Jump to content

Sjukvård


Koskela

Recommended Posts

Jag tycker att sjukvård passar bra som ett eget tema/avdelning. Kunskaperna är alldeles för allvarliga för att glömmas bort och hamna långt ner bland "döda" trådar. Vad tycker ni?

Här skulle man kunna diskutera allt ifrån sjukvårdsmateriel, åtgärder, utbildningar och utveckling!

 

Detta har kanske tagits upp tidigare men jag letade och hittade inget om att man har kastat upp frågan här.

 

/Koskela

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att sjukvård passar bra som ett eget tema/avdelning. Kunskaperna är alldeles för allvarliga för att glömmas bort och hamna långt ner bland "döda" trådar. Vad tycker ni?

Här skulle man kunna diskutera allt ifrån sjukvårdsmateriel, åtgärder, utbildningar och utveckling!

 

Detta har kanske tagits upp tidigare men jag letade och hittade inget om att man har kastat upp frågan här.

 

/Koskela

 

 

Jaa!!

 

Jag börjar lite smått med Sjukvårdskedjan...

 

Skadad!

Inom 5min: Kamrathjälp (Alla soldater har minst 40h sjvutb)

Inom 30min: Sjukvårdsgrupp på plats (Patgb, Bv, Hkp osv.) = Ambulans

Inom 1h: Patient på förbandsplats motsv. (FBPL på logbas osv.)

Inom 6h: Patient på Sjukhus, Civilt eller inte.

 

Hållbara mål?

 

Som C Sjvgrp på Patgb 203 tycker jag 30min på plats är lite snålt, så alla soldater får bli bättre på att plåstra om varandra. Har man inte gjort kamrathjälp inom 5 min behövs vi inte...

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Charlie/Foxtrot nu var det ju inte en ny "tråd" Koskela ville ha, då kan man starta en sån någon annanstans. Utan han ville ha ett helt forum/underforum därav att han skriver i soldfforumsdelen..

 

 

För att svara på Koskela så kräver ett ämne ganska mycket trådar och hög aktivitet för att det ska bli aktuellt med en eget forum, normalt sett iaf, vi har vissa undantag i Soldint. Sjukvård är ju inget som svämmer över med trådar, än iaf. Det är dock ett viktigt ämne och som ligger nära hjärtat flera av våra medlemmar.

 

However, jag noterar och det ska övervägas vid nästa förändringsbeslut. Vill man vara med och påverka så går det ju givetvis bra att lägga sin röst och synpunkt i denna tråd.

 

 

..och som vanligt BlåGul är mutbar för den som vill snabba på eventuella beslut.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har väntat på att någon annan ska föreslå precis det här ;-)

 

Kan man inte ha en del med sjukvård/överlevnad?

Som det är nu så finns det ju stora/långa trådar om sjukvård i minst tre underforum.

 

Sjukvård är så mycket mer än förstahjälpen och att få en egen forumsdel vore bra, för då kan man bli mycket mer specifik i trådarna.

Link to comment
Share on other sites

För att svara på Koskela så kräver ett ämne ganska mycket trådar och hög aktivitet för att det ska bli aktuellt med en eget forum, normalt sett iaf, vi har vissa undantag i Soldint. Sjukvård är ju inget som svämmer över med trådar, än iaf. Det är dock ett viktigt ämne och som ligger nära hjärtat flera av våra medlemmar.

 

Hur mycket aktivitet är det i "ungdomsdelen" eller "sjödelen" av forumet?

Tror inte att aktiviteten skulle vara lägre i en "sjvdel"

 

:worthy:

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju en sjukvårdstråd i Markan. Kan ju använda den så länge tills en egen del är skapad, eller om tråden används en gång om året så behövs den ju inte.

 

Det är inte någon tråd vi är ute efter..! :D

Isf. skulle det ju bra vara att fortsätta i denna hära tråden!!

 

Det vi är ute efter är att BlåGul ska få sina bullar och RS05 på posten så att de kan skapa ett subforum åt oss någonstans på forumet!

 

I ett subforum kan man sedan lägga upp olika trådar, om just sjukvård...

 

T.ex. en om skillnader mellan civil och militärtaktisk sjukvård eller om sjv. begrepp och förkortningar och förklaringar eller om HLR och L-ABCDE.. det finns så mycket man kan skriva om så vi vill ha ett eget subforum, inte en liten sketen tråd ( :-P )

 

 

//Schmutte +

 

 

EDiT: Bytte ut ett smurfhuvud mot ett + :)

EDiT 2: Bytte ut :rockon: till :huh: (vet inte hur den första kom dit :worthy: )

Edited by Schmutte
Link to comment
Share on other sites

Det finns ju en sjukvårdstråd i Markan. Kan ju använda den så länge tills en egen del är skapad, eller om tråden används en gång om året så behövs den ju inte.

Det finns trader i luckan och HV delen ocksa. Finns minst fyra tradar, antagligen fler. Och all that schmutte said

Link to comment
Share on other sites

Ang. div. sidoläge, så kan man kanske hitta annan mer lämplig tråd till det klargörandet och hålla den här till om det skall finnas en separat sjvdel av forumet, eller?

 

Håller med Sir Vival..

 

BlåGul: Kan Han fixa ett subforum åt oss? :D;-)

Den skulle förslagsvis kunna vara i Luckan.. eller vad tycker BlåGul / Ni andra?!

 

 

//Schmutte m.fl.

Link to comment
Share on other sites

Då har det raderats lite inlägg.

Jag kan absolut inte förstå hur det kan vara så svårt att hålla signaldiciplinen på forumet.

Vill ni diskutera framstupa sidoläge eller storleken på gasbindorna under första världskriget så gör det i en lämplig tråd i lämplig forumsdel.

 

Denna tråden gäller frågan huruvida det ska skapas ett sjukvårdsforum eller inte.

 

Jag ber er läsa Kimsters inlägg en gång till och begrunda det han skrivit, speciellt sista meningen.

För att förtydliga där så duger det inte att skriva här om ev. bestickning, det måste ske skarpt annars uteblir eventuella resultat. ;-)

 

The Swede

BLÅGUL

Link to comment
Share on other sites

Vill ni diskutera framstupa sidoläge eller storleken på gasbindorna under första världskriget så gör det i en lämplig tråd i lämplig forumsdel.

The Swede

BLÅGUL

Ja men vi har ju inget sådan forumsdel :)

 

*lobbar över en sjukvårdsväska och en back öl till lämplig blågul*

Edited by dxl
Link to comment
Share on other sites

Vill ni diskutera framstupa sidoläge eller storleken på gasbindorna under första världskriget så gör det i en lämplig tråd i lämplig forumsdel.

The Swede

BLÅGUL

Ja men vi har ju inget sådan forumsdel :D

 

*lobbar över en sjukvårdsväska och en back öl till lämplig blågul*

Framstupa sidoläge diskuteras med fördel i Markan tills vidare.

Gasbindor i Mtrl-platsen.

 

Sen verkar det vara himla mycket snack om bullar och öl till höger och vänster men jag har ännu inte sett några i mitt kök. :)

Link to comment
Share on other sites

Sen verkar det vara himla mycket snack om bullar och öl till höger och vänster men jag har ännu inte sett några i mitt kök. :)

 

Exakta koordinater på ditt köksbord så kanske ett korg bullar + dricka kommer stå där till morgondagens begynelse :D

Link to comment
Share on other sites

Framstupa sidoläge diskuteras med fördel i Markan tills vidare.

Gasbindor i Mtrl-platsen.

 

Precis det som skapar behovet av en avdelning av just sjukvård. Men, vi kan inte ha subforum just bara för till exempel farb, samband, uh, osv. Det skulle bli lite stort till slut. Det gäller att hålla det enkelt (KISS).

Men mitt främsta argument är att sjukvård är en sådan fundemental kunskap, särskilt nu när alla vpl har 40 (80?) utbildning.

 

Vem var den som myntade utrycket "amatörerna snackar utrustning, proffsen snackar underhåll"?

 

Håller tummarna om att den store forumsguden är på ett gott humör!

 

/Koskela

Link to comment
Share on other sites

Koskela har en poäng i det han säger.

 

Dessutom skulle man i en sådan avdelning kunna nåla de grundläggande delarna av första hjälpen som man som enskild soldat fick lära sig under GU för 1,3, 10(?) år sedan.... Det finns ju utbildat SJV-folk här som sysslar med sjukvård skarpt varje dag. Ju mer sjukvård den vanliga soldaten kan - ju bättre för honom och hans kamrater!

 

LABCD etc är ju nytt - jag lever fortfarande i ABC-skolan...

Link to comment
Share on other sites

Kom att tänka på en sak efter Koskelas inlägg..

 

Varför inte starta ett nytt "forum" (vad heter det på svenska?) med typ namnet Befattningar under "Kasern"..

 

Eller lägga in ett till subforum i "Luckan" och sedan göra olika subforums där: som t.ex. sjukvård, FARB eller olika andra subforums som folk ber om :unsure:

(lite krångligare ska det vara än att bara be om ett) :D

 

Det skulle behövas en subforum BlåGul och en för varje "befattning" också..

 

 

Förbättringar, Ideér, Tillägg?

Vad tycker BlåGul?

 

 

//Schmutte

Link to comment
Share on other sites

Kom att tänka på en sak efter Koskelas inlägg..

 

Varför inte starta ett nytt "forum" (vad heter det på svenska?) med typ namnet Befattningar under "Kasern"..

 

Eller lägga in ett till subforum i "Luckan" och sedan göra olika subforums där: som t.ex. sjukvård, FARB eller olika andra subforums som folk ber om :unsure:

(lite krångligare ska det vara än att bara be om ett) :)

 

Det skulle behövas en subforum BlåGul och en för varje "befattning" också..

 

 

Förbättringar, Ideér, Tillägg?

Vad tycker BlåGul?

 

 

//Schmutte

Tror inte att det skulle behövas subforum för varje befattning. Dock är det ju skillnad på saker som intresserar flera än just deras befattning. Sjukvård är ju ett exempel på sådant som alla stöter på och som rimligtvis borde må bättre av att ha samlat på ett ställe än utbrett på flera olika platser.

 

Själv lider jag inte alls av att det inte finns någon egen plats att diskutera 101:ans utgångna bästföredatum, skyttesoldatens reptilhjärna :D , antal isokärl/utskick och andra kok/uh relaterade frågor exempelvis.

Link to comment
Share on other sites

Sjukvård är även ett ämne många har åsikter om och som berör väldigt mycket mer än bara första hjälpen.

 

combat casualty care

olika sätt att lägga förband

olika sorters förband

plåster

mer avancerade grejer som man gör på sjukhus

suturtejp versus suturtråd

hur gör man när

hur flyttar man skadade från "livsfarliga lägen"

inredning i "sjukvårdsfordon"

jag skulle lätt kunna fortsätta men poängen går förhoppningsvis fram ändå

 

jag skulle kunna skriva ett långt långt långt inlägg om en så simpel sak som var på kroppen man som soldat ska bära sitt första förband t.e.x

 

 

att göra befattningsdelar i forumet tror jag inte alls på.... sjukvård existerar långt utanför det militära

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Är själv av åsikten att det håller på att bli lite för många olika underforum och tror inte att sjv ska vara ett eget forum.

Så många trådar inom sjv finns det faktiskt inte hittills.

 

Läs tråden! Om du har läst tråden, läs igen!

 

 

T.o.m. inlägget innan (dxl) förklarade hur många trådar man kan skapa med "temat" sjukvård..

ist. för att fylla upp på andra ställen lite här och var så kan det vara bra med ett samlat forum..

 

Det vi strävar efter är att få BlåGul att skapa ett forum eller ett subforum till oss där vi kan skriva om sjukvård..

Link to comment
Share on other sites

Är själv av åsikten att det håller på att bli lite för många olika underforum och tror inte att sjv ska vara ett eget forum.

Så många trådar inom sjv finns det faktiskt inte hittills.

 

Läs tråden! Om du har läst tråden, läs igen!

 

 

T.o.m. inlägget innan (dxl) förklarade hur många trådar man kan skapa med "temat" sjukvård..

ist. för att fylla upp på andra ställen lite här och var så kan det vara bra med ett samlat forum..

 

Det vi strävar efter är att få BlåGul att skapa ett forum eller ett subforum till oss där vi kan skriva om sjukvård..

 

 

Läst tråden en gång till...... och en gång till..... och en gång till.......

 

Nöjd?

 

 

Hmmm..... Varför finns det inte redan massa trådar om det finns så mycket att skriva om, att det inte finns ett forum borde ju inte vara något problem?

Behövs ett eget forum för att det ska bli aktivitet?

Kanske bättre att man har det där alla tittar in och läser ibland än att det blir ett eget forum jmf med ungdomsforumet som jag aldrig läser men det är säker ibland lite intressanta saker där.

 

Kanske bättre att skapa rutiner för att skriva trådnamn så att det blir lättsökt?

Jag kan komma på massor med trådar om massor med ämnen men det är inget anledning till ett eget forum.

Link to comment
Share on other sites

Bara i tråden "Hemvärnssjukvård" så berörs tillräckligt med ämnen som skulle kunna vara minst 10 olika trådar. Kombinera detta med alla de trådar som finns i Luckan, Markan osv.... Det blir väldigt mycket som blir OT i de trådar det står i nu.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...