Lord Posted March 24, 2004 Report Posted March 24, 2004 (edited) Från Znake's inlägg citat ur TV4'as artikel: "Men striden mellan Muskö och Karlskrona om vilket ställe som ska behålla en marinbas slutar på ett sätt oavgjort, eftersom ÖB föreslår att en blir huvudbas och den andre sidobas, enligt TT:s källa . Båda klarar sig därmed ifrån total nedläggning, " Edit: Muskö och Karlskrona har inga amf regementen nej ...skyller på att jag är trött och pluggat för mycket mattematik. /Lord Edited March 24, 2004 by Lord Quote
ARN Posted March 24, 2004 Report Posted March 24, 2004 @Lord Varken Karlskrona eller Muskö hyser idag något Amfregemente motsv. Quote
Lord Posted March 24, 2004 Report Posted March 24, 2004 Ur en annan synvinkel kanske det är det bästa för Försvarsmakten att lägga ner Amf1, ur en PR-synvinkel. 80% av alla skriverier i pressen om förnedrade värnpliktiga skulle helt plötsligt försvinna utan Amf1... Sedan att de felsta artiklar är rent skrattretande är en annan sak. Senaste artikeln i DN handlade om två städare som erhållit 10 000 var i skadestånd för diskriminering på Amf1. De båda städarna var anställda till att städa logement samt matsalen och i artikeln fick man veta att en Major/löjtnant hade sträckt upp dem angående städningen, altså att han tyckte att det fortfarande var smutsigt efter städningen. För det fick de 10 000 kr var. Ska detta räknas som trakkaserier? Det är väl klart korvspad att man ska ha rätt att påpeka till en städare att han/hon har städat dåligt. Jag vill iaf inte äta i en smutsig matsal. ps. Städarna var i detta fall kvinnor. Quote
AdamKalle Posted March 25, 2004 Report Posted March 25, 2004 Vänta nu.. Städare som ska städa logementen? Vart är FM på väg? Quote
Kingecho1 Posted March 25, 2004 Report Posted March 25, 2004 Senaste artikeln i DN handlade om två städare som erhållit 10 000 var i skadestånd för diskriminering på Amf1. De båda städarna var anställda till att städa logement samt matsalen och i artikeln fick man veta att en Major/löjtnant hade sträckt upp dem angående städningen, altså att han tyckte att det fortfarande var smutsigt efter städningen. För det fick de 10 000 kr var. Ska detta räknas som trakkaserier? Det är väl klart korvspad att man ska ha rätt att påpeka till en städare att han/hon har städat dåligt. Jag vill iaf inte äta i en smutsig matsal. Säker på att det var ett påpekande då? Ingen får 10.000 i skadestånd för att någon har sagt nåt i stil med: Ursäkta men jag tycker inte ni har städat ordentligt här! Det är vad jag kallar ett påpekande! Har svårt att se att lagsystemet skull slå så fel och döma någon till skadestånd för ett påpekande! Är inte den känslan jag har fått under mina juridikstudier! Ps. Major/löjnant är det en ny grad innan överstelöjtnant? Ds. Pss. Kanske FM siktar på att avveckla den grå arbetskraften och utbilda soldater? Dss. Quote
Lord Posted March 25, 2004 Report Posted March 25, 2004 (edited) Det var vad jag läste iaf. Sedan att det handlade om trakasserier också. Jag vet ju inte heller hur han sa till städarna att det var smutsigt. Han kunde ju haft en dålig dag ocj sagt något olämpligt som städarna uppfattade som trakasserier. Själv tycker jag det känns som att media bara gottar sig åt alla nedskärningar inom försvaret och rotar fram minsta lilla grej och målar upp det till en skandal. En vacker dag är försvaret nerbantat till en väktarbolag som enbart oppererar vid ICA Kvantum i Kungenskurva. Sedan blir det ett tredje världskrig och alla länder börjar rusta som satan igen... Ps. Major/löjnant är det en ny grad innan överstelöjtnant? Ds. Nej jag mindes bara inte om han var major eller löjtnant! Nu ska jag gå och äta våfflor för det är våffel dagen /Lord Edited March 25, 2004 by Lord Quote
Guest C FMB Posted April 12, 2004 Report Posted April 12, 2004 Det är väll sagt att det finns en väldigt stor risk att ett av amf regementerna försvinner samt att en av örlogsbaserna (läs karlskrona) minskas och blir en sidobas till den andra Quote
Bakdonas Posted April 13, 2004 Report Posted April 13, 2004 Om Amf1 skulle läggas ner, kommer KJ utbildningen då försvinna eller är det mer trovärdigt att utbildningen flyttas? Quote
KaffeKalle Posted April 13, 2004 Report Posted April 13, 2004 Visst vore det trist om ärevördiga KA1/Amf! lades ned och försvann, det har ju trots allt legat där ett tag som ett lås vid Oxdjupet med omnejd. MEN...knappast komer någon saknar de usla/begränsade övningsområdena på Myttânsch (/Myttinge, norra värmdö) och öarna i närheten. Verksamheten skulle mycket väl kunna flyttas/överföras till Berga/Muskö/Korsö (KustJS o båteriet) och Amf4 (övrig Amf) eftersom de har närmare till bättre övningsterräng...eller framför allt bättre lokalpolitiker. Kolle ax Götets "starke man" Göran Johansson, han driver ju ALLT som har med Gbg att göra till max! Stockholmarna däremot får ju stryk redan vid korvmojen utanför Stadshuset.. Quote
Bakdonas Posted April 13, 2004 Report Posted April 13, 2004 Men om Amf1 läggs ner, hur ska man kunna försvara skärgården? Quote
Rokare Posted April 13, 2004 Report Posted April 13, 2004 @Bakdonas Med de krigsförband som finns i våra skärgårdar. Du får lära dig att skilja på krigsförband (Den enhet du slåss i om det blir krig) och fredsförband (Den regementen, flottiljer likande som producerar krigsförbanden) GMY Quote
C 2.a pjäs Posted April 22, 2004 Report Posted April 22, 2004 Men om Amf1 läggs ner, hur ska man kunna försvara skärgården? Vi KAN inte försvara skärgården, varken med eller utan AMFETT. För fem-sex år sedan hade vi FYRA KUSTARTILLERIBRIGADER som skulle skydda Sthlms skärgård och idag är det nedbantat till en ynka amfibiebataljon. Så något skydd är inte att tänka på. Fienden kommer att skära genom skärgården som e rödglödgad kniv i ljummet smör, och det enda som kan hända är att amfbat smäller av någon ynka Hellfire mot någon. Ett nålstick i ett elefantarsle. Sedan är det brohuvud i Oxelösund eller Nynäs och då gäller det för P10 att rädda Sverige och den fria världen. Quote
Romulus Posted April 22, 2004 Report Posted April 22, 2004 Men om Amf1 läggs ner, hur ska man kunna försvara skärgården? Vi KAN inte försvara skärgården, varken med eller utan AMFETT. För fem-sex år sedan hade vi FYRA KUSTARTILLERIBRIGADER som skulle skydda Sthlms skärgård och idag är det nedbantat till en ynka amfibiebataljon. Så något skydd är inte att tänka på. Fienden kommer att skära genom skärgården som e rödglödgad kniv i ljummet smör, och det enda som kan hända är att amfbat smäller av någon ynka Hellfire mot någon. Ett nålstick i ett elefantarsle. Sedan är det brohuvud i Oxelösund eller Nynäs och då gäller det för P10 att rädda Sverige och den fria världen. Sant är nog att vi kommer att tappa den kapaciteten rätt snabbt. (att försvara skärgården alltså). MEN, nog kan väl Amf fortfarande ställa till det rätt rejält för en lite mindre flotta (läs:ett nedbantat invasions företag). Det finns ju trots allt flera som har lite mindre klirr i kassan just nu..hmmm... Knappast några Ivan Rogov som dyker upp vid horisonten längre eh? Vad gäller utb av förband och var är jag nog lite för partisk för att lämna en objektiv bild. Romulus. Quote
Romulus Posted April 22, 2004 Report Posted April 22, 2004 @Bakdonas Med de krigsförband som finns i våra skärgårdar. Du får lära dig att skilja på krigsförband (Den enhet du slåss i om det blir krig) och fredsförband (Den regementen, flottiljer likande som producerar krigsförbanden) GMY Dock är det väl så att det är en ganska avsevärd fördel att strida i samma teräng som du blivit utbildad. (om det nu skulle bli så) ? Eller vad tycker ni? MYT. Romulus. Quote
Nubben Posted April 22, 2004 Report Posted April 22, 2004 Båteriet har ju iaf en uppenbar fördel av att strida i samma område som dom utbildats i... Farvattnen runtomkring hemmahamnen är ju inte direkt okända. De flesta möjliga rutter är körda och markerade på ett eller annat sätt. Tillika är också många holmar rekognoscerade och utnyttjade som stödjepunkter/baser under läger och stridsövningar. Samma nytta torde t.ex. gränsjägarna ha. Såvitt jag förstått så utbildas de iaf i Finland på samma ställe som deras krigsplacering är. Att ha endel av amf-verksamheten på ost och resten på västkusten låter föga troligt. Blir roligt att ordna större övningar och flytta vpl tvärs över Sverige varje gång. Båtförare torde t.ex. behövas på båda ställena samtidigt. Quote
C 2.a pjäs Posted April 23, 2004 Report Posted April 23, 2004 (edited) [MEN, nog kan väl Amf fortfarande ställa till det rätt rejält för en lite mindre flotta (läs:ett nedbantat invasions företag).Det finns ju trots allt flera som har lite mindre klirr i kassan just nu..hmmm... Med de 24 (eller var det 12) rb17 som finns i amfbat räcker knappast till några större avvärjningar. Och eftersom de inte gör det har vi fått stryka inte bara Ivan Rogov utan även Ropocha och Polnocna ur hotbilden. Men det är klart, mot terrorister i gummiflotte biter de på. Allt annat krävs det några av de där brigaderna till! EDIT: Felstavningar på ryskt landstigningstonnage Edited April 23, 2004 by C 2.a pjäs Quote
Romulus Posted April 23, 2004 Report Posted April 23, 2004 [MEN, nog kan väl Amf fortfarande ställa till det rätt rejält för en lite mindre flotta (läs:ett nedbantat invasions företag).Det finns ju trots allt flera som har lite mindre klirr i kassan just nu..hmmm... Med de 24 (eller var det 12) rb17 som finns i amfbat räcker knappast till några större avvärjningar. Och eftersom de inte gör det har vi fått stryka inte bara Ivan Rogov utan även Ropocha och Polnocna ur hotbilden. Men det är klart, mot terrorister i gummiflotte biter de på. Allt annat krävs det några av de där brigaderna till! EDIT: Felstavningar på ryskt landstigningstonnage Pratar du AmfBat nu? Är det då inte så att antalet robotar gäller PER Bat? Dvs, i teorin finns det ju ett skitlass robotar modell 17 till dom kvarvarande förbanden.. Sen vilket landstigningstonnage en eventuell angripare kan använda så är det ju inte samma massor som på den gamla goda tiden när angrepp fortfarande var mer sannolikt än osannolikt. (En Rb17 skulle väl inte ens detonera om den sattes in mot en gummibåt hehe)? Vad jag vill ha sagt är väl det här: Om man skjuter tillräckligt bra kan en Rb grupp STOPPA vilket som helst av dom fartyg som du nämde, sen att det nog inte vore så skönt att stanna på sagda plats efteråt är ju en annan sak. Nej det största hotet enligt min åsikt är nog svävare som är snabba som tjuvar och svåra att mätläsa/plotta (samt i sista skedet belysa) under tiden från upptäckt till skott. Skit samma, bara att mobilisera krigsförbanden skulle nog bli ett kaos utan dess like i mannaminne. Romulus. Quote
Krook Posted April 23, 2004 Report Posted April 23, 2004 Enligt ett internt uttalande från AMF 1 denna vecka så ska man inom ledningen för Amfibiekåren vara överens om att AMF 1 har större fördelar än AMF 4 och bör behållas. Dock talar man om behovet av närvaro på västkusten varpå man från deras sida vill ha en sidobas i GBG-trakten. /Krook Quote
Nestor Posted April 23, 2004 Report Posted April 23, 2004 Men det gör ju inget, vi har ju GAIS och Hells-Angels i götet om Mr Ivan And Miss Ropocha kommer på visit. Nä för att vara seriös ? Låter väldigt vettigt med Sido-bas i GBG. Lite korkat att lämna nordens största hamn utan militär närvaro Quote
Rokare Posted April 23, 2004 Report Posted April 23, 2004 Enligt ett internt uttalande från AMF 1 denna vecka så ska man inom ledningen för Amfibiekåren vara överens om att AMF 1 har större fördelar än AMF 4 och bör behållas. Dock talar man om behovet av närvaro på västkusten varpå man från deras sida vill ha en sidobas i GBG-trakten. Källa tack... Quote
Krook Posted April 23, 2004 Report Posted April 23, 2004 Enligt ett internt uttalande från AMF 1 denna vecka så ska man inom ledningen för Amfibiekåren vara överens om att AMF 1 har större fördelar än AMF 4 och bör behållas. Dock talar man om behovet av närvaro på västkusten varpå man från deras sida vill ha en sidobas i GBG-trakten. Källa tack... Andrahanduppgift från C Amf 1. Något tunnt men jag har förtroende för min källa. Det är knappast något häpnadsväckande med uppgiften och resonemanget. Vad det blir är dock inte något som avgörs av cheferna för AMF 1 och AMF 4. /Krook Quote
AdamKalle Posted April 23, 2004 Report Posted April 23, 2004 (edited) Andrahanduppgift från C Amf 1.Något tunnt men jag har förtroende för min källa. Det är knappast något häpnadsväckande med uppgiften och resonemanget. Vad det blir är dock inte något som avgörs av cheferna för AMF 1 och AMF 4. C Amf 1 gick också ut i tidningen Stockholm City (kanske andra också) i ett reportage där han sa att han gett sig fan på att Amf 1 SKA vara kvar. Bilden som ackompanjerade artikeln var för övrigt MÖPig så det räcker, med C Amf 1, regementets presschef och några fullt stridsutrustade soldater med sina vapen på en stridsbåt. Edited April 23, 2004 by AdamKalle Quote
C 2.a pjäs Posted April 26, 2004 Report Posted April 26, 2004 [C Amf 1 gick också ut i tidningen Stockholm City (kanske andra också) i ett reportage där han sa att han gett sig fan på att Amf 1 SKA vara kvar. . Ja, men om regementschefen motsätter sig en nedläggning så blir det givetvis inte av. Det var ju precis så regementscheferna gjorde på KA2, I11, I12, Lv4, I17, A6, F12 (flottiljchef, jag vet), A4, I2 etc, etc Nädu, bestämmer sig RD för att lägga ner AMF1 så kan nog regementchefen gapa hur mycket han vill. Och sanningen behöver han knappast ha fram, det var ju inte viktigt år 2000 i matchen KA1 vs KA2... Quote
Bananafroggyboy Posted May 4, 2004 Report Posted May 4, 2004 Har läst tråden, blir lite sned. Väldigt mycket patrioter här uppenbarligen. I Sthlm finns Vaxholm, kungsängen och Haninge/Berga med alla sina delar. Plockar man då bort Amf 1 blir det mycket kvar. Plockar man bort Amf 4, vad blir då kvar i Gbg? En helikopterbas på Säve. Jippi! Göteborg är en s.k. Natohamn. För att en hamn skall vara just en Natohamn är militär närvaro ett krav. Politikerna är så hinna kära i EU, och för Sveriges ekonomi, så är det nog rätt viktigt att Gbg förblir Natohamn, och även i fortsättningen kan locka många rederier. Så tyvärr, Amf 1 lär nog ryka. Quote
KD803 Posted May 4, 2004 Report Posted May 4, 2004 Göteborg är en s.k. Natohamn. Vad är en Natohamn för något? Quote
Nubben Posted May 4, 2004 Report Posted May 4, 2004 Om nu Göteborg är en s.k. "Natohamn" kommer Amf4 garanterat att ryka. Detta då vänstern(som ju styr landet) förknippar Nato med U.S.A(d.v.s. allt ont) och ser sin chans att göra nåt anti-amerikanskt. Således ryker Amf4 och Lars Ohly skrattar åt Nato. Quote
Froddan Posted May 4, 2004 Report Posted May 4, 2004 Om nu Göteborg är en s.k. "Natohamn" kommer Amf4 garanterat att ryka. Detta då vänstern(som ju styr landet) förknippar Nato med U.S.A(d.v.s. allt ont) och ser sin chans att göra nåt anti-amerikanskt. Således ryker Amf4 och Lars Ohly skrattar åt Nato. Tror du på det där själv? Quote
Froddan Posted May 5, 2004 Report Posted May 5, 2004 Månne det var sarkastiskt menat? Taskig humor… Quote
Recommended Posts