sammanfattningsvis: Allt beror helt på vilket kompani, vilken pluton och vilken grupp etc. du hamnar på vid inryck.

Beskrivningarna/berättelserna som finns på mer "officiella" sidor brukar vara rätt så förskönande, ta dem med en stor nypa salt.

Fordonen som används är (eller var i alla fall förra året då jag lumpade på TrängR) Patgb203 ("Patria"). Tydligen ska det användas XA-180 ("Sisu") i år, tror dock att de byter tillbaka till 203an igen. BV är nog inte aktuellt då det är Eskort som har fordonen och de eskorterar lastbilar. Bandvagnarna är rätt långsamma, så är tveksam om de kommer nyttjas.

Tjänsten är rätt fysiskt krävande, dock behöver man inte vara någon fysmogul för att klara det. Detta kan jag i och för sig inte gå helt i god för, eftersom jag inte genomfört utbildningen själv.