Pbmin Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Hej undrar bara om det finns någon yrkesofficer aktiv i detta forum? Undrar isf om ni kan beskriva lite hur det e att arbeta som yo...funderar på att bli officer... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Ja, Fördelar/positivt: - Mycket stark kamratkänsla på jobbet då man inte bara jobbar 07-16 som i många andra jobb. - Kul att jobba med värnpliktiga, att vinna deras förtroende och känna att det man lär ut fastnar (ibland i alla fall) - Mycket rolig mtrl i på de flesta förband såsom stridsfordon, helikoptrarm haubitsar och snuskburkar - Man rör på sig och slipper sitta inne på ett kontor och bli fet. - Rätt till 3 timmars fysisk träning på arbetstid. - Möjlighet att vidareutbilda sig och jobba med allt möjligt annat som man inte tänker på när det har med försvaret att göra. Man kan t.ex bli infochef, ekonomichef, ÖB:s adjutant osv.. Nackdelar/negativt: - Man jobbar mycket obekväma arbetstider och är borta mycket hemifrån vilket kan vara ansträngande om man har familj. Detta gäller både övningar, skolor och kommenderingar. - Kan kännas trist och omotiverande att jobba i en organisation som har som mål att utbilda och öva för nåt som förmodligen aldrig kommer att inträffa. - Man har ögonen på sig mer än andra. Om du åker dit för misshandel t.ex så kan du bli avskedad, det blir man inte om man jobbar som verkstadsarbetare (inte vad jag vet i alla fall) - Man vet inte om man har jobbet kvar efter nästa försvarsbeslut. - Mycket omorganisationer skapar oro i leden och dåligt arbetsklimat på vissa platser. Detta är vad jag kommer på så här lite snabbt...fråga mer specifikt om du är nåt speciellt du undrar över. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted February 19, 2003 Report Share Posted February 19, 2003 Ja, Fördelar/positivt: - Mycket stark kamratkänsla på jobbet då man inte bara jobbar 07-16 som i många andra jobb. - Kul att jobba med värnpliktiga, att vinna deras förtroende och känna att det man lär ut fastnar (ibland i alla fall) - Mycket rolig mtrl i på de flesta förband såsom stridsfordon, helikoptrarm haubitsar och snuskburkar - Man rör på sig och slipper sitta inne på ett kontor och bli fet. - Rätt till 3 timmars fysisk träning på arbetstid. - Möjlighet att vidareutbilda sig och jobba med allt möjligt annat som man inte tänker på när det har med försvaret att göra. Man kan t.ex bli infochef, ekonomichef, ÖB:s adjutant osv.. Nackdelar/negativt: - Man jobbar mycket obekväma arbetstider och är borta mycket hemifrån vilket kan vara ansträngande om man har familj. Detta gäller både övningar, skolor och kommenderingar. - Kan kännas trist och omotiverande att jobba i en organisation som har som mål att utbilda och öva för nåt som förmodligen aldrig kommer att inträffa. - Man har ögonen på sig mer än andra. Om du åker dit för misshandel t.ex så kan du bli avskedad, det blir man inte om man jobbar som verkstadsarbetare (inte vad jag vet i alla fall) - Man vet inte om man har jobbet kvar efter nästa försvarsbeslut. - Mycket omorganisationer skapar oro i leden och dåligt arbetsklimat på vissa platser. Detta är vad jag kommer på så här lite snabbt...fråga mer specifikt om du är nåt speciellt du undrar över. En annan viktig fördel: Man får skjuta precis hur mycket kulspruta som helst, i princip när som helst, och man får betalt för det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowandslow Posted February 19, 2003 Report Share Posted February 19, 2003 [En annan viktig fördel: Man får skjuta precis hur mycket kulspruta som helst, i princip när som helst, och man får betalt för det! Denna yrkesförmån gäller bara för MÖPar tyvärr... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pbmin Posted February 25, 2003 Author Report Share Posted February 25, 2003 Tackar det var det mesta jag undra över...Men är det nått ni rekommenderar? hade ni själva sökt i nuläget? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted February 25, 2003 Report Share Posted February 25, 2003 Hej alla! Har också tankar på att bli officer (men det kan ju ändra sig många gånger om) Men hur som helst. Idag saknas det ju Yoff lite här & var. På enbart P4 saknas det 65 pers. Alltså borde det ju finnas jobb om man säger så. achilleos skrev - Kan kännas trist och omotiverande att jobba i en organisation som har som mål att utbilda och öva för nåt som förmodligen aldrig kommer att inträffa. Ett alt. är ju polis. Då är ju allting skarpt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGT Jakobsson Posted February 25, 2003 Report Share Posted February 25, 2003 har funderat på både Brandman Polis och nu senast Officer men lägsta åler för att få bli officer är väl 24år? så var det när jag kollade upp det innan inryck. Så jag är körd i vilket fall? Får hoppas på KS09 eller fundera vidare på Polis/Brandman. /Jake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 25, 2003 Report Share Posted February 25, 2003 har funderat på både Brandman Polis och nu senast Officer men lägsta åler för att få bli officer är väl 24år? så var det när jag kollade upp det innan inryck. Så jag är körd i vilket fall? Får hoppas på KS09 eller fundera vidare på Polis/Brandman. /Jake hehe om du ska bli polis så kanske du och jag ses på PHS \ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pbmin Posted February 25, 2003 Author Report Share Posted February 25, 2003 har funderat på både Brandman Polis och nu senast Officer men lägsta åler för att få bli officer är väl 24år? /Jake Nä du behöver inte vara 24 för att bli yo. Jag är antagen nu skall bara klara mig igenom testerna...så sök om du vill. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 25, 2003 Report Share Posted February 25, 2003 (edited) har funderat på både Brandman Polis och nu senast Officer men lägsta åler för att få bli officer är väl 24år? /Jake Nä du behöver inte vara 24 för att bli yo. Jag är antagen nu skall bara klara mig igenom testerna...så sök om du vill. det är en max-ålder. Man får inte vara äldre än 24 när man söker. Antagligen skrev Jakobsson fel. Istället för lägsta så ska det vara högsta ålder. så han är för gammal, och snart är jag det också. Edited February 25, 2003 by Amfibieslusken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pbmin Posted February 25, 2003 Author Report Share Posted February 25, 2003 En till sak jag undrar över är hur mycket tjänar man? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yman Posted February 25, 2003 Report Share Posted February 25, 2003 Tackar det var det mesta jag undra över...Men är det nått ni rekommenderar? hade ni själva sökt i nuläget? Jag har redan sökt, gjort alla tester och undersökningar och väntar nu bara på antagningsbeskedet. Söker till helikoptertekniker/ytbärgare. Det är en tjänst som tilltalar mig då det hela tiden är kommer skarpa uppdrag... Det känns lite mer motiverande att göra en insats och inte bara öva hela tiden.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minki Posted February 25, 2003 Report Share Posted February 25, 2003 En till sak jag undrar över är hur mycket tjänar man? Läste i en broschyr att ingångslönen (fänrik) är 14.200 kr. Därutöver kommer tillägg för obekväma arbetstider, övertid mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MBW Posted February 25, 2003 Report Share Posted February 25, 2003 (edited) 24 år stämmer inte. Kan informera att det finns elever på MHS som är runt de 30+. Om du har mycket erfarenhet så tilltalar detta mer än din ålder. Edited February 25, 2003 by MBW Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 25, 2003 Report Share Posted February 25, 2003 24 år stämmer inte.Kan informera att det finns elever på MHS som är runt de 30+. Om du har mycket erfarenhet så tilltalar detta mer än din ålder. Ah jag förväxlar det nog med flygförarutbildningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MBW Posted February 25, 2003 Report Share Posted February 25, 2003 (edited) Ingångslön. ca 17 800 kr, det är ganska nytt nu. De första 7 första fältdygnen får man dock inte betalt på vissa förband, fråga inte varför. Edited February 25, 2003 by MBW Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted February 25, 2003 Report Share Posted February 25, 2003 En till sak jag undrar över är hur mycket tjänar man? Läste i en broschyr att ingångslönen (fänrik) är 14.200 kr. Därutöver kommer tillägg för obekväma arbetstider, övertid mm. Då säger jag att lönen ligger på runt 16000 kr nu. Dom har höjt för de nya Yoff. Men denna höjning påverkar inte de som har jobbat ett tag. Detta enligt min bror (Kp. P4) Som då blir lite mer pga. fältnätter mm som nämdes... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted February 25, 2003 Report Share Posted February 25, 2003 Ingångslön. ca 17 800 kr, det är ganska nytt nu.De första 7 första fältdygnen får man dock inte betalt på vissa förband, fråga inte varför. Jaja, då har dom visst ändrat igen då BLir ju mer pengar iaf B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kustkavallerist Posted February 25, 2003 Report Share Posted February 25, 2003 Antagningskrav finns här. B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindh Posted February 25, 2003 Report Share Posted February 25, 2003 En till sak jag undrar över är hur mycket tjänar man? Ingångslönen för en Fänrik är 16 900 kr. Plus en rad olika tillägg. T.ex för varje fältdygn så får du 600 kr plus en dags ledigt. Eller om du spenderar mer än 6 timmar mer än 5 km från något regement får du ett tillägg på 90 kr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
valiant Posted February 25, 2003 Report Share Posted February 25, 2003 Jag tror mig veta att för 2 eller 3 år sedan släppte man på ålderskraven, dvs om du är 50 kan du söka förutsatt att du klarar kraven! Som ett kuriosa kan jag nämna att på SJöbefälskolan i Kalmar examinerade man 2000 ut nyblivna Sjökaptener , den äldste (Och som valts som bäst av de andra och lärarkåren) var en förtidspensionerad Bankdirektör på 55 bast !! -Valiant- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted February 25, 2003 Report Share Posted February 25, 2003 Ingångslönen för en Fänrik är 16 900 kr. Plus en rad olika tillägg. T.ex för varje fältdygn så får du 600 kr plus en dags ledigt. Eller om du spenderar mer än 6 timmar mer än 5 km från något regement får du ett tillägg på 90 kr. LÄGSTA lönen för en nyanställd Fk i FM är 16 900 kr, individuell lönesättning tillämpas vilket innebär skillnader i lönenivån. Därefter finns en mängd tillägg som man är berättigad till på olika grunder: Övertidstillägg Obekvämtidstillägg Övningsdygnstillägg Särskilt övningsdygnstillägg Jourtillägg Semestertillägg Dagtraktamente Nattraktamente Förättningstillägg Restidsersättning och säkert ännu fler... När du nämner tillägg för fältdygn misstänker jag att du menar normalt Övningsdygnstillägg, och det ser ut enligt följande: Övningsdygn 1-8 Ersättning per dygn: 510 kr. Övningsdygn 9-16 Ersättning per dygn: 800 kr. Övningsdygn 17-24 Ersättning per dygn: 1100 kr. Övningsdygn 25- Ersättning per dygn: 1500 kr. För varje övningsdygn erhålls dessutom åtta timmars ledighet. MEN För tjänstgöring som fullgöres på lördag, söndag eller helgdag höjs gundbeloppet med 103 kronor. (Gäller även vid elevövningsdygn). Vid jägarförbanden, patrullbåtsdivisionerna samt vid överlevnadsövnignar höjs grundbeloppet med 103 kronor. Övningsdygnstillägg erhålls när arbetstagaren har deltagit minst tolv timmar av övningsdygnet. För fänrikar som anställs från och med 1 januari 2003 utgår ingen ersättning under de 10 första övningsdygnen. Dock berörs inte ledigheten. För K4, Kustflottan, F7 och Hkp-flottiljen gäller att ett värde om 5680 kr avräknas då de har andra ersättningsnivåer för sina övningsdygn. Ledigheten berörs ej. Så ser det väl ungefär ut, någon som har fler funderingar i samma ämne? Det finns dessutom numera ingen övre åldersgräns för att antas till YOP eller ROP, dock finns en gräns för när FF-utb får påbörjas, kan inte den på rak arm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted February 25, 2003 Report Share Posted February 25, 2003 Mkt utförlig resovisning SFC! ) Allt direkt ur huvudet ?? Säg iofs att MHS stod på din profil.. B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted February 25, 2003 Report Share Posted February 25, 2003 Mkt utförlig resovisning SFC! )<!--emo&--><!--endemo--> Allt direkt ur huvudet ?? Säg iofs att MHS stod på din profil.. B) Inte mycket alls direkt ur huvudet, det mesta från Officersförbundet. På MHS lär man sig dessutom ingenting förutom att rulla apelsiner... B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slasken Posted February 25, 2003 Report Share Posted February 25, 2003 Så om man bara läst matte A på gymnasiet (plus alla övriga ämnen såklart) men inte matte B. Kan man då inte bli antagen till officershögskolan?? Eller när börjar man utbildningen efter muck?? Har man chans att i såfall läsa upp matte B på typ komvux och sen ha lika stor chans att bli antagen eller har man bara en chans?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindh Posted February 25, 2003 Report Share Posted February 25, 2003 Jag är absolut ingen expert på området, informationen var bara något som jag snappade upp under ett samtal med en Kapten från K3. Tänkte bara dela med mig av den. Men tack för ett ordentligt svar SFC, det rättade ut några frågetecken jag själv hade angående ämnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted February 25, 2003 Report Share Posted February 25, 2003 Så om man bara läst matte A på gymnasiet (plus alla övriga ämnen såklart) men inte matte B. Kan man då inte bli antagen till officershögskolan?? Eller när börjar man utbildningen efter muck?? Har man chans att i såfall läsa upp matte B på typ komvux och sen ha lika stor chans att bli antagen eller har man bara en chans?? Som det ser ut nu börjar utbildningen på YOP i augusti. Givetvis kan du läsa in Matematik B på Komvux, finns många som kompletterat upp på det sättet. I princip kan du söka hur många gånger som helst till YOP utan några problem, dock kanske man ska ta det 10e "NEJ" som en liten "hint"... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slasken Posted February 25, 2003 Report Share Posted February 25, 2003 Okej, schyst svar. Låt mig sammanfatta så jag blir helt klar med vad du menar.... Jag ska göra lumpen (PB Amf) om jag trivs jättebra, söker men kommer inte in på grund av Matten, befälen kanske säger typ: okej vi tror på dig som officer du får platsen efter du fixat matten... förstår du vad jag menar?? Man får platsen, fixar matten och sen är det bara att sätta igång på YOP. Funkar det så?? Annars är det ju risk att man efter ett år på komvux har glömts bort..... :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted February 25, 2003 Report Share Posted February 25, 2003 Okej, schyst svar. Låt mig sammanfatta så jag blir helt klar med vad du menar.... Jag ska göra lumpen (PB Amf) om jag trivs jättebra, söker men kommer inte in på grund av Matten, befälen kanske säger typ: okej vi tror på dig som officer du får platsen efter du fixat matten... förstår du vad jag menar?? Man får platsen, fixar matten och sen är det bara att sätta igång på YOP. Funkar det så?? Annars är det ju risk att man efter ett år på komvux har glömts bort..... :( Vissa förband erbjuder "basår" då man parallelt jobbar och läser upp sina betyg, vet inte hur det är med Amf-förbanden, annars kan du ju kämpa på under lumpen och försöka läsa in matten då om det är möjligt. Men det finns alltid en risk att de säger "Välkommen att söka när du har betygen" och då får man bara hålla tummarna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slasken Posted February 25, 2003 Report Share Posted February 25, 2003 [Vissa förband erbjuder "basår" då man parallelt jobbar och läser upp sina betyg, vet inte hur det är med Amf-förbanden, annars kan du ju kämpa på under lumpen och försöka läsa in matten då om det är möjligt. Men det finns alltid en risk att de säger "Välkommen att söka när du har betygen" och då får man bara hålla tummarna... Tack så mycket, nu blev jag lite klokare Får hoppas man trivs så bra som jag förväntar mig och att det där "basåret" existerar så kanske jag en dag kan vara antagen på YOP. Tack igen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts