LtX Posted April 18, 2007 Report Posted April 18, 2007 (edited) Borde säkert veta vad det är, men kliar mig lite i huvet. Vad är det karln har i örat - HKOM eller . . .? bild LtX Edited April 18, 2007 by LtX Quote
jed Posted April 18, 2007 Report Posted April 18, 2007 Aktiva hörselskydd som jag inte vet vad dom heter. Dyra som attan (7-8000 per par civilt), går att koppla in till radion via en slinga som hänger runt nacken och skickar trådlöst till "proppen". En kille i min pluton har ett par sådana, formgjutna efter hans öron. Funkar tydligen mycket bra. Quote
bomben77 Posted April 18, 2007 Report Posted April 18, 2007 Måste ju vara grymt praktiskt? Eller? Kanske nån som använt och kan kommentera? Quote
Dr. T-68 Posted April 18, 2007 Report Posted April 18, 2007 (edited) En variant är denna. http://www.bellman.se/web/page.php?catid=175 eller denna. http://www.soundscope.se/ Jägaröronen finns i två versioner, 20dB och 30dB förstärkning. http://www.horselkliniken.com/ Pris: Jägaröron/Soundscope +20, 6 995:- Jägaröron/Soundscope +30, 8 400:- Edit: hittade prisuppgift. Edited April 18, 2007 by Dr. T-68 Quote
LtX Posted April 18, 2007 Author Report Posted April 18, 2007 Tackar, jag gissade på något dylikt, men jag omformulerar frågan. FMV höll för några år sedan på med ett projekt som hette "HKOM" (Hörselskydd och korthållsKOMmunikation eller något liknande) tillsammans med Norge vill jag minnas. Är detta resultatet? Alltså, är grejerna kronmärkta eller kommer karln att inom en snar framtid att självantända med sina egeninförskaffade prylar? LtX Quote
pappa6116 Posted April 19, 2007 Report Posted April 19, 2007 Lånar tråden en snabbis och undrar.. Varför 2 opiska sikten? http://www.mil.se/int/photo.php?id=131870&nid=36733 Quote
Fu Kjellberg Posted April 19, 2007 Report Posted April 19, 2007 Lånar tråden en snabbis och undrar..Varför 2 opiska sikten? http://www.mil.se/int/photo.php?id=131870&nid=36733 Tycker det bakre ser ut som ett fäste för bildförstärkaren. Quote
2Sharp Posted April 20, 2007 Report Posted April 20, 2007 Lånar tråden en snabbis och undrar..Varför 2 opiska sikten? http://www.mil.se/int/photo.php?id=131870&nid=36733 Tycker det bakre ser ut som ett fäste för bildförstärkaren. Rätt, fäste för monovar/mono-t. Quote
LtX Posted April 20, 2007 Author Report Posted April 20, 2007 Kan det verkligen vara så att detta storslagna underrättelsenätverk inte vet huruvida prylen han har i örat är kron-mtrl eller ej ????? /LtX Quote
bomben77 Posted April 20, 2007 Report Posted April 20, 2007 Kan det verkligen vara så att detta storslagna underrättelsenätverk inte vet huruvida prylen han har i örat är kron-mtrl eller ej ????? /LtX Vore ju märkligt isåfall och högst osannolikt! Quote
Bappelsinmannen Posted April 20, 2007 Report Posted April 20, 2007 Kan det verkligen vara så att detta storslagna underrättelsenätverk inte vet huruvida prylen han har i örat är kron-mtrl eller ej ????? /LtX Vore ju märkligt isåfall och högst osannolikt! Det är klart att det är kron märkt, vi alla vet ju att om tingesten inte har M-nummer så kommer den rätt som det är spontanantända, och vem skulle våga stoppa något sånt i örat!! //Nisse Quote
bomben77 Posted April 20, 2007 Report Posted April 20, 2007 Kan det verkligen vara så att detta storslagna underrättelsenätverk inte vet huruvida prylen han har i örat är kron-mtrl eller ej ????? /LtX Vore ju märkligt isåfall och högst osannolikt! Det är klart att det är kron märkt, vi alla vet ju att om tingesten inte har M-nummer så kommer den rätt som det är spontanantända, och vem skulle våga stoppa något sånt i örat!! //Nisse Korrekt, undrans hur lång tid det kan ta att vårda sönder en sån där liten apparat Quote
Jocko Posted July 2, 2007 Report Posted July 2, 2007 (edited) Kan detta inte vara något som personskyddsgrupperna inom MP kompanierna har? Edited July 2, 2007 by Jocko Quote
P4 Chris Posted July 2, 2007 Report Posted July 2, 2007 Jag var med och provade ut HKOM under min värplikt och jag har även använt mig av ovanstående aktiva öronproppar. Den stora skillnaden är väl att HKOM även var en mic till grupp och plutonsradionsystemet medan proppen på bild endast är för att dämpa ljud aktivt a la comtac. Tycker personligen inte att den formgjutna är speciellt bra, dämpningen är för dålig och inget man vill skjuta allt för mycket med. Är dock bra när man är på jakt och planerar skjuta 2000 bulor med en KSP 58. Quote
Kingecho1 Posted July 2, 2007 Report Posted July 2, 2007 Tycker personligen inte att den formgjutna är speciellt bra, dämpningen är för dålig och inget man vill skjuta allt för mycket med. Är dock bra när man är på jakt och planerar skjuta 2000 bulor med en KSP 58. Följdfrågan måste då bli vad som räknas som att skjuta mycket? Då uppenbarligen 2000 bulor i ksp 58 (under en jakt??) inte är det? Eller har bara ett "inte" ramlat bort? Om så är fallet så borde de ju fungera ypperligt i US-tjänst kan man tycka. Quote
P4 Chris Posted July 3, 2007 Report Posted July 3, 2007 Ops ja du har helt rätt "inte" föll bort Quote
Knekt Posted July 3, 2007 Report Posted July 3, 2007 Jag var med och provade ut HKOM under min värplikt och jag har även använt mig av ovanstående aktiva öronproppar. Den stora skillnaden är väl att HKOM även var en mic till grupp och plutonsradionsystemet medan proppen på bild endast är för att dämpa ljud aktivt a la comtac. Tycker personligen inte att den formgjutna är speciellt bra, dämpningen är för dålig och inget man vill skjuta allt för mycket med. Är dock bra när man är på jakt och planerar skjuta 2000 bulor med en KSP 58. När var detta? Din presentation säger (fortfarande?) att du rycker in i januari, men inte vilket år. Vad menar du med proppen på bild "endast" ska "dämpa ljud aktivt"? Det aktiva med den är väl att den precis som vilka ComTac som helst har mic och högtalare, (samt även radioanslutning via teleslinga.) Själva dämpningen är ju "bara" en formgjuten propp. "Aktiv ljuddämpning" brukar innebära att lurarna känner av ljud från omgivningen och genererar ett "motfasljud". Men det brukar ju handla om musiklyssning, och inte hörselskydd. Quote
eskil Posted July 4, 2007 Report Posted July 4, 2007 "Aktiv ljuddämpning" brukar innebära att lurarna känner av ljud från omgivningen och genererar ett "motfasljud". Men det brukar ju handla om musiklyssning, och inte hörselskydd. Det finns hörselskydd som fungerar enligt principen "aktiv dämpning". De brukar vara dyra som attan och kräva individuellt formgjuten hörselpropp. Jag vet inte om det är en sådan som syns på bilden. Quote
Persson_Insats Posted July 4, 2007 Report Posted July 4, 2007 Vad menar du med proppen på bild "endast" ska "dämpa ljud aktivt"? Det aktiva med den är väl att den precis som vilka ComTac som helst har mic och högtalare, (samt även radioanslutning via teleslinga.) Själva dämpningen är ju "bara" en formgjuten propp. Jag tror att det som åsyftas är att den variant som fm provat fram även har innbyggd radio för korta avstånd, används då innom skyttegrupp runt ett stridsfordon o,d. Där microfonen är placerad i hörsegången för att inte ta upp andra ljud/oljud än bärarens tal. Samma tänk som med strupmicrofon men förhoppningsvis med bättre ljud. om jag nu förstått allt rätt (vilket jag förmodligen inte har). Quote
P4 Chris Posted July 4, 2007 Report Posted July 4, 2007 (edited) Jag var med och provade ut HKOM under min värplikt och jag har även använt mig av ovanstående aktiva öronproppar. Den stora skillnaden är väl att HKOM även var en mic till grupp och plutonsradionsystemet medan proppen på bild endast är för att dämpa ljud aktivt a la comtac. Tycker personligen inte att den formgjutna är speciellt bra, dämpningen är för dålig och inget man vill skjuta allt för mycket med. Är dock bra när man är på jakt och planerar skjuta 2000 bulor med en KSP 58. När var detta? Din presentation säger (fortfarande?) att du rycker in i januari, men inte vilket år. Vad menar du med proppen på bild "endast" ska "dämpa ljud aktivt"? Det aktiva med den är väl att den precis som vilka ComTac som helst har mic och högtalare, (samt även radioanslutning via teleslinga.) Själva dämpningen är ju "bara" en formgjuten propp. "Aktiv ljuddämpning" brukar innebära att lurarna känner av ljud från omgivningen och genererar ett "motfasljud". Men det brukar ju handla om musiklyssning, och inte hörselskydd. Ja du har rätt, "aktiv ljuddämpning" är ett felaktigt uttryck. De jag har använt fungerar precis som ett par comtacs (utan bommikronfon) fast i form av en öronpropp. Jag muckade för lite mer än 2 år sen nu som närstridsledare på en psk-pluton. Angående HKOM så fungerar den som så att den har dels har funktionen som den "proppen" vi har diskuterat fast den har även en mikrofon på insidan vilken lyssnar i örongången. Så i stället för en strupmikrofon eller en bommikrofon så lyssnar denna mikrofon i örat. Ljudet påminner ganska mycket om en strumpmikrofon, samma typ av robotröst. HKOM använde vi till ett gruppradiosystem samt plutonradio där man hade en knapp för grupp och en för pluton. Vi hade dock stora problem med tillförlitligheten så försöket pågick bara i några månader för oss. Edited July 4, 2007 by P4 Chris Quote
Recommended Posts