Jump to content

H&K G36 i FM?


tafkaf

Recommended Posts

Hmm..wiki..hm :rockon:

Jaja men som sagt va hörde jag inget om det när jag var på utbildning på just G36.

Dom saluför väl det inte helst då man gärna vill sälja magasin också

 

 

Kan vara en produkt som är framtagen av hk-usa.

En tanke

Link to comment
Share on other sites

Hmm..wiki..hm :/

Jaja men som sagt va hörde jag inget om det när jag var på utbildning på just G36.

Dom saluför väl det inte helst då man gärna vill sälja magasin också

Kan vara en produkt som är framtagen av hk-usa.

En tanke

Samma sak sägs här: http://world.guns.ru/assault/as14-e.htm

 

Och då de visar en bild på G36 i delar så är ju bevisligen magbrunnen en separat del, vilket borde betyda att den kan byta till STANAG etc.

Link to comment
Share on other sites

Hmm..wiki..hm :banghead:

Jaja men som sagt va hörde jag inget om det när jag var på utbildning på just G36.

Dom saluför väl det inte helst då man gärna vill sälja magasin också

 

Det finns tillbehörssatser på USA-marknaden för att utseendekonvertera en SL8 till en G36. SL8 är som bekant en halvautovariant av G36, men med en annorlunda magasinsstyrning, för att högkapacitets G36-magasin inte ska kunna användas, med hänsyn till tyska vapenlagar. Det kan ju vara nått sånt det handlar om här.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
DEt var det jag försökte säga tidigare... hur hemligt kan det vara om försvarsmakten visar egna bilder med nämda vapen....

 

Precis, hur mycket det än publiceras på FM's egna sidor så diskuterar vi inte dem med hänvisning till §14 och när väl någon sagt A, och sedan B så säger någon M och kommer in på modus.. Ergo: Nej vi diskuterar inte det.

 

Rokare BG

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Vore ntressantare att höra nått ifrån testplutonen som fick dessa på Amf 1 förra året . En utvärdering dvs även av MP7 samt MG 4

 

Om jag inte minns fel så var det väl förra kullens KJpluton som testade det tyska vapensystemen, samt deras IDZ-system. Stod en kort artikel om ämnet i en gammal Insats&Försvar.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Vilken variant av G36 användes vid dessa försök?

Källa på att MP7 användes vid dessa försök?

 

Någon på denna pluton (KJ eller amf?) borde ju rimligtvis läsa här och kunna skriva lite kort vad man hade för positiv och negativ kritik.

Link to comment
Share on other sites

Vilken variant av G36 användes vid dessa försök?

Källa på att MP7 användes vid dessa försök?

 

Någon på denna pluton (KJ eller amf?) borde ju rimligtvis läsa här och kunna skriva lite kort vad man hade för positiv och negativ kritik.

 

 

tjena

 

 

det var vanliga g36an... både den och mp7 var bra har jag hört.

 

 

 

 

edit: MG4 var sämre än ksp90...

Edited by KOB
Link to comment
Share on other sites

Vilken variant av G36 användes vid dessa försök?

Källa på att MP7 användes vid dessa försök?

 

Någon på denna pluton (KJ eller amf?) borde ju rimligtvis läsa här och kunna skriva lite kort vad man hade för positiv och negativ kritik.

 

Läser man i utvärderingen av MARKUS så tog det längre till skott för G36 än för Ak5 D. Man gissar att det berodde på att G36 är längre.

Skjutresultaten var också bättre med Ak5 D än med G36 men det berodde antagligen på ovana med vapnet.

Man gillade dock vikten på vapnet.

 

Slutsatsen var att soldaten behöver ett vapen som väger 3,5 kg laddat med ett rödpunktssikte och diverse tillbehör som främre grepp, lampa och laserpek.

Link to comment
Share on other sites

Att tiden till skott är längre kan nog mkt väl bero på det sikte som de tyska G36orna har. Samt ovana vid vapnet.

Optiken är trång och det är svårt att fånga målet vid instinktivskytte.

 

Med vanlig rail och vårat eget rps hade det nog kunnat vara en killer.

 

 

Adam Wilhelm:

Finns denna utvärdering upplagd på nätet?

Nämns något om eldavbrott och driftsäkerhet på G36?

Link to comment
Share on other sites

Att tiden till skott är längre kan nog mkt väl bero på det sikte som de tyska G36orna har. Samt ovana vid vapnet.

Optiken är trång och det är svårt att fånga målet vid instinktivskytte.

 

Med vanlig rail och vårat eget rps hade det nog kunnat vara en killer.

 

 

Adam Wilhelm:

Finns denna utvärdering upplagd på nätet?

Nämns något om eldavbrott och driftsäkerhet på G36?

 

Rail och vanligt aimpoint hade ju som sagt inte varit fel.

 

fjs02taigatm3.th.png

Link to comment
Share on other sites

Att tiden till skott är längre kan nog mkt väl bero på det sikte som de tyska G36orna har. Samt ovana vid vapnet.

Optiken är trång och det är svårt att fånga målet vid instinktivskytte.

 

Med vanlig rail och vårat eget rps hade det nog kunnat vara en killer.

 

 

Adam Wilhelm:

Finns denna utvärdering upplagd på nätet?

Nämns något om eldavbrott och driftsäkerhet på G36?

 

Tyvärr, hittade den på FM internnät.

Skummade som hastigast igenom den men kan kolla lite nogrannare efter semestern.

 

Ovana vid vapnet och siktet och längden var det som gjorde att det tog längre tid till skott.

Link to comment
Share on other sites

Med risk för att upprepa mig tycker jag fortfarande inte att det känmns som en bra idé att byta Ak5 mot någon form av G36. Fortfarande så är det ju samma sak, om än med ett fördelaktigare viktläge till G36.

Men fortfarande samma plugg i vapnet, samma möjlighet till att komplettera med tillbehör.

 

Om, och i isåfall vad, är en G36 så enormt mycket bättre på än en Ak5? Har de samma tillförlitlighet så känns det ju (för mig) svårt att motivera ett besult som kostar i utb. tid, reservdelslager, etc. Det tog lång tid att få Ak5C klar och på gång att skickas ut, med det färskt i minnet känns det illa att byta...

 

Men, skulle man bestämma sig för en helt ny kaliber och en ak som visar på en betydligt högre tillförlitlighet och träffsannolikhet, ja då är det ju en annan sak...

 

Oavsett så är jag nyfiken på vad nästa ak blir för Sverige :lala:

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Tänkte bara skriva varför jag tycker man skulle ha köpt den istället för AK5D/D uppgraderingen.

Ha hela tiden i åtanke att jag inte har särskilt god vana vid G36 eller känner den särskilt väl.

Min uppfattning är därför ej objektiv.

 

Vad baserar jag min uppfattning på? Dels eget handhavande, men ffa andra kollegors egna uppfattning om vapnet.

Till detta hör norskar 2 enheter, tyskar 2 enheter och lite löst folk). Varianterna jag pratar om är K och C dvs de jag skulle vilja ha sett istället för AK5C och AK5D.

 

Nackdelar AK5C/D:

Eldavbrott. Ceasar är ok, men klart sämre än det den blev uppgraderad från. David vill jag inte ha i befattning pga den stora mängden eldavbrott.

Vikt. Ni vet ju själv siffrorna. En G36C väger 2.82 kg utan magasin (och utan rps) och en G36K väger 3.30 utan magasin men med rps.

Och ja. Jag tycker att vikten har mkt stor betydelse. I en värld där soldatens utrustning bedöms bli tyngre tycker jag man ska banta där det går. Vapnet borde vara prio ett då det alltid är med och där en viktskillnad kommer kännas mest positiv.

Det ger dessutom fördelar rent stridstekniskt då särskilt i SIB, gripande, närkamp. Som jag ser det finns det inga nackdelar med låg vikt så länge inte hållbarheten går ner drastiskt (inte fallet med G36) eller att rekylen uppfattas som besvärande.

Sen finns en nackdel till om man kortar ett vapen kraftigt (tangerar viktbesparing) och det är ju att tryckzonen kommer närmare skytten, men detta gäller G36C likaväl som AK5D.

 

Sen 2Sharp...förutom detta så håller jag med om att det troligtvis är ett likvärdigt vapen. Ergonomin och användningsmöjligheterna i uppgraderingen har gjort C till en bra kanon. Men det finns alltid bättre och jag tror att G36an hade varit det. Ekonomiskt vet jag inte riktigt då jag inte har siffror på det. Men min spekulation är att det inte hade varit så stor skillnad i rena inköpskostnader sett.

 

Nu med C/D levererade hade det känts dumt att köpa nytt omedelbart, men på sikt kan man kanske fasa in en till karbin till de mest kvalificerade förbanden. Kanske hela utlandsstyrkan och beredskapsförbanden?

 

Jag är en annan som tycker nästa inköp av karbin kommer bli mkt intressant =)

Godtrogen som man är så hoppas man ju på att det sker inom ens egen verksamma tid inom FM hehe

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Godtrogen som man är så hoppas man ju på att det sker inom ens egen verksamma tid inom FM hehe

Nu vet jag inte vad du har för grad idag, men du hinner säkerligen kliva upp ett par stjärnor på kragspeglarna innan DET inträffar på bred front, är jag rädd.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...
  • 2 weeks later...
On 6/29/2008 at 5:19 PM, 2Sharp said:

Med risk för att upprepa mig tycker jag fortfarande inte att det känmns som en bra idé att byta Ak5 mot någon form av G36. Fortfarande så är det ju samma sak, om än med ett fördelaktigare viktläge till G36.

Men fortfarande samma plugg i vapnet, samma möjlighet till att komplettera med tillbehör.

 

Om, och i isåfall vad, är en G36 så enormt mycket bättre på än en Ak5? Har de samma tillförlitlighet så känns det ju (för mig) svårt att motivera ett besult som kostar i utb. tid, reservdelslager, etc. Det tog lång tid att få Ak5C klar och på gång att skickas ut, med det färskt i minnet känns det illa att byta...

 

Man bytte till G36 då det fanns på lager och AK5 och RPS EHV har ganska mycket problem vid ytsim. Det är alltså inte ett nyinköp. Sen verkar det som att KJ tar varje tillfälle de kan för att nyttja det nya vapnet som PR-pryl också!

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Kilo3 said:

 

Man bytte till G36 då det fanns på lager och AK5 och RPS EHV har ganska mycket problem vid ytsim. Det är alltså inte ett nyinköp. Sen verkar det som att KJ tar varje tillfälle de kan för att nyttja det nya vapnet som PR-pryl också!

 

Det är nått poetiskt över att få ett svar 11år senare (även om det var informativt) :)

Link to comment
Share on other sites

On 12/18/2019 at 11:53 AM, zkurt said:

 

Det är nått poetiskt över att få ett svar 11år senare (även om det var informativt) :)

Ahh! Skulle ha kollat årtal, såg bara att tråden hade bumpats upp. Informationen är dock giltig även om tidigare inlägg argumenterade om det från en annan vinkel!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 11/28/2019 at 11:18 PM, employed said:

Återupplivar denna gamla tråd med denna bild från KJs Instagram. Intressant med signaturdämpare och annat RPS.

 

KJG36C.JPG

Siktet är Rödpunktssikte 18(Aimpoint Comp M5), 5000 sikten är anskaffade hittills. https://www.thefirearmblog.com/blog/2018/02/14/swedish-army-buys-aimpoint-compm5-mps3-red-dot-sights/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...