Jump to content

Recommended Posts

Posted
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1733557.ece

8200 st för 100 miljoner NOK låter mycket.

Aimpiont cashar in 50 mille till.

Jag torde inte H&K 416 med som ett alternativ äns.

Senast jag hörde något så var det G36kv3, SIG och någon variant av C8.

Jag trode stenhårt på G36kv3 eller C8:an då de redan används i Norska försvaret, när kom H&K 416 in i bilden.

Bode detta inte leda till att det blir onödigt dyrt att hålla med fyra olika vapensystem för samma ändamål.

G3=Hv

H&K416=Insatsförsvaret

C8SFW=HJK/FSK, MJK

G36Kv= KJK, Telemark Bataljonen

• Forumsledning
Posted

Dryga 12 200 NOK /st Låter inte så jättedyrt.

Antagligen ingår utbildning av tekniker, reservdelar, mm.

Afsepriset för en AK4 låg väl kring 4500 kr för 10 år sedan, de köptes i flera hundra tusen på 60 talet.

Som nämnts i andra trådar; bara ett sånt där handskydd med skenor ligger väl på runt 2000 kr.

De som jobbar med vapen mot myndigheter här har garanterat bättre uppfattning av prisbild och hur pass mycket inköpspriserna skiljer sig mellan privat butik - myndighet och vid köp av enstaka, 100-tal, 1000-tal, 100 000-tals enheter.

Över 6 000 kr för siktet lät dyrare.

Diskussionerna går heta på den norska tidningen då många verkar gilla Ag3:an och 7,62 över allt annat.

Men som påpekats verkar det ju lite stökigt att ha så många olika vapensystem att underhålla.

Vad kostar H&K G36 modellen de har?

Posted

HK416 har fått mycket god kritik av professionella brukare.

Som det skrev i tråden; en M4 med ny insida. HK har tydligen (föga förvånande) använt lösningar från G36. Nån beskrev det, grovt förenklat, som att HK "helt enkelt" tagit gasomladdningssystemet från G36 och pulat in i M4.

En av de viktigaste förändringarna som det här innebär är att gaserna inte blåses ut direkt i lådan. Mindre smuts och mindre värme: ett väl fungerande vapen.

Det här beslutet visar att Norge har något som vi saknar; förmåga att anpassa beslut efter en föränderlig marknad. :camo:

• Like 1
Guest Triggerpuller
Posted
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1733557.ece

8200 st för 100 miljoner NOK låter mycket.

Aimpiont cashar in 50 mille till.

Jag torde inte H&K 416 med som ett alternativ äns.

Senast jag hörde något så var det G36kv3, SIG och någon variant av C8.

Jag trode stenhårt på G36kv3 eller C8:an då de redan används i Norska försvaret, när kom H&K 416 in i bilden.

Bode detta inte leda till att det blir onödigt dyrt att hålla med fyra olika vapensystem för samma ändamål.

G3=Hv

H&K416=Insatsförsvaret

C8SFW=HJK/FSK, MJK

Ville bara passa på att påpeka att norska insatshv också kommer att använda HK 416. Angående mängden vapensystem så säger norrbaggar jag talat med att man kommer att försöka ensa litet när nuvarande G36 och C8 är utslitna.

Posted

Oj... Mysigt... H&K 416/417 är sådant där man (dvs undertecknad) gärna kollar upp när man har lite tid att sitta vid datorn.

För 7,62 kramarna finns ju 417, att drömma går ju ;)

Nej men allvarligt, grattis Norge. Ett vapen som utvecklats med en rejäl kravspec och som väl ligger rätt långt fram i var som gäller för dagens vapen.

Inte nå avis, för gräset är alltid grönare....

Posted

Jag undrar egentligen vad de är som gör den där 416 så bra som folk påstår? Den är lätt de visste vi redan men allt annat?

Infällbart axelstöd tex finns inte på den.... :camo: tex.

Men allvarligt, någon mer insatt expert som vet varför den är så mycket bättre? G36 värkade ju så bra!

Kanske är jänkarna som har med något i bilden? :winner:

Posted (edited)
Jag undrar egentligen vad de är som gör den där 416 så bra som folk påstår? Den är lätt de visste vi redan men allt annat?

Infällbart axelstöd tex finns inte på den.... :camo: tex.

Men allvarligt, någon mer insatt expert som vet varför den är så mycket bättre? G36 värkade ju så bra!

Kanske är jänkarna som har med något i bilden? :winner:

Army Times - Better than M4, but you can’t have one

By Matthew Cox - Staff writer

Posted : Thursday Mar 1, 2007 17:43:36 EST

http://www.armytimes.com/news/2007/02/atCarbine070219

EDIT: Tänkte att jag skulle prestera en nästan akademisk källhänvisning för en gångs skull

Edited by Sytare
Posted
Oj... Mysigt... H&K 416/417 är sådant där man (dvs undertecknad) gärna kollar upp när man har lite tid att sitta vid datorn.

Nej men allvarligt, grattis Norge. Ett vapen som utvecklats med en rejäl kravspec och som väl ligger rätt långt fram i var som gäller för dagens vapen.

417 är inte i produktion ännu. Den är fortfarande på prototypstadiet.

Posted

Helt korrekt, jag uttryckte mig inte särskilt tydligt.

Yohn>>Sytares länk är läsvärd (även om det är svårt att hitta oberoende källor på nätet). Om man sedan läser på Hkpro (INTE objektivt, men vissa fakta är svåra att rubba) finner man att 416 kom fram, kort sagt, för att:

M16/M4 har diverse problem när man låter dom lida rejält (skitigt, varmt, pipan slits?). Vissa specialförband låter sina vapen lida rejält, och ville ha bössor som klarade detta. H&K trollade bort diverse problem, och det i ett vapen som väger ungefär likadant, har likvärdig precision och samma handhavande som de vapen dom tidigare använt. Slutet gott, allting gott (utom för dom som står på fel sida byssan)

Är jag full eller har ljugit finns det mer kunnit folk här som kan rätta mig.

Posted

HK416 är inte jättelätt. Men den känns gedigen och...skön. Jag hade gärna köpt en eller fyra. Railen fram ökar ju på vikten med några hekton helt klart.

Enkelt beskrivet så är det en M4 med en "motor" ifrån G36.

Nej det finns inget inskjutbart axelstöd till den, men däremot är kolven justerbar i längdriktningen. Vilket är minst lika bra om inte stabilare.

Några amerikanska gentlemän med förkärlek till skägg, långt hår, oakleys, stora armbandsur etc. Var väldigt intresserade utav en bättre M4. HK tog fram en efter många om och men, bla en strid med Colt. Av någon anledning så är det okej att köpa in ett större antal vapen så länge det ser ut som en ur Colt familjen (yttre designen).

hk416pixpz1.th.jpg

Om någon nämnde så finns även dito i 7.62. Och den är givetvis tyngre, men riktigt najs den med.

Men det är inte en prototyp på bilden.

hk417pixaj1.th.jpg

Har för mig att amerikanska militären ger drygt $800 per M4. En HK416 landar på $1000-1200, beroende på utformning.

Så dryga 12 200 NOK /st är inte orimligt om man som Henke säger, inkl tekniker, utbildning, reservdelar osv.

Posted (edited)

[spekulation]

Enligt uppgift ska Norge även köpa HK AG-C/GLM, är de även inkluderade i priset så blir det inte ett så farligt styckepris.

[/spekulation]

Edit: rätt namn på produkten.

Edited by Adam Wilhelm
Posted
[spekulation]

Enligt uppgift ska Norge även köpa HK AG-C/GLM, är de även inkluderade i priset så blir det inte ett så farligt styckepris.

[/spekulation]

De rackarna är nice! Mycket trevligare att ladda om än M203 - har dock inte kollat om det går att växla vilket håll de öppnar åt (om inte så är de tråkiga för er vänsterhänta missfoster ;-) )

Posted

jo den kan föras ått båda hållen.

Myket trevlig bössa.

Blir intresant när sverige byter vapen 2120 eller något...

Posted
jo den kan föras ått båda hållen.

Myket trevlig bössa.

Blir intresant när sverige byter vapen 2120 eller något...

Källa på att den går att "vända" håll på pipan??

Posted

en film där VDn för HK vissar bössan med kastare och han för den ått båda håll samtidigt som han förklarar att den funkar både för höger och vänster skyttar.

såg den på google video kan dock ej hitta den just nu.

Posted

Okej! På googlevideo så hittar jag bla filmer från SHOT-Show 2007 där en säljare står och visar GLM'n. Men det fanns inget med som påvisar att den går att "vända". Vad jag kan se (på video , bilder, teknisk info osv) rent tekniskt så går det inte. Såvida dom inte bygger en specifikt för öppnas åt höger, vilket jag inte tror dom kommer göra.

Jag fick inte heller den uppfattningen när jag var nere på fabriken häromveckan.

Posted (edited)
(..)

G3=Hv

H&K416=Insatsförsvaret

C8SFW=HJK/FSK, MJK

G36'ene tilhører KJK, Telemark Bataljon lånte de en periode.

Edited by julenissen
Posted
Jaha, får väl säga grattis Norge!

Tänkte även bidra med en liten informativ filmsnutt - Länk! :angry:

Ser inte vapnet lite kort ut. Jag tycker det mest liknar en k-pist. Minskar inte träffsäkerheten med kortare pipa ? Trodde hela iden med en karbin är att kombinera eldhastigheten hos en k-pist med träffsäkerheten hos ett gevär just genom en längre pipa ? :surprise:

Posted
Jaha, får väl säga grattis Norge!

Tänkte även bidra med en liten informativ filmsnutt - Länk! :huh:

Ser inte vapnet lite kort ut. Jag tycker det mest liknar en k-pist. Minskar inte träffsäkerheten med kortare pipa ? Trodde hela iden med en karbin är att kombinera eldhastigheten hos en k-pist med träffsäkerheten hos ett gevär just genom en längre pipa ? :D

Redan i filmklippet förekommer två piplängder (en som det skjuts med, en som plockas isär) och på tidigare länkad sida (hkpro) finns bilder på tre olika piplängder, den på aftenpostens bild verkar vara "mellan" varianten, 14,5 tum. Det mesta av detta går att se själv om man klickar på de länkar som redan finns i tråden.

Kort vs lång pipa? Ak5 kontra C och D, olika vapen för olika uppgift.

Posted

? Heimevernet har kjøpt noen H&K 417 for å erstatte MSG90.

Posted

Seriöst? Borde itne MSG90 hålla mycket högre standard än 417? Känns som ett onödigt inköp enligt mej :wub:

Posted (edited)

Seriöst? Borde itne MSG90 hålla mycket högre standard än 417? Känns som ett onödigt inköp enligt mej :wub:

Och på vilka data och observationer baserar du detta?

Finns redan idag PSG-versioner av AR-15 familjen med variabel tryckpunkt, friliggande pipor av hög kvalité osv.

Vissa varianter förekommer även t.ex. Stoners, som är i 7.62 vilket resulterat i prickskyttegeväret SR-25, eller "Mk 11 Mod 0 Sniper Weapon System" som det heter i amerikansk tjänst.

Edited by Sytare
Posted

Men gråt och tandagnissel. Elaka tomte att förstöra en fredag på det här viset. Snart blir jag ju TVUNGEN att flytta till Oslo! ;-)

Posted

Hmm, det här med HK416 känns bekant på något sätt. Jag såg exakt samma uppvisningar med XM8:an och den ratades av amerikanska försvaret lik förbannat. Den största skillnaden är förstås att HK416 är lik M4/M16 serien att man slipper tunga övergångar när det gäller utbildningen.

Posted
Hmm, det här med HK416 känns bekant på något sätt. Jag såg exakt samma uppvisningar med XM8:an och den ratades av amerikanska försvaret lik förbannat. Den största skillnaden är förstås att HK416 är lik M4/M16 serien att man slipper tunga övergångar när det gäller utbildningen.

"Amerikaner är amerikaner" du vet... De har haft samma skit i ca 40 år och den "duger" fortfarande inte för hårdare användning.

"...tunga övergångar när det gäller utbildningen."

Som jag från ak4 till ak5... Tog ju inte alls för lång tid. Några timmar teori, sen en dags praktiskt övande med den så var man igång.

De måste ju klassas som en rätt så tung övergång. Hur svårt skulle de vara för amerikanarna om de helt plötsligt fick G36 tex?

En vecka med den och man är uppe och rullar!

Posted

"Amerikaner är amerikaner" du vet... De har haft samma skit i ca 40 år och den "duger" fortfarande inte för hårdare användning.

"...tunga övergångar när det gäller utbildningen."

Som jag från ak4 till ak5... Tog ju inte alls för lång tid. Några timmar teori, sen en dags praktiskt övande med den så var man igång.

De måste ju klassas som en rätt så tung övergång. Hur svårt skulle de vara för amerikanarna om de helt plötsligt fick G36 tex?

En vecka med den och man är uppe och rullar!

Jodå, en M4XX håller absolut för hård användning. Vissa detaljer är kanske inte helt lyckade, ex: att den blåser in skit i lådan direkt, vilket 416 löser med sin pistong.

Den typen av låsklackar är inte heller helt lyckat kanske. Att det är skit är väl kanske lite väl hårt...

De gamla klagomålen om "M16" är ju kraftigt fixade i dagens vapen. Men du kanske har stor erfarenhet från Ar15/m16 famljen som du kan delge? :happy:

Den tunga övergången är kanske inte bara hanteringsmässig, men alla reservdelar skall bytas ut, service personal skall omutbildas etc. det är ingen liten apparat.

Precisionen kan man absolut behålla i en kort pipa, oftast minskar precisonen för att visirlinjen kortas, inte pipan, med ett optiskt riktmedel är det inga bekymmer.

Dock tappar du ju utgångshastighet med en kortare pipa, det påverkar anslagsenergin negativt, förutsatt att det är samma patron vi snackar om. (som normalt nyttjas till ett vapen med längre pipa)

Jag vill gärna ha en 416... ;)