Jump to content

Mönstring 2008


Recommended Posts

  • Replies 682
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag luftburen är helt klart alternativ för mig också:)

 

Verkar vara en både krävande och häftig tjänst. Det är två saker jag förknippar med begreppet "roligt".

Och om de envisas med att inte ha någon amf så...

 

Min idé på saker jag vill göra är:

 

SANS:

KJ

Och:

1. Amfibiesoldat

2. Jägarsoldat

3. Luftburen

 

Ettan och tvåan delar snarare första platsen dock...

Link to comment
Share on other sites

Jag luftburen är helt klart alternativ för mig också:)

 

Verkar vara en både krävande och häftig tjänst. Det är två saker jag förknippar med begreppet "roligt".

Och om de envisas med att inte ha någon amf så...

 

Min idé på saker jag vill göra är:

 

SANS:

KJ

Och:

1. Amfibiesoldat

2. Jägarsoldat

3. Luftburen

 

Ettan och tvåan delar snarare första platsen dock...

 

Amfibiesoldat kan du plocka bort direkt, då dom inte kommer att utbildas det året vi rycker in.

Link to comment
Share on other sites

Jag hadde Befälsskattning 7. Pliktförmåga 8. Provgrupp 7. Längd 8. Muskel 8. Arbetsprov 7. Syn B. Färgseende 9. Hörsel A.

Och fick Tjänstbarhet A.

 

Något jag tyckte var roligt var att jag inte fick söka Skytte, Stridsfordon pga Syn B. Men jag fick bli JägarPB. :)

Jag är ju rätt nyuppdaterad på hur mönstringen funkar nu å så också så om ngn skall mönstra snart och har frågor så kan ni fråga mig.

Finns säkert andra som också kan en del. Men hör av er! Jag hjälper gärna till om jag kan.

 

Grattis :lol:

 

frågor:D: Pliktförmåga? hur kollar de det? är det på inskrivningsprovet eller vad? provgrupp? hur testas detta?

 

tack på förhand(känner mig lite :D:o )

Link to comment
Share on other sites

Lite OT. Men om någon vet vad som man måste göra/klara av på Infohelgen på K3 så kan ni väl PMa mig eller linka mig en tråd om så finns...

Sökmotorn funkar inte för mig så jag vet inte om det finns ngn...

 

Tack på förhand!

 

 

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=24322

 

Här har du typ 64 sidor att läsa igenom..

Link to comment
Share on other sites

Guest Calle90

Exakt vad gör man hos sjuksköterskan och doktorn på mönstringen?

Vad är det dom undersöker egentligen?

 

Har hört att vissa bara får komma in till läkaren, snacka lite om hälsodeklarationen och sen gå typ.

 

:)

Edited by Calle90
Link to comment
Share on other sites

Exakt vad gör man hos sjuksköterskan och doktorn på mönstringen?

Vad är det dom undersöker egentligen?

 

Har hört att vissa bara får komma in till läkaren, snacka lite om hälsodeklarationen och sen gå typ.

 

:)

 

De undersöker din kropp; rygg, knän och leder m.m. Man får också prata om ev. allergier och andra problem.

Edited by MatsLennarth
Link to comment
Share on other sites

Guest Calle90
Exakt vad gör man hos sjuksköterskan och doktorn på mönstringen?

Vad är det dom undersöker egentligen?

 

Har hört att vissa bara får komma in till läkaren, snacka lite om hälsodeklarationen och sen gå typ.

 

:-P

 

De undersöker din kropp; rygg, knän och leder m.m. Man får också prata om ev. allergier och andra problem.

 

 

Ok, hur kan man undersöka knäna? :mellow:

Link to comment
Share on other sites

Exakt vad gör man hos sjuksköterskan och doktorn på mönstringen?

Vad är det dom undersöker egentligen?

 

Har hört att vissa bara får komma in till läkaren, snacka lite om hälsodeklarationen och sen gå typ.

 

:-P

 

De undersöker din kropp; rygg, knän och leder m.m. Man får också prata om ev. allergier och andra problem.

 

 

Ok, hur kan man undersöka knäna? :mellow:

Tex genom jägartest, böja, klämma och känna. Dessutom ingår knä och leder i hälsodeklarationen som man ska fylla i sanningsenligt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Calle90
När jag var hos läkaren så klämde han lite på mina kärlekshandtag och lyssnade på mitt hjärta och rygg :surprise:

Sen så fick jag ta av byxorna så började han vrida och greja med mina ben...

 

Men de kollar även EKG och blodtryck och synen och hörsel.

 

 

Haha, klämde han på fläsket asså?

(skämt åsido)

 

Aldrig hört att han har kollat på benen sådär noga dock, hade du fyllt i att du hade besvär med dem eller nåt, i hälsodeklarationen?

 

Ni andra som mönstrat, hur noga är egentligen sjuksyrran och läkaren när du undersöker de mönstrande?

Har hört väldigt olika svar på den frågan. Kan förstå att de undersöker folk som skrivit att de har diverse problem i hälsodeklarationen noggrannare, men alla borde väl genomgå samma undersökning tycker man...

eller har jag fel?

Edited by Calle90
Link to comment
Share on other sites

När jag var hos läkaren så klämde han lite på mina kärlekshandtag och lyssnade på mitt hjärta och rygg :surprise:

Sen så fick jag ta av byxorna så började han vrida och greja med mina ben...

 

Men de kollar även EKG och blodtryck och synen och hörsel.

 

 

Haha, klämde han på fläsket asså?

(skämt åsido)

 

Aldrig hört att han har kollat på benen sådär noga dock, hade du fyllt i att du hade besvär med dem eller nåt, i hälsodeklarationen?

 

Ni andra som mönstrat, hur noga är egentligen sjuksyrran och läkaren när du undersöker de mönstrande?

Har hört väldigt olika svar på den frågan. Kan förstå att de undersöker folk som skrivit att de har diverse problem i hälsodeklarationen noggrannare, men alla borde väl genomgå samma undersökning tycker man...

eller har jag fel?

 

Har man problem med någonting så SKA det fyllas i hälsodeklarationen, och vid mönstringen så kollas det om skadan kan vara ett hinder. Har man fyllt i deklarationen rätt så kommer läkare/sköterska ha all information de behöver för att göra en korrekt utvärdering över dina möjligheter att medicinskt klara av en tjänst.

Har man däremot mörkat skador för att försöka få en tjänst man egentligen inte är kapabel till så finns möjligheten att du får den just vid mönstringstillfället, men det finns inte en chans i helvetet att du lyckas mörka en skada under GSU/GJU. Detta innebär att du blir hemskickad med svansen mellan benen och någon stackare som var fullt frisk aldrig ens fick den chansen som du sumpade.

 

Dvs, fyll i hälsodeklarationen sanningsenligt och låt läkaren göra sin bedömning... Varken mer eller mindre.

Link to comment
Share on other sites

Jag hadde/har inga problem med knän eller liknande men kan vred lite i benet osv bara för att se att det satt fast ordentligt antar jag :rockon:

(Och jag tror inte det var fläsket han var ute efter, snarare njurarna eller nått sånt. Men de var läskigt för läkaren sa nästan ingenting annat än ''vänd dig om, böj dig frammåt!'') :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jag hadde/har inga problem med knän eller liknande men kan vred lite i benet osv bara för att se att det satt fast ordentligt antar jag :blink:

(Och jag tror inte det var fläsket han var ute efter, snarare njurarna eller nått sånt. Men de var läskigt för läkaren sa nästan ingenting annat än ''vänd dig om, böj dig frammåt!'') :)

 

Eller så kollade han om din ryggrad var sned?

Link to comment
Share on other sites

Sådär!

Nu är allt klart, mönstrad och inskriven och fått mitt första val :dribble: .

Jag rycker in som GA700 skytteplutonbefäl i Skövde augusti 2009. Roligaste är att jag fyller i november och allt är redan klart för mig, så sjukt glad nu.

 

Lycka till alla andra!

Link to comment
Share on other sites

Jag hadde/har inga problem med knän eller liknande men kan vred lite i benet osv bara för att se att det satt fast ordentligt antar jag :blink:

(Och jag tror inte det var fläsket han var ute efter, snarare njurarna eller nått sånt. Men de var läskigt för läkaren sa nästan ingenting annat än ''vänd dig om, böj dig frammåt!'') :Malaj:

 

när jag gjorde medicinska tester för pilotskolan så kollade flygläkarna noga runt ljumskarna :mellow:

så att de tar lite på njurarna e ju inget problem :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Fick nu i veckan reda på att jag ska rycka in som Luftburen Soldat aug -09. Känns spännande nå så grymt.

Någon som har tips om träningsschema?

Fler som fått beslut om inskrivning? :D

 

grattis ;-)

 

är själv sugen på luftburen

mönstrar dock inte förens i september

Link to comment
Share on other sites

nu känns det som att den här tråden har vatt inaktiv länge nog :Malaj:

hur går det med träningen för alla?...har ni blivit förslappade av sportlovet?...ni som har mönstrat hur gick det?...resultat?...hur var det?

 

hjälp till att få lite aktivitet på denna tråd :banana

 

//Jenstheaviator

Link to comment
Share on other sites

Räcker en 5:a på inskrivningsprovet på mönstringen för att kunna rycka in som stridsfordonsbefäl? Någon som vet säkert det?

 

ska mönstra snart...

 

Japp det räcker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...