KB_2004 Posted July 2, 2003 Report Posted July 2, 2003 En kamrat är övertygad om att han ska in som KB på ingbat i JUNI nästa år. Jag är övertygad om att detta inte är möjligt, alla KB rycker ju in i januari nu... Visst måste han ha missförstått det? Det hela verkar omöjligt, frågan är vad han fått det ifrån.. Quote
The Swede Posted July 2, 2003 Report Posted July 2, 2003 Om han ska rycka in i juni så är han troligtvis GB The Swede Quote
Wehrwolf Posted July 2, 2003 Report Posted July 2, 2003 Om de inte gör som de gjorde på Ing 2 förra året.. Stå post på Ängesholmen vid - 30° C klockan 0300 på natten så vet du vad kyla är. Fy fan. Annars gillade jag Boden. Bra önv fält och stort som fan ( sköt en 850 kg där) Quote
Wehrwolf Posted July 2, 2003 Report Posted July 2, 2003 Slängde dit en sprhgr 56 i övre vänstra hörnet. Vad betyder det? Quote
Ing Posted July 2, 2003 Report Posted July 2, 2003 Slängde dit en sprhgr 56 i övre vänstra hörnet. Vad betyder det? Inte ett dugg, men visst är den fräck? /BlåGul. ...Välkommen hit förresten. Quote
The Swede Posted July 2, 2003 Report Posted July 2, 2003 Om de inte gör som de gjorde på Ing 2 förra året.. Så dumma kan dom väl inte vara? Det får vi hoppas var en parentes som aldrig mer upprepas. The Swede Quote
Ing Posted July 2, 2003 Report Posted July 2, 2003 Om de inte gör som de gjorde på Ing 2 förra året.. Så dumma kan dom väl inte vara? Det får vi hoppas var en parentes som aldrig mer upprepas. The Swede Kompanibefälsvärnpliktiga KB-eleverna rycker i år in i juni månad. 1. Kompaniet, Ing2 Quote
The Swede Posted July 3, 2003 Report Posted July 3, 2003 Om de inte gör som de gjorde på Ing 2 förra året.. Så dumma kan dom väl inte vara? Det får vi hoppas var en parentes som aldrig mer upprepas. The Swede Kompanibefälsvärnpliktiga KB-eleverna rycker i år in i juni månad. 1. Kompaniet, Ing2 Och längst ner i högra hörnet står följande: Uppdaterad 16 april 2002 av: Kristina Heindorff The Swede-> <-Ing Quote
EOD Posted July 3, 2003 Report Posted July 3, 2003 Om de inte gör som de gjorde på Ing 2 förra året.. Stå post på Ängesholmen vid - 30° C klockan 0300 på natten så vet du vad kyla är. Fy fan. Annars gillade jag Boden. Bra önv fält och stort som fan ( sköt en 850 kg där) För det första så var det jag som tände så det var jag som sköt 850 kg, du var ansvarig för "The get-away car" För det andra så är du min Biatch! EOD--> <--Wehrwolf Välkommen till forumet Mvh "killen som har din regnbrallor och tänker behålla dem" alias EOD Quote
Ing Posted July 3, 2003 Report Posted July 3, 2003 Om de inte gör som de gjorde på Ing 2 förra året.. Så dumma kan dom väl inte vara? Det får vi hoppas var en parentes som aldrig mer upprepas. The Swede Kompanibefälsvärnpliktiga KB-eleverna rycker i år in i juni månad. 1. Kompaniet, Ing2 Och längst ner i högra hörnet står följande: Uppdaterad 16 april 2002 av: Kristina Heindorff The Swede-> <-Ing JAMEN! Sluta bråka! Wehrwolf säger ju "förra året" och du säger "så dumma kan de väl inte vara?" "Jo" säger jag då, och bevisar det med en sida från Ing2. Vad de sysslar med i år vet väl inte jag.. Swede -> <- Ing Quote
The Swede Posted July 3, 2003 Report Posted July 3, 2003 @Ing. Slit bort kudden ur ansiktet, gnugga ögonen och sen börjar du läsa längst upp på denna sidan vad KB_2004 skrev igår kl. 23.48 får vi se om du fattar sammanhanget lite bättre. The Swede Quote
Wehrwolf Posted July 3, 2003 Report Posted July 3, 2003 Altzå: KB detta året ryckte in normalt på Ing2. Det gick ut en order ELLER rekomendation om att KB skulle rycka in i Juli för att inte missa 2 år av studier. Bara Ing2 (så vitt jag vet) följde rekomendationen/ordern. Det gick ju sådär bra, vilket man redan innat kunde gissa sig fram tiloch nu har man återgott till det normala. Tillräckligt luddigt? @EOD 1. Vi kan ev supa fredag om du tar med bil och skjustar mig till stationen på lör morgon 2. Gissa vem som blev dyblöt i morse och gissa sedan vidare vem som ska betala 3.Helt rätt, du tände på, bla, bla bla. Om inte min insats som get-away-driver i TGB 13 blir respekterad, så tar jag en sprint jävel nästa gång. Dessutom saknar meningen pronomen, vilket innebär att jag icke insinuerar att det var jag själv som TÄNDE på Hej hopp Quote
Foxtrot Lima Posted July 5, 2003 Author Report Posted July 5, 2003 (edited) Nu har jag återvänt hem efter två veckor uppe i Boden. Under den här tiden har vi hunnit med att göra så mycket saker, att jag omöjligt kan komma ihåg allt. Ska ändå försöka beskriva tiden som gått, och hur jag ser på vår utbildning. Förra veckan ägnades mestadels åt att öva på laddningsberäkningar av olika slag; t ex vägbank etc. Övningarna leddes av ingenjörskadetter från FYOP på I 19 och de flesta av dem kände man sedan tidigare, eftersom det rörde sig om "nymuckade" KB. Förutom detta medverkade vi KB under inryckningen. Själv satt jag med vid inmönstringen på måndagen och delade ut utrustningskort m m till de nyinryckta rekryterna. Större delen av plutonen höll dock till ute på Ängesholmen, för att visa gröngölingarna till rätta i tillvaron. Jag hann endast med en blixtvisit på kvällen, då jag promenerade omkring och svarade på frågor, samt såg till att folk höll fickor stängda och bar fältmössa på huvudet. På torsdagkvällen (förra veckan) begav vi oss åter ut till Ängesholmen för att lära rekryterna packa strids- och trosspackning. Detta var första tillfället då man kunde urskilja de som hade potential, och de som bara var där för att hänga. Vi KB kände att vi äntligen fick en chans att visa vad vi gick för, istället för att enbart köra på med egen utbildning hela tiden. Fredagen och lördagen ägnades åt att reka inför GB-övningen (där självklart bataljonens E-soldater också deltog), och vi fick förbereda en målbild för rekryterna så att de kunde relatera till något när det blev dags för dem att göra i ordning en förläggningsplats mer eller mindre självständigt. Söndag morgon åkte vi ut till holmen för att äta frukost med de nyinryckta, samt få möta våra befäl för övningen. GB-kompaniet, som det kallas även om det ligger en hel del E-soldater där också, består av fyra plutoner. Mina blivande gruppchefer låg på 4:e pluton (KB 5-GB, SoT-GB samt Maskin-GB på 4. komp), men jag blev placerad på 3:e pluton istället som stöd på grund av att den plutonen är betydligt större (hela plutonen består av inryckta till Däcksbro 200). Tältlagscheferna (dvs vi KB) cyklade med respektive grupp ut till övningsplatsen vid Bjässberget, medan stäffarna åkte bil ut för att göra de sista små förberedelserna. Jag var således stäff på 4:e tältlag, 4:e pluton, och gruppen bestod totalt av två KB samt 12 nyinryckta (3 GB och 9 E-soldater). Vår första uppgift var att förevisa målbilden för gruppen för att få ett sk helhetsbaserat lärande. Därefter satte vi igång med att bygga vår egna förläggning, och min kollega och jag försökte att så tidigt som möjligt se till att GB fick ta lite mer ansvar än de övriga, samt leda delar av arbetet efter det att vi korpraler hade instruerat. Enligt min åsikt fungerade detta ganska bra, och rekryterna arbetade flinkt. Det bästa med soldaterna var att de gjorde som de blev tillsagda omedelbart utan tjafs; något väldigt sällsynt på en KB-pluton där alla vill ha sagt sitt innan något arbete utförs. På det viset gick det mesta smidigare. Å andra sidan låg inte effektiviteten och tankeförmågan på topp, men det kompenserades av god motivation anser jag. Vi låg i fält från söndag förmiddag till onsdag lunch. Dagarna ägnades i stort åt att öva soldaterna i grundläggande moment (vapentjänst, sjukvårdstjänst m m), att ge de erfarenhet av livet i fält samt att få igång deras samarbetsförmåga och få dem att kunna tempoväxla rejält. Enligt min åsikt var detta det mest krävande för oss KB på plutonen; att få dem öka när så krävdes. Vi hade varit inställda på att ta det lugnt med soldaterna och låta dem vänja sig sakta och säkert, men befälens krav var betydligt högre. Detta ledde till att vi höll på att tappa rösten efter några dagar. Ett tag trodde jag att befälen skulle säga åt mig att dämpa mig och ta det lugnare; istället fick jag beröm för att jag drev på dem ordentligt och inte gav dem utrymme till att sacka efter övriga tältlag. B) Andra kvällen när vi skulle gå och lägga oss efter att ha tvagat oss i Luleälven, förklarade jag för gruppen att vi korpraler inte skrek och gormnade utan anledning, utan för att det var dags för de att vakna till och inse att allt de utförde skulle göras med högsta möjliga hastighet. Allt från att äta och sidka, till att klä på sig på morgonen. Vidare förklarade jag att det inte var något personligt, utan att det var de själva som avgjorde hur mycket decibel de fick uppleva på dagarna. Det rörde sig aldrig om förnedring eller pennalism, utan ren "ljudterapi". De roliga delarna för oss KB var när vi fick öva ladda och patron ur med soldaterna som instruktörer. Visserligen en ganska simpel övning, men väldigt berikande för oss som ledare. Vi hävde ur oss ytterligare decibel när någon soldat viftade omkring med automatkarbinen i opassande riktningar, och till slut skötte sig de flesta väldigt bra. Självklart förklarade jag varför det var så viktigt att hålla reda på sitt vapen. På onsdagen återvände vi KB till Ängesholmen, fast på egen hand eftersom de nyinryckta skulle ha cykelorientering in. Då passade jag på att köpa mig en kall Cola, och jag började nästa lipa av lycka när jag svalde de första klunkarna läsk. Hela övningen hade man fått stå ut med klorerat vatten... Återstoden av dagen ägnades åt vård av förläggningsmateriel, personlig materiel samt särskild tillsyn av AK5:an. Vi korpraler övervakade arbetet, och vi fick direkta order om att se till att ingen satt och lökade på toa eller liknande. Eftermiddagen och kvällen genomförde vi visitation av all vårdad utrustning. Det var faktiskt kul att se soldaten framför en gå upp i enskild ställning när man plockade upp pipan och kontrollerade patronläget. Mindre kul blev det när det blev omvisitation pga slarvig vård och vi fick stanna kvar till sent på kvällen för att fortsätta visitera. Slutligen, i torsdags, åkte hela plutonen upp till Lombens skjutfält. Vår plutonchef var med och höll i en FBU-kurs där som varade i en vecka nästan, och vi var med sista dagen då allting skulle smälla. En vägbank med närmare 1 000 kg trotyl och sprängdeg, en vägtrumma med 90 kg trotyl, en strvmina 52/b, en strvmina 5, en strvmina 6, två fordonsmina 14, en försvarsladdning 21 och en försvarsladdning 13R. Laddningarna detonerades med Tändapparat 9. Deltagarna samlades uppe på en höjd ca 1 km ifrån sprängningsplatsen för att beskåda härligheten. Övningsledaren stridsmålade ett scenario, vilket var väldigt intressant eftersom man då fick ett taktiskt perspektiv av händelsen. OHERREJÄVLAR vad det small skönt!!! Nästa vecka ska jag på UGL-kurs på Tåme skjutfält med en tredjedel av lv-bataljonens KB-elever. Efter nästa vecka har jag äntligen sommarledigt i två välförtjänta veckor. Tillägg: En kille på Amröjpluton bröt ihop och grät pga stressen och korpralernas ljudvolym, men befälen brydde sig inte särskilt. Den allmänna mentaliteten hos befälen var "fortsätt jobba...". En annan i tältlaget brevid (2:a tältlag, 3:e pluton Däcksbro) spydde av att behöva gräva ståvärn i supertempo. Det var jävlarimej högt tempo på oss alla... Ingen semester för oss heller. Jag som hade hoppats kunna löka en vecka... ;) Hälsningar, Foxtrot Lima Edited July 5, 2003 by Foxtrot Lima Quote
Fredriksson Posted July 5, 2003 Report Posted July 5, 2003 Fordonsmina 13R om jag får be korpral =) /Fu Fredriksson, chef på "fordonsmina 14-gruppen" Quote
Foxtrot Lima Posted July 5, 2003 Author Report Posted July 5, 2003 Fordonsmina 13R om jag får be korpral =)/Fu Fredriksson, chef på "fordonsmina 14-gruppen" Jaja, det är så mycket siffror och begrepp som åker runt i huvudet nu för tiden. ;) Menar du att du var med där uppe nu i veckan, eller? Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Fredriksson Posted July 5, 2003 Report Posted July 5, 2003 Johan Adam. =) Puts och studs hos KB-kullen, och mkt beröm över er soldater från era befäl! All heder åt I19. Quote
Foxtrot Lima Posted July 5, 2003 Author Report Posted July 5, 2003 Ett av de roligaste momenten i torsdags var när den där utbildningschefen från G67, eller vad han nu var, började klanka ner duktigt på modern krigsföring och högteknologi. LOL! "Förbannade tekniska tjafs..." Jag fick höra att det fanns en snubbe som gick omkring och filmade med digitalkamera. Det ska tydligen komma en del filmsnuttar från sprängningarna på Weekend Warrior . Ska bli kul att få se hur det blev. Annars har vi en kille på plutonen som också hade digicam och fick en fin sekvens med bilder från vägbankskrevaden. Fy faen vad härlig smäll!! Flertalet av oss på KB-pluton fick nästan ståfräs av skådespelet. Hehe... Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Fredriksson Posted July 5, 2003 Report Posted July 5, 2003 Det var utbildningschefen på CFB som orerade ;P Skicka gärna filmsnutten om du kommer över den, det kommer upp en j-a massa filmer och bilder på den här länken inom kort. Quote
Foxtrot Lima Posted July 5, 2003 Author Report Posted July 5, 2003 Det var utbildningschefen på CFB som orerade ;PSkicka gärna filmsnutten om du kommer över den, det kommer upp en j-a massa filmer och bilder på den här länken inom kort. Var det du som sprang omkring med den där extremt dyra kameran? Hursomhelst var det en fantastisk upplevelse, och nu sitter jag och funderar på att gå med i FBU på något vänster. Kan man vara med fastän man gör lumpen, eller måste man vänta till efter muck? Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Fredriksson Posted July 5, 2003 Report Posted July 5, 2003 Nej det var inte jag. Hockeyklubbspolisonger och Oakley-solbrillor snarare ;) Svar på fråga två: Nej, du bör var nog vara muckad för att kunna vara med i FBU. Hade du tänkt söka tjänstledigt hos din kompch för att gå kurs i en vecka? ;P Quote
Foxtrot Lima Posted July 5, 2003 Author Report Posted July 5, 2003 Nej det var inte jag. Hockeyklubbspolisonger och Oakley-solbrillor snarare ;)Svar på fråga två: Nej, du bör var nog vara muckad för att kunna vara med i FBU. Hade du tänkt söka tjänstledigt hos din kompch för att gå kurs i en vecka? ;P Jaja, då minns jag vem du var. Du var den enda med solbrillor och uniform. ;) Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Foxtrot Lima Posted July 5, 2003 Author Report Posted July 5, 2003 B) Hellre ökänd än okänd! Håller med! *gör Hang Loose-tecken* Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Guest tackle Posted July 5, 2003 Report Posted July 5, 2003 (edited) Foxtrot Lima, är det du som är Korpral Junghill? Eller kanske stavas det Lj? Om du är den jag tror så är jag soldat Macklin som samtalade med dig vid skyttebanan när en stridsvagn 122 körde förbi bakom själva skyttebanan, ungefär vid lunchtid tror jag edit: och det var väl du som ledde tältlag fyra ihop med korpral K? mvh/ nyinryckt och sliten Edited July 5, 2003 by tackle Quote
LeadHead Posted July 5, 2003 Report Posted July 5, 2003 (edited) Japp, FL är krp Ljunghill. Jag är krp Dahlbäck (kommer att vara på 2.komp stab&tross-pluton i höst). Min förra vecka började måndag morgon (inryckningsdagen) med fanvakt vid fk-mottagningen på I 19 så jag kom inte ut till Ängesholmen förrän till kvällen jag heller Mitt enda deltagande i övningen var att gå omkring som målbild för hur maskering skulle se ut, så om du såg ett par maskerade korpraler som gled omkring som ett par onda andar under måndagen var det jag och en till. För en grupp tog det 20 + 10 minuter (med paus för försenad uppställning och utskällning av fk) att hjälpligt maskera hjälm och ansikte. Jag var en av de 8 krp som inte gick i befattning (som tältlagschefer och stäffar). Vi var visserligen ute i skogen några vändor (se ovan) men för det mesta hade vi lök, prova-på-utbildning på grävmaskin och bandschaktare samt rekutr. 7, fys (hinderbana = kul!), lök, lök, fys, lök, lök, lök och lite utmätning/uppskottning av lanseringsplan för balkbro 2 som resten av plutonen ska bygga till veckan. Både jag och FL missar dock den då vi ska på UGL. Till Fu Fredriksson: Det var jag som hade opererat fotjä-larna (laser mot vårtor) och gick (linkade) runt som om jag vore en nyinryckt artillerist (i gympaskor). Lite mindre puts och studs från min sida alltså... Det är någonting vi har omväxlande skrattat och gråtit åt de senaste veckorna; Artbats GB/E-inryckta springer omkring i gympaskor normalt och har bara kängor på schemalagd tid... De verkar vara såna här allihop... En lite kul grej jag fick höra av en annan krp. var när de skulle instruera GB/E i skjutställningar samt ladda/ptr ur: Precis som vi lärt oss så instruerade de soldaterna att gå ner i lägre ställning vid ladda/ptr ur men då ingrep befälet med en kommentar i stil med "Jag vet vilka befäl ni har och att ni är hårt drillade men här står vi kvar vid patron ur för säkerhetens skull". Vet någon vad som står i SäkI? Edited July 5, 2003 by LeadHead Quote
Fredriksson Posted July 5, 2003 Report Posted July 5, 2003 LeadHead: Det var jag som bad dig krya på dig när vi var nerknallandes på väg ner efter sprängningen för att se på groparna. Appropå patron ur med AK5 så görs det knästående eller stående, patron ur (liggande) i din eldställning gör du förhoppningsvis inte? Quote
Foxtrot Lima Posted July 5, 2003 Author Report Posted July 5, 2003 Jodå, det är jag, och mitt namn stavas med Lj om du nu undrar. Jag känner igen ditt namn, men minns inte ansiktet - kanske inte det man prioriterar när man har fullt upp med att se till att alla soldater befinner sig på rätt plats, på rätt tid och med rätt utrustning. Däremot kan jag inte koppla något negativt minne till ditt namn, så redan där ligger du på plus. ;) Kan mycket väl tänka mig att ni var slitna och slutkörda efter övningen, trots det magnifika vädret och den utsökta maten. Ni fick stressa en hel del och vi var inte snälla mot er när vi märkte att det gick för sakta... ...men jag tycker ni jobbade på bra. Till slut fick de flesta av er ändan ur vagnen och när vi grupperade sista kvällen flöt arbetet på fint. Skönt att veta att jag inte förstörde min röst i onödan. Jag, och förmodligen de andra i befälslaget, hoppas att ni inte tog illa vid er av den bryska introduktionen till livet i fält; men nu har ni lärt er att man ska öka när vi säger det. Kom ihåg att det aldrig är lätt att hamna i en ny miljö med massor av nya rutiner, och även om det känns tungt nu kan du och alla andra på 3:e pluton känna att ni avklarat de tunga första dagarna i svenska armén med ett gott resultat. Om du är nyfiken på vad vi korpraler sysslat med sedan inryck kan du läsa igenom den här tråden och se om du finner något av värde. Se till att njuta av helgen och vila upp inför nästa vecka. Nästa vecka har ni vapentjänst, sjvtjänst och fortsatt exercis vad jag vet. Jag och mina kollegor kommer dock inte dyka upp på några veckor...men man vet aldrig. Hälsningar, Korpralen Quote
Foxtrot Lima Posted July 5, 2003 Author Report Posted July 5, 2003 Tänkte bara ge en eloge till 4:e tältlag som spöade resten av GB-kompaniet i dragkamp på tisdagskvällen. Vi köttade och köttade, och tog hem en välförtjänst seger. Grabbarna från 2. komp på MA-pluton försökte, men lyckades inte knipa guldet (en låda Marabou mjölkchoklad) från den blivande kvartermästaren och hans tappra brobyggare! Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
The Swede Posted July 5, 2003 Report Posted July 5, 2003 En lite kul grej jag fick höra av en annan krp. var när de skulle instruera GB/E i skjutställningar samt ladda/ptr ur: Precis som vi lärt oss så instruerade de soldaterna att gå ner i lägre ställning vid ladda/ptr ur men då ingrep befälet med en kommentar i stil med "Jag vet vilka befäl ni har och att ni är hårt drillade men här står vi kvar vid patron ur för säkerhetens skull". Vet någon vad som står i SäkI? Ladda och patron ur genomförs i samma ställning som man skjutit i. Dvs. vid stående skjutning gör man patron ur stående och vid liggande skjutning gör man patron ur liggande. The Swede Quote
Foxtrot Lima Posted July 6, 2003 Author Report Posted July 6, 2003 Vi har blivit drillade i att gå ner en ställning varje gång vi laddar eller gör patron ur. T ex skjuter vi i stående skjutställning, går vi ner i knästående när vi laddar. ;) Låga ställningar! Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Recommended Posts