probic Posted December 25, 2007 Report Posted December 25, 2007 Skämt åsido. Angående när man blir kallad till mönstringen, är det som någon sa att Januari-barn kallas först? Ni 90:or här som har blivit kallade, när är ni födda? jag mönstrade samma månad som jag fyllde år, så jag antar att det är så nu också Quote
MatsLennarth Posted December 26, 2007 Report Posted December 26, 2007 Om man är född sent och känner för att mönstra tidigare är det bara att slå ett samtal till PV så brukar det ordna sig. Det gjorde i alla fall jag. Quote
JoelFfs Posted December 26, 2007 Report Posted December 26, 2007 Om man är född sent och känner för att mönstra tidigare är det bara att slå ett samtal till PV så brukar det ordna sig. Det gjorde i alla fall jag. Okej grymt, fick du säga ungefär när du ville mönstra eller bara tidigare? Quote
MatsLennarth Posted December 26, 2007 Report Posted December 26, 2007 Om man är född sent och känner för att mönstra tidigare är det bara att slå ett samtal till PV så brukar det ordna sig. Det gjorde i alla fall jag. Okej grymt, fick du säga ungefär när du ville mönstra eller bara tidigare? Han gav mig ett datum då de skulle skeppa 89or från min ort till Göteborg och frågade om det var okej och jag tackade ja. Quote
jenstheaviator Posted December 28, 2007 Report Posted December 28, 2007 hur gör man om man skulle vara temporärt skadad så att man känner att man inte kan prestera 100% på mönstringen....finns det då möjligheter till att skjuta upp på den? Quote
Guest Sköldberg Posted December 29, 2007 Report Posted December 29, 2007 Ja, ring pliktverket och be att få skjuta upp det. Quote
jenstheaviator Posted January 5, 2008 Report Posted January 5, 2008 nu har det varit tyst på denna tråd allt för länge hur går de för alla med träningen? själv så införskaffar jag mig ett gymkort imon. nu har vårt år kommit (för de födda 1990) snart dags för de första 90:orna att mönstra...hur känns de? Quote
vedor Posted January 7, 2008 Report Posted January 7, 2008 Fyller i november och skall mönstra nu den 31e januari, var inte alls berädd på det trodde man blev skulle mönstra den halvan av året man fyller. Dom plockar av alla som skall mönstra från mitt områda under samma månad. Mitt mål är AMF-skytte, och det tror jag inte ska blir några större problem, perfekt syn och hörsel och bra fysik. Quote
trädet Posted January 7, 2008 Report Posted January 7, 2008 Känns lite pirrigt at tman snart ska mönstra (24 jan). Men har dragit upp motionscykeln från förrådet, så man trampar som en tok... Är lite orolig för cykeln, Hur lång tid är det man cyklar ungefär? någon som vet? Försöker satsa på LBB så jag lär behöva minst 7 va? Quote
jenstheaviator Posted January 7, 2008 Report Posted January 7, 2008 Fyller i november och skall mönstra nu den 31e januari, var inte alls berädd på det trodde man blev skulle mönstra den halvan av året man fyller. Dom plockar av alla som skall mönstra från mitt områda under samma månad. Mitt mål är AMF-skytte, och det tror jag inte ska blir några större problem, perfekt syn och hörsel och bra fysik. var någonstans ska du mönstra? Quote
vedor Posted January 7, 2008 Report Posted January 7, 2008 Fyller i november och skall mönstra nu den 31e januari, var inte alls berädd på det trodde man blev skulle mönstra den halvan av året man fyller. Dom plockar av alla som skall mönstra från mitt områda under samma månad. Mitt mål är AMF-skytte, och det tror jag inte ska blir några större problem, perfekt syn och hörsel och bra fysik. var någonstans ska du mönstra? I Göteborg. Själv då? Samma tid? Tänker du dig någon speciel tjänst? Quote
jenstheaviator Posted January 7, 2008 Report Posted January 7, 2008 Fyller i november och skall mönstra nu den 31e januari, var inte alls berädd på det trodde man blev skulle mönstra den halvan av året man fyller. Dom plockar av alla som skall mönstra från mitt områda under samma månad. Mitt mål är AMF-skytte, och det tror jag inte ska blir några större problem, perfekt syn och hörsel och bra fysik. var någonstans ska du mönstra? I Göteborg. Själv då? Samma tid? Tänker du dig någon speciel tjänst? ok. jag har inte fått reda på det än, men det blir antagligen i höst. hoppas på luftburen befäl Quote
vedor Posted January 7, 2008 Report Posted January 7, 2008 Fyller i november och skall mönstra nu den 31e januari, var inte alls berädd på det trodde man blev skulle mönstra den halvan av året man fyller. Dom plockar av alla som skall mönstra från mitt områda under samma månad. Mitt mål är AMF-skytte, och det tror jag inte ska blir några större problem, perfekt syn och hörsel och bra fysik. var någonstans ska du mönstra? I Göteborg. Själv då? Samma tid? Tänker du dig någon speciel tjänst? ok. jag har inte fått reda på det än, men det blir antagligen i höst. hoppas på luftburen befäl Ok najs. Har en polare som skulle ryckt in som de nu i januari egentligen. Men efter informationshelgen så villa han inte längre. Quote
Fredas Posted January 7, 2008 Report Posted January 7, 2008 Ok najs. Har en polare som skulle ryckt in som de nu i januari egentligen. Men efter informationshelgen så villa han inte längre. Samma här faktiskt. Minns inte om han skulle in som befäl dock, men han var där på deras extramönstring och tyckte efterråt att det inte direkt verkade vara hans grej, så nu ska han in som stridsfordonsförare på samma kompani som jag Just for the record, vad heter din polare? Quote
Cesium Posted January 7, 2008 Author Report Posted January 7, 2008 (edited) jag har lökat ihop totalt under lovet, inte sprungit en enda gång... bara degat :S Ska ut en 7km @ 5min/km runda vid 21-tiden jag tror inte det ska vara några större problem ändå, klarade att hålla 4:10min/km innan lovet så 5min borde gå... hoppas jag. Styrkan tappade jag nästan de två veckor jag hade börjat köra innan lovet men det är bara skärpa sig igen. Edited January 7, 2008 by Cesium Quote
vedor Posted January 7, 2008 Report Posted January 7, 2008 Ok najs. Har en polare som skulle ryckt in som de nu i januari egentligen. Men efter informationshelgen så villa han inte längre. Samma här faktiskt. Minns inte om han skulle in som befäl dock, men han var där på deras extramönstring och tyckte efterråt att det inte direkt verkade vara hans grej, så nu ska han in som stridsfordonsförare på samma kompani som jag Just for the record, vad heter din polare? Erik heter han. Han berätta att dom fick göra armhävningar på knogarna i regnet på grus eller vad det var, och han tyckte det var för mycke sånt. Quote
Fredas Posted January 7, 2008 Report Posted January 7, 2008 Ok najs. Har en polare som skulle ryckt in som de nu i januari egentligen. Men efter informationshelgen så villa han inte längre. Samma här faktiskt. Minns inte om han skulle in som befäl dock, men han var där på deras extramönstring och tyckte efterråt att det inte direkt verkade vara hans grej, så nu ska han in som stridsfordonsförare på samma kompani som jag Just for the record, vad heter din polare? Erik heter han. Han berätta att dom fick göra armhävningar på knogarna i regnet på grus eller vad det var, och han tyckte det var för mycke sånt. Ah, då var det inte samma kille, min polare heter Jacob. Han nämnde något om att de var tvungna att springa med tunga anti-tankminor i ryggan som hade legat fel eller något så den höll på att paja hans rygg. Nåväl, vissa pallar, andra inte. Quote
Guest Sköldberg Posted January 8, 2008 Report Posted January 8, 2008 Ett litet tips, ha en reservplan så blir ni inte allt för besvikna i fall ert förstaval inte går att söka utav någon anledning. Quote
GordonFreeman Posted January 8, 2008 Report Posted January 8, 2008 (edited) Jag har också blivit inkallad för mönstring. Är lyrisk.. Siktar på en jägartjänst, men jag blir glad om det slutar med en plats hos skytte ^^.. Hoppas allt går vägen, bara.. Förmodade resultat: Cykel: 8, förhoppningsvis. Jag har cykeltränat under hela sommaren. Det blev tre-fyra mil per dag. Nu är det löpning som gäller, dock, speciellt intervallträning över berg.. Styrka: 7? Jag har bra grundstyrka, men det finns saker att fila på. Är dock starkare än de flesta av mina vänner.. Inskrivningsprovet: jag tycker inte om att skryta.. Men det blir nog ganska högt, vågar jag säga.. Enligt Mensa bör jag ha 131 i IQ, men det tar jag med en nypa salt.. De flesta som jag känner som gjort ett IQ-test sa att de fick 130 och uppåt, vilket låter jävligt löjligt eftersom de som har 131 i IQ omfattar 2% av vår befolkning. Jag vet inte hur så många personer med en sådan hög intelligens känner mig - en jäkla slump. Syn: 1,25. Hörsel: perfekt, enligt läkare.. Kör löpning 2 gånger i veckan, 5 km, kuperat. Kör intervall på måndagar i plugget. Tränar styrka 3 ggr i veckan och vandrar ungefär 1-1.5 h så ofta som jag kan.. Jag vill ju inte att något krockar med plugget. EDIT: grammatiska fel.. Edited January 9, 2008 by GordonFreeman Quote
Roccan Posted January 9, 2008 Report Posted January 9, 2008 Jag har också blivit inkallad för mönstring. Är lyrisk.. Siktar på en jägartjänst, men jag blir glad om det slutar med en plats hos skytte ^^.. Hoppas allt går vägen, bara.. Förmodade resultat: Cykel: 8, förhoppningsvis. Jag har cykeltränat under hela sommaren. Det blev tre-fyra mil per dag. Nu är det löpning som gäller, dock, speciellt intervallträning över berg.. Styrka: 7? Jag har bra grundstyrka, men det finns saker att fila på. Är dock starkare än de flesta av mina vänner.. Inskrivningsprovet: jag tycker inte om att skryta.. Men det blir nog ganska högt, vågar jag säga.. Enligt Mensa bör jag ha 131 i IQ, men det tar jag med en nypa salt.. De flesta som jag känner som gjort ett IQ-test sa att de fick 130 och uppåt, vilket låter jävligt löjligt eftersom de som har 131 i IQ omfattar 2% av vår befolkning. Jag vet inte hur så många personer med en sådan hög intelligens känner mig - ett jäkla slump. Syn: 1,25. Hörsel: perfekt, enligt läkare.. Kör löpning 2 gånger i veckan, 5 km, kuperat. Kör intervall på måndagar i plugget. Tränar styrka 3 ggr i veckan och vandrar ungefär 1-1.5 h så ofta som jag kan.. Jag vill ju inte att något krockar med plugget. Ska bli synnerligen intressant att se vad resultaten blir efter mönstringen då. Quote
Nyllet Posted January 9, 2008 Report Posted January 9, 2008 Tjenare! Jag är född 1990 och pliktverket har bestämt sig för att kalla också mig till mönstring. När har jag däremot ingen aning om. Jag har till och med mailat Pliktverket och frågat om när dom har tänkt att kalla mig, så man kan planera träningen lite. Men fick som svar att dom inte hade koll på det och att dom inte kallar efter nån speciell ordning ( vilket låter konstigt, nån ordning måste väl till och med Pliktverket ha?) Hur som helt, jag är sjukt orolig för den fysiska delen av mönstringen. Har inte tränat mycket alls. Det enda är väl skol idrotten, vilket inte är mycket att hurra för, och så tränar jag en frisbee sport som heter Ultimate. Jag hade tänk att gymma lite nu under vintern och sen börja springa och vandra lite frammåt vårkanten. Men gymmandet har det blivit dåligt med. Vad gäller befattningar att söka så är jag jävligt sugen på MP/Säk då jag vill bli polis efter lumpen och utlandstjänst. Så MP/Säk-kompanibefäl är det jag satsar på, men det blir väl till avv välja MP/Säk-gruppbefäl som andra hands val också, ifall man inte får plats på kompanibefäl. Som tredje hands val hade jag tänkt mej någon befattning med stor chans att komma in, så man har så stor chans att göra lumpen som möjligt. Quote
jenstheaviator Posted January 9, 2008 Report Posted January 9, 2008 Inskrivningsprovet: jag tycker inte om att skryta.. Men det blir nog ganska högt, vågar jag säga.. Enligt Mensa bör jag ha 131 i IQ, men det tar jag med en nypa salt.. De flesta som jag känner som gjort ett IQ-test sa att de fick 130 och uppåt, vilket låter jävligt löjligt eftersom de som har 131 i IQ omfattar 2% av vår befolkning. Jag vet inte hur så många personer med en sådan hög intelligens känner mig - en jäkla slump. EDIT: grammatiska fel.. det där met IQ-tester är mycket olika beroende på vilken referens man har, på en del kan 200 vara samma som 100 på andra. men det ska säkert gå bra ändå Quote
trädet Posted January 9, 2008 Report Posted January 9, 2008 Hur länge är det man cycklar uingefär? jag vet att det är beroende på hur mycket man väger, men ett ungefärligt tal? jag väger en ca 90kg. Quote
Guest Sköldberg Posted January 9, 2008 Report Posted January 9, 2008 Jag behövde cykla en knapp kvart vill jag minnas för att precis uppnå en nia och vid mönstringstillfället vägde jag 76 kilogram. Quote
Cesium Posted January 9, 2008 Author Report Posted January 9, 2008 Nyllet: Det finns EN sak som kan hjälpa dig att komma i form till mönstringen, och det är att du tar arslet ur vagnen och börjar träna. Det känns lite motigt i början men det släpper, enklast är det om du har ett schema. PMa så kan du få mitt om du vill, det börjar från allra första början. Du behöver väll inte vänta till våren för att springa? Jag lovar att det finns väg under snön på vintern precis som på sommaren. Visst är det lite skönare på våren men om du har otur så kallar de dig då och det vore ju inte bra. Så ut och spring nu! Quote
Guest Nepto Posted January 9, 2008 Report Posted January 9, 2008 Vad gäller befattningar att söka så är jag jävligt sugen på MP/Säk då jag vill bli polis efter lumpen och utlandstjänst. Så MP/Säk-kompanibefäl är det jag satsar på, men det blir väl till avv välja MP/Säk-gruppbefäl som andra hands val också, ifall man inte får plats på kompanibefäl. Som tredje hands val hade jag tänkt mej någon befattning med stor chans att komma in, så man har så stor chans att göra lumpen som möjligt. När jag var o mönstra hörde jag att om man har tänkt att bli polis senare i livet är MP/Säk inte en tjänst som dom vill ge dig eftersom det i krigstid skulle kunna uppstå "tvister" (polis eller militärpolis). Quote
GordonFreeman Posted January 9, 2008 Report Posted January 9, 2008 Inskrivningsprovet: jag tycker inte om att skryta.. Men det blir nog ganska högt, vågar jag säga.. Enligt Mensa bör jag ha 131 i IQ, men det tar jag med en nypa salt.. De flesta som jag känner som gjort ett IQ-test sa att de fick 130 och uppåt, vilket låter jävligt löjligt eftersom de som har 131 i IQ omfattar 2% av vår befolkning. Jag vet inte hur så många personer med en sådan hög intelligens känner mig - en jäkla slump. EDIT: grammatiska fel.. det där met IQ-tester är mycket olika beroende på vilken referens man har, på en del kan 200 vara samma som 100 på andra. men det ska säkert gå bra ändå Precis.. Men i och med att det var Mensa, den största intelligentian i Sverige, så kan jag tro på det - något.. Quote
jenstheaviator Posted January 9, 2008 Report Posted January 9, 2008 Inskrivningsprovet: jag tycker inte om att skryta.. Men det blir nog ganska högt, vågar jag säga.. Enligt Mensa bör jag ha 131 i IQ, men det tar jag med en nypa salt.. De flesta som jag känner som gjort ett IQ-test sa att de fick 130 och uppåt, vilket låter jävligt löjligt eftersom de som har 131 i IQ omfattar 2% av vår befolkning. Jag vet inte hur så många personer med en sådan hög intelligens känner mig - en jäkla slump. EDIT: grammatiska fel.. det där met IQ-tester är mycket olika beroende på vilken referens man har, på en del kan 200 vara samma som 100 på andra. men det ska säkert gå bra ändå Precis.. Men i och med att det var Mensa, den största intelligentian i Sverige, så kan jag tro på det - något.. de lät u iallafall inte som att du fick något dåligt resultat Quote
Guest BBQ Posted January 9, 2008 Report Posted January 9, 2008 Enligt Mensa bör jag ha 131 i IQ, men det tar jag med en nypa salt.. De flesta som jag känner som gjort ett IQ-test sa att de fick 130 och uppåt, vilket låter jävligt löjligt eftersom de som har 131 i IQ omfattar 2% av vår befolkning. Jag vet inte hur så många personer med en sådan hög intelligens känner mig - en jäkla slump. Gjorde du möjligtvis det svenska mensatestet som tar 8 min på deras hemsida? Japp, det är bara för att locka folk så att de betalar för att göra deras riktiga test. Typ, samma strategi som försvaret använder på deras test på officer.nu för att få folk att känna sig speciella när de får bättre resultat än genomsnittet. Bra att du tar det med en nypa salt. Lycka till på mönstringen :P Quote
Nyllet Posted January 10, 2008 Report Posted January 10, 2008 (edited) Vad gäller befattningar att söka så är jag jävligt sugen på MP/Säk då jag vill bli polis efter lumpen och utlandstjänst. Så MP/Säk-kompanibefäl är det jag satsar på, men det blir väl till avv välja MP/Säk-gruppbefäl som andra hands val också, ifall man inte får plats på kompanibefäl. Som tredje hands val hade jag tänkt mej någon befattning med stor chans att komma in, så man har så stor chans att göra lumpen som möjligt. När jag var o mönstra hörde jag att om man har tänkt att bli polis senare i livet är MP/Säk inte en tjänst som dom vill ge dig eftersom det i krigstid skulle kunna uppstå "tvister" (polis eller militärpolis). Hmm, låter ju faktiskt logiskt. Det där tål att tänkas på då. Kanske får bli nån stridsfordodnsförare istället då :P Edited January 10, 2008 by Nyllet Quote
Recommended Posts