Jump to content

Recommended Posts

• 2 weeks later...
  • Replies 682
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Calle90

Tjena alla 90:or...

Här kommer jag med nya nyheter.

Ryktet om att de första 90orna ska mönstra tidigast i oktober nästa år är falskt. :D

Pliktverket har kontaktas idag och de sade att mönstringen börjar någon gång i januari eller efter den månaden för killar födda 1990.

Edited by Calle90
Hur går det med träningen då mina damer och pojkar?

Ska jag vara helt ärlig har jag inte tränat på 2 veckor nu :navy: Tänkte först ta en veckas paus för att vila kroppen och så kom slutprov i matte C och sådant, men så dröjde det. Imon ska jag börja igen som vanligt och köra på =D Sedan när vädret blir lite bättre får jag dra igång med löpning eller börja med motionscykel.

Vadå vänta på vädret? UT OCH SPRING PÅG! Träningsoverall, underställ(vid -20), vantar, mössa och halsduk så kan jag lova att vädret inte spelar någon som helst roll :D

Jag missade sissta rundan på "Grundläggande träningsprogram" så jag ska göra om den sissta veckan. Sedan börja med mer styrka och backträning innan jag går vidare med "vidaregående träningsprogram" :)

7km på en flack bana med grus/asfalt tar mig nu 30:25min och 8km tog 36:18, hade dock lite kvar att ge :)

hallå

nu ska även jag ge migi n i den stora världen på soldf :D

jag är som många andra på denna tråd född 1990.

jag har siktet inställt på att bli luftburen gruppbefäl i en stridandegrupp.

angående träning så har jag lite att jobba på, men alla tups som jag hitentils har läst verkar bra.

hade tänkt variera träningen mellan gym och löpning.

när jag frågade pliktverket om mönstring för mig, så svarade de att de tror att de blir i sep 2008

jag ska då mönstra i boden, då jag just nu befinner mig i arvidsjaur pga av skola.

anners hör jag till skåne:P

lycka till allihopa :)

Woha! Kan man få reda på det nu? :D

Exuse me Sir, I gotta use phone :)

jag skickade iväg ett mail till pliktverket, svaret verkade dock lite flummigt, de hade inte riktigt bestämt när, men antagligen i sep 2008 sa de :rockon:

så de e bara till att sätta igång med hårdträningen :D

Guest Calle90

När jag ringde pliktverket och sa att jag var född 1990 och fått ett brev där det står att pliktverket planerar att kalla mig till mönstring under 2008 så sa hon bara att det inte gick att svara på när just jag skulle mönstra, utan bara att man får en kallelse en månad innan mönstring.

Så jag tror inte att det inte går att få svar på när man ska få mönstra under 2008. Om någon av er har fått ett specifikt datum eller månad så tycker jag det verkar ganska konstigt...

Hur gick det för dig Cesium? Fick du nåt svar när du ringde?

Edited by Calle90
När jag ringde pliktverket och sa att jag var född 1990 och fått ett brev där det står att pliktverket planerar att kalla mig till mönstring under 2008 så sa hon bara att det inte gick att svara på när just jag skulle mönstra, utan bara att man får en kallelse en månad innan mönstring.

Så jag tror inte att det inte går att få svar på när man ska få mönstra under 2008. Om någon av er har fått ett specifikt datum eller månad så tycker jag det verkar ganska konstigt...

Hur gick det för dig Cesium? Fick du nåt svar när du ringde?

som du antagligen uppmärksammade i mitt föregående inlägg så står där antagligen. där står även att de inte hade bestämt sig än angående hur de ska lägga upp mönstringarna, men, de sa iallafall till mig att det skulle nog bli runt höst.

hoppas detta har rett ut en del saker :rolleyes:

Vadå vänta på vädret? UT OCH SPRING PÅG! Träningsoverall, underställ(vid -20), vantar, mössa och halsduk så kan jag lova att vädret inte spelar någon som helst roll :D

Så sant så, elaka fänrikar bryr sig inte om vädret, lika bra att vänja sig på en gång. ;)

Edited by spacekaiser
Jenstheaviator: Mja, om man mönstrar på sensommaren så har man ju hela sommarn på sig att råträna om man känner för det :worthy: Jag är nog hyffsat förberedd, men man kan aldrig vara för förberedd ;)

haha...så ser väl min plan ut :rolleyes:

ska såklart även träna på så mycket man kan nu under våren också.

men tyvär så tar ju skolan väldigt mycket tid. (detta gäller iallafall mitt program)

de e bara å kämpa på :D

Hejsan alla 90or(och andra som mönstrar 2008) :baskerPa:

Nästa år är det vår årskull som ska mönstra :)

Tänkte skapa en tråd i god tid där vi kan prata om allt rörande vår mönstring.

Förhoppningar & förväntningar

Tider(när, var)

Träning

Resultat

Tänkte börja med att fråga vilka pliktverket "planerar att kalla till mönstring" :)

Själv har jag fått beskedet att "Pliktverket planerar att kalla mig till mönstring" :banghead:

Hoppas och tror på att klara MINST kraven för att få söka till kustjägare, helst mycket mer. Ser ganska positivt ut just nu och har man tur så får man mönstra på sensommaren så har man hela sommarn på sig att löpträna och vara ut och marscha. Naturligtvis löptränas det på vintern också :) Jag siktar på KJ :)

 Fysisk arbetsförmåga (FY): 7

 Synskärpa (ej glasögon eller linser): 8

 Hörsel: 7

 Muskelkraft (MU): 7

 Hälsogrupp: A

Tror jag klarar de där utan problem :D

Så, hur ligger ni till? Tränar ni spec inför mönstringen? Ska ni mönstra? ALLT :D

Tråkigt att säga detta grabben, men faktum är att inga 90ior kan söka KJ. Och detta är inget jag hört från en polare. utan fick veta detta på mönstringen. Jag är 89a och ska EM juni 2008 till Kustjägare.

90ior kan bara söka Norrlandsjägare och K3jägare.

• BlåGul -1

Med tanke på vilka "sanningar" som folk har fått höra på mönstringen så vete fan om jag skulle våga tro på föregående talare. Jag vill nog se något från Amf 1 först.

/K

Spelar ingen roll när jag får veta att jag mönstrar, men jag vet att den brukar vara i oktober-november när man mönstrar i Boden så man har hela sommaren på sig att träna + lite på våren vilket är min plan det med.

Väntar och ser när man får kallelsen blir lite av en överraskning.

Spelar ingen roll när jag får veta att jag mönstrar, men jag vet att den brukar vara i oktober-november när man mönstrar i Boden så man har hela sommaren på sig att träna + lite på våren vilket är min plan det med.

Väntar och ser när man får kallelsen blir lite av en överraskning.

ska du också mönstra i boden? :)

var ska ni andra mönstra?

Guest Calle90

Fattar inte varför alla säger att dom har "hela sommaren på sig att träna"...

Träna kan man ju för tusan göra hela året om. Blir ju bara lite variation-skidor på vintern till exempel.

Är det inte förresten så också att det finns färre utbildningsplatser för värnplikt ju senare på året man mönstrar? "Snor" inte dom som mönstrar under de tidigare månaderna på året de flesta platser?

Fattar inte varför alla säger att dom har "hela sommaren på sig att träna"...

Träna kan man ju för tusan göra hela året om. Blir ju bara lite variation-skidor på vintern till exempel.

vad jag personligen menar med att jag ska träna på sommaren, är att jag ska träna extra mycket då. man har ju ingen skola då, så då har man mer tid åt träning

Är det inte förresten så också att det finns färre utbildningsplatser för värnplikt ju senare på året man mönstrar? "Snor" inte dom som mönstrar under de tidigare månaderna på året de flesta platser?

neej, alla som mönstrar och blir plasserade så att (exempel)en som mönstrar i januari och söker en tjänst, så kommer det en i oktober samma år och söker samma tjänst fast det är förmånga sökande. Då sollar som bort dom med sämre "betyg" från mönstringen.

Edited by probic

neej, alla som mönstrar och blir plasserade så att (exempel)en som mönstrar i januari och söker en tjänst, så kommer det en i oktober samma år och söker samma tjänst fast det är förmånga sökande. Då sollar som bort dom med sämre "betyg" från mönstringen.

Sedan finns det olika mönstringsperioder också, och de brukar vara runt tre-fyra stycken per år. om jag inte missminner mig. Mönstrar du i en period som går mellan Jan-April så konkurrerar du om en eventuell plats med de som sökt samma tjänst under den perioden. Tjänsterna är därför uppdelade under hela året i, just, olika perioder. Så den som mönstrar i Oktober och söker samma tjänst är ingen konkurrent till "din" tjänst. Sedan vet jag inte hur det påverkar den mönstrandes sätt att välja när det står att t. ex fem av fem har sökt en tjänst, man vet ju inte vad de fem sökande på den tjänsten har för mönstringsvärden och det kan därför ses som ett osäkert kort.

Erik

Edited by erik_a