MickaelK Posted January 31, 2003 Report Share Posted January 31, 2003 En kompis sa till mig i morse att en jänkarheliK av typen blackhawk blivit nerskjuten i afghanistan. 11 döda. Mysko, jag har inte hittat en enda artikel om det. Låter lite för likt det som hände för ett år sen,, eller hur det var. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlåGul -1 9x19 Posted January 31, 2003 BlåGul -1 Report Share Posted January 31, 2003 En *H-60 har störtat i afghanistan idag. 4 Döda, enligt Military.com. http://www.military.com/NewsContent?file=F...FL_crash_013103 Min källa (bra) säger att det förmodligen är en maskin tillhörande SOAR, men detta är inte bekräftat... Link to comment Share on other sites More sharing options...
softfeel Posted January 31, 2003 Report Share Posted January 31, 2003 Blackhawk är inte sååå stor. Däremot är den som sköts ned för typ ett år sedan en ganska stor hkp, en chinook tror jag att det var då. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibie Posted January 31, 2003 Report Share Posted January 31, 2003 Aktuellt sa att det var en olycka... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted January 31, 2003 Report Share Posted January 31, 2003 Jag antar att det blir en uppföljare till Blackhawk Down. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickaelK Posted February 1, 2003 Author Report Share Posted February 1, 2003 Jag antar att det blir en uppföljare till Blackhawk Down. Varför skulle det? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted February 1, 2003 Report Share Posted February 1, 2003 Någon som har en bild på hkpn som krashade? Jag såg det på aktuellt igår fast bara några sekunder. Man kan från en bild avgöra om det var SOAR eller inte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted February 1, 2003 Report Share Posted February 1, 2003 Många olyckor med helikoptrar i Afganistan nu, det måste ju vara ett 10 tal som gått i backen vid det här laget... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted February 1, 2003 Report Share Posted February 1, 2003 Många olyckor med helikoptrar i Afganistan nu, det måste ju vara ett 10 tal som gått i backen vid det här laget... De har väl kört en och annan tur där nu. Plus småtaskiga förhållanden för helikopter.. Det är nog inte så konstigt att det förr eller senare ramlar ner någon. Tyvärr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted February 1, 2003 Report Share Posted February 1, 2003 Det är ju inte ideal förhållanden för hkp precis... Hittills har ju enbart SOAR förlorat 3 st Chinook hkp :( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal_oldpc Posted February 1, 2003 Report Share Posted February 1, 2003 Det är ju inte ideal förhållanden för hkp precis... Hittills har ju enbart SOAR förlorat 3 st Chinook hkp :( Helikoptrar verkar ha en tendens att alltid krascha i stort antal oavsett vart eller hur ett krig ser ut. Om man kollar runt lite på förlustsiffror för helikoptrar i valfritt krig där dom använts, så blir man ofta förvånad över hur dålig överlevnad helikoptrar har. Både vad gäller strids förluster och förluster kommna av att dom används hårt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlåGul -1 9x19 Posted February 4, 2003 BlåGul -1 Report Share Posted February 4, 2003 Bild från LRRP. Maskinen tillhörde 160th SOAR och alla fyra besättningsmän omkom. Allt tyder på en olycka (CFIT/höghöjdsproblem). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.