Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har fått en ligger på 2 :a

Mest det vanliga vad de olika täterna gör under dagarna när man är ledig mm

vad man kommer att öva under utb

Blir nog till största delen strid inte mycke peacekeeping moment

Sen en liten presentation av plutons ledningen

Det var nog allt

• Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Nån som vet hur det blir för personal uttagen som psk/sjv.man? Man har ju tagit bort dessa ur org. men en vakansplats jag har sett för IA03 heter just psk/sjvman. Undrar om de har beslutat sig för att köra med sjukvårdsmän som i utlandsstyrkan på IA03?

Posted
Nån som vet hur det blir för personal uttagen som psk/sjv.man? Man har ju tagit bort dessa ur org. men en vakansplats jag har sett för IA03 heter just psk/sjvman. Undrar om de har beslutat sig för att köra med sjukvårdsmän som i utlandsstyrkan på IA03?

Jag har en kompis som fick en sådan vakansplats på I5, han skall främst vara skytte soldat men skall fungera som medic för hela plutonen. Dom ville ha hög sjukvårdskompetens tydligen.

Posted

psk/sjvman är väl en skyttesoldat som är extrautbildad, en så kallad gruppsjukvårdare!?

Signalisten från min pluton på KS06 fick nyligen en vakans (i min grupp!!) på IA03. Han var laddare på stridsvagn under GU (=sjvman i metallklumpen)...

Plutonssjukvårdaren är inte en kombatant på samma sätt som vanliga riflemans. Det har med Röda Korset symbolen att göra, vilket tillsammans med Röda Halvmånen, är en skyddad symbol.

Posted

Jo men jag tror att dom har sumpat plutsjv nu? Vet faktsikt inte. På min pluton har vi ingen plutmedic eller plutsignalist. Och plutonen är endas 23 man stark!

Posted (edited)

i5.jpg

Här har du hur skyttekompanier är planerade att vara. Ingen av de tre cv90 plutonerna har robotsystem

Edited by Smocken
Posted

Ja, jo tack jag har varit både plutsjv. och sjv.man så jag vet vad det är. Undrade bara om nån vet hur det blir på IA03, eftersom dessa befattningar är borttagna ur org. I utlandstyrkan finns de ju (lyckligtvis) fortfarande kvar. Pratade med PC som sade att jag kommer få en annan befattning trots att jag är uttagen sjv.man. Nåja, det visar sig 5:e maj!

Posted

Som jag skrev innan, dom kommer ha en skyttesoldat som kan mer om sjv och som blir nån form av medic då inga plutjv eller sjm i grp finns, får antagligen sjv man väskan

Posted

:dong:

Någon som härstammar från norrland kanske kan klargöra för denna "Färsing" om snön ligger tjock i Boden i slutet på April? RB-utb börjar v18 för 3:e Komp(I19) och jag hatar snö! Sedan skall man svära över denna hemska Finlands-buss som dom tänker låta oss strida ur! Tacka vet jag IA01´s organisation när det var 1111bil som gällde.

Any tank, ant time, anywhere

Posted

"Du som bor i Gävle och söderut eller på Gotland är berättigad till Flygresa"

Citat från inryckningshandlingarna från I19. När jag läste geografi senast låg Gotland söder om Gävle!

Posted (edited)
:/

Någon som härstammar från norrland kanske kan klargöra för denna "Färsing" om snön ligger tjock i Boden i slutet på April? RB-utb börjar v18 för 3:e Komp(I19) och jag hatar snö! Sedan skall man svära över denna hemska Finlands-buss som dom tänker låta oss strida ur! Tacka vet jag IA01´s organisation när det var 1111bil som gällde.

Any tank, ant time, anywhere

Jag låg i Boden förra vintern och kan säga att det inte brukar vara särskilt mycket snö på backen i slutet av april. Kaserngården brukar mest se ut som ett lerbad men det kan finnas snö kvar i terränglådan, dock inte särskilt mycket.

Edited by Ingbat/I19
Posted
Jag kallar den oskå för Sisu alternativt "bussen", knallmaskinen, bilen mm. Vem orkar säga pansarterängbilen 203  :)

du ska inte kalla den för nåt! du ska ta siktesväskjäveln o marcha runt AOt....!

glöm inte extra batterier!

o glöm inte att klä dig varmt

kom ihåg o rikta lågt!

se till att arne har mat så det räcker om du åker iväg länge!!

!!!!!!!!!!!!!

Posted
du ska inte kalla den för nåt! du ska ta siktesväskjäveln o marcha runt AOt....!

glöm inte extra batterier!

o  glöm inte att klä dig varmt

kom ihåg o rikta lågt!

se till att arne har mat så det räcker om du åker iväg länge!!

!!!!!!!!!!!!!

Skall ske chefen!