Jump to content

Blackhawk nerskjuten?

MickaelK

Recommended Posts

Posted

En kompis sa till mig i morse att en jänkarheliK av typen blackhawk blivit nerskjuten i afghanistan. 11 döda. Mysko, jag har inte hittat en enda artikel om det. Låter lite för likt det som hände för ett år sen,, eller hur det var.

Posted

Blackhawk är inte sååå stor. Däremot är den som sköts ned för typ ett år sedan en ganska stor hkp, en chinook tror jag att det var då.

Posted

Någon som har en bild på hkpn som krashade? Jag såg det på aktuellt igår fast bara några sekunder. Man kan från en bild avgöra om det var SOAR eller inte.

Posted

Många olyckor med helikoptrar i Afganistan nu, det måste ju vara ett 10 tal som gått i backen vid det här laget...

Posted
Många olyckor med helikoptrar i Afganistan nu, det måste ju vara ett 10 tal som gått i backen vid det här laget...

De har väl kört en och annan tur där nu. Plus småtaskiga förhållanden för helikopter.. Det är nog inte så konstigt att det förr eller senare ramlar ner någon. Tyvärr.

Posted

Det är ju inte ideal förhållanden för hkp precis... Hittills har ju enbart SOAR förlorat 3 st Chinook hkp :(

Posted
Det är ju inte ideal förhållanden för hkp precis... Hittills har ju enbart SOAR förlorat 3 st Chinook hkp :(

Helikoptrar verkar ha en tendens att alltid krascha i stort antal oavsett vart eller hur ett krig ser ut.

Om man kollar runt lite på förlustsiffror för helikoptrar i valfritt krig där dom använts, så blir man ofta förvånad över hur dålig överlevnad helikoptrar har. Både vad gäller strids förluster och förluster kommna av att dom används hårt.

• BlåGul -1
Posted

Nsdq-1.jpg

Bild från LRRP. Maskinen tillhörde 160th SOAR och alla fyra besättningsmän omkom. Allt tyder på en olycka (CFIT/höghöjdsproblem).

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...