Jump to content

Incidenter i KA/Amf

Recommended Posts

Inom flyget finns ju gott om listor på diverse allvarliga händelser både med och utan dödlig utgång att läsa. Men jag har inte sett några sådana för KA/Amf, utan det enda man vet om är det som inträffat på senare år. Så, sitter kanske någon här på listor om olika olyckor/incidenter som inträffat främst inom fast och rörligt KA (även dito i KA-båttjänst kan godtas)?

Har t ex hört att en explosion inträffade i ett 10,5/50 för ett antal år sedan varvid en person omkom. Vet någon vilket batteri detta var, vad hände, och när var det?

Jag vet att man lyckades skjuta barlastat genom övervåningen på ett hus med 12/70-batteriet i Ystad på slutövningen -90.

Det blev stora materiella skador och en tämligen livrädd hund.

Sedan var det väl en som avled i samband med övning amfibie 1999 i K-na.

Kikar man på Havkom:s hemsida så finns det inte så mycket.

EDIT: Jag tror att du kan få en del svar om du frågar på fortforum.

Edited by Dr. T-68

Det borde väl gå att få ut handlingar från FM. Tillbudsrapportering är väl i huvudsak offentlig handling gissar jag. Gissningsvis går det även att börja hos arbetsmiljöverket med din frågeställning. De flesta tillbud lär rapporteras in dit.

Frågeställningen är rätt bred så det är svårt att tillföra någon utan precisering.

Jag vet att man lyckades skjuta barlastat genom övervåningen på ett hus med 12/70-batteriet i Ystad på slutövningen -90.

Det blev stora materiella skador och en tämligen livrädd hund.

Har nu när jag tänker efter hört en liknande historia, men då var det 12/80 och i Blekinge. Kan ju hänt fler gånger förstås, men tar versionen med 12/80 med en grävskopa salt tills vidare.

EDIT: Jag tror att du kan få en del svar om du frågar på fortforum.

Bra idé. 0:)

Olyckan med 10.5 var på Nåttarö och jag har för mig att det var 85 eller 86. En granat ansatte inte ordentligt och gick av i pjäsrummet varvid en plåt i taket lossnar och träffar en man i pjäsbemanningen.

Det var med 12/70 i Ystad som man sköt med minuselevation och drog igenom taket på en av villorna.

Fridens liljor / Fk Klinken

Allt som sker inom flyget går till haverikommisionen och resulterar i en rapport. Detta gäller även fartygshändelser till sjöss, men inte felskjutningar. Sen tror jag att man har en annan rapporteringskultur inom flyget generellt (civ+mil) som gör att det är lättare att kunna ta del av incidensrapporter

Olyckan med 10.5 var på Nåttarö och jag har för mig att det var 85 eller 86. En granat ansatte inte ordentligt och gick av i pjäsrummet varvid en plåt i taket lossnar och träffar en man i pjäsbemanningen.

Det var med 12/70 i Ystad som man sköt med minuselevation och drog igenom taket på en av villorna.

Fridens liljor / Fk Klinken

Stämmer rätt bra. Drivladdningen antändes innan kilen hade stängt så krutgaserna strömmade ut i tornet, dom tre Pjästeknikerna i tornet klarade sig med lätta brännskador men en man i laddrumet (en våning under) dog , träffad i hjässan av den skarpa kanten på en takplåt.

Tur i oturen var att 10,5/50 var en rätt öppen konstruktion bla med hylsutkast som gjorde att mycket av krutgaserna lämnade tornet, utåt. Jag satt själv ca 150m bort och såg "övre luckan" (ca 20kg(?)) flyga 10-12 meter i luften. RoR styrkan var mycket snabbt på plats och två befäl gick ned i pjäsen med rökdykarutrustning. En HKP4 var på plats snabbt och alla skadade var på SÖS inom 40min(?). Detta taget ur minnet, olyckan var rätt omskriven när det hände.

På 50-talet(?) slets bakstycket av på en 24cm pjäs på Gärflotta under en provskjutning och flera man dödades.

@ Lanrezac.

Tack.

Vi fick händelsen beskrivet som att den värnpliktige blivit träffad i huvudet av bakstycket. Alltså att kanonen sköt för tidigt.

Källa: icke namngivet befäl på KA.

(om det sedan är så att vi med flit fick en "förenklad" version låter jag vara osagt)