Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej, är ny på forumet och har utan framgång hittat någon tråd som tar upp detta (om det redan finns så ursäkta).

Men hur ligger det till egentligen till med GSUn. Vad jag har förstått så är det samma för alla, sedan har man sin befattningsutbildning. Har dock hört olika historier om detta. Jag vill veta sanningen. Jetzt!

Posted
Hej, är ny på forumet och har utan framgång hittat någon tråd som tar upp detta (om det redan finns så ursäkta).

Men hur ligger det till egentligen till med GSUn. Vad jag har förstått så är det samma för alla, sedan har man sin befattningsutbildning. Har dock hört olika historier om detta. Jag vill veta sanningen. Jetzt!

Det är inte samma för alla i meningen att det går till på samma sätt, däremot är det liknande innehåll för alla och det innefattar (bland annat), vapenubildning, stridsutbildning (enskild, stridspar, grupp), marschutbildning, sjukvårdsutbildning, materieltjänst (personlig utrustning och viss grupputrustning) och ledarskapsutbildning för chefer.

Sedan utförs det ju olika på olika förband, kompanier, och t.o.m olika plutoner.

Posted

Stabsmän kanske övar marschrutiner en förmiddag, under 1 mil. Medan ett gäng jägarspiranter gör det på natten, 2 mil, osv.

Posted

Sedan får vi även skilja på GSU och GSU.

Irbanov som enligt informationen på hans profil ska in på båt-/fartygsbesättning lär ha Grundläggande Sjömansutbildning (Om det rör sig om flottan dvs), istället för Grundläggande Soldatutbildning.

Och som jag förstått det så är det mindre fokus på strid och marschträning än i land-diton va?

Erik

Posted

Jag har träffat på soldater och befäl från varierande värnpliktskullar som jag har frågat om vad just dem kan sedan sin GSU. ALLA har olika. Jag har träffat på skyttesoldater (lumpen 05/06) som inte har kastat hgr, en annan från samma år som t.o.m. fick skjuta grg, vakt/insatssoldater från AJB som inte har skjutit pskott, en från flottan som aldrig skjutit annat än ak5 osv. Skillnaden är ENORM mellan regementena och de olika kompanierna. Jag upplever också att tiden som läggs på GSU varierar väldigt mycket, vissa har kvällstjänst en gång per vecka och andra tror att man skämtar när man frågor om dem slutade till middagen nån gång.

Posted
Sedan får vi även skilja på GSU och GSU.

Irbanov som enligt informationen på hans profil ska in på båt-/fartygsbesättning lär ha Grundläggande Sjömansutbildning (Om det rör sig om flottan dvs), istället för Grundläggande Soldatutbildning.

Och som jag förstått det så är det mindre fokus på strid och marschträning än i land-diton va?

Erik

Argh! Synd om det är mindre stridsträning. Det vore kul. Fast det blir väl ändå en del. Skönt med mindre marsch dock :rolleyes:

Posted

Jag håller just på min GSU i Flottan och jag kan säga att den skiljer sig mycket från en GSU i Armén, Flygvapnet eller Amfibiekåren. Vår GSU har följande innehåll:

- Vapentjänst/skytte Ak5

- Skyddvaktsutbildning

- Räddningstjänst (släcka bränder, täta läckor, intro till rökdykning osv)

- Sjukvård

samt dessutom mindre delar som fys, exercis, inre tjänst och olika informationspass (droger, folkrätt, trafik, sekretess, försvarsinfo osv).

Vi har ingen utbildning i strid förut det som ingår i skyddsvaktstjänsten. Vi kommer inte heller ha några fältdygn. Vi skjuter enbart Ak5. Vi har helt enkelt en ganska bekväm och avslappnad GSU. Det ska dock nämnas att inte alla hos oss har det så. Vår fjärde pluton, där systemteknikerna ligger, har haft ett antal fältdygn och har fått ut LK70. De har även marschat en del och bland annat gått från övningsområdet till kasernområdet.

Posted

På AJB inledde vi våran första period på förbandet med en 5 dagars fältvecka där vi testade olika förläggningstyper och orientering efter skymning men PEK på dagarna. Därefter under FARB, pskottutbildning dylikt sover vi ute i det fria och genomför fina fysövningar nattetid med kanske lite flykt, avhopp på skidor och andra likvärdiga aktiviter. Var jag förstått så är det inte alla förband som ligger ute i fält när de bedriver PEK motsv?

Posted

När jag låg inne så hade vi en fältvecka för att lära oss vara i fält innan vi hade dom vanliga fältveckorna, även kallat "fältvecka 0". Vi låg i fält ca 6 veckor under GSU.

Vad menas med PEK?

Pskott Eldhandvapen Kulspruta

Basic vapen hantering, typ.

Posted

har inte jägare GJU? alltså, grundläggande jägarutbilding. men pricipen är väl densamma för alla:

en grundläggande utbildning för strid, oavsett i vilket skede man är tänkt att befinna sig i.

Posted
har inte jägare GJU? alltså, grundläggande jägarutbilding. men pricipen är väl densamma för alla:

en grundläggande utbildning för strid, oavsett i vilket skede man är tänkt att befinna sig i.

K4 (nuvarande AJB) har valt att kalla sin GSU för GJU, varför vet jag inte.

Posted
Jag håller just på min GSU i Flottan och jag kan säga att den skiljer sig mycket från en GSU i Armén, Flygvapnet eller Amfibiekåren. Vår GSU har följande innehåll:

- Vapentjänst/skytte Ak5

- Skyddvaktsutbildning

- Räddningstjänst (släcka bränder, täta läckor, intro till rökdykning osv)

- Sjukvård

samt dessutom mindre delar som fys, exercis, inre tjänst och olika informationspass (droger, folkrätt, trafik, sekretess, försvarsinfo osv).

Vi har ingen utbildning i strid förut det som ingår i skyddsvaktstjänsten. Vi kommer inte heller ha några fältdygn. Vi skjuter enbart Ak5. Vi har helt enkelt en ganska bekväm och avslappnad GSU. Det ska dock nämnas att inte alla hos oss har det så. Vår fjärde pluton, där systemteknikerna ligger, har haft ett antal fältdygn och har fått ut LK70. De har även marschat en del och bland annat gått från övningsområdet till kasernområdet.

Det står på min befattningsbeskrivning att vissa i besättningen kommer få rökdykare som meritvärde. Vilka är det som får det? Någon som vet vilka som brukar ha rökdykning som "sidouppgift"? om det nu funkar så...

Posted
Det står på min befattningsbeskrivning att vissa i besättningen kommer få rökdykare som meritvärde. Vilka är det som får det? Någon som vet vilka som brukar ha rökdykning som "sidouppgift"? om det nu funkar så...

Det varierar lite från förband till förband. När vi hade förbandsinformation med 3. sjöstridsflottiljen så fick man göra en intresseanmälan till rökdykeri. Efter det var de som var intresserade på intervju med skyddsofficeren på flottiljen. Därefter skulle de kolla om fartygen godkände att man blev rökdykare. Vissa tjänster är mer attraktiva än andra. Jag som ledningssystemplutonbefäl har ganska liten chans att bli rökdykare, medan hela systemteknikerplutonen har fått göra testerna.

På en del förband, t.ex. 1. ubåtsflottiljen, tas man enligt uppgift bara ut varesig man vill eller inte. (Notera: Ubåtarna har inte rökdykare, men HMS Belos och HMS Orion har.)

Posted

Det varierar lite från förband till förband. När vi hade förbandsinformation med 3. sjöstridsflottiljen så fick man göra en intresseanmälan till rökdykeri. Efter det var de som var intresserade på intervju med skyddsofficeren på flottiljen. Därefter skulle de kolla om fartygen godkände att man blev rökdykare. Vissa tjänster är mer attraktiva än andra. Jag som ledningssystemplutonbefäl har ganska liten chans att bli rökdykare, medan hela systemteknikerplutonen har fått göra testerna.

På en del förband, t.ex. 1. ubåtsflottiljen, tas man enligt uppgift bara ut varesig man vill eller inte. (Notera: Ubåtarna har inte rökdykare, men HMS Belos och HMS Orion har.)

Heh, det är där jag ska rycka in (1 Ubåtsflottiljen). Så dom har inte intresseanmälan där? Eller kommer dom bara ta någon och sätta honom i dräkten? (forgive my trögness) :rolleyes:

Posted

Enligt mina erfarenheter så är det en grym skillnad på GSU mellan kompanier och förband. Vi hade t.ex. kvällstjänst kanske 4 ggr i veckan medan UndStrilpluton som vi bodde grannar med hade kvällstjänst en eller två gånger per vecka. Samma sak med den fältmässiga delen. Vi hade väldigt mycket fält medan dom hade vädligt lite.

GSU verkar anpassas efter vilken tjänst man ska utbildas mot senare. Trots att alla har GSU och lär sig i princip samma saker, så behöver det inte betyda att verksamheten utförs på samma sätt.

Posted

Dessutom kan det även bero på det ekonomiska och personella läget på förbandet. Lite folk på kompaniet = lite kvällstjänster, exempelvis.

Posted
Heh, det är där jag ska rycka in (1 Ubåtsflottiljen). Så dom har inte intresseanmälan där? Eller kommer dom bara ta någon och sätta honom i dräkten? (forgive my trögness) :D

På ubåtsflottiljens förbandsinfo sa det att de skulle ta ut och testa de som de ville ha. Jag vet inte om det fanns någon frivillighet i det. Dock så kan man väl hävda att man har klaustrofobi om man inte vill.

Posted

Kanske för att det handlar om mer än en grundläggande soldatutbildning :baskerPa:

Posted

Det är en jäkla skillnad mellan förband. Precis som olika befattningar har olika krav på styrka, förstånd osv så är GSU'n utformad efter det. Finns ingen mening att ha fys en gång i veckan med en jägarpluton, vad får de ut av det? Men för ett gäng tekniker kan det vara alldeles tillräckligt.

Posted

Kanske för att det handlar om mer än en grundläggande soldatutbildning :surprise:

Ok, vad exakt gör GJU så speciell jämtemot GSU?

Posted

Kanske för att det handlar om mer än en grundläggande soldatutbildning :dribble:

Tuffare tag ute i det vilda, hårdare fys, större krav på överlevnad i största allmänhet och större krav på vapenrelaterade uppgifter, för att komma med en kvalificerad gissning. Jag har inte gjort lumpen så jag kan inte uttala mig med säkerhet.

Posted

Kanske för att det handlar om mer än en grundläggande soldatutbildning :camo:

Tuffare tag ute i det vilda, hårdare fys, större krav på överlevnad i största allmänhet och större krav på vapenrelaterade uppgifter, för att komma med en kvalificerad gissning. Jag har inte gjort lumpen så jag kan inte uttala mig med säkerhet.

GJU är bara ett eget namn som AJB har satt på deras GSU varför vet jag inte.. Dock så genomför jägarförband typ Kj, K3, & Fbjs GSU. Och dom lär också ha betoning på överlevnad osv.

Posted

Min uppfattning efter lite jämförande diskussioner med några polare är att GJU = mer fys och fält och mindre vapentjänst än skytte GSU.

Ytterligare en stor faktor var iaf tidigare hur länge soldaten låg inne, skillnaderna mellan KB, GB/E och F/G var ytterst tydliga gällande både längd och innehåll i de flesta fall.

Posted

GJU är bara ett eget namn som AJB har satt på deras GSU varför vet jag inte.. Dock så genomför jägarförband typ Kj, K3, & Fbjs GSU. Och dom lär också ha betoning på överlevnad osv.

För att citera den senaste artikeln från AJB: "Efter sin grundläggande soldatutbildning, GSU, eller grundläggande jägarutbildning, GJU, som soldaterna själva kallar det, kommer de att fungera som gruppchefer för de som rycker in i slutet av januari."

Posted
Enligt mina erfarenheter så är det en grym skillnad på GSU mellan kompanier och förband. Vi hade t.ex. kvällstjänst kanske 4 ggr i veckan medan UndStrilpluton som vi bodde grannar med hade kvällstjänst en eller två gånger per vecka. Samma sak med den fältmässiga delen. Vi hade väldigt mycket fält medan dom hade vädligt lite.

GSU verkar anpassas efter vilken tjänst man ska utbildas mot senare. Trots att alla har GSU och lär sig i princip samma saker, så behöver det inte betyda att verksamheten utförs på samma sätt.

hah du, jag känner igen det. Ligger själv granne med dem, medan vi springer som galningar upp och ner till log och hämtar utr så sitter dem på arslet i mjukiskläder och snackar i mobiltelefon. Ibland när vi städar så har de sovmorgon.. sovmorgon!

Posted

Kanske för att det handlar om mer än en grundläggande soldatutbildning :baskerPa:

Exakt hur blev den gissningen kvalificerad? Kvalificerat skitsnack anser jag.

VAD en GSU skall innehålla styrs till del av ett dokument som kallas FSS. Där står vad soldaten/sjömannen skall kunna i olika ämnen och områden.

Verkligheten är dock sådan att de befäl som planerar och genomför ovan nämnda utbildning har ganska fria tyglar och kan på så sätt maximera utbildningen i den riktning som de finner lämpligast m.h.t fortsatt befattningsutbildning för soldaterna/sjömännen.

Jag hörde från en säker källa att exempelvis tolkarna vid TolkS bodde i fält mer än 60% av sin GSU och att de bara var lediga 3 gånger. Jägare? Nej.

Posted

På frågan vad skillnaden var mellan GSU och GJU fick jag av ett befäl svaret: "Att jägare tycker om att sätta 'Jägar-' framför allting, annars ingenting".

Kan tilläggas att han själv var utbildad jägare. Den reella skillnaden jag kan spekulera över skulle i så fall vara att jägarplutoners befäl troligen själva

varit utbildade jägare och ska "leva upp till myten om jägarutbildningen", d.v.s. vara lite extra jävliga och hårda mot beväringarna, och de av dessa

som senare väljer att bli befäl i sin tur gör om proceduren.

Posted

Exakt hur blev den gissningen kvalificerad? Kvalificerat skitsnack anser jag.

VAD en GSU skall innehålla styrs till del av ett dokument som kallas FSS. Där står vad soldaten/sjömannen skall kunna i olika ämnen och områden.

Verkligheten är dock sådan att de befäl som planerar och genomför ovan nämnda utbildning har ganska fria tyglar och kan på så sätt maximera utbildningen i den riktning som de finner lämpligast m.h.t fortsatt befattningsutbildning för soldaterna/sjömännen.

Jag hörde från en säker källa att exempelvis tolkarna vid TolkS bodde i fält mer än 60% av sin GSU och att de bara var lediga 3 gånger. Jägare? Nej.

Nu ska du ha i medvetande att tolkarna gör sin GSU på K3 och i viss utsträckning således har samma befäl som jägarna.