Jump to content

Recommended Posts

Fortsättning i Tchad?

 

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_819385.svd

 

Alla vet ju att det tar väldigt lång tid att få iväg en mission.

 

Fast det finns ju en sak som tar längre tid och det är ju att lägga ner en mission

 

Vad tror ni kommer missionen i Tchad att förlängas?

Link to comment
Share on other sites

Hoppas kan man alltid. Vore bra om Sverige kunde bidra med mer missioner i Tchad än ett one-night-stand. No offence. :)

 

Sveriges försvarsminister har ju stått rakt upp och ner och sagt att sveriges militära angagemang utomlands ska öka.

Och vem vet, det kanske står en 03 bortom nästa hörn.

 

Slöbevakarn/

Spanandes mot missionshorisonten. :baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

Japp, jag tror insatsen kommer att förlängas. H

änder det inget tråkigt direkt i början (läsa i tidningarna om "6 döda svenska soldater i strider i tchad" (OBS endast ett påhitt från mig, mer för att kunnna visualisera RUBRIKERNA)) så kommer det att bli en förlängning, om det är samma typ av förband törs jag inte sia om, men en viss öppning för större insats borde finnas då det tyvärr inte blev någon Sudaninsats.

Men det är väl pengar som styr allt annat.... så allt kan nog hända.

Link to comment
Share on other sites

Japp, jag tror insatsen kommer att förlängas. H

änder det inget tråkigt direkt i början (läsa i tidningarna om "6 döda svenska soldater i strider i tchad" (OBS endast ett påhitt från mig, mer för att kunnna visualisera RUBRIKERNA)) så kommer det att bli en förlängning, om det är samma typ av förband törs jag inte sia om, men en viss öppning för större insats borde finnas då det tyvärr inte blev någon Sudaninsats.

Men det är väl pengar som styr allt annat.... så allt kan nog hända.

 

en sak som jag funderat över varför inga missioner sker till länder och områden där det VERKLIGEN behövs ? exempel Darfur nån ?

 

att vara soldat har många fått en bild av en skyddad verkstad " ajaj det får absolut inte hända nåt för då är det ju inget roligt längre"

 

ja men hallåååå.... ska vi verkligen få fram fred så måste även vi våga ta risker för som det är nu så är man nästan rädda för att skicka folk till afrika för att inte göra AU sura

 

AU har i mina ögon misslyckats totalt med att få lugn och ro i darfur och nu kommer kenya till på köpet....

 

jag menar nu inte att vi ska vara med i regelrätta strider och köra allan ballan stuket utan den svenska mentaliteten blev ju närmast allvarligt chockad över de som dog i afghanistan (R.I.P)

 

svenskar måste börja tänka att det kan bli farligt där ute och då måste man ju få försvara sig utan att behöva få skit för det efteråt

jag känner en av dem som var med i den eldstrid som fick stora rubriker i aftonbladet och hans åsikt är att man hinner egentligen inte tänka utan soldatträningen tar över och ens överlevnad har första prio

 

den här skyddade verkstadstänket = lägg ner snälla

sen att man ska följa SÄKI är sin sak men när det väl smäller då är det faaan också att man ska få skit för det efteråt för att man var tvungen att skjuta tillbaka :baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

@Ak9h

Den här tråden handlar om Tchad som lider av spill over-effekter från Darfur. Rebeller i området har öppet hotat den fredstrupp som "lägger sig i".

Vi har haft personal i Sudan sedan flera år men fick inte stöd för SU01 varvid det faktiskt var bäst att stanna hemma med den truppen. Att gå in utan landets godkännande är inget vidare. Då är det svårt att göra något för landet.

 

Vi har haft trupp i Kongo i omgångar, vi hade i Somailia, Kuwait, Liberia och nu i Afhganistan bla. Svenskar i gemen behöver inte alls tänka. Dock så tycker jag att du ska fundera till på vad du egentligen menar, vill och vad du har för faktabakgrund för ditt tyckande.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som hört något trovärdigt rykte om hur planering av en TD02 fortskrider?

Amf1 har väl fått den som beredduppgift redan. Varför roterar man inte förbandsansvar (som i andra fall?)?

 

 

Amf1 var planerade för förbandsansvar till FS16 men när ryktet om TD02 komm blev det en snabb överföring till att Amf1 också ble ansvariga för evetuell 02:a. Ansvaret för FS16 lämnades över till TrängR med NBG som primär urvalsgrupp. Så om man ska bortse från den taktiska reserven för NBG AI07 så har vi inte något förband stående i bredskap som kan ta 02:an. Om man inte håller liv i den g:a SU01:an. Jag tror därför att man bedömer att de flästa markstridsförbad är så uppbundna i NBG så att en TD02 inte kan komma på tal.

 

Sedan lägger jag till en till länk.

Sverige ombett förlänga insats i Tchad

Den irländske befälhavaren för EU:s militära insats i Tchad ber Sverige att förlänga sin närvaro till tolv månader. Men ingen i Sverige säger sig ha fått en förfrågan och än så länge är det sex månader som gäller.

(Finland har beslutat om att stanna i minst 12 månader)

Edited by 3924
Link to comment
Share on other sites

Nja, Amf 1 skulle mycket riktigt ha satt upp FS16 men när IAS:en fick ta TD01 så utgick FS16 som uppgift för Amf 1 och den gavs i stället till Trängen.

 

/K

 

 

Oki fick lite om bakfoten, :-P

 

Vat du något om vilka som komma på tal om det blir en TD02, Resterande IAS är ju ett hett tipps men de behöver ju en del fordonsförare/skyttar, något som det borde finnas gott om från den "skrotade" SU01. Ihop med fordonsmekaniker och annan fordonsspecefik underhållspersonal. Det vore ju dumt och inte ta vara på kunskap. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Nej, det enda jag har hört är att det inte tycks planeras för någon 02:a. Det är ganska tydligt.

Men det kan väl ändras.

 

/K

 

Jodå. NBG kanske får all materiel också. Patrian kanske var ett bra köp. Idén om att skrota Infanteriet kanske inte var så tokig ändå... ska jag fortsätta?

 

...

 

Så, nog med bitterhet. I rådande ekonomiska situation i FM så är det osannolikt till mycket osannolikt att det blir en fortsättning på TD01 då den inte ligger i ursprungsbudget.

 

...

 

Nu fortsätter jag med att vara bitter...

Link to comment
Share on other sites

Nej, det enda jag har hört är att det inte tycks planeras för någon 02:a. Det är ganska tydligt.

Men det kan väl ändras.

 

/K

 

Jodå. NBG kanske får all materiel också. Patrian kanske var ett bra köp. Idén om att skrota Infanteriet kanske inte var så tokig ändå... ska jag fortsätta?

 

...

 

Så, nog med bitterhet. I rådande ekonomiska situation i FM så är det osannolikt till mycket osannolikt att det blir en fortsättning på TD01 då den inte ligger i ursprungsbudget.

 

...

 

Nu fortsätter jag med att vara bitter...

Hej Du Anders

Inte vet jag varför du känner dig bitter " Patetiskt" i min värld.

Men du ska veta att vi som är med i TD01 känner starkt för att det blir 12 månader, 02 eller ej.

En annan sak att fundera över är varför det inte är nån aktivitet alls på detta forum...... :camo: Over ,,,,,

Link to comment
Share on other sites

Hej Du Anders

Inte vet jag varför du känner dig bitter " Patetiskt" i min värld.

Men du ska veta att vi som är med i TD01 känner starkt för att det blir 12 månader, 02 eller ej.

En annan sak att fundera över är varför det inte är nån aktivitet alls på detta forum...... :banghead: Over ,,,,,

Nu du Divex så ska du tala ur skägget.

Jag vet en anledning till varför det fiser av ibland på forumet och det är när folk säger halva budskap eller insinuerar. Antingen skriver man eller också inte.

 

Divex har PM.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Hej Du Anders

Inte vet jag varför du känner dig bitter " Patetiskt" i min värld.

Men du ska veta att vi som är med i TD01 känner starkt för att det blir 12 månader, 02 eller ej.

En annan sak att fundera över är varför det inte är nån aktivitet alls på detta forum...... ;-) Over ,,,,,

 

Med risk för att starta ett flame-war (vilket jag då kan stoppa) så måste jag gå i gemäle här.

 

Du må tycka att det är patetiskt, men om du kikar upp ur båten/pansarbussen/whatever så ser Du att FM står på knä och snart ramlar för räkning. Insatsförbanden drabbas dock inte alls lika hårt av detta, vilket i sig är bra.

 

Jag förstår att Du och de andra som är med i TD01 känner starkt för en förlängning, vem vill vara med om ett one-stop-wonder som inte ger någon större effekt? Den ekonomiska verkligheten ser dock allt annat än ljus ut. Visst kan man besluta om förlängning, men det kommer då YTTERLIGARE slå undan benen på värnpliktsutbildningen. PersQ 1 Pluton någon? :wacko:

 

Angående aktiviteten på forumet: Detta är inte McD. Här är det på ett visst sätt av olika anledningar. Om du har synpunkter på hur saker och ting sköts så kan du framföra dem. Via PM eller i därför avsedd tråd.

 

Slutligen: Personangrepp på medlemmar tolereras ej. Läs forumets regler. Tag detta som ett råd.

 

/Anders

Som fortfarande har exklusiv rätt till att känna sig bitter om han så vill det.

Link to comment
Share on other sites

Hej Du Anders

Inte vet jag varför du känner dig bitter " Patetiskt" i min värld.

Men du ska veta att vi som är med i TD01 känner starkt för att det blir 12 månader, 02 eller ej.

En annan sak att fundera över är varför det inte är nån aktivitet alls på detta forum...... :) Over ,,,,,

 

Med risk för att starta ett flame-war (vilket jag då kan stoppa) så måste jag gå i gemäle här.

 

Du må tycka att det är patetiskt, men om du kikar upp ur båten/pansarbussen/whatever så ser Du att FM står på knä och snart ramlar för räkning. Insatsförbanden drabbas dock inte alls lika hårt av detta, vilket i sig är bra.

 

Jag förstår att Du och de andra som är med i TD01 känner starkt för en förlängning, vem vill vara med om ett one-stop-wonder som inte ger någon större effekt? Den ekonomiska verkligheten ser dock allt annat än ljus ut. Visst kan man besluta om förlängning, men det kommer då YTTERLIGARE slå undan benen på värnpliktsutbildningen. PersQ 1 Pluton någon? :baskerHV:

 

Angående aktiviteten på forumet: Detta är inte McD. Här är det på ett visst sätt av olika anledningar. Om du har synpunkter på hur saker och ting sköts så kan du framföra dem. Via PM eller i därför avsedd tråd.

 

Slutligen: Personangrepp på medlemmar tolereras ej. Läs forumets regler. Tag detta som ett råd.

 

/Anders

Som fortfarande har exklusiv rätt till att känna sig bitter om han så vill det.

 

Inte ska det behövas ett krig för att reda ut saker o ting...

Jaja visst ska man vara ödmjuk..... till viss gräns. Jag är känd för att vara ödmjukheten själv. Att det ser ut som ett personligt svar beror nog på att Anders har valt ett namn som sitt medlemsnamn, men heter kanske Pelle egentligen. Vad vet väl jag.

 

Kände bara att jag ville retas med denna skribent en smula.

 

Dels för att jag har stött på "gnället" på annat håll... välkommen in i matchen som gäller hårdare ekonomiska ramar med benhård kontroll, där har det civila Sveriges företag varit ganska länge och dom turerna är inte heller så mjuka.

 

Dels tycker jag inte att man ska dra paralleller mellan utbildning och insats eller vara stött över att vissa får större plånbok än andra. Det är bara att rätta in sig i ledet och inse att vi lever i en hårdnande ekonomisk värld.

 

Slutligen tycker jag att de åsikter som Anders har kan köras i en egen "Ekonimi o framtids tråd" TD01 och 02 trådarna handlar väl ursprungligen rätt lite om ekonomiska möjligheter eller konsekvenser?

Mvh

Roland

Link to comment
Share on other sites

Nej, det enda jag har hört är att det inte tycks planeras för någon 02:a. Det är ganska tydligt.

Men det kan väl ändras.

 

/K

 

FM har gett amf1 i uppdrag att löst planera för en 02:a ifall en begäran skulle dyka upp, så viss "planering" sker ju.

Dock har regeringen eller regeringskansliet inte bett försvaret att göra detta eller ens antytt att det ska bli mer än 6 månader där nere.

Link to comment
Share on other sites

http://www.p4.mil.se/article.php?id=16494

 

 

Sveriges startegiska reserv, inte en del av NBG.

 

En 01 eller liknande är precis vad förbandet tränat för och till skillnad från NBG så kan förbandet skickas sista anställnings dagen dvs den 20008-11-30 om sverige känner för det.

 

Så om det skulle bli en 02 i september,oktober så finns det ju ett förband klappat,inslaget och klart att skicka.

 

Det finna med kråksången är att om förband skickas iväg så belastar det ju inte hemma förbandets budget längre då det överförs till us.

 

Eller har jag fel där?

Edited by 315 Hanning
Link to comment
Share on other sites

Det finna med kråksången är att om förband skickas iväg så belastar det ju inte hemma förbandets budget längre då det överförs till us.

 

Eller har jag fel där?

 

Rent ekonomiskt belastar de inte hemma förbandet när de är på plats, dock belastar de hemma förbanden genom att skapa luckor i organisationen. Då deras personalavdelningar har placerat ut dem på olika viktiga befattningar...

Link to comment
Share on other sites

Det finna med kråksången är att om förband skickas iväg så belastar det ju inte hemma förbandets budget längre då det överförs till us.

 

Eller har jag fel där?

 

Rent ekonomiskt belastar de inte hemma förbandet när de är på plats, dock belastar de hemma förbanden genom att skapa luckor i organisationen. Då deras personalavdelningar har placerat ut dem på olika viktiga befattningar...

 

 

Men personalen är ju placerad på IA07 så länge som kontraktet varar (2008-11-30) med 40 timmars vecka,så problemet blir möjligtvis om insatsen varar förbi detta datum.

 

jag ville bara tillföra att det ialla finns ett beredskapsförband i beredskap som kan åka på en Td02 om inte det också läggs ned.

Edited by 315 Hanning
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Vad tror ni, kan man börja hoppas på en 02:a i Tchad nu när amfibierna fått förlängt?

 

Jag har hört från en ganska trovärdig källa att det finns goda möjlighter att det blir så ja.

 

Mvh

 

:dribble:

 

/ Amfvrak

Link to comment
Share on other sites

hur kommer rekryteringen av den isf gå till?

 

 

http://www.amf1.mil.se/index.php?lang=S&am...ws&id=40186

 

"Finns det någon koppling mellan den kommande insatsen i Tchad och IAS/AM 09?

 

Nuvarande planering bygger på en 6 månaders insats för TD 01 och att Sverige inte roterar styrkan.

På sant militärt sätt finns det en viss omfallsplanering som innebär att om det fattas politiska beslut om rotation, dvs. en 6-7 månaders period till, kommer troligtvis regementet att få uppgiften.

 

Det kan innebära att AM 09 snabbt ominriktas till att bli TD 02. Beroende på när ett sådant beslut tas och vilken tidpunkt som gäller för avlösning kan en första inryckning för vissa kategorier komma att ske redan v815."

Link to comment
Share on other sites

Eller så tar ett redan utbildat förband som går av sin beredskap lagom till rotation, en tanke bara!

 

Men troligt är ju som skrivs IAS/AM 09. (om beslutet kommer i tid)

Edited by 3924
Link to comment
Share on other sites

Eller så tar ett redan utbildat förband som går av sin beredskap lagom till rotation, en tanke bara!

 

Men troligt är ju som skrivs IAS/AM 09. (om beslutet kommer i tid)

 

Jag är inte så insatt i IAS, men är inte de planerade att utbildas i höst? Hur kan de då åka om det ska roteras i sommar?

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte så insatt i IAS, men är inte de planerade att utbildas i höst? Hur kan de då åka om det ska roteras i sommar?

 

 

"Beroende på när ett sådant beslut tas och vilken tidpunkt som gäller för avlösning kan en första inryckning för vissa kategorier komma att ske redan v815."

 

Om AM09 skulle utgöra en möjlig TD02 så kommer dom rycka in tidigare.

Link to comment
Share on other sites

AM09 kan väl inte bli TD02? I så fall måste man ju frågas sig om syftet med AM09 överhuvudtaget. Dock är det ju en helt annan sak om FM och Sverige vill spara pengar och inte anser att Amfibieberedskapsbehovet är särskilt stort och därför använder sig av den intresserade personalen till TD02 istället och då inte sätter upp AM09 överhuvudtaget. Men då kommer ju som sagt inte AM09 finnas som organisation ens.

Link to comment
Share on other sites

AM09 kan väl inte bli TD02? I så fall måste man ju frågas sig om syftet med AM09 överhuvudtaget. Dock är det ju en helt annan sak om FM och Sverige vill spara pengar och inte anser att Amfibieberedskapsbehovet är särskilt stort och därför använder sig av den intresserade personalen till TD02 istället och då inte sätter upp AM09 överhuvudtaget. Men då kommer ju som sagt inte AM09 finnas som organisation ens.

 

Enligt "omfallsplaneringen" så har amf1 ansvaret för en eventuell TD02. Man har dock inte kapaciteten att ansvara för både en mission och AM09 utan i händelse av en fortsättning av tchadmissionen så kommer AM09/IAS inte utbildas. Tanken är då att personalen som sökt AM09 ska tillfrågas och förhoppningsvis snabbrekryteras till TD02 istället.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...