Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag vet att FM har 7.62 AP (armour percing) i ammoföråden men jag har dock inte sett den live eller skjutit med den..

Jag söker efter info ang penetrationsförmågan hos denna ammo, typ Betong, trä, Järn och pansarplåt...

nån som sitter inne med info?

Eftersom det borde vara en ganska markant skillnad mella 5.56 och 7.62 AP så är jag endast intresserad ang 7.62.

:2guns::uzi

Posted
Om hvprsk misslyckas kan du få informationen från mig.

;)

Casca

SHOOOT!!! heheheh :D

Posted

;)

Casca

Det är så här att jag måste sätta på en film från Bofors, lyssna och anteckna informationen. Detta har jag ingen lust med om Hvprsk har en bra källa han väntar på.

Se min källa som din joker i leken att ta fram i nödfall. "I nödfall krossa glaset/din skärm."

Casca

Posted (edited)

;)

Casca

Det är så här att jag måste sätta på en film från Bofors, lyssna och anteckna informationen. Detta har jag ingen lust med om Hvprsk har en bra källa han väntar på.

Se min källa som din joker i leken att ta fram i nödfall. "I nödfall krossa glaset/din skärm."

Casca

Har lite problem med det där....har en TFT skärm....inget glas hehehe :lol: Hmmm kanske skjuta skärmen med AK:n?????

Edited by JBP
Posted

;)

Casca

Casca

Har lite problem med det där....har en TFT skärm....inget glas hehehe :lol: Hmmm kanske skjuta skärmen med AK:n?????

Vagt minne. Låt oss spekulera:

7,62: 40 mm

5,56: 25 mm

Posted

;)

Casca

Casca

Har lite problem med det där....har en TFT skärm....inget glas hehehe :D Hmmm kanske skjuta skärmen med AK:n?????

Vagt minne. Låt oss spekulera:

7,62: 40 mm

5,56: 25 mm

Har för mig att jag har hört såna siffror också.

Posted

Nu vill vi inte ha några hörsägen här inte... RÅ fakta med källa...

V0, vikt, uppbyggnad, penetration, anslags energi,m-nummer.... u name it..

//Fjellman

Posted

OK jag har för mig att det är dessa värden som står på de två mettall plattor som är genom skjutna med AP 7.62 och 5.56 och vanlig 39/B på HV-musseet på HVSS

• 2 months later...
Posted (edited)
RaVeN Apr 22 2003, 20:59

Någon som fått prova ap i ak4?

Skulle va kul att höra hur det var och hur stor genomslags kraft den har.

Det är precis som att skjuta en vanlig skarp ptr 10, den patronen säger pang den med. Tro mig jag vet ;) Och hur stort genomslaget är ser du i ovan inlägg.... :huh:

Edited by Nifelhel
  • 4 weeks later...
Posted

här är en762pprjfram.jpg kulorna gick med lätthet genom 4 stålplåtar hadde säkert gått genom fler. vanlig 7.62 gick genom 1-2 plåtar rätt hyfsat det med :camo:

Posted

Kan tilläggas att plåtarna inte var vilken "smed-plåt" som helst, utan högkvalitetsstål för vapenkistor.

Dessutom var plåtarna placerade med ca. 8-10 cm mellanrum för att se om volframspetsen skulle börja vobbla.

Det gjorde den inte !! Snacka om "Killercapacity" !! :ak:

Posted

@maddman

kvalitetsstål? Domex? Hardox? vilken tjocklek? 3-4 mm?

Har arbetat och utblidar mej f.n. inom industriplåtslageri/svetsning. Vore mkt intressant att få veta vad det var för stål ni sköt på.

/5526

Posted

Sorry ...

Kan inte ge dig Industribeteckningen på stålet, eftersom jag inte vet .......

Du vet förmodligen bättre än jag vad som används till vapenkistor.

Vad jag vet är att man inte använder vilken kvalitet som helst !

Kolla in IFTEX sida 99.

http://www.fmuhc.mil.se/fmpub/pubdok/iftex_02.pdf

I detta fall så var det en demonterad vapenkista 2.

Tjockleken låg på ca. 5 mm. Det ger ett totalt genomslag på 20 mm.

Posted

@maddman

Tack för länken, jag ska se om jag blir klokare.

Fann tyvärr ingen information om vilket slags stål de olika vapenkistorna är tillverkade i och någon kvalificerad gissning kan jag inte ge.

Är det någon annan som kan ge mej den informationen?

4 st 5mm plåtar.. fränt!

/5526

Posted

det vore intressant att se en jämförelse mellan 7,62 AP och 7,62 Prick...Någon som sett nått liknande?

Guest J-Star
Posted (edited)
det vore intressant att se en jämförelse mellan 7,62 AP och 7,62 Prick...Någon som sett nått liknande?

Kan du ge dig den på! :)

http://www.fmv.se/index.asp?K=005011004&L=SE

(Menyn ute till höger... "Träffsannolikhet" och "Spridning").

/J

Edited by J-Star
Guest J-Star
Posted
Avsåg snarare genomslaget i pansar 7,62 AP vs 7,62 prick...

Eftersom tillämpningarna är olika för de två så tvivlar jag på att det finns jämförelser.

Men det kan ju gissas att eftersom underkalibern har högre utgångsharighet, förlorar mindre hastighet och dessutom är av volfram så bör genomslaget vara ungefär lika bra.

/J

Posted
Men det kan ju gissas att eftersom underkalibern har högre utgångsharighet, förlorar mindre hastighet och dessutom är av volfram så bör genomslaget vara ungefär lika bra.

Skulle nog snarare tro att det ät större genomslag på 7,62 Prick än på 7,62 AP...Det är därför jag ville kolla om någon sett en jämförelse, för att slippa "tro". 8-/ <----<<< gillar den...

Posted

Skulle nog snarare tro att det ät större genomslag på 7,62 Prick än på 7,62 AP...Det är därför jag ville kolla om någon sett en jämförelse, för att slippa "tro". 8-/ <----<<< gillar den...

Jaja.. ett lite kass inlägg kanske, men jag "tror" också att den slår igenom mer plåt än AP. På vapenkarusellen förra året var det en liten genomgång av olika typer av am, där de bl.a. visade upp provbitar på hur det såg ut när man skjutit Vanlig finkaliber / AP på en plåt. Tyvärr hade han inte någon provbit med sig för u.kal, men han nämnde att vid de tester han varit med om så hade de haft problem med plåtarna de använde som kulfång... kulorna hade varit väldigt svårstoppade. :)

Det borde varit fler på forumet med på den kursen.. Nifelhel?

Mannen som höll i övningen är tydligen en ganska välkänd officer som har hand om utländska vapenlådan.. tyvärr är nog mitt namnminne demolerat, så jag kommer inte ihåg vad han heter..

Skulle det inte gå att skicka ett mail till FMV?

Klart intressant.

Det var förresten vid det tillfället gruppen fick sig ett gott skratt när jag frågade om de inte gick att skjuta ukal med Kulspruta 58.. det fick man inte.. :(

Posted

Jag deltog också vid den tidigare nämda förevisningen av AP-ammunutionen. Jag kan ju bara säga att jag inte skulle vilja sitta i en PBV med dom här utgångshålen!

762pprj.jpg.jpg

Posted (edited)
Det var förresten vid det tillfället gruppen fick sig ett gott skratt när jag frågade om de inte gick att skjuta ukal med Kulspruta 58.. det fick man inte.. :(

Men det går. Winchester SLAP i 7,62 (som 7,62 PRICK är en vidareutveckling av) går att skjuta i M240 och 12,7 varianten går att skjuta i HMG.

Men detta visste du säkert redan.

Kom vapensatsen från FM HS? Var officeren en löjtnant?

I så fall tror jag att jag vet vem du menar, men jag kommer inte heller ihåg namnet.

Edited by 106
Posted

Skulle nog snarare tro att det ät större genomslag på 7,62 Prick än på 7,62 AP...Det är därför jag ville kolla om någon sett en jämförelse, för att slippa "tro". :dong: <----<<< gillar den...

Jaja.. ett lite kass inlägg kanske, men jag "tror" också att den slår igenom mer plåt än AP. På vapenkarusellen förra året var det en liten genomgång av olika typer av am, där de bl.a. visade upp provbitar på hur det såg ut när man skjutit Vanlig finkaliber / AP på en plåt. Tyvärr hade han inte någon provbit med sig för u.kal, men han nämnde att vid de tester han varit med om så hade de haft problem med plåtarna de använde som kulfång... kulorna hade varit väldigt svårstoppade. :)

Det borde varit fler på forumet med på den kursen.. Nifelhel?

Mannen som höll i övningen är tydligen en ganska välkänd officer som har hand om utländska vapenlådan.. tyvärr är nog mitt namnminne demolerat, så jag kommer inte ihåg vad han heter..

Skulle det inte gå att skicka ett mail till FMV?

Klart intressant.

Mannen som höll i övningen är kapten Grundahl... Han är en välkänd vapenofficer, som håller till nere i Halmstad hos flyget.

Och varför fick man inte skjuta ukal med ksp58B då????

För att drivspegel är av plast och den smälter i patronläget..... ;) Du som är "ingentingjör" borde väl veta att plast och hög värme är en dålig kombo. :huh::huh:

Posted
Remington SLAP i 7,62 (som 7,62 PRICK är en vidareutveckling av)....

Det är Winchesters patron man byggde på inte Remington...

Från FMV´s hemsida:

"Under utvecklingen var många företag delaktiga, men det blev Winchester i USA som våren 1998 fick beställningen på en miljon patroner. Patronen är en vidareutveckling av deras "7,62 SLAP". Skillnaden utgörs av ökad utgångshastighet och minskad spridning. Ammunitionen kommer att levereras under 1999."

- HvPrsk