Rogue Posted September 26, 2007 Report Share Posted September 26, 2007 (edited) Då jag har fått frågan om att recensera TAC-UP GEAR Expedition Jacket så skall jag göra ett försök. Dock kommer det inte att bli en jämförelse med 90L jackan då jag endast sett en sådan på håll ett par gånger. Det får någon annan komplettera med. Det blir dessutom mer bilder än text. Första intrycket är att materialet känns grovt (texturen) vilket förmodligen kan förklaras av rip stopen. Dock känns tyget tunnare än vanlig M90 tyg. Sömmarna känns bra dock har man missat att klippa trådändarna på många ställen vilket känns lite trist. Själva upplägget på jackan är modell arbetsskjorta Jo den behöver strykas Översta knappen är ”normal” resten av knapparna döljs genom en inre ”flärp”, längst ned på skjortan sitter det en bit kardborrband. Skjortan är försedd med en gradbeteckningsklaff för axelklaffshylsa. Jackan har två bröstfickor, ficklocken stängs med kardborre. Vänster bröstficka har en plats för penna. På ärmarna finns knappslå för att fixera uppvikt ärm. Ärmarna justeras med kardborreband. Armbågarna är förstärkta. Eventuella märken kan fästas med hjälp av dom redan fastsydda kardborrebanden. Edit: Känns som jag glömt något, mitt omdöme på plagget kanske. En rejäl förkylning har hindrat några större turer med skjortan men den känns som den kommer att mer än väl uppfylla dom krav jag hade på plagget. Ett svalare och stryktåligt plagg i M/90 kamouflage som jag kan använda under hundträningen (uniformen eller snarare byxorna är en del av arbetstecknet på överkroppen har jag burit lite olika plagg). Den kommer således inte att användas i militära sammanhang. Edited September 26, 2007 by Rogue Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
coolhand Posted September 27, 2007 Report Share Posted September 27, 2007 Bra recension!!! Tack for att du tog tid med alla bilderna och med texten. Nagon som har M90L om det skiljer pa mer an bara kardborren for tygmarket pa armarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted September 27, 2007 Report Share Posted September 27, 2007 Bra recension!!! Tack for att du tog tid med alla bilderna och med texten. Nagon som har M90L om det skiljer pa mer an bara kardborren for tygmarket pa armarna? 90L för US modifieras med kardborre för märken as we speak. Det är dock fortfarande knappar i den flärp som håller de uppkavlade ärmarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted September 27, 2007 Report Share Posted September 27, 2007 Och jag har missat min då min mail konfirmation fastnat i spamfiltret. Jag som trodde att den var slut i XL och det var därför jag inte hörde ngt. Är så sur nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted October 21, 2007 Report Share Posted October 21, 2007 (edited) Jag har nu fått min i 90K färgen. Vid en snabb jämförelse så är skillnaden att 90L har pennficka i båda bröstfickorna. Det är en bättre kardborrebit längst ner under knapparna på Tac-up jackan. Mitt exemplar hade dock dåligt sydda knappar och en saknades helt vid lev. det är dock inget som man inte kan förbättra själv. kommer bild när batterier till kameran är laddade Jag har inte hunnit testa den ännu. Edit: Nu är kameran laddad. Edited October 21, 2007 by Fu Kjellberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted October 27, 2007 Report Share Posted October 27, 2007 Jag måste bara ge Martin på Tac-up gear en stor ros för en mycket trevlig kundtjänst. Problemet med knapparna är åtgärdade och kan bara rekommendera företaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted October 31, 2007 Report Share Posted October 31, 2007 Har använt min Expedition jacka i ett antal veckor nu och den är helt perfekt. Både som "skjorta" under M90 och som ytterplagg. Helt klart ett köpråd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted November 10, 2007 Report Share Posted November 10, 2007 Jackan har nu fälttestats under B-styrka. Den får 5 av 5 i betyg än så länge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
coolhand Posted November 10, 2007 Report Share Posted November 10, 2007 Har ocksa en pa gang. Nu onskar jag bara att han tog fram brallor i M90K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trizz Posted November 11, 2007 Report Share Posted November 11, 2007 (edited) Jackan har nu fälttestats under B-styrka. Den får 5 av 5 i betyg än så länge. http://img403.imageshack.us/img403/7207/ken3wc5.jpg Bara nyfiken på en sak. Misstänker att detta använts i verksamhet med Hemvärnet. Hur ställer sig dem till all den utrustningen du har som inte är kronmärkt? För det är inte lite det:D Edited November 11, 2007 by Trizz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted November 11, 2007 Report Share Posted November 11, 2007 Jackan har nu fälttestats under B-styrka. Den får 5 av 5 i betyg än så länge. http://img403.imageshack.us/img403/7207/ken3wc5.jpg Bara nyfiken på en sak. Misstänker att detta använts i verksamhet med Hemvärnet. Hur ställer sig dem till all den utrustningen du har som inte är kronmärkt? För det är inte lite det:D Ja så länge det är b-styrka så är det ju meningen att vi skall vara så avvikande som möjligt och det är ett ypperligt tillfälle att testa olika prylar. Jag har självklart en uppsättning kronmärkt också. OT/Sen är det intressant att se att kadetterna på FMHS också har icke kronmärkt materiel. Det var dom som var A-styrka. Mötte bla en Bassäk med Blackhawk rigg och Bergans patrullsäck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted November 11, 2007 Report Share Posted November 11, 2007 några olika Blackhawk riggar är väl ute på försök? har väl bla testats i afghanistan.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted November 11, 2007 Report Share Posted November 11, 2007 några olika Blackhawk riggar är väl ute på försök? har väl bla testats i afghanistan.. Jo det stämmer att Blackhawk riggar används i A-stan. Bla av MOT-teamen. Vet dock inte om dom är privatinköpta eller genom försvaret. Den man sett mest är BHI Strike recon. Den riggen Bassäk killen hade såg mer ut som en plate carrier då den hade ryggdel och sidor. Nu börjar tråden glida iväg från ämnet. Åter till jackan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trizz Posted November 12, 2007 Report Share Posted November 12, 2007 Ja så länge det är b-styrka så är det ju meningen att vi skall vara så avvikande som möjligt och det är ett ypperligt tillfälle att testa olika prylar.Jag har självklart en uppsättning kronmärkt också. OT/Sen är det intressant att se att kadetterna på FMHS också har icke kronmärkt materiel. Det var dom som var A-styrka. Mötte bla en Bassäk med Blackhawk rigg och Bergans patrullsäck. http://img107.imageshack.us/img107/816/basskbj0.jpg Okej tack för infon! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ukko Lode Posted November 13, 2007 Report Share Posted November 13, 2007 Hur ser korrekt bärande av nations- och förbandsmärke på sagda jacka och m-märkt dito med kardborre? Kardborren går ju ända upp till ärmsömmen. Är det så enkelt att nationsmärket och förbandsmärket ska ha varsin kardborre och så smackar man dit enligt reglementerade mått? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt 1cl HuggyBear Posted November 13, 2007 Report Share Posted November 13, 2007 Hur ser korrekt bärande av nations- och förbandsmärke på sagda jacka och m-märkt dito med kardborre? Kardborren går ju ända upp till ärmsömmen. Är det så enkelt att nationsmärket och förbandsmärket ska ha varsin kardborre och så smackar man dit enligt reglementerade mått? Flaggan påsydd. SWEDEN märket (US förbands symbol (förbannelse över livgardets försök att ändra detta...)) apliceras bara, då velcron är satt rätt. Insats märke, KFOR, ISAF, FN, EUFOR dito För bärande i Sverige så sitter velcron i rätt höjd för förbandstecken och utbildningstecken. Och NEJ om du inte tillhör US eller motsv som NBG eller IA så bär du inte SWEDEN märket i sverige... GMY J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ukko Lode Posted November 13, 2007 Report Share Posted November 13, 2007 (edited) Flaggan påsydd. För bärande i Sverige så sitter velcron i rätt höjd för förbandstecken och utbildningstecken. GMY J Är det nån som har en bild? Syr man dit flaggan 30 mm nedanför ärmsöm så hamnar den ju på kardborren. Ska det helt enkelt vara så? Kardborren går ju ända upp till ärmsömmen.Jag kom nog ihåg fel?! Edited November 13, 2007 by wedin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spook Posted November 13, 2007 Report Share Posted November 13, 2007 OT: Har killen närmast kameran 2st ak5or eller vad är det frågan om? Satt länge och tittade, ser skumt ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted November 13, 2007 Report Share Posted November 13, 2007 (edited) Ak5'an till höger tillhör gissningsvis den person vars vänsterfot syns mellan den "kittade" soldatens ben. Eller e jag full? /Edit: Litterär misshandel Edited November 13, 2007 by Toll Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted November 13, 2007 Report Share Posted November 13, 2007 På Tacup gear jackan hamnar nationsflaggan på kardborren. Kolla på min bild längre upp i post. Kan fota jämförelsebild med en 90L. Spook: Sista killens ak syns till vänster. Den andra tillhör killen framför. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spook Posted November 13, 2007 Report Share Posted November 13, 2007 Hur är flamsäkerheten och vattentätheten på tacup-gear jackan jämförelsevis med 90L? Fu Kjellberg: Håller soldaten ak5an i pipan då eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted November 13, 2007 Report Share Posted November 13, 2007 Hur är flamsäkerheten och vattentätheten på tacup-gear jackan jämförelsevis med 90L? Fu Kjellberg: Håller soldaten ak5an i pipan då eller? Jag vet faktiskt inte hur vattentätheten och flamsäkerheten är. Jag kan testa vatten då jag inte vill elda upp mina jackor Vet faktiskt inte hur han håller bössan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kristoffer Posted November 21, 2007 Report Share Posted November 21, 2007 Är det stora storlekar? Då jag är 186cm och väger 96kg kan ha fältjacka 90 som är för personer som är 165cm och väger 80kg kan jag då har storlek medium? då det är är den enda storleken kvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted November 21, 2007 Report Share Posted November 21, 2007 Är det stora storlekar? Då jag är 186cm och väger 96kg kan ha fältjacka 90 som är för personer som är 165cm och väger 80kg kan jag då har storlek medium? då det är är den enda storleken kvar. Jag tycker att det är rätt stora i storleken. Jag kan dock mäta över bröst mm om du vill Jag är 180 cm och pendlar mellan 85-90 kg. På min bild så har jag undertröja och värmetröja 90 utan problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kristoffer Posted November 21, 2007 Report Share Posted November 21, 2007 Är det stora storlekar? Då jag är 186cm och väger 96kg kan ha fältjacka 90 som är för personer som är 165cm och väger 80kg kan jag då har storlek medium? då det är är den enda storleken kvar. Jag tycker att det är rätt stora i storleken. Jag kan dock mäta över bröst mm om du vill Jag är 180 cm och pendlar mellan 85-90 kg. På min bild så har jag undertröja och värmetröja 90 utan problem. Okej tack så mycke för svaret, då får det bli en sån då //Mvh Kristoffer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schmutte Posted November 21, 2007 Report Share Posted November 21, 2007 Hur är flamsäkerheten och vattentätheten på tacup-gear jackan jämförelsevis med 90L? Fu Kjellberg: Håller soldaten ak5an i pipan då eller? Jag tror att han håller den "i handen gevär" eller liknande.. Fu Kjellberg: Du sa tidigare att den var sval.. hur sval? Kan man jämföra med ylletröja m/87 eller fältskjorta 59 eller liknande? Åååh så konstiga frågor jag måste slänga ur mig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted November 21, 2007 Report Share Posted November 21, 2007 Hur är flamsäkerheten och vattentätheten på tacup-gear jackan jämförelsevis med 90L? Fu Kjellberg: Håller soldaten ak5an i pipan då eller? Jag tror att han håller den "i handen gevär" eller liknande.. Fu Kjellberg: Du sa tidigare att den var sval.. hur sval? Kan man jämföra med ylletröja m/87 eller fältskjorta 59 eller liknande? Åååh så konstiga frågor jag måste slänga ur mig Ja lite konstiga frågor kommer du med Vad skrev jag det? Jag skulle jämföra den med 90L Då den är det plagg den skall motsvara. Du har ju möjligheten att vika upp armar och den är mer öppen i halsen. Kompletterar du med denna under så är det perfekt en varm sommardag. 389 kr på scandinavian special projects. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted November 21, 2007 Report Share Posted November 21, 2007 Det är väl även så att denna sortens jacka ska vara stor och luftig för att vara sval? Medium till en kille på 185-90 verkar smått... Min är Large och jag är 185-95. Hade väntat till dom får in dom igen, eller förretsen! Nä, dom hade också bara Medium... Active Life Equip Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted November 29, 2007 Report Share Posted November 29, 2007 Här kommer lite till bilder på FuKjellberg o hans jacka : Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted November 29, 2007 Report Share Posted November 29, 2007 SISU: Jag bara väntade på dom bilderna Där ser man jackan utan riggen påtagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts