Jump to content
Sign in to follow this  
henke

FACEBOOK - SoldF på facebook

Recommended Posts

Nä men hotbilden kanske kommer inom 10-15 år, då lär han ha väldigt mycket värdefull information man kan tvinga ur han, kanske om var nuvarande stridspiloter bor eller om specifikationer på Gripen. Om hotbilden och krigssituationen kommer tidigare kan informationen man samlat in i nuläget vara till nytta då han fortfarande är i tjänst.

Mvh.

180px-Tinfoilhat.jpg Foliehatt på!!!

Isåfall kanske det vore viktigare att skydda identiteten på den tekniska personalen kring planen, eller de som jobbar med utvecklingen, eller militärstrateger, eller den desillusionerade hangarsoparen som aldrig får tillräckligt med lönepåslag osv osv.

För att inte tala om alla som tjänstgjort utomlands och eventuellt kommit på kant med några lokala förmågor.

Okej... sant. Men en stridspilot borde ändå hålla sig inom en viss grad av diskretion

Varför lägga upp bilder överhuvudtaget om man ändå tappar rättigheterna över dem!

Varför lägga upp bilder överhuvudtaget om man ändå tappar rättigheterna över dem!

Man kanske inte gillar hur man själv ser ut? ;)

Nu är ju kanske inte just Facebook den bästa och tillförlitligaste källan för att spana på militärer med viktiga befattningar.

Man behöver inte gå längre än Mil.se för att få namn på både chefer och flygförare, osv

Sen kan man slå på de lite udda namnen i den gruppen på Hitta.se och voilá födelsedag, karta till hemadressen, telefonnummer och vem adressen delas med.

Jag menar inte att det är ofarligt att ge ut information om sig själv på Facebook eller nätet i allmänhet mfl, men att det finns andra STÖRRE hål som man inte kanske tänker på.

Och säkerhet är aldrig starkare än sin svagaste länk.

När det gäller Försvarsmakten finns anda mer tillförlitliga källor, tex de informationskällor som myndigheten själv vill ge ut i form av tidsskrifter, webbsidor, rapporter, mm. För att inte tala om allt som måste lämnas enligt offentlighetsprincipen till alla som ber om det.

Korsslår man med öppna källor som Hitta.se/Eniro.se och ratsit kan man se rätt mycket. För att inte tala om de register du kan slå i om du tex. jobbar på ett försäkringsbolag eller ännu hellre skatteverket, vägverket, försäkringskassan, polisen, sjukvårdens patient journaler, osv.

Jag tror Facebook totalt sett kommer mycket långt ner på Fiendens lista. Det är inte av strategiskt värde.

Den stora risken på dessa communities är på det personliga planet. Att polarna vet vem du drog med hem från festen i lördags, att en nätflirt urartar till en kris i ditt förhållande, mobbas av klasskamrater, osv.

Jag tror inte det är troligt att killar med skinnväst eller en Spetsnäsa skriver upp din adress på TODO-listan bara för att du gjort lumpen, varit i utlandstjänst eller är med i Hemvärnet och därmed gått med i dylika grupper på facebook.

Dess mindre såna element kan luska ut om dig på nätet, dess säkrare är du i din vardag. Jag må kallas paranoid men jag delar INTE med mig av mitt privatliv eller bostadsort. :angry:

Jag gav upp för åratal sedan och nu rullar jag mest tummarna och väntar på om någonting om mig dyker upp någonstans. Hade jag hållit andan över det hade jag kvävts för länge sedan. Men jag är hyfsat utåtriktad och har inte läggningen att gömma mig i skuggorna. Sker det en brutal samhällsomvandling som en fientlig invasion, införande av en diktatur, maffiavälde edyl överlever jag inte och det kan jag leva med tills dess. Det är föresten något som får mig att tycka mycket illa om polisiär och militär inkompetens.

Men är man aktiv militärt är det klokt att hålla det för sig själv och inte göra det lätt för amatörer att hitta en. Det skyddar mot galningar och inkompetenta terrorister, att skydda sig mot kompetenta fientliga underrättelsetjänster odyl är mycket svårare.

Själv gör jag ingenting viktigt utan flyttar lite papper på låg nivå i HV och sitter och tycker lite då och då om sådant som jag mestadels spekulerar om på frihand så jag är oviktig.

Skulle man sedan bli "Anna Lind" välkänd och kontroversiell i sjuka människors huvuden krävs det mer skydd mot galningar.

I blogg- och mobilkameravärlden deltar vi alla i någon sorts monumental Big Brother där inte ens en utröstning garanterar frihet.
Underbar synvinkel på informationssamhället! Det bör man nog fundera på.

Tur att man inte håller på med såna där kommjunitis och blåggar och annan internetsällskapsverksamhet. :baskerPa:

Vad fan!

Ska ni hålla på och köra ett race på Facebook istället för här? Det är väl så där?

HEHE

@Krook

- En anledning till att köra quizz där är att det kan vara så att folk som inte hänger här får reda på vår existens. Man snabbt få spridning med begränsade resurser.

- En andra är att vi inte har den typen av funktionalitet och så överskådligt se resp individs resultat.

- En tredje är att stärka vårt varumärke, "visa närvaro"

- En tredje är att stärka vårt varumärke, "visa närvaro"

"Visa närvaro" well.. den är ju bättre än FM's "Viss närvaro"

Angående det här med underrättelsetjänster och Facebook (och fler liknande sidor), det är rätt skrämmande att man kan hitta stridspiloter på bara 10 min sökande, och då kan man även kartlägga familj och vänner bara genom att kolla vidare på profilen (som är satt som "public"), och via deras profiler kan man till och med plocka fram bilder på alla nämnda ovan.

Jag vet inte vad man lär ut inom FM längre... men att stridsflygare ska vara lite diskreta och inte lägga ut bilder på sig själva med "vingarna" inför allmän beskådan är väl rätt självklart?

Om jag som halvt datorkunnig 18åring kan hitta info om stridsflygare och göra en kartläggning på runt 10-15 minuter, vad kan då inte Federalnaya Sluzhba Bezopasnosti (FSB) plocka fram på en timme?! Bara genom några telesamtal hade jag ju kunnat få fram sjukt mycket info om personen... jag tar det iallafall som en självklarhet att andra länders underrättelseorganisationer skannar igenom t.ex. Facebook på viktig militär personell. Något annat vore fanimej tjänstefel!

/KOB

Ja det är ju hemskt. Vad blir näst? En dokussåpa om stridspiloter, på kanal5 måndagar klockan 22:00? Nå usch sånt här får ju bara inte hända..

Uppdaterat första inlägget i tråden med anledning av omgrupperingen.

UPPDATERING 2011-03-04

OMGRUPPERING

Orientering: SoldF-gruppen omgrupperar till en ny bas med en sk Fan Page.

Vi bryter den gamla grupperingsplatsen till förmån för den nya.

Anledningen är att den nya basen medger effektivare stridsledning och samkväm.

Facebook har totalt ignorerat alla som genom åren önskat om att kunna konvertera en grupp till fan page.

Enda sättet är att upprätta ny bas och beordra medlemmarna att ställa in sig i ledet på nytt.

UPK XY: http://www.facebook.com/SoldFcom

FRAMÅT!

/Henke

RESERVFREKVENS

I händelse av oplanerat driftavbrott på webbhotell/forum/webbsida så utgör facebook-sidan reservfrekvens

Facebook-WITH-SOCIAL-MEDIA.png

I skrivande stund finns det 688 st som gillar SoldF Facebooksida, igår var det 600.

Trots att vi för drygt ett år sedan fick börja om från början i och med omgrupperingen från Grupp till Fan page.

I sommar är det hela 5 år sedan vi upprättade bas på Facebook (juli 2007), tiden går fort.

SoldF på Facebook

På Facebook rapporterar vi löpande om olika försvarsnyheter som vi dyker på via nyhetssidor, Google Reader eller Twitter.

Fans/medlemmar kan gilla, kommentera, ladda upp egna bilder, eller tipsa om något i sitt eget namn.

Ibland håller vi små tävlingar. Det är ett bra ställe för de som kan tänkas vara lite mer öppna och skylta med sitt namn och för kortfattade spörsmål.

De flesta kollar av sitt facebook konto någon gång om dagen, vissa betydligt oftare, vilket gör att man når ut till de flesta under en dag.

SoldF på Twitter

Jag vill även passa på att tipsa om vårt twitter-konto @soldfcom där vi dels förmedlar korta snabba nyheter som främst rör Försvarsmakten, innovationer inom militärindustrin och utländska försvarsmakter.

Vi skickar också ut underrättelser om nyskapade forumstrådar i utvalda kategorier med ett specifikt tidsintervall. På så vis kan vi nå ut med forumets innehåll på fler platser.

Styrkan med Twitter är dess snabbhet och spridning. Eftersom de som är aktiva har sin twitterklient på slagen i smart phone nås de inom minuter av meddelanden, medan de flesta kollar av med några timmars mellanrum. På så vis är nyheterna väldigt aktuella och kan snabbt få spridning. Twitter i sin utformning är gjort för att skicka vidare intressanta meddelanden och att lätt kunna följa ämnen som intresserar.

SoldF Forum då?

Forumet behåller sin ställning som huvudcamp, men då trenden är att spendera sin internettid på andra mera övergripande sociala medier och facebook i synnerhet, så måste även vi bedriva patrullverksamhet och ta striden där intressenter uppehåller sig. Forumet lämpar sig för den som inte vill skylta med sitt namn, för att finna lagrad information och bedriva diskussioner/frågeställningar.

Google +, Google Plus

Google+ är googles storssatsning på community för att möta framgångarna med Facebook.

I Sverige har det inte riktigt slagit rot. Aktiviteten är för närvarande låg även om rapporter säger att Google Plus har dryga 90 miljoner användare (mot Facebooks närmare 845 miljoner dec 2011 http://newsroom.fb.com/) så är det väldigt dött.

SoldF har ett konto på Google Plus som vi inte riktigt satt fart på.

En tanke är att kanske nyttja det som en engelskspråkig kanal för att nå ut till de som inte kan svenska.

Varje plattform har sitt specifika ändamål och fördelar.

Har du idéer eller önskemål om vad vi skall göra, bli bättre på i andra sociala medier, skriv gärna i tråden.

Med vänliga hälsningar,

Henrik

Finska Försvarmakten gav för en tid sedan ut direktiv för användning av sociala media.

http://www.puolustus...pdf?MOD=AJPERES (dokumentet är i svensk översättning från det originala på finska)

Direktivet är rätt kargt och innehåller inga analyser.

För Sveriges Försvarsmakt hittade jag endast

http://www.forsvarsm...iala_medier.pdf

vilket i sin tur är ett "filosofi dokument" utan större tillämpningsdirektiv. Finns det ett motsvarande praktiskt dokument för Sveriges Försvarsmakt?

(Postade under detta ämne, eftersom det såg ut att passa bäst hit, och inte riktigt meritera en egen tråd.)

@adam7

FM har i dagarna (2013-09-30) släppt

Handbok Sociala Medier (pdf)

http://www.forsvarsmakten.se/Global/Myndighetswebbplatsen/4-Om-myndigheten/Dokumentfiler/Handbocker/Handbok-sociala-medier.pdf

SoldF.com är på inget sätt förbunden med Försvarsmakten utan helt fristående. Handboken kan självfallet vara nyttig för SoldF-medlemmar med anknytning till Försvarsmakten för att inte riskera att avslöja något känsligt.

@Rickard N

Helt rätt.

IRC - SoldF Chatten

Är ett protokoll för realtidschat från 1988, dvs innan WWW.

Vi har haft vår kanal #Soldf i många år. Sedan flera år har vi den på DALnet en stor amerikansk sever.

Operatörerna för kanalen [email protected] före sitt namn. I chatten kan det mesta luftas och stämningen är mer avslappnad.

Du kan antingen ansluta till chatten via en webbklient i java eller ta ner en klient för att sen koppla upp dig mot DALnet och SoldF-kanalen/rummet.

Mer information här: www.soldf.com/chat

Youtube

Vårt youtube-konto www.youtube.com/soldfcom finns ett flertal spellistor vi satt ihop av befintliga klipp. Bla enskilda listor för de olika svenska missionsområdena (ONUC, KFOR, ISAF, EU NAVFOR, mfl) , svenska vapen, Ryska federationens väpnade styrkor, mfl. Vi har ännu inte skapat några egna filmer, men tankar finns på det.

Pinterest

Pinterest är en relativt ny kanal bland de stora aktörerna och fick en enorm tillväxt under 2012, allra mest bland kvinnor som utgör ca 80% av användarna.

Det är som en anslagstavla (pinboards) där man publicerar (pins /pinnar) bilder, egna eller från andra webbplatser.

Våra boards finns under kontot soldf http://www.pinterest.com/soldf/ mestadels bilder som visar Försvarsmakten, svenska vapen, men även intressanta bilder på Ryska federationens väpnade styrkor.