Jump to content

Recommended Posts

Posted

Är det möjligen någon som vet var man kan få tag på en sådan maskin som används för att skapa de namnbrickor som försvarsmakten använder?

Jag är kompch inom hv och vi vill kunna skriva våra egna namnbrickor.

Tack

Ola

Guest Lt. payne
Posted

Vet inte nåt om maskinen,men jag tror att den är dyr.Pröva annars att kolla upp de lokala skylt och gravyr firmorna.

Vi har använt Larsons gravyr i ängelholm. Kanske lite långt från stockholm bara..

Välkommen till forumet,Här finns rätt många Hemvärnskamrater så du kan känna dej trygg! :blink::)

• Forumsledning
Posted

Det är ju en jättemaskin !... eller jag tycker det iaf. De som jag har sett, under lumpen och den som finns på Camp Victoria i Kosovo är stora och har en volym som en stor laserskrivare, den ser ut som en gravyrmaskin inte som en skrivare.

Sen tillkommer det en dator som man skriver in allt skit i. De har inte heller varit speciellt nya maskiner, byggda på 80-talet kanske.. . :blink:

Posted

Vi hittade en riktig "Rem-Johan" på en vind på P4 under lumpen. En liten smidig remdriven gravyrmaskin (säkert från 50-talet) för namnbrickor. Vi fixade ograverade brickor och vips så var den egna namnbrickstillverkningen igång! Dock fick vi vid ett senare tillfälle lämna tillbaka den då befälen började undra vart alla mysko namnbrickor kom ifrån.

Hade varit kul att ha haft kvar den!

• BlåGul -1
Posted

Ska man göra en mindre volym brickor finns det även "manuella" maskiner med typer till. Förmodligen rätt mycket billigare & enklare att få tag på än de datorstyrda.

• BlåGul -1
Posted
Vi hittade en riktig "Rem-Johan" på en vind på P4 under lumpen. En liten smidig remdriven gravyrmaskin (säkert från 50-talet) för namnbrickor.

Precis en sån jag tänkte på :)

Borde väl finnas en och annan i vindsförråd och källare.

Sätt in några köpesannonser kanske?

Posted
Är det möjligen någon som vet var man kan få tag på en sådan maskin som används för att skapa de namnbrickor som försvarsmakten använder?

Jag är kompch inom hv och vi vill kunna skriva våra egna namnbrickor.

Tack

Ola

T.S-förådet brukar annars hjälpa till med dom rätt snabbt.

Kan vara vanskligt att fippla med egna brickor.....Och brukar inte

vara poppis på högre nivå att enskilda Komp har, om även minimalt

avikande standard på brickorna ;)

M.A.O kan bli gnäll..... :)

Posted

jag tror att avsikten med detta är att komma förbi vissa "hinder" när det anländer nya soldater/folk som gifter sig/ o.s.v o.s.v.

Detta för att förbandet skall se likformigt ut vid kaserntjänst e.d.

:)

Posted

Uttern;

En gravyrmaskin (ny) kostar ca. 35.000:- - 45.000:- inklusive programvara.

Till detta kommer anslutning av PC, duger med modell Ä.

Har du problem med att få leveranser av brickor från Livgardesgruppen? :)

Posted

Tack för alla kloka synpunkter. Visst går det att få brickorna men det tar tid och det skulle ju vara bra om vi kunde serva våra hv-män med brickor direkt när det byter namn eller pluton eller vad det nu är.

Men 30-40.000 kr är lite väl mycket.

Ola

Posted

Nån mer än jag som hade brickor som bara var själva "klämman" och en svart plastad tejp med ens info på?

GB brickorna var som vanligt med en graverad plastbit på men andra hade ovanstående.

Posted

Vi hadde, istaben, en apparat för att tillverka "tilfälliga" brickor, dvs en klämma med en vit klisterlapp på med text... Sedan när vi upptäckte att det även fanns clipartliknadne figurer så gav det upphov till en del "mystiska" skyltar på nätterna...