LeadHead Posted February 22, 2003 Report Posted February 22, 2003 Precis, och med "den långe kaptenen" avses alltså "det vandrande ingenjörsuppslagsverket". - Den upplysningen torde undanröja alla tveksamheter hos f.d. och nuvarande norrlandsingenjörer om vem vi har som plutch. Quote
Foxtrot Lima Posted February 22, 2003 Author Report Posted February 22, 2003 Precis, och med "den långe kaptenen" avses alltså "det vandrande ingenjörsuppslagsverket". - Den upplysningen torde undanröja alla tveksamheter hos f.d. och nuvarande norrlandsingenjörer om vem vi har som plutch. LOL! Klockrent LeadHead... ;) Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
LeadHead Posted February 22, 2003 Report Posted February 22, 2003 FL: Jag är inte så säker på att vi kommer att ha mer än möjligen mycket översiktlig utbildning på KB 5 och DB 200 under KBS. Jag är rädd för att det snarare blir att släpa runt på BB 2 och Ponton 100 medan KB 5 och DB 200 får vänta till befattningsutbildningen (för de som är utagna till det). Hoppas jag har fel. Quote
Foxtrot Lima Posted February 23, 2003 Author Report Posted February 23, 2003 Framtiden får utvisa vad vi får göra och inte göra. ;) Vi kan i alla fall vara överens om att vi får en betydligt bredare utbildning än KB-eleverna på de övriga bataljonerna. Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
KB_2004 Posted March 30, 2003 Report Posted March 30, 2003 Hallå hallå Hur går det för er däruppe i Boden!? Kan man få en liten rapport?? *Jättenyfiken* Hur var fältveckorna tex? Och fjällmarschen ni skulle ut på? Vore kul å höra lite! Quote
Guest Björklund Posted April 5, 2003 Report Posted April 5, 2003 (edited) Här är ännu en som ligger inne på KBS/ING i Boden Våran 10 dagars fältvecka var soft.. Lite väl svårt att bygga schyssta värn dock pga den lösa snön. Det enda som var lite jobbigt, förutom folk som går i sömnen i tältet, var fältgruppstävlan där min grupp lyckades komma på en mycket fin tredjeplats på livkompaniet, I19 (av 18 grupper) Hursomhelst åker vi upp på vår fjälltur i Kiruna på Måndag. Första ska vi strida där i ett par dagar där vi ingenjörer ska få agera ksp-skyttar och gruppchefer över bland annat Lv och sign. Lv och sign har "tyvärr" inte fått ksp utbildning, därför får vi skjuta med den istället Sen ska vi ut på fjället i 2½ dygn å sova i bivack, om det finns nått att bygga bivacken av ;) Det är verkligen ingen fjällmarsch i mina ögon och jag tror det blir en rätt skön övning, vi slipper ju i princip sova i tält och vi har vatten-toa där uppe under striden. Lyxigt. Under förra helgen arangerades det en KB-bal för de muckande sergeanterna på Ingbat. Vi nyinryckta fick då serva dem med diverse tjänster. Jag var servitör, vilket var en mycket rolig uppgift och kvällen/natten blev riktigt trevlig Edited April 5, 2003 by Björklund Quote
LeadHead Posted April 5, 2003 Report Posted April 5, 2003 Kul att du också har hittat hit Björklund! Den där fältveckan (veckorna 10 och 11?) var iofs. lagom soft för min del med tanke på dels kondisen (som precis räckte) och framför allt fötterna. - Några stenåldersgamla fotvårtor (jag hade i princip glömt bort dem) som vaknade till av den där heldagsskidmarschen (gruppfälttävlan). Morgonen efter såg det ut som om något ilsket djur hade tagit några rejäla bett ur trampdynorna... Annars var det rätt skoj med både signalpistol (lys), shgr m/56 x 3, enskild laddning och rätt så duktigt mycket ak 5 mot fuskande SAAB-mål (snacka om osportsliga jä-lar). Veckorna efter fältveckan... Jag har faktiskt lite minnesblackout när det gäller vad som hände före de två senaste veckorna (då vi har haft helgtjänst pga. balen). Jag vet att vi snabbmarschade hem från skjutbanan på torsdagen så antagligen var det PEK och diverse såna aktiviteter. I PEKen börjar de flesta se slutet (ca 1/4-1/3 är klara med ehv-delen, vi har inte börjat med pskott). De flesta har väl kvalificerat sig för automatvapenskyttemärket i någon form. *Skryt* Själv har man givetvis skjutit guld... */Skryt* Förra veckan var det NBC och PEK. "I love the smell of napalm in the morning..." Den gångna veckan har vi kört först grupps strid parallellt med ksp-utbildning och slutligen då grupps strid med ksp-omgång. I sista genomförandet sköt en kille sönder vapnet. Jag hörde siffran 20 mag. - Ammunitionen skulle ju skjutas upp... Angående FL så har det tack vare hal is vid bl.a. skjutbanor varit lite krycka av, krycka på, krycka av, krycka på, krycka av (tror jag var det senaste) så han är väl inte alltför kry i knät tror jag. Quote
lajsen Posted April 13, 2003 Report Posted April 13, 2003 tack så mycket för rapporterna!! fortsätt så! det är mycket intressant läsning! Quote
KB_2004 Posted April 14, 2003 Report Posted April 14, 2003 håller med! tack tack! hoppas ni kommer hem på påskledighet snart så ni kan berätta mer! verkar ju som ni har det riktigt bra däruppe. är det jobbigt med kylan förresten? träffar ni dem på PBat något? Har de samma verksamhet som ni eller? *funderar* Quote
LeadHead Posted April 16, 2003 Report Posted April 16, 2003 Ok. Nu är iaf. jag tillbaka efter en minst sagt blandad upplevelse uppe i delar av landet som t.o.m. jag tycker ligger långt upp. Många andra, inkluderande FL åker tåg... På måndag förra veckan åkte hela kompaniet upp till Kalixfors skjutfält och förlades i barracker och tält. Pansar och art som skulle börja med fjällmarschen fick naturligtvis sova i barrackerna. Efter en gemensam fjällutbildningsdag (vindsäck, lavinsändare, osv) drog pansar och art upp på fjället i strålande väder medan vi (Ing), luftvärn och signal stannade i Kalixfors och hade stridsskjutningar. Det blev ännu mer grupps tagande och försvar av stridsställning (inkl mörkerstrid med närlys) med kulspruta. Vi ingenjörer var de enda utom pansar (strv) som hade skjututbildning på ksp så vår uppgift förutom de gånger vi fick pröva på att vara gruppchef (huvudsyftet med övningarna) var att agera ksp-omgång med skytt, laddare och omgångschef. Lv bandade och vi sköt. Det låter väl som en bra uppdelning? Det lustiga var att luftvärn hade kommit långt med sin ksp-utbildning ett par veckor innan vi ens hade börjat (de hade dock ej skjutit) men avbröt det hela och lämpade över alltihop på oss som fick snabbutbilda oss på ett par dagar (plus ett par dagars stridsskjutningar på Forsgärda). Inte helt dumt kanske med tanke på att vi är den enda avdelning på livkomp som inte har lyckats dra av något vådaskott. B) - Hela kompaniet är uppe på fler än tio... Sen var det fjället med 12 + 4 + 17 km (enligt en luftvärnares GPS) förflyttning, om det nu inte är ett lite väl fint ord för bruk av vita blixten tillsammans med 70 LK, och två nätter i snökantsgrop. Jobbigt men vackert var det. Min sammanfattning lyder: "Ett helvete i paradiset". Kul var dock att jag lyckades med att både ta nattvarden (vid Korum i söndags) och fira min 20:e födelsedag på fjället. Sista dagen var väldigt blandad, utförsåkningen tyckte t.o.m. jag var kul... Sen hade vi 15+ ksp att vårda igår också. Men nu är det glad påsk som gäller! Quote
Ingbat/I19 Posted April 16, 2003 Report Posted April 16, 2003 Måste säga att det där med vådaskjutning låter precis som när jag låg på Ingbat. Under hela utbildningen lyckades de andra bataljonerna med ett par var medan Ingbat inte hade en enda. Som jag sagt förut - Det är inga pantskallar i Ingenjörstrupperna! Quote
KB_2004 Posted April 17, 2003 Report Posted April 17, 2003 Åhå en vecka på fjället! Låter härligt ju... Trots att man färdas på försvarets eminenta träplankor till skidor Quote
lajsen Posted April 25, 2003 Report Posted April 25, 2003 Härligt grabbar, fortsätt med rapporteringen Jäkligt intressant! Quote
Foxtrot Lima Posted April 27, 2003 Author Report Posted April 27, 2003 Det som LeadHead beskrev markerade alltså slutet på vår lärorika GSU. Blod, svett och tårar... När vi kommer tillbaka den 5:e maj (efter lovet) påbörjar vi vår befattningsutbildning, som inleds med motortjänst för samtliga med körkort. Ska bli kul att lära sig köra lastbil. Förutom det ska vi på KBS syssla med brobygge, sprängtjänst, ledarskapsutbildning (där det ingår att vi ska assistera vid GB-inryck i juni) samt fortsatt befattningsutbildning fram till slutet av augusti, då vi sprids ut på respektive kompani och pluton. Har även fått reda på vilka befattningar vi ska ha, och jag fick det jag önskade mig - kvartermästare. B) Har snackat en hel del med mina föregångare och de har beskrivit tjänsten som stressig, fast samtidigt väldigt kul när det väl vill sig. Kanske finns någon på forumet som har någon erfarenhet av tjänsten? Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Foxtrot Lima Posted April 28, 2003 Author Report Posted April 28, 2003 En anna sak man notera är att vi på ingbat inte haft ett enda permanent bortfall på KB-plutonen, till skillnad från övriga KB-avdelningar på I 19. *slår mig för bröstet* B) Minns en trevlig sak från Kiruna. Stötte på I 19 nye regementschef och stod och pratade försvarspolitik med honom och hans medföljande sällskap (en överstelöjtnant som tydligen hade arbetat på försvarsdepartementet tidigare). Av någon anledning kom vi in på Sveriges militära bistånd till Baltikum. Både jag och han, samt medföljande överstelöjtnant konstaterade med ett leende på läpparna (ett ganska stort sådant också) att det inte direkt skadade oss att balterna fick ta smällen i fall ryssarna vaknade till liv. Hehe... Detta är självklart inte hans officiella ståndpunkt. ;) Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Foxtrot Lima Posted May 3, 2003 Author Report Posted May 3, 2003 Imorgon klockan tolv bär det av upp till Stockholm med X2000, för att sedan försöka hinna i tid till tåget upp till Boden. Totalt tar resan ca 22 timmar. Kan utfärda en varning för er som bor i de norra delarna av landet. Jag och "LeadHead", tillsammans med resten av plutonen, ska ha fordonsutbildning på lastbil de närmaste tre veckorna. Håll er borta från vägarna, och om ni absolut måste ge er ut i trafiken råder jag er att se er om en extra gång innan ni går över vägen. ;) Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Foxtrot Lima Posted May 6, 2003 Author Report Posted May 6, 2003 Tänkte bara hälsa till er alla. Sitter just nu på bibilioteket ovanför markan på ingbat. Hur soft som helst... Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
KB_2004 Posted May 6, 2003 Report Posted May 6, 2003 Låter ju riktigt trevligt... har alla bataljoner egna bibliotek o marka osv? Ska till Pbat nämligen.. Har ni gjort något kul på sista tiden förresten? Det var motorutb nu va? Lycka till! B) Quote
Foxtrot Lima Posted May 6, 2003 Author Report Posted May 6, 2003 (edited) Nja... Alltså de fyra övriga bataljonerna delar på en marka nere på I 19 område. Vi på ingbat har en egen matsal och marka. Tänk också på att just nu är vi bara 30 KB-elever på ett helt regementsområde (f d Ing 3). Ruskigt gött faktiskt... Tittar på DVD i stora samlingssalen, och Anna på markan har delat ut en massa gratis chips och ostbågar som håller på att gå ut. Just nu är en del av oss på Ing 3 bibliotek och spelar Scooter på stereoanläggningen. Hehe... De två senaste dagarna har vi haft motortjänst och utbildar oss för att kunna ta (gult) förarbevis för lastbil. Naturligtvis fick jag en lastbil med farthållare, AC och cd-spelare. B) *diggar Scooter* Nåja... Nu ska jag dra en lättöl till. Haj! Edit: GB och E-sold rycker in ute på Ängesholmen nu i juni, så vi har Ing 3 område för oss själva hela sommaren också. Supernajs! ;) Blir väl så att man på morgonen tar en minibuss ut dit och fixar lite, och på kvällen åker man tillbaka till Ing 3. Hälsningar, Foxtrot Lima Edited May 6, 2003 by Foxtrot Lima Quote
Ing Posted May 6, 2003 Report Posted May 6, 2003 Sådärja, då fick man det konfirmerat.. KB ÄR verkligen lökar!!!! Quote
Foxtrot Lima Posted May 6, 2003 Author Report Posted May 6, 2003 (edited) Sådärja, då fick man det konfirmerat.. KB ÄR verkligen lökar!!!! Vadårå... Det kallas personalfrämjande åtgärder. Hihi... Vi ska ju ha två helgtjänster på raken sedan. Hur kul är det på en skala. Citat från Kn E inför motortjänsten: "Det finns inget utrymme för att vara sjuk. Om ni mår dåligt så kan ni beställa tid hos mig, så får ni Alvedon, näsdroppar och en handpåläggning..." Hälsningar, Foxtrot Lima Edited May 6, 2003 by Foxtrot Lima Quote
därdugårharjagredanvarit Posted May 6, 2003 Report Posted May 6, 2003 Edit: GB och E-sold rycker in ute på Ängesholmen nu i juni, så vi har Ing 3 område för oss själva hela sommaren också. Supernajs! ;) Blir väl så att man på morgonen tar en minibuss ut dit och fixar lite, och på kvällen åker man tillbaka till Ing 3. Hälsningar, Foxtrot Lima Då skall jag personligen se till att KN E får fart på era förslappade KB arslen. Ett besök med brak på Ängesholmen varje morgon under GB inryck är inte främmande för KN E och övriga kollegor på INGBAT. Om jag inte minns fell så är det en nätt runda på ca en mil fram å tillbaks, samtidigt som ni springer över bb2 så kan ni lära er ett å annat om SVITR... HA HA Quote
Mårten Posted May 7, 2003 Report Posted May 7, 2003 Tjena.. Är helt färsk här på forumet och får till min stora glädje se att det finns ING 3:arer här! Tiden på ING 3 var bland det roligaste jag gjort (KB/Kvartermästare på Maskinkompaniet 00/01). Finns det måntro nån annan från kullen 00/01 här? Quote
Ing Posted May 7, 2003 Report Posted May 7, 2003 Tjena.. Är helt färsk här på forumet och får till min stora glädje se att det finns ING 3:arer här! Tiden på ING 3 var bland det roligaste jag gjort (KB/Kvartermästare på Maskinkompaniet 00/01). Finns det måntro nån annan från kullen 00/01 här? Men tusan. Hej på sig! Äntligen!! Då har vi en kollega till FL här ju. Jo, jag låg inne samma år som du fast på andra komp, GB på ingenjörpluton. Välkommen! Quote
Mårten Posted May 7, 2003 Report Posted May 7, 2003 (edited) Tackar för välkomsten ING! "För balkbron i tiden"/M-E W Hehehe... Vi byggde faktiskt en BB2 på som numera ligger som fast förbindelse (för timmerbilar) på en timmerled vid Älvsbyn. Det roliga är att jag hade för mig, rätta mig om jag är ute och cyklar, att BB2 inte fick trafikeras av tung trafik i fredstid? Kan vara därför som ett BB2-kunnigt befäl upprepade gånger kallade vårt bygge för "dödsfälla".... Edited May 7, 2003 by Mårten Quote
LeadHead Posted May 9, 2003 Report Posted May 9, 2003 (edited) Tjoho. Då var man hemma igen efter en lång och tärande bussfärd på 75 minuter... Som FL antyder så har jag de senaste dagarna medelst en Volvo FL7, tillsammans ett trettiotal andra galningar i ett antal andra lastbilar gjort mitt bästa för att göra all gång- och bil, och flygtrafik på/över Ingbats område fullkomligt livsfarligt. KB lökar? Nja... 2:e föraren fick 20 armböjningar per manglad eller omkullvält kon/vägpinne. Ett par killar fick göra totalt ett par hundra under dagens lopp och tyckte att då kunde de lika gärna mata på och se hur långt de kom. De slutade på 500 st... Hursomhelst, bara det är tempo, tryck och hårdhet när det gäller så ska man ju i övrigt löka rejält om tillfälle ges... ;) Jo, förresten, nu har vi fått veta mer specifikt var vi kommer att hamna. Jag blir sb-nisse på 2. komp. Edited May 9, 2003 by LeadHead Quote
Mårten Posted May 9, 2003 Report Posted May 9, 2003 Angående lastbilsutbildningen på ING 3 så hade vi en kille, (inga namn ) som lyckades mangla en lyktstolpe borta vid (det nu nerlagda) serviceförrådet. Detta var väl inte SÅ populärt, men rätt kul i och med att han hade skrytit rätt bra om hur extremt bra han var på att köra lastbil... Leadhead: Är det "kapten motor" (Kapten G***) som håller i lastbilsutbildningen? Quote
Recommended Posts