Jump to content

H&K G36 i FM?


tafkaf

Recommended Posts

Har sökt på detta ämne men inte hittat något.

 

Jag är säker på att jag har sett bilder på svensk trupp (FSJ, SSG?) i utlandstjänst (Liberia?) beväpnade med H&K G36. Har någon ytterligare upplysningar om detta?

 

Är G36 godkänt av FM? Vad har den i så fall för beteckning? Vilka förband använder den? Har någon här personlig erfarenhet av G36?

Link to comment
Share on other sites

G36 har funnits på försök på olika håll inom FM och det ryktas även att vissa i tråden nämnda förband har använt G36 operativt, men om dessa talar vi tyst om precis som 3924 skriver.

 

När det gäller försöken så tycker jag nog att erfarenheter från dessa kan diskuteras, om det nu är någon på forumet som var med.

 

/Krook

Blågul

Link to comment
Share on other sites

Nu trampar ni på svag is grabbar, det finns andledningar till varför inte "alla vet" när det gäller den här typen av förband.

 

Det är ju väl känt att utrustningen är i bruk och G36 är ett ganska vanligt vapensystem idag. Inte så att det är någon Säk. problematik här. G36= 5,56x45, 30 patroners magasin, Gas/rekyl mekanism. Inte stor skillnad mot AK5 utom vikten (anledningen till att den valdes?) pga av tillverkad av syntetmaterial i.s.f. metall.

 

Jag är inte ute efter att avslöja några hemligheter men en diskussion om G36 i allmänna ordalag borde inte vara något problem. Eller...?

Link to comment
Share on other sites

Själv har jag endast skjutit G36c som är en riktigt kort version av G36 och jag tykte väl det var ett väldigt trevligt vapen tänk en Kpist i 5.56 ungefär :surprise:

Skulle säkerligen vara ett uttmärkt vapen till dom som behöver en riktigt kort 5.56 karbin tex Helikopter piloter mm.

Edited by The Swede
Link to comment
Share on other sites

Jag är inte ute efter att avslöja några hemligheter men en diskussion om G63 i allmänna ordalag borde inte vara något problem. Eller...?

 

Som Krook säger, så är det helt ok att diskutera både G36 och "G63" :surprise: om man vill, så länge vi inte går in på att diskutera vissa trebokstavsenheter som kanske eller kanske inte använder bössan.

Tror till och med att G36 diskuterats flitigt redan innan i någon av trådarna om efterföljare till Ak5 och jämförelser mellan Ak5 och andra ak.

 

mvh

Erik G

Blågul

Link to comment
Share on other sites

Har ju varit på test på en del värnpliktsförband också... om "någon" vill tillkännage sig och berätta sina erfarenheter om vapnet vore det kanske trevligt för den vetgiriga MÖP-skocken som runkar till kasunen-trådarna :P.

 

Att ge andrahandsinfo låter jag bli. Men det jag hört om den har varit positivt.

Edited by KOB
Link to comment
Share on other sites

Är det ok att diskutera trebokstavsförbandens eventuella användande av G36 på basis av öppna källor (av FM publicerad bild)?

 

så länge vi inte går in på att diskutera vissa trebokstavsenheter som kanske eller kanske inte använder bössan.

 

mvh

Erik G

Blågul

 

Som Erik G skrev.. Nej, med hänvisning till §14. Diskussionen skulle ändå inte sträcka sig längre än att man kanske sett en bild.

 

Rokare/BG.

Link to comment
Share on other sites

Förstår inte vad som vore intressant med att diskutera svenska specialförbanden i denna tråden?

 

Eftersom många utländska specialförband (t.ex. Kampfschwimmer, tyska attackdykarna) använder G36 (offentligt) lär det vara ett jäkligt stabilt vapen.

Link to comment
Share on other sites

Såg den på Amf 1s besöksdag samt fick "äran" och testa själv på en övning :happy: ( man är ju vapenkåt )

 

Mycket stabilt vapen och lätthanterligt.

 

En pinsam sak är att det var 3 värnpliktiga och en officer som inte visste hur man laddade om AG-36 på G 36 ( de skulle var autbildade på systemet)

Link to comment
Share on other sites

Guest Gordon78

g36mb1.th.jpg

 

Under två svenska plutoners slutövning i Tyskland, då det helt plötsligt kom att råda skjutförbud på den svenska lösammunitionen.

De vpl utbildades kort på G36.

 

Befäl vid plutonen använde vapnet också i deras simulator.

Link to comment
Share on other sites

HKG 36 har synts på bild från specialförbands operationer tagna av media och vad finns det då att diskutera?

 

Frågorna var:

"Har HK G36 godkänts av FM?" FM tycks ju använda den eller hur?

"Vad har den då för beteckning?" Pass

"Vilka förband använder den?" Här har vi redan sagt specialförband och att amf har testat den

"Har någon personlig erfarenhet av den?"

 

Jag har tidigare i tråden sagt att om någon har erfarenhet från tester (motsv) i amf eller annat förband som inte omfattas av sekretess så kan de träda fram om de vill och delge.

Vi andra sitter still och väntar på det. Vi ska inte hålla på att snacka specialförband.

Det kan omöjligtvis finnas frågor på det.

 

Den här tråden har tilldelats varning

 

/Krook

Blågul

Link to comment
Share on other sites

Finns ju ett antal här inne med erfarenheter från US, där de fått provskjuta tyskarnas vapen på skjutbanan osv.

Det jag hört överlag är att det skall ha varit en angenäm upplevelse :banghead:

 

När det sen gäller Beta-C magasinen, 100-bulors trumman som skall mata en automatkarbin så finns det lite bekymmer med dom trummorna. Förhoppningsvis så har man löst de problemen nu, men jag har varken hört eller läst om att Beta-C Corporation fått något förnyat förtroende.

 

* Under Operation Anaconda så påträffades i alla fall ett vapen med Beta-C magasin som gått sönder. Patronerna skall bara ha ramlat ut ur magget när det togs ur vapnet, och ägaren var inte i stånd att driva igenom en reklamation...

 

* När Beta C-maggen skall fyllas upp så skall man tydligen behöva smörja med någon form av olja.

 

* Danskarna köpte in Beta-C magasin till sina understödsvapen (Diemacos M16-variant med tung pipa). De undantogs från övningsverksamhet, enligt uppgift för att de inte fungerade med lösplugg.

 

Skall se om jag hittar Keld's redogörelse från tactical.dk och/eller mailet rörande OP Anaconda, men jag har inte dem just nu.

 

EDIT: Jag sparkade visst in en öppen dörr, igen. Beta-C har behandlats här: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=6674&st=40

Edited by Sytare
Link to comment
Share on other sites

Jag fick nöjet att prova G36 neere i Kosovo. Jag upplevde den som väldigt smidag att använda. Framförallt är det vikten kontra AK5:ans som jag gillade. Detta utan att den verkade plastig som tex M16.

 

Att "mantlingshantaget" sitter infällt och går att fälla åt båda håll är också en rätt smidig sak om man tex är vänsterhänt eller SIB:ar.

 

 

Kort sagt - Av de bössor jag skjutit med under min tid i gröna kläder så är det faktiskt G36 jag gillar bäst givet att man räknar bort "Fritz" - min .50 cal i Kosovo :worthy:

Link to comment
Share on other sites

Källhänvisningar till spel accepteras icke. Dessa inte är jämförbara med verkligheten då dom är för fantasifulla, och alltför ofta saknar förankring i verkligheten.

/Blågul

 

 

 

 

 

Apropå modellbeteckningar så har inte ens Heckler & Koch själva har koll på alla. Generellt betecknas alla export som G36E.

Modellbeteckningen beror helt på vad kunden beställt för modifieringar på sina produkter. Så det är praktiskt taget omöjligt att reda ut det, och om inte HK kan svara på det så förväntar jag mig inte att någon här kommer att klara ut det heller.

Den enda MG dom har är MG4. Och den är inte ett dugg lik G36.

 

Min källa?

Heckler & Koch GMBH

Oberndorf am Neckar, Tyskland

Link to comment
Share on other sites

Källhänvisningar till spel accepteras icke. Dessa inte är jämförbara med verkligheten då dom är för fantasifulla, och alltför ofta saknar förankring i verkligheten.

/Blågul

 

 

 

 

 

Apropå modellbeteckningar så har inte ens Heckler & Koch själva har koll på alla. Generellt betecknas alla export som G36E.

Modellbeteckningen beror helt på vad kunden beställt för modifieringar på sina produkter. Så det är praktiskt taget omöjligt att reda ut det, och om inte HK kan svara på det så förväntar jag mig inte att någon här kommer att klara ut det heller.

Den enda MG dom har är MG4. Och den är inte ett dugg lik G36.

 

Min källa?

Heckler & Koch GMBH

Oberndorf am Neckar, Tyskland

 

Eftersom HK av förklarliga skäl inte har så himla mycket information på webben om exempelvis utgågna modeller, kan jag rekomendera hkpro.com. Den är ingen officiell källa, men vapenförteckningen är väldigt faktafylld och håller hög kvalitet. Överhuvudtaget betydligt mer verkligenhetsförankrad läsning än dataspelsmanualer.

Link to comment
Share on other sites

vapnet kanske är både bättre och lättare än ak5 men snygg är den ju inte iaf :clap:

 

Snygghet har inget med livsförsäkringar att göra ! .. det är precis som med fruntimmer , du kan vara tillsammans med världens snyggaste fotomodell , men har hon inget innanför pannbenet och inte har något annat än snygghet att erbjuda så finns det ju andra att välja imellan.

 

Har även jag skjutit Tyskarnas PEK-skjutning med G36 , P8 och MG3 och min personliga erfarenhet av G36an är att det är en genomtänkt karbin med mycket bra ergonomi , precision och lätthanterligt handhavande.

 

Lite ovant till en början med optiken men man vänjer sig snabbt och anpassar sig till den skillnad av optiska och öppna riktmedel som vi är vana vid hemma i Sverige.

 

Meine fünf pfennigmünzen !

Link to comment
Share on other sites

vapnet kanske är både bättre och lättare än ak5 men snygg är den ju inte iaf :)

 

Tycker den är bra mycket snyggare än ak5.

 

G36K eller C versioner med rödpunkt eller ACOG, ljuddämpare och lampa kan bli hur läckra som hällst!

 

Har dock inte hört så mycket gott om det optiska siktet i handtaget (båda varianter). Vad tyckte ni som provskjutit med just dessa sikten?

 

Liten nackdel är ju de lite större magasinen men annanr så verkar det vara prima vapen.

Link to comment
Share on other sites

Tillförlitligheten är utmärkt och vikten underbart låg. Gillar att man kan fästa ihop två magasin utan massa tejp. Bara att koppla ihop, samt det inbyggda benstödet.

Förmågan att skifta mellan förstoring och "rödpunkt" är också härlig. Tycker det känns lite konstigt att det övre siktet sitter så högt upp. Kanske är en vanesak men jag tycker det känns instabilt. Personligen föredrar jag ett aimpoint med förstoringsmodul och "quikflip" fäste.

Sedan saknar jag förmågan att kunna anpassa kolvens längd men på det hela ett mycket bra vapen.

 

/Harald som har provskjutit tyskarnas G36:a

Link to comment
Share on other sites

Förlåt för min kassa stavning men var säker på att jag sett G36 med stanag mag och tog förgivet att man bytte magbrunnen.

 

En googling gav

Also the German Heckler & Koch G36 assault rifle features a "modular magazine well" system. This allows the original magazine well, engineered to feed from the proprietary translucent plastic magazine, to be replaced with one that accepts STANAG magazines. This system has been conceived for, and is in use with, G36-series rifles and carbines issued to several SWAT-like units in the United States of America.

http://en.wikipedia.org/wiki/STANAG_Magazine

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...