Jump to content

Nya regler för Skyddsvaktsutbildning


Recommended Posts

Den som har nya Säki kan läsa att den som skyddsvakt skall gå, skall ha närkampsutbildning min 6-8 h, hållen av en närkapsinstruktör inom FM.

Detta borde betyda att ingen av oss i Hv kan längre verka som skyddvakt tills vi fått den utbildningen.

 

Och nej jag har inte sidnummer eller stycke på det i nya Säki 2008, fick det till mig telefonledes i går kväll av säker källa.

 

Dags att planera om utbildningsplanerna kanske ?

Link to comment
Share on other sites

Nu kanske detta inte svarar på frågan om hur nya säkI ska hanteras utan mer hur det ser ut ute i hemvärnet och så här upplever jag det.

 

Jag har alltid ställt mig frågande till hur det här med närkamp ska fungera vid en skyddsvaktsituation så här kommer några av mina erfarenheter

 

När jag gjorde värnplikten så hade vi en veckas skyddsvaktsutbildning och då kan man ju tänka sig att man borde lägga en hel del tid på närkampen, men icke. Befälet lade nog 15-20 min på det hela och då lät det såhär. "Någon som kan något bra grepp och som vill dela med sig"?

 

När jag sedan började i hemvärnet och gick skyddsvaktsutbildningen över en helg så lades en fjärdedel av tiden på just närkamp. Denna gången hade vi två polisinstruktörer inom närkamp så dessa killar kunde verkligen sina saker. Tror de lärde ut två eller tre mycket enkla grepp, men istället lärde man sig dem riktigt bra och de skulle funka även i en skarp situtaion. Det är ju trots allt en helt vanlig person utan tidigare närkampsutbildning som utbildas och det verkade de ha insett. Som en röd tråd igenom utbildningen var det hur allting skulle se ut i media. För i stort sett överallt där hemvärnet verkar i en skyddsvaktsituation finns media. Det såg vi ju senast efter helikopterkraschen. Den andra röda tråden var att den man ev skulle avlägsna, omhänderta eller gripa inte under några som helst omständigheter skulle komma till onödig skada för då skulle man få skit så det räckte efteråt. Fan hemvärnet verkade ju inte så kassa på det här ändå, tänkte jag.

 

Tyvärr skulle min åsikt om detta ändras. För ett tag senare så var det en kompaniövning som fokuserade på tillämpad skyddsvakt. Övningen började med 2 till 3 timmars närkamp och till det fanns det en inhyrd närkampsinstruktör. Utbildningen gick till ungefär såhär. Han lärde ut en hel bunke grepp och trick och när ett grepp eller trick inte fungerade på en själv, den påstådda smärtan kom inte, så sa han att då fick man pröva något annat. Greppen var ibland på förljande nivå. Greppa tag om höger arm, sätt ett finger tre fingrar ovanför armbågen och börja såga samtidigt som du vrider runt :S. Heltokiga grejor att lära ut till någon vars totala närkampsutbilning kommer vara just de här två till tre timmarna. Nån gång hörde man "Var nu försiktiga så ni inte skadar varandra eller någon kör ansiktet i grusen när ni plockar ner varandra, men detta ska ni ju förståss inte bry er om när ni har med buset att göra". Tillslut så lär han ut hur man ska ta hand om sittstrejkande ungdomar genom att lyfta dem i öronen eller ett grepp i halsen. Heltokigt helt enkelt. Tänk om hemvärnsoldater skulle ut och tillämpa detta. Det hade ju bara blivit pankaka. Sedan under tillämpningen så blev det vid ett tillfälle närkamp med hemvärnssoldaten som vinnare, dock var motståndaren en FBU-unge och hemvärnssoldaten ungefär dubbelt så stor. Självklart så tolkades detta som en effekt av den utomordentliga utblidningen de hade fått tidigare under dagen. ynk.

 

Hur ser det ut på andra håll?

 

Den närkampsutbildningen jag fick under min skyddsvaktsutbildning borde ju uppfylla kravet så antingen var det oplanerat eller så är utbildningarna redan planerade efter nya SäkI. Ska tillägga att jag gick denna utbildning hösten 06.

Link to comment
Share on other sites

6-8timmar?

På befintliga skyddsvaktsförordanden?

 

Det låter som nån på HKV inte har riktigt bra verklighetsförankring...

För det innebär att FM står helt utan skyddsvakter tills dom genomfört en massiv utbildning över hela org!!

 

Förhoppningsvis har dom lagt in att det gäller nya förornanden..

 

20timmars Hv kommer troligtvis kunna genomföra inget mer än skyddsvaktsutbildning framöver alltså?

 

Någon som har HvSS målkatalog för 2008, den borde klargöra vad skyddsvaktsutbildningen skall innehålla?

Link to comment
Share on other sites

6-8timmar?

På befintliga skyddsvaktsförordanden?

 

Det låter som nån på HKV inte har riktigt bra verklighetsförankring...

För det innebär att FM står helt utan skyddsvakter tills dom genomfört en massiv utbildning över hela org!!

 

Förhoppningsvis har dom lagt in att det gäller nya förornanden..

 

20timmars Hv kommer troligtvis kunna genomföra inget mer än skyddsvaktsutbildning framöver alltså?

 

Någon som har HvSS målkatalog för 2008, den borde klargöra vad skyddsvaktsutbildningen skall innehålla?

 

6+8 h skall det vara mostvarande block 2

 

Klart är iallafall är någon inte tänkt till ordentligt

Link to comment
Share on other sites

Spontant så känns 6-8 timmar ganska luddigt och spontant så känns det som att man mest vill rycka på axlarna.. 6-8 timmar är ingenting särskillt då man antagligen endå aldrig kommer repetera det om man nu får utbildningen.

Jag tycker det känns som att någon har tänkt till, bättre skyddsvakter är ett bättre HV är en bättre organisation.

Link to comment
Share on other sites

Jag ska inte hålla er på halster längre... Men skyddsvaktsutbildningen är (Enl Målkatalogen 2008) följande:

 

slutmål

- Hemvärnssoldaten skall efter genomförd utbildning och godkännande vara skyddsvakt vid bevakning av skyddsobjekt.

delmål

Hemvärnssoldaten skall efter genomförd utbildning:

- ha kunskap om, samt förståelse för, grundläggande rättsliga principer (behovs- och proportionalitetsprincip)

- ha kunskap om grundläggande fri- och rättigheter och utifrån dessa känna till grunder för olika typer av frihetsberövanden

- ha kunskap om begreppet skyddsvakt ha grundläggande kunskap kring grunder för ansvarsfrihet enligt 24 kap BrB

- ha förståelse för begreppet nödvärn enligt 24 kap BrB

- ha grundläggande kunskaper om Lag (1990:217) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m. ”Skyddslagen” - kunna hantera och agera korrekt med skjutvapen och övriga tekniska hjälpmedel som han/hon utbildats på -

- ha kunskap om hantering av brottsplats

- ha kunskap om straffrättslig immunitet

Resurser:

En Instruktör skyddsvakt nivå Examinator och en - flera Instruktörer skyddsvakt, skjutbana, lektionssalar, förläggning, ammunition, förplägnad, fordon mm + en certifierad Instruktör närstrid/självskydd Block A + D vid Block D-utbildning

Styrningar:

-Genomföres under en/två helger (20 tim + 6 tim block D) enligt HvSS utbildningsplan ”SKYDDSVAKT Ver 1.0 2008”.

- Skrivelse HKV daterad 2006-05-24, Dnr 100923:67866 Direktiv för hantering av godkännande av skyddsvakter

Övrigt:

Hemvärnssoldaten skall ha genomgått grundläggande sjukvårdsutbildning innan han/hon får agera som skyddsvakt

 

Är det någon småpåve där ute som kör ett eget race i skyddsvaktsutbildningen så gör de fel. Sedan finns det lite andra saker att ta hänsyn till osv. Men de tänker jag inte fördjupa mig in i. Så det står ingenstans i SäkI om detta med närkamp för att vara skyddsvakt. Däremot finns det ett kapitel i SäkI G 2008 som behandlar närkamp. Så hemvärnet skall utbildas enl Skyddsvakt ver 1.0 2008. och ingenting annat.

Link to comment
Share on other sites

Hittade igen målkatalogen och HvSS i röran av länkar på mil.se tillslut...

http://www.hvss.mil.se/attachments/malkatalog_2008_Hv.pdf

 

Sidan 46: Skyddsvaktsutbildning och godkännande av skyddsvakt

 

Resurser:

En Instruktör skyddsvakt nivå Examinator och en - flera Instruktörer skyddsvakt, skjutbana, lektionssalar, förläggning, ammunition, förplägnad, fordon mm

+ en certifierad Instruktör närstrid/självskydd Block A + D vid Block D-utbildning

Styrningar:

- Genomföres under en/två helger (20 tim + 6 tim block D) enligt HvSS utbildningsplan ”SKYDDSVAKT Ver 1.0 2008”.

- Skrivelse HKV daterad 2006-05-24, Dnr 100923:67866 Direktiv för hantering av godkännande av skyddsvakter

 

Är denna tid (26timmar totalt?) inräknad i den tid vi har som garanterad årlig övningstid eller är det utöver årliga 20timmar?

Link to comment
Share on other sites

Var i nya SäkI står detta?

 

Jag hittar inte denna information i SäkI2008 G.

 

så sluta tro, och peka på bok, sida, kapitel, paragraf i SäkI2008 där detta står.

 

Fk Satan

Blågul

@Fk Satan

Detta rör sig troligen om ett missförstånd. för att få utbilda på närkamp ska man ha genomfört RPS utbildning, övergångsregler finns till 2009 utgång.

Källa: Säki G kap 29 sid 315-316

Rätt kul också att man måste vara officer för att få utbilda så det torde ju exkludera många i HV då eller?

II63

Edit: la till ett ord

Edited by II63
Link to comment
Share on other sites

Var i nya SäkI står detta?

 

Jag hittar inte denna information i SäkI2008 G.

 

så sluta tro, och peka på bok, sida, kapitel, paragraf i SäkI2008 där detta står.

 

Fk Satan

Blågul

@Fk Satan

Detta rör sig troligen om ett missförstånd. för att få utbilda på närkamp ska man ha genomfört RPS utbildning, övergångsregler finns till 2009 utgång.

Källa: Säki G kap 29 sid 315-316

Rätt kul också att man måste vara officer för att få utbilda så det torde ju exkludera många i HV då eller?

II63

Edit: la till ett ord

 

Det stämmer, och det kapitlet kopplat till vad Målkatalogen säger. så ser jag inte problemet. Som alltid så skapas regler i SäkI efter olyckor och incidenter, vilket gör att något sådant har inträffat. SäkI är inte något hinder för utbildning utan ett stöd i utbildning.

Link to comment
Share on other sites

Var i nya SäkI står detta?

 

Jag hittar inte denna information i SäkI2008 G.

 

så sluta tro, och peka på bok, sida, kapitel, paragraf i SäkI2008 där detta står.

 

Fk Satan

Blågul

@Fk Satan

Detta rör sig troligen om ett missförstånd. för att få utbilda på närkamp ska man ha genomfört RPS utbildning, övergångsregler finns till 2009 utgång.

Källa: Säki G kap 29 sid 315-316

Rätt kul också att man måste vara officer för att få utbilda så det torde ju exkludera många i HV då eller?

II63

Edit: la till ett ord

Jag tror att det är bara att hårt reglera utbildningen av våldsanvändning.

Är det någon som har förtroende för följande lösning?

Bosse i 4:pluton har jagat i 20år han kan ju ta hand om skarpskytteutbildningen och Lasse har ju tränat Karate sen mellanstadiet så då får han utbilda skyddsvakterna i handgemäng.....

 

Hemmapulare utan grundläggande förståelse för det system man jobbar med är en direkt fara och i många fall ett hinder i en långsiktig utveckling.

Link to comment
Share on other sites

Var i nya SäkI står detta?

 

Jag hittar inte denna information i SäkI2008 G.

 

så sluta tro, och peka på bok, sida, kapitel, paragraf i SäkI2008 där detta står.

 

Fk Satan

Blågul

@Fk Satan

Detta rör sig troligen om ett missförstånd. för att få utbilda på närkamp ska man ha genomfört RPS utbildning, övergångsregler finns till 2009 utgång.

Källa: Säki G kap 29 sid 315-316

Rätt kul också att man måste vara officer för att få utbilda så det torde ju exkludera många i HV då eller?

II63

Edit: la till ett ord

 

Det stämmer, och det kapitlet kopplat till vad Målkatalogen säger. så ser jag inte problemet. Som alltid så skapas regler i SäkI efter olyckor och incidenter, vilket gör att något sådant har inträffat. SäkI är inte något hinder för utbildning utan ett stöd i utbildning.

 

Då jag nu sitter mer Säki G 2008 framför mig så läser jag i kap 29 närkamp definition: Begrepper närkamp omfattar i FM även laga befogenhetertekniker. Det vill säga grepptekniker, visitation, avlägsnande, omhändertagande samt nyttjande av fängsel/batong med mera.

Utbildning närkamp sker i fastställda block av "särskilda närkampsinstruktörer"

 

Så vitt jag tolkar det gäller det skyddvakteriet

Link to comment
Share on other sites

Då jag nu sitter mer Säki G 2008 framför mig så läser jag i kap 29 närkamp definition: Begrepper närkamp omfattar i FM även laga befogenhetertekniker. Det vill säga grepptekniker, visitation, avlägsnande, omhändertagande samt nyttjande av fängsel/batong med mera.

Utbildning närkamp sker i fastställda block av "särskilda närkampsinstruktörer"

Så vitt jag tolkar det gäller det skyddvakteriet

Min fetstil och understrykning..

 

Man ska vara "certifierad" instruktör för att få utbilda.. Men så är det ju med allt, du ska ha särskilld behörighet för att få lära någon köra bil osv..

Link to comment
Share on other sites

Hemmapulare utan grundläggande förståelse för det system man jobbar med är en direkt fara och i många fall ett hinder i en långsiktig utveckling.

 

Pratar vi om hemvärnsmän eller yrkesofficerare?

Take a pick!

 

Det gäller så klart båda delarna men jag känner att chansen/risken att någon lär ut "knep" eller "metoder" helt ur egen ficka är större på förband utan den organisation som finns runt ett utbildningsförband med allt vad det innebär i form av ordentlig planering och större resurser att ta fram instruktörer till specifika moment i utbildningen.

Link to comment
Share on other sites

Spelar ju ingen roll vad du kan för trollkonster men armar och ben när Säki säger att du skall ha en viss utbildning av FM utsedd intruktör för att lösa en speciell uppgift.

 

nej men om man nu tänker som så att när sk***n träffar fläkten vilket vill man då ?

att jag tar ner en våldsam person på skonsammaste sätt som också är "OK" enligt nödvärnslagen eller att en annan skyddsvakt verkligen tar i med hårdhandskarna vilket senare resulterar i anmälan ?

 

bara frågar...

sen får man ju också tänka på att närkampen i FM är uppbyggd på Krav Maga som i sin tur är uppbyggd på de kamparter som finns

 

får vi denna utbildningen vad bra då...men frågan är väl snarare om inte FM kunde vara något smidigare ?

 

jag skulle vilja ha 1-2 instruktörer Närkamp i varje bat... om det är genomförbart vet jag inte men det skulle ju lösa en hel del problem vad gäller närkampen till skyddsvakterna

Link to comment
Share on other sites

nej men om man nu tänker som så att när sk***n träffar fläkten vilket vill man då ?

att jag tar ner en våldsam person på skonsammaste sätt som också är "OK" enligt nödvärnslagen eller att en annan skyddsvakt verkligen tar i med hårdhandskarna vilket senare resulterar i anmälan ?

 

bara frågar...

sen får man ju också tänka på att närkampen i FM är uppbyggd på Krav Maga som i sin tur är uppbyggd på de kamparter som finns

Fast kravmaga är ganska så brutalt osmidigt och har du rätt att "ta ner" någon så tror jag inte det är sättet du gör det på som är avgörande för eventuell fällande dom. (anmäld lär du bli i vilket fall)

 

Sedan så är väl kravmaga inte alls uppbygt på de kamparter som finns? Judo, karate, m.m är ju just kampsport] kravmaga är mer av formen "hoppa gärna en extra gång på killens bröstkorg"

 

Jag är desutom tveksam till om man till HV lär ut något annat än den mildare formen av "civil" kravmaga.

Link to comment
Share on other sites

Mer hemmabyggda idéer ökar risken rätt rejält för rallarslagsmål invid skyddsobjektet, och det är ju kanske inte så förbannat smidigt. Därav är det en riktigt bra idé att få bort självutnämnda experter och tvinga skyddsvakterna att genomgå en riktig närkampsutbildning med riktiga instruktörer.

 

Ännu en seger för de som vill göra HV till en mer kompetent organisation som man kanske skulle kunna våga använda sig av även i fredstid.

 

EDIT: Efter att ha läst Martin Olssons inlägg så är jag inte så förtjust längre. Kanske lika bra att det blir rallarslagsmål isåfall.

Edited by Born
Link to comment
Share on other sites

Hej på er!

Jag gick skyddsvakt i Helgen i Hässleholm.

Närkamp var på en eftermiddag med en polis från Helsingborg det var 3 timmars närkampsträning.

så nu är man godkänd Skyddsvakt.

 

jahapp... ännu en småpåvelösning. enl målkatalogen som är styrdokumenteet för detta så ska det vara 6h närkamp och 20h skyddsvaktsutb... Totalt 26h för att bli godkänd skyddsvakt.

Link to comment
Share on other sites

Hej på er!

Jag gick skyddsvakt i Helgen i Hässleholm.

Närkamp var på en eftermiddag med en polis från Helsingborg det var 3 timmars närkampsträning.

så nu är man godkänd Skyddsvakt.

Låter som om man skulle haft det upplägget innan årsskiftet om man inte vill strunta i vad chefen säger.....

Link to comment
Share on other sites

Mer hemmabyggda idéer ökar risken rätt rejält för rallarslagsmål invid skyddsobjektet, och det är ju kanske inte så förbannat smidigt. Därav är det en riktigt bra idé att få bort självutnämnda experter och tvinga skyddsvakterna att genomgå en riktig närkampsutbildning med riktiga instruktörer.

 

Ännu en seger för de som vill göra HV till en mer kompetent organisation som man kanske skulle kunna våga använda sig av även i fredstid.

 

EDIT: Efter att ha läst Martin Olssons inlägg så är jag inte så förtjust längre. Kanske lika bra att det blir rallarslagsmål isåfall.

 

jag har aldrig sagt att jag borde bli instruktör för skyddsvakterna

mitt första inlägg var en reaktion på det som CIP skrev

 

visst jag är intresserad av att gå utb till närkampsinstr för att den vägen få ut fler kompetenta skyddsvakter

 

sen vad gäller KRAV MAGA så finns det kampsporter/kamparter där man helt enkelt plockat russinen ur kakan (tagit de bästa tekniker som verkligen fungerar och gjort dem till sina egna)

 

kampsport= en kampstil som du får tävla med ex judo,jujutsu,karate,kickboxing osv osv

 

kampart =en kampstil som inte lämpar sig för tävling eller där man helt tar avstånd från tävling ex. aikido,aikijutsu,bujutsu,taichi,kravmaga,defendo osv osv

 

hoppas jag har benat ur det här så alla är med på vad jag menar

 

jag repeterar : jag har aldrig sagt att jag borde bli instr för skyddsvakterna däremot är jag villig att gå utb för att bli densamme

krav maga är kanske inte det mest lämpliga att lära ut men tänker man att det ska fungera även i strid så får man köpa det...

 

sen håller jag med Fk Satan angående utb.tidens längd 26h SKA vara 26h inget annat...

Link to comment
Share on other sites

jag är på insats i boden, vi har haft kanske runt 20 timmars närkamp totalt, och kanske ca 8 av dom rent inriktade på skyddsvaktstjänst (snällare grepp, batong och handfängseltekniker)

 

alla dessa timmar med certifierade närkampsinstruktörer.... 6-8 timmar är inte så mkt alls, räcker med 2 kvällskurser så är det avklarat... ser inte något problem i det, bara positiva saker?

 

jag tycker personligen att det ska krävas mer för att bli skyddsvakt, det ska till en rejäl skyddsvaktsutbildning för att man ska kunna verka bra i ett skarpt läge....

Link to comment
Share on other sites

Jag ställer mig bara frågan... såsom varandes klen och muskellös... Om livet är dig kärt, kämpa för det... oavsett vad SäkI säger...

SäkI!!! Vad jag kan läsa så börjar det bli en bibel för vissa....

 

Vill bara heja på, sunt förnuft finns inte ibland akademiker, och vilka utbildar våra soldater idag???

Link to comment
Share on other sites

Jag ställer mig bara frågan... såsom varandes klen och muskellös... Om livet är dig kärt, kämpa för det... oavsett vad SäkI säger...

 

SäkI!!! Vad jag kan läsa så börjar det bli en bibel för vissa....

Vill bara heja på, sunt förnuft finns inte ibland akademiker, och vilka utbildar våra soldater idag???

SäkI reglerar som sagt bara utbildning, inte vad man får göra under en skarp situation.

 

Ingen kommer att anmäla någon med hänvisning till SäkI för att denne i nödvärn "kämpat för livet". Den instruktör däremot som inte är närkampsinstruktör och utbildar på något som denne därför inte kan, sitter löst till. SäkI skall vara bibel för den som utbildar trupp. Vem vill i sitt dagliga arbete ha en dålig arbetsmiljö för att arbetsgivaren tillämpar "sunt förnuft, dessutom har vi inte råd att uppfylla alla säkerhetsregler..."?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...