Jump to content

Nya regler för Skyddsvaktsutbildning


Recommended Posts

Jag ställer mig bara frågan... såsom varandes klen och muskellös... Om livet är dig kärt, kämpa för det... oavsett vad SäkI säger...

 

SäkI!!! Vad jag kan läsa så börjar det bli en bibel för vissa....

Det är ju faktist en viss skillnad mellan laga befogenhet och nödvärn.....

 

Om du skall avlägsna någon eller visitera någon så måste du hålla i eller påverka någon annas kropp, det sker då med laga befogenhet, om du inte använder "rätt" våld har du gjort fel precis som om du skulle skjuta varningsskott i en situation där det uppenbart inte finns lagstöd för det med du tyckte att det kunde vara bra "därför att..".

Av de här skälen är det viktigt att den som utbildar både kan skyddslagen utan och innan samt är mycket bekant med FMs godkända närkampsystem för att kunna visa vilka tekniker som får användas med laga befogenhet.

 

Det skall bli mycket intressant att se hur skyddsvaktskurserna kommer att se ut under året. Hur många Närkampsinstruktörer kan Hv knyta till sig genom hemförbanden? Måste vi kanske utbilda egna eller tar vi nu så smått steget till att utbilda våra soldater på riktiga förband?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag har genomfört skyddsvaktsutbildningen under min pågående värnplikt. Jag har inte koll på exakt antal timmar som vi hade, men vi hade en heldag plus kvällstjänst med ren närkamp samt ytterligare en belastningsövning på skjutbanan. I detta ingick också grundläggande hantering av batong och handfängsel. Allt detta använde vi även under den fortsatta tillämpade skyddsvaktsutbildningen.

 

Om jag skulle gå med i HV efter MUCK, vilket inte känns helt osannolikt, kan jag då behålla min skyddsvaktsbehörighet eller måste jag göra om allt en gång till?

Link to comment
Share on other sites

Jag har genomfört skyddsvaktsutbildningen under min pågående värnplikt. Jag har inte koll på exakt antal timmar som vi hade, men vi hade en heldag plus kvällstjänst med ren närkamp samt ytterligare en belastningsövning på skjutbanan. I detta ingick också grundläggande hantering av batong och handfängsel. Allt detta använde vi även under den fortsatta tillämpade skyddsvaktsutbildningen.

 

Om jag skulle gå med i HV efter MUCK, vilket inte känns helt osannolikt, kan jag då behålla min skyddsvaktsbehörighet eller måste jag göra om allt en gång till?

 

Om förordnandet fortfarande är giltigt ser jag inget skäl till att du måste gå om alltihop igen.

Link to comment
Share on other sites

Västerbottensgruppen (eventuellt allt HV inom I 19) har någon sorts policy om att alla ska nyutbildas oavsett om man har giltigt förordnande från GU eller annat. Antagligen för att likrikta och säkerställa någon sorts miniminivå. Med tanke på hur skyddsvaktsutbildning de facto kan se ut på vissa GU-förband så är det nog i grunden positivt. Sen är det kanske en annan sak om skiten träffar fläkten och det uppstår ett verkligt behov av skyddsvakter...

Edited by LeadHead
Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde utbildningen hösten 06 och hade intro kurs till hemvärnet i helgen, dock blev jag spysjuk efter första dagen så jag får vänta 11 veckor till nästa utbildning, hursom så visade jag upp mitt bevis som gäller till 2011 men majorn sa att jag var tvungen att göra om teori och allting iaf :rockon:

Edited by pnilz
Link to comment
Share on other sites

Det beror en hel del över vilket förband som utfärdade skyddsvaktsbehörigheten under GU och vilken utbildningsgrupp som man sedan tillhör. Har man gjort GU vid P4 och sedan går med i hemvärnet under i19 då är det ny utbildning som gäller för att C i19 ska kunna godkänna dig som skyddsvakt. HAr man däremot gjort GU under P4 och går med i hemvärnet under P4 behöver man inte göra om skyddsvakten (förutom skjutprovet). Dock blir det vanligare och vanligare att skyddsvaktsförordnandet från GU inte är på 5år, utan enbart under den tid som soldaten genomför GU och då blir det ganska enkelt ur ett Hv-perspektiv. Detta var lite kortfattat vad som gäller. Sedan går det naturligtvis att göra lokala avsteg så att alla som gör intron även gör skyddsvaktsutbildningen, vilket är ganska praktiskt.

Link to comment
Share on other sites

Mitt skyddsvaktsbevis gäller i två år från utfärdandet och är utfärdat av Marinbasen.

 

Kan ju hoppas att eventuell utbildningsgrupp kan godkänna det. Annars är det väl bara att krypa till korset antar jag.

 

EDIT: Grammatik.

Edited by Skoog
Link to comment
Share on other sites

Det beror en hel del över vilket förband som utfärdade skyddsvaktsbehörigheten under GU och vilken utbildningsgrupp som man sedan tillhör. Har man gjort GU vid P4 och sedan går med i hemvärnet under i19 då är det ny utbildning som gäller för att C i19 ska kunna godkänna dig som skyddsvakt. HAr man däremot gjort GU under P4 och går med i hemvärnet under P4 behöver man inte göra om skyddsvakten (förutom skjutprovet). Dock blir det vanligare och vanligare att skyddsvaktsförordnandet från GU inte är på 5år, utan enbart under den tid som soldaten genomför GU och då blir det ganska enkelt ur ett Hv-perspektiv. Detta var lite kortfattat vad som gäller. Sedan går det naturligtvis att göra lokala avsteg så att alla som gör intron även gör skyddsvaktsutbildningen, vilket är ganska praktiskt.

 

Lokala avsteg?

Jag gick grundkurs HV (LGG) ca 8 veckor efter muck (militärpolis, Livgardets Dragoner) och var tvungen att skriva nytt skyddsvaktsprov samt genomföra skjutningen.

 

Så gick det till då..

Link to comment
Share on other sites

1990:13

 

6 § Som skyddsvakt får endast den godkännas som har erforderlig utbildning och som även i övrigt är lämplig för uppgiften.

 

Kan det vara så enkelt att en ev. ny huvudman vill ha torrt på fötterna med avseende på min kursivering. Det är alltså en bedömningsfråga, och upp till ansvarig att avgöra om man vill säkerställa(egna tester) att individen är lämplig. Därför kan det se lite olika ut beroende på vart man kommer i från och vart man flyttar. Vissa litar på att avlämnande förband gjort en tillfredsställande bedömning, och vissa vill ha torrt på fötterna enl. principen....förtroende är bra, kontroll är bättre. Min alldeles egen teori! :)

Link to comment
Share on other sites

1990:13

 

6 § Som skyddsvakt får endast den godkännas som har erforderlig utbildning och som även i övrigt är lämplig för uppgiften.

 

Kan det vara så enkelt att en ev. ny huvudman vill ha torrt på fötterna med avseende på min kursivering. Det är alltså en bedömningsfråga, och upp till ansvarig att avgöra om man vill säkerställa(egna tester) att individen är lämplig. Därför kan det se lite olika ut beroende på vart man kommer i från och vart man flyttar. Vissa litar på att avlämnande förband gjort en tillfredsställande bedömning, och vissa vill ha torrt på fötterna enl. principen....förtroende är bra, kontroll är bättre. Min alldeles egen teori! :rolleyes:

 

Det är förmodligen så. Men kvaliteten på "den erfoderliga utbildningen" varierar från mycket bra till suger så för säkerhets skull kollar man på några ställen. "Lämplig för uppgiften" är ju en subjektiv bedömningsfråga vilket också innebär att om man visar sig olämplig så kan (bör) man bli av med förordnandet.

Link to comment
Share on other sites

Det är förmodligen så. Men kvaliteten på "den erfoderliga utbildningen" varierar från mycket bra till suger så för säkerhets skull kollar man på några ställen. "Lämplig för uppgiften" är ju en subjektiv bedömningsfråga vilket också innebär att om man visar sig olämplig så kan (bör) man bli av med förordnandet.

Just dé! Det handlar om ambitionsnivå. Hur proffsig(kvalitet) vill man att verksamheten skall vara, och vilken risk(kvalitet) är ansvarig beredd att ta. Lämpligheten kan givetvis ha en koppling till utbildningskvalitet, lika mycket som det kan handla om personliga egenskaper. Uppdragstaktiken gör att saken behandlas på olika sätt lite här och var. Givetvis skall man kunna fråntas ett förordnande om ansvarig inte känner sig tillfreds.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...