Jump to content

Militärhistoria

Karl_XI

Recommended Posts

Hallå gott folk!

Ännu en gång vänder jag mig till er för att få hjälp!

Just nu håller jag på med min C- uppsats i historia vid Högskolan Kristianstad.

Det jag skriver om är varför det placerades ett pansarregemente i kristianstad (P6) när det redan fanns ett i Hässleholm (P2) och samtidigt kom att bildas ett i Revinge (P7).

Just nu håller jag på med min bakgrund. :baskerKav:

Där tänkte jag ta upp lite hur pansarstrid har utvecklats från första världskriget och framåt.

Alltså inte hur stridsvagnen har utvecklats utan just krigsföringen.

Är det någon som kan hjälpa mig med detta, antingen med litteratur eller med någon hemsida som tar upp ämnet så hade det varit guld värt!

Tack på förhand

MvH K.A.

OK, nu kommer det inte så mycket svar utan mer frågor. Jag antar att du delat upp i mindre frågeställningar och börjat fundera på vad som är viktigt. Troligtvis så har du redan funderat på det som jag skriver men är det till någon hjälp så lycka till.

Mycket händer 1963.

P2 byter namn från Skånska pansarregementet till Norra skånska dragonregementet (1947 flyttade det från Helsingborg till Hässleholm)

P6 Norra skånska regementet uppstår ur norra skånska infanteriregementet, I6

P7 Södra skånska regementet uppstår från södra skånska infanteriregementet, I7

Vad hände i omvärlden samtidigt som beslutet togs?

En sak som man kan fundera på är var det fanns pansar regemente efter 1963.

P1 Enköping

P2 Hässleholm

P4 Skövde

P5 Boden

P6 Kristianstad

P7 Revingehed

P10 Strängnäs

P18 Visby

http://www.algonet.se/~hogman/regementen_forbandsnr.htm

OK, så 3 av 8 finns i skåne?! varför

Hur kompletterade vapen grenarna pansartrupperna?

Varför omformades infanteriregementen till pansar regementen? P10 och P18 var ursprungligen infanterireg och gjordes också om 1963. Hade man inte längre tron på infanteristen utan trodde att pansar var framtiden?

Har skåne en speciell topografi som gör det enkelt för pansar att ta sig fram till skillnad från mellersta och norra sverige?

Fungerade det bra med att omgruppera pansar i skåne ?

KA hade inte så mycket fast artilleri i skåne och av det vanliga artilleriet fanns ett regemente (A3) Hässleholm.

Hur är skånes kust för landsättning och hur var möjligheterna för luftlandsättning, vilket typ av försvar behövdes? alternativt vilken typ av försvar kan pansar trupper ge?

Prova även att kontakta dessa:

http://www.p7.mil.se/article.php?id=3691

Och som före detta lärare på högskola så skall jag ge dig tipset att vara noga med stavning, textformatering, referenser, bilder och tabeller.

Edited by Dr. T-68

Skåne ansågs vara mer lämpat för pansar än andra delar av landet. Plattare - mindre skog -mycket5 vägar

I några gamla krigsplaner avseende hur en i skåne landstigen fiende skall tryckas ut i havet så nyttjas en eller två pansarfördelningar. För att kraftsamla 2 fördelningar med huvudsakligen pansarbrigader så krävdes transporter ifrån andra milon och att man tog risker i andra milon.

Intressant är att ryssarnas (Sovjetunionen) nog i första hand tänkte nyttja sitt landstigningstonnage i Östersjön för att landstiga bakom fronten i norra tyskland eller i Danmark. I svensk planering så har man alltid utgått från worst case senario att allt riktades mot Sverige. Sovjetiska förband rådde det ingen brist på men tonnage.

OK, nu kommer det inte så mycket svar utan mer frågor. Jag antar att du delat upp i mindre frågeställningar och börjat fundera på vad som är viktigt. Troligtvis så har du redan funderat på det som jag skriver men är det till någon hjälp så lycka till.

Mycket händer 1963.

P2 byter namn från Skånska pansarregementet till Norra skånska dragonregementet (1947 flyttade det från Helsingborg till Hässleholm)

P6 Norra skånska regementet uppstår ur norra skånska infanteriregementet, I6

P7 Södra skånska regementet uppstår från södra skånska infanteriregementet, I7

Vad hände i omvärlden samtidigt som beslutet togs?

En sak som man kan fundera på är var det fanns pansar regemente efter 1963.

P1 Enköping

P2 Hässleholm

P4 Skövde

P5 Boden

P6 Kristianstad

P7 Revingehed

P10 Strängnäs

P18 Visby

http://www.algonet.se/~hogman/regementen_forbandsnr.htm

OK, så 3 av 8 finns i skåne?! varför

Hur kompletterade vapen grenarna pansartrupperna?

Varför omformades infanteriregementen till pansar regementen? P10 och P18 var ursprungligen infanterireg och gjordes också om 1963. Hade man inte längre tron på infanteristen utan trodde att pansar var framtiden?

Har skåne en speciell topografi som gör det enkelt för pansar att ta sig fram till skillnad från mellersta och norra sverige?

Fungerade det bra med att omgruppera pansar i skåne ?

KA hade inte så mycket fast artilleri i skåne och av det vanliga artilleriet fanns ett regemente (A3) Hässleholm.

Hur är skånes kust för landsättning och hur var möjligheterna för luftlandsättning, vilket typ av försvar behövdes? alternativt vilken typ av försvar kan pansar trupper ge?

Prova även att kontakta dessa:

http://www.p7.mil.se/article.php?id=3691

Och som före detta lärare på högskola så skall jag ge dig tipset att vara noga med stavning, textformatering, referenser, bilder och tabeller.

Mycket av det har jag redan tänkt på men dina synpunkter hjälpte mig att tänka en gång till på dem.

tyvärr så kan jag inte ta med alla frågeställningnar efter som min uppsats då skulle bli gigantisk. Avgränsningarna stänger in mig.

framför allt frågan med skånes kust och landsättning är intressant, den ska jag fundera lite till på.

I övrigt tack för för råden med det rent språkliga, det är inte alltid min starka sida.

Mvh K.A.

finns det handledare som kan nått om pansar överhuvudtaget på hkr??

Nja, inte pansar i den bemärkelsen, men jag kan nog våga sticka ut hakan och hävda att vi har två av sveriges bästa militärhistoriker på Hkr!

En nyfiken fråga, vilka då?

finns det handledare som kan nått om pansar överhuvudtaget på hkr??

Nja, inte pansar i den bemärkelsen, men jag kan nog våga sticka ut hakan och hävda att vi har två av sveriges bästa militärhistoriker på Hkr!

En nyfiken fråga, vilka då?

Thomas Sörensson och Mats Hellstenius

• 2 weeks later...

lånar tråden lite.

Finns det några bra böcker om Sveriges försvar från andra världskriget till 90-tal?

Är väldigt intressant detta :)

Skulle gärna läsa om hur planerna va, var man trodde ryssen kom, hur man skulle agera och med dagens vetskap avgöra hur chansen var. Antar att man visste ungefär hur stor del av Sovjets krigsmakt som kunde avsättas osv.

lånar tråden lite.

Finns det några bra böcker om Sveriges försvar från andra världskriget till 90-tal?

Är väldigt intressant detta :)

Skulle gärna läsa om hur planerna va, var man trodde ryssen kom, hur man skulle agera och med dagens vetskap avgöra hur chansen var. Antar att man visste ungefär hur stor del av Sovjets krigsmakt som kunde avsättas osv.

Si vis pacem, para bellum - Svensk säkerhetspolitik och krigsplanering 1945-1975.. Bengt Wallerfelt