Jump to content

FACEBOOK - SoldF på facebook


Recommended Posts

  • Forumsledning

För er som har konto på Communityn FACEBOOK så finns nu en grupp för alla SoldFare.

 

http://www.facebook....?gid=2470558242

 

UPPDATERING 2011-03-04

OMGRUPPERING

Orientering: SoldF-gruppen omgrupperar till en ny bas med en sk Fan Page.

Vi bryter den gamla grupperingsplatsen till förmån för den nya.

Anledningen är att den nya basen medger effektivare stridsledning och samkväm.

Facebook har totalt ignorerat alla som genom åren önskat om att kunna konvertera en grupp till fan page.

Enda sättet är att upprätta ny bas och beordra medlemmarna att ställa in sig i ledet på nytt.

 

UPK XY: http://www.facebook.com/SoldFcom

 

 

FRAMÅT!

/Henke

 

 

RESERVFREKVENS

I händelse av oplanerat driftavbrott på webbhotell/forum/webbsida så utgör facebook-sidan reservfrekvens

 

 

INFO OM FACEBOOK

För er som inte har konto på Facebook eller vet vad det är kan läsa här.

http://en.wikipedia.org/wiki/Facebook

Link to comment
Share on other sites

Jag är alltid väldigt misstänksam till den typen av webbplats "social networking".

För i grund och botten säger dom "ge oss alla uppgifter du har om dig själv så säljer vi det till högstbjudande".

 

Så var väldigt restriktiv, för du vet inte vem som får tag i uppgifterna.

Link to comment
Share on other sites

Jag är alltid väldigt misstänksam till den typen av webbplats "social networking".

För i grund och botten säger dom "ge oss alla uppgifter du har om dig själv så säljer vi det till högstbjudande".

Vad "social networking" går ut på är att man ger bort sina egna uppgifter för att få uppgifter om andra i utbyte. Ifall siteägaren säljer mina uppgifter, so what? Det är ju ändå uppgifter jag har valt att göra offentliga. Dessutom så är det inte gratis att driva en sådan site, så siteägaren måste ju sälja något för att få den att gå runt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
Jag är alltid väldigt misstänksam till den typen av webbplats "social networking".

För i grund och botten säger dom "ge oss alla uppgifter du har om dig själv så säljer vi det till högstbjudande".

 

Så var väldigt restriktiv, för du vet inte vem som får tag i uppgifterna.

Här ringer det en stor varningsklocka, du vet inte vem som samlar in uppgifter om dig och i vilket syfte. Helt plötsligt kan farbror blå knacka på dörren och ta dig med till ett förhör där "bevis" finns på att du varit med nånstans där där du dig veterligen aldrig satt din fot.

 

"Spionen lägger pussel, behåll din bit"

Link to comment
Share on other sites

Jag är alltid väldigt misstänksam till den typen av webbplats "social networking".

För i grund och botten säger dom "ge oss alla uppgifter du har om dig själv så säljer vi det till högstbjudande".

 

Så var väldigt restriktiv, för du vet inte vem som får tag i uppgifterna.

Här ringer det en stor varningsklocka, du vet inte vem som samlar in uppgifter om dig och i vilket syfte. Helt plötsligt kan farbror blå knacka på dörren och ta dig med till ett förhör där "bevis" finns på att du varit med nånstans där där du dig veterligen aldrig satt din fot.

 

"Spionen lägger pussel, behåll din bit"

 

Samtidigt är det dumt att gå åt andra hållet och låsa in sig i en paranoid låtsasvärld där man tror att allt man säger och gör registreras och används i onda syften. Vill jag dela med mig av delar av mitt liv och ta del av gamla skolkompisar som man inte träffat på 10 - 15 år nuvarande liv så gör jag det.

 

De flesta som har några hemliga uppgifter som rör statsmakten eller liknande är med all säkerhet medvetna om det och vet vad som är lämpligt eller inte att yppa i officiella sammanhang. Vill man leka lösnäsa så gör man det bäst genom att verka så normal som möjligt och inte skrika ut för hela världen att man är hemlig :unsure:

Edited by Born
Link to comment
Share on other sites

Det här kanske kommer som en stor chock för många men de flesta människor är faktiskt inte särskilt speciella. De flesta sitter inte inne på koden till Pentagons datasystem eller ritningarna på sveriges hemligsaste übervapen. Nej, faktum är att de flesta av oss är helt ointressanta så varför skulle någon sitta och lägga pussel med information som du själv valt att delge (som påpekats ovan)?

 

EDIT: Jag är visserligen en smula paradoxal i mitt uttalande eftersom jag kommit fram till att man kan få fram information om en person med hjälp av mycket lite kännedom om personen med hjälp av en kombination av facebook, eniro m.fl. Har själv gjort detta. Men bara av ren nyfikenhet, inte för att sälja det till ryssen.

Edited by H0lK
Link to comment
Share on other sites

Det här kanske kommer som en stor chock för många men de flesta människor är faktiskt inte särskilt speciella. De flesta sitter inte inne på koden till Pentagons datasystem eller ritningarna på sveriges hemligsaste übervapen. Nej, faktum är att de flesta av oss är helt ointressanta så varför skulle någon sitta och lägga pussel med information som du själv valt att delge (som påpekats ovan)?

 

EDIT: Jag är visserligen en smula paradoxal i mitt uttalande eftersom jag kommit fram till att man kan få fram information om en person med hjälp av mycket lite kännedom om personen med hjälp av en kombination av facebook, eniro m.fl. Har själv gjort detta. Men bara av ren nyfikenhet, inte för att sälja det till ryssen.

Jag menade inte hemligheter av den digniteten även om jag vet att riksbunkern finns under källaren på min kåk. :bash:

 

Det jag menade var att det kan sitta div. skumma element som har tillgång till div. illasinnade program och bara väntar på att få ta del av dina koder och pengar, eller har möjlighet att läsa vad du i förtroende skrivit om din fina bil, värstingstereo eller vapensamling och så lägger dom ihop ett och ett och besöker dig när du inte är hemma eller helt enkelt rånar dig när du är hemma.

 

Dess mindre såna element kan luska ut om dig på nätet, dess säkrare är du i din vardag. Jag må kallas paranoid men jag delar INTE med mig av mitt privatliv eller bostadsort. :bash:

Link to comment
Share on other sites

Det jag menade var att det kan sitta div. skumma element som har tillgång till div. illasinnade program och bara väntar på att få ta del av dina koder och pengar, eller har möjlighet att läsa vad du i förtroende skrivit om din fina bil, värstingstereo eller vapensamling och så lägger dom ihop ett och ett och besöker dig när du inte är hemma eller helt enkelt rånar dig när du är hemma.

 

Dess mindre såna element kan luska ut om dig på nätet, dess säkrare är du i din vardag. Jag må kallas paranoid men jag delar INTE med mig av mitt privatliv eller bostadsort. :)

Tja, Sverige är ett fritt land och det är upp till var och en att själva avgöra vad de vill berätta om sig själva på nätet.

 

När det gäller skumma element så har de betydligt roligare ställen att leta på än på internet tack vare den svenska offentlighetsprincipen. Det är bara att ringa skatteverket så talar de glatt om var du bor, hur mycket du betalade i skatt i fjol och ifall du har fina löneförmåner såsom tjänstebil o.dy.

 

Själv så råkar jag bo på södra Stockholms mest inbrottsdrabbade gata så jag känner att den extra risk som eventuell lösmynthet på internet innebär är tämmeligen försumbar. Dessutom så har jag inte AK:n hemma längre. :D

 

/ Eskil (som har tillgång till betydligt kraftfullare sökverktyg än Facebook genom jobbet)

Link to comment
Share on other sites

Tror knappast att SÄPO och MUST ser Facebook som en av sina mer tillförlitliga källor. Som någon sa kan man välja att leka lösnäsa eller bara agera vanlig människa. Bara för man joinar en grupp betyder inte det att man har en vapenarsenal hemma eller sitter på ritningar över försvarshkv.

 

För folk som vill leta upp vapen dyl. finns det mycket lättare metoder. Ex så kan man på kommunen få listor på folk som är med i hemvärnet. En i vår plut upptäckte att dessa uppgifter dessutom gick att finna via kommunens hemsida. Hur bra är det på en skala?

 

Fram för mer networkande! Sen ett eget val över vad man vill tala om och inte. Ex. så kan man ju hoppa över momentet "delge din epostadress + dess lösenord så söker vi automatiskt rätt på användare som finns i din adressbok". Men det är ju sunt förnuft, lösenord skrivs endast in på den sajt man använder det på...

Link to comment
Share on other sites

Tror knappast att SÄPO och MUST ser Facebook som en av sina mer tillförlitliga källor. Som någon sa kan man välja att leka lösnäsa eller bara agera vanlig människa. Bara för man joinar en grupp betyder inte det att man har en vapenarsenal hemma eller sitter på ritningar över försvarshkv.

 

För folk som vill leta upp vapen dyl. finns det mycket lättare metoder. Ex så kan man på kommunen få listor på folk som är med i hemvärnet. En i vår plut upptäckte att dessa uppgifter dessutom gick att finna via kommunens hemsida. Hur bra är det på en skala?

 

Fram för mer networkande! Sen ett eget val över vad man vill tala om och inte. Ex. så kan man ju hoppa över momentet "delge din epostadress + dess lösenord så söker vi automatiskt rätt på användare som finns i din adressbok". Men det är ju sunt förnuft, lösenord skrivs endast in på den sajt man använder det på...

 

SÄPO och MUST ser Facebook som en tidstjuv då personalen hänger där istället för att arbeta...

Link to comment
Share on other sites

Sen så finns ju både valet att inte skriva in adress, telefonnummer OCH det finns en liten knapp som heter privacy där man i stort sett kan ställa in att vara helt osynlig. Så det är inga problem att slänga in ett falskt namn, skippa adressen helt och sen välja att inte synas för någon alls. :happy:

Link to comment
Share on other sites

Blev efter mycket tjat från mina vänner medlem på facebook. Nu börjar det dyka upp problem... All min lediga tid går åt till att godkänna vänner, svara på quiz i vänster varv och jämföra mig själv med folk.

Facebook har tagit över mitt liv, och jag förstår mig inte ens på skiten!

Nepp sorry ärade forums medlemmar, jag passar denna... (Inte pga paranoia eller dylikt, orkar helt enkelt inte med)

 

//Affe - Trött yxa utan foliehatt

Link to comment
Share on other sites

Angående det här med underrättelsetjänster och Facebook (och fler liknande sidor), det är rätt skrämmande att man kan hitta stridspiloter på bara 10 min sökande, och då kan man även kartlägga familj och vänner bara genom att kolla vidare på profilen (som är satt som "public"), och via deras profiler kan man till och med plocka fram bilder på alla nämnda ovan.

 

Jag vet inte vad man lär ut inom FM längre... men att stridsflygare ska vara lite diskreta och inte lägga ut bilder på sig själva med "vingarna" inför allmän beskådan är väl rätt självklart?

 

Om jag som halvt datorkunnig 18åring kan hitta info om stridsflygare och göra en kartläggning på runt 10-15 minuter, vad kan då inte Federalnaya Sluzhba Bezopasnosti (FSB) plocka fram på en timme?! Bara genom några telesamtal hade jag ju kunnat få fram sjukt mycket info om personen... jag tar det iallafall som en självklarhet att andra länders underrättelseorganisationer skannar igenom t.ex. Facebook på viktig militär personell. Något annat vore fanimej tjänstefel!

 

/KOB

Link to comment
Share on other sites

Nä men hotbilden kanske kommer inom 10-15 år, då lär han ha väldigt mycket värdefull information man kan tvinga ur han, kanske om var nuvarande stridspiloter bor eller om specifikationer på Gripen. Om hotbilden och krigssituationen kommer tidigare kan informationen man samlat in i nuläget vara till nytta då han fortfarande är i tjänst.

 

Mvh.

 

 

 

180px-Tinfoilhat.jpg Foliehatt på!!!

Edited by KOB
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...