Jump to content

Ytbärgare


Guest Timmy

Recommended Posts

Hejsan!

 

Jag har surfar runt lite på hkpfljs hemsida efter information och krav på tjänsten ytbärgare, tyvärr utan någon vidare lycka.

 

Någon som kanske är lite mer insatt som skule kunna hjälpa mig?

 

Mvh

Tim

Link to comment
Share on other sites

Ytbärgare ingår i det som kallas operatör eller vapenofficer på helikopter. Dessutom ingår även bla dörrskytt och sonar.

Mkt av ytbärgandet ligger just nu på Norrlandsflyg som är ett civilt företag...

 

MHS handläggaren på RekryC visste innan jul ingenting om vad som krävs fysiskt, trots att det står "särskilda fyskrav tillkommer" (el likn) på hkpflj's hemsida.

Så det verkar inte riktigt glasklart...

 

Slut. Frågor?

Link to comment
Share on other sites

Som sagt norrlandsflyg har de mesta nu och de flesta som jobbar där har gjort lumpen som just ytbägare!?, men nu finns ju inte den tjänsten längre inom värnplikten. Så vad ska man satsa på för att få chansen att någon gång jobba inom detta? Sonarofficer?! sägs det men vad ska man ha gjort för att få denna tjänst efter värnplikt? Eller hur skulle man kunna bli rekryterad som ytbärgare av t.ex. norrlandsflyg?

 

jag skriver säkert jävligt oklart, men va fan :banghead:

 

// Klaar

Link to comment
Share on other sites

Värt att nämna anledningen till att man la ner den värnplikiga utbildningen av ytbärgare va att man ansåg att det som man kunde utsättas för (psykiskt) inte var bra när man var i 20 årsåldern. Vissa ytbärgare har tydligen inte mått så bra av sina upplevelser, vilket kan vara förståligt. Lika bra att ha en äldre och mer "mogen" person på en sån tjänst som kan tackla motgångar och upplevelserna som den tjäsnten kan leda till.

 

Sen kan man väl spekulera ifall helikopterolyckan utanför Rörö i Göteborgs skärgård för ett par år sedan spelade in också.

Link to comment
Share on other sites

Jasså, ni har nyligen tittat på "The guardian"... I bet.

 

Den bästa film jag sett, men som sagt det är en film!!!! Det är skillnad på ytbärgare från USA mot de svenska.

Intresset har funnits länge och ja har en hel del papper från försvarsmaktens dag om tjänsten som ytbärgare - "sonarofficer"?!. Men tyvärr säger inte de vad och hur man ska göra för att få arbete som detta.

 

Jag praoade på hkflj i linköping men tyvärr fick ja inte möjlighet att prata med någon om just detta då, men de var vid detta tillfälle som intresset kom men då mest för en utbildning som hkppilot. Den piloten som flög mig runt östergötland under denna veckan var nere i linköping för öva landning i skogförhållanden och för att kolla till de nya hkp 15 som kom till linköping under detta tillfälle. Som jag fattade jobbade han annars som pilot vid räddningsuppdrag o dylikt. Fy saten så duktig han va.

 

/ Klaar

Link to comment
Share on other sites

Som sagt norrlandsflyg har de mesta nu och de flesta som jobbar där har gjort lumpen som just ytbägare!?, men nu finns ju inte den tjänsten längre inom värnplikten. Så vad ska man satsa på för att få chansen att någon gång jobba inom detta? Sonarofficer?! sägs det men vad ska man ha gjort för att få denna tjänst efter värnplikt? Eller hur skulle man kunna bli rekryterad som ytbärgare av t.ex. norrlandsflyg?

 

jag skriver säkert jävligt oklart, men va fan :banghead:

 

// Klaar

 

 

Varför inte maila Norrlandsflyg och fråga? [email protected]

Link to comment
Share on other sites

Som sagt norrlandsflyg har de mesta nu och de flesta som jobbar där har gjort lumpen som just ytbägare!?, men nu finns ju inte den tjänsten längre inom värnplikten. Så vad ska man satsa på för att få chansen att någon gång jobba inom detta? Sonarofficer?! sägs det men vad ska man ha gjort för att få denna tjänst efter värnplikt? Eller hur skulle man kunna bli rekryterad som ytbärgare av t.ex. norrlandsflyg?

 

jag skriver säkert jävligt oklart, men va fan :banghead:

 

// Klaar

 

 

Varför inte maila Norrlandsflyg och fråga? [email protected]

 

 

Jo sant, varför inte göra de ?

Nu är de gjort, får se om jag får något svar.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag vet är det inte försvarsmakten som varken har eller utbildar Ytbärgare.

Och de som hänger under hkp10 kallas för?

Som sagt norrlandsflyg har de mesta nu och de flesta som jobbar där har gjort lumpen som just ytbägare!?, men nu finns ju inte den tjänsten längre inom värnplikten. Så vad ska man satsa på för att få chansen att någon gång jobba inom detta? Sonarofficer?! sägs det men vad ska man ha gjort för att få denna tjänst efter värnplikt? Eller hur skulle man kunna bli rekryterad som ytbärgare av t.ex. norrlandsflyg?

 

jag skriver säkert jävligt oklart, men va fan :happy:

 

// Klaar

Är det inte så att vissa uppdrag som FM tidigare hade har lagts ut på civila företag på uppdrag av sjöfartsverket, alltså det som kallas för räddningshelikoptrar?

 

Men, det finns väl fortfarande helikoptrar i beredskap när flygvapnet flyger? Jag är ganska säker på att jag har sett att det finns vissa krav på detta för att få flyga överhuvudtaget.

 

Historiskt sett har väl Flygvapnet haft värnpliktiga ytbärgare och Marinen haft officerare som ytbärgare?

 

Men, det finns ju här på forumet en del personer med mycket god insyn i Helikopterflotiljens verksamhet som förhoppningsvis kan upplysa oss.

 

Edit:

Hittade en länk ang. avtal om helikopterberedskap på sjöfartsverket:

http://www.sjofartsverket.se/templates/SFV...ge____6119.aspx

Edited by Lt.E
Link to comment
Share on other sites

Min kompis blev inskriven som ytbärgare, på mönstringen juni -06. Vet inte om han blivit placerad där.. Men kolla med pliktverket väl?

Menar du att han skulle mönstrat och blivit placerad i Norrlandsflyg som ytbärgare??

 

För att skapa lite klarhet:

Det utbildas inga värnpliktiga ytbärgare, vad din kompis blivit inskriven som ska jag inte spekulera i, men ytbärgare lär det icke vara.

 

Vill man arbeta som ytbärgare i Sverige finns det för närvarande två alternativ, Försvarsmakten eller Norrlandsflyg. Att komma in som ytb på Norrlandsflyg utan någon erfarenhet av detta sedan tidigare är, om inte helt, så på snudd omöjligt. De kräver att deras ytbärgare ska vara minst värnpliktiga ytb från början.

Det andra alternativet då, Försvarsmakten, där råder det så vitt jag vet vissa oklarheter. Vem som ska ha rollen som ytb är inte H E L T bestämt, dock finns det en stor chans att man som färdmekaniker eller sonarofficer kan få möjlighet att utbilda sig till ytb.

Dock ska man vara medveten om att antalet sjöräddningsinsatser inom Försvarsmakten kommer vara ytterst få då Norrlandsflyg inom kort kommer sköta all beredskap. Vid stora olyckor eller under vissa omständigheter kommer dock FM att göra insatser.

Dessutom ska de helikoptrar och besättningar som eventuellt går ut tillsammans med NBG ha förmågan att bland annat genomföra SAR, men hur detta kommer nyttjas är omöjligt att veta.

 

 

För att sammanfatta, vill du arbeta som ytbärgare är din största chans att söka in till yrkesofficersprogrammet (specialist officer) som tekniker/färdmek eller sonarofficer.

 

 

 

//Y

Link to comment
Share on other sites

Jasså, ni har nyligen tittat på "The guardian"... I bet.

 

Det finns ju en dokumentärserie som går på TV4 Fakta 2200 vissa dagar som visar deras utbildning ganska precist. Heter något i stil med "Combat and Search troopers" eller något sådant. Möjligt att det är överdrivet, men det känns lite mer jordnära än Costner rullen.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte så att vissa uppdrag som FM tidigare hade har lagts ut på civila företag på uppdrag av sjöfartsverket, alltså det som kallas för räddningshelikoptrar?

Den sjöräddningsberedskap (SAR) som Försvarsmakten tidigare höll på 5 (har varierat över tiden) platser i landet har idag helt övergått till Norrlandsflyg, med undantag av SAR-helikoptern på F17 som fortfarande är FMs, dock kommer även denna beredskap att övergå till Norrlandsflyg inom en snar framtid.

 

Men, det finns väl fortfarande helikoptrar i beredskap när flygvapnet flyger? Jag är ganska säker på att jag har sett att det finns vissa krav på detta för att få flyga överhuvudtaget.
Visst är det så och idag sköts denna flygräddningsberedskap (FRÄD) helt och hållet av Försvarsmakten, dock ÄR Norrlandsflyg certifierade för att genomföra FRÄD och det är, som jag förstått läget, troligt att Norrlandsflyg även kommer ta över FRÄD-beredskapen. Dock finns inget beslut taget på detta.

 

Historiskt sett har väl Flygvapnet haft värnpliktiga ytbärgare och Marinen haft officerare som ytbärgare?

Korrekt.

 

 

 

//Y

Link to comment
Share on other sites

Jasså, ni har nyligen tittat på "The guardian"... I bet.

 

Det finns ju en dokumentärserie som går på TV4 Fakta 2200 vissa dagar som visar deras utbildning ganska precist. Heter något i stil med "Combat and Search troopers" eller något sådant. Möjligt att det är överdrivet, men det känns lite mer jordnära än Costner rullen.

 

Nu tror jag att du tänker på en serie om Airforce PJ (Pararescue) vilket inte är detsamma som ytbärgare/rescueswimmer i USCG.

Link to comment
Share on other sites

Äntligen lite klarhet! Tack så mycket Yman! Nu blir det att skumma information om de här tjänsterna.

 

Hur var det när du gjorde lumpen som ytbärgare Yman? Hade ni extramönstring eller blev ni uttagna på vanliga mönstringen och var det samma kriterier som för jägare? Bara lite intresserad om ämnet även fast ja vet att man inte kan göra lumpen som detta nu. :worthy:

 

//Klaar

Edited by Klaar
Link to comment
Share on other sites

Jag mailade Norrlandsflyg i maj 2006, lite halvgammalt men kan vara matnyttigt ändå... (så OBS, ett år gamla uppgifter!)

 

 

Mina frågor:

 

Kan man få arbete som pilot hos er om man civilt utbildar sig till helikopterpilot,

eller rekryterar ni bara piloter som flugit i försvaret?

 

Samt hur gör man för att bli vinschoperatör eller ytbärgare hos er? Har ni egna utbildningar

eller kräver ni att man redan har utbildning (och i så fall vad för utbildning)?

 

 

Norrlandsflygs svar:

 

Hej,

 

Förlåt att mitt svar till dig tagit sådan tid.

 

Jag skall försöka svara på dina frågor så gott jag bara kan.

 

Som pilot behöver du inte ha jobbat som militär, vi har många piloter som inte jobbat inom försvaret. Det vi kräver i korta drag är att du skall ha flugit i minst 500 timmar, du skall ha en IR utbildning samt gärna flugit i ett 2 pilot system. Helikoptrarna vi jobbar med är Sikorsky S-76 men det är inget krav vi ställer att ha den typen i sitt cert.

 

Som tekniker/vinschoperatör krävs att man har jobbat med helikoptrar tidigare och att man har ett certifikat på någon typ åter igen gärna S-76. Har man inte det och vi vill anställa personen ser vi till att man får den utbildning som behövs både då det gäller teknik och vinschningsbiten.

 

Som ytbärgare är det meriterande om du gjort ”lumpen” som ytbärgare. Vi kommer att i framtiden själva utbilda ytbärgare. Du får gärna ha någon form av medicinsk bakgrund så som sjuksköterska eller liknade.

 

Hoppas du fått den info du önskat annars är det bara att fråga vidare så skall jag göra mitt bästa för att svara på frågorna.

 

Hälsningar

 

X (edit) /AB Norrlandsflyg

 

 

Skickat: den 14 april 2006 12:33

 

 

Slut citat.

Edited by SweMedic
Link to comment
Share on other sites

Jasså, ni har nyligen tittat på "The guardian"... I bet.

 

Det finns ju en dokumentärserie som går på TV4 Fakta 2200 vissa dagar som visar deras utbildning ganska precist. Heter något i stil med "Combat and Search troopers" eller något sådant. Möjligt att det är överdrivet, men det känns lite mer jordnära än Costner rullen.

 

Nu tror jag att du tänker på en serie om Airforce PJ (Pararescue) vilket inte är detsamma som ytbärgare/rescueswimmer i USCG.

 

Helt rätt.

Link to comment
Share on other sites

..//

Hur var det när du gjorde lumpen som ytbärgare Yman? Hade ni extramönstring eller blev ni uttagna på vanliga mönstringen och var det samma kriterier som för jägare? Bara lite intresserad om ämnet även fast ja vet att man inte kan göra lumpen som detta nu. :rockon:

Jag blev uttagen på den vanliga mönstringen, dock skickades vi under GSUn upp till FMC (FlygMedicinskt Centrum) i Stockholm och genomgick där flygmedicinska undersökningar för att se så att vi klarade av själv flygningen.

 

Hurvida vi hade samma krav som jägare vet jag inte då jag inte varit jägare, men jag tror bestämt att våra krav så lite annorlunda ut. Detta dels beroende på våra medicinska krav samt att vår tjänst inte är lika tung fysiskt (inte bära tungt länge).

 

 

 

//Y

Link to comment
Share on other sites

Okej! Jag tänkte mest på mönstringsresultaten som 7 styrka 7 kondition osv. tex. gjorde du jägartestet på mönstringen?

 

Ha de //Klaar

Nej, jag gjorde inget jägartest på mönstringen.

Vet inte vad gränserna var på de olika fysiska testerna, styrka var inga höga värden som krävdes, kondition däremot var nog en 6-7a och jag tror att samtliga i min kull hade skrivit 9a på inskrivningsprovet. Hurvida det sistnämnda var ett krav vet jag inte.

 

 

 

//Y

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...