Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tillägg till Fk Satan, som jag förstått det är det inte helt ovanligt att man kan råka på en rejäl dusch själv om kollegan sprayar när det är lite tumultartat.

Ett rapp med övningsbatong kan ju förhoppningsvis för vissa bli en väckarklocka. Ungefär -"Aha, slår jag som en vettvilling så kommer jag att skada och eventuellt döda någon". Ungefär.

Posted
Fråga till någon som gått Försvarsmaktens OC-utbildning.

Är kontaminering ett krav under OC-utbildningen?

Japp! Utan kontaminering blir man inte godkänd.

Intressant att det är ett krav, för polisen hade det förut men tog bort det. Det efter att skyddsombudet stoppat all OC-utbildning.

Numera är man pedagogiska och berättar, för den blivande brukaren, om fördelarna med att kontamineras. Varpå dessa allt som oftast går med på att kontamineras. Skulle man inte göra det så får man OC-spray ändå.

För när allt kommer omkring, så finns det INGEN som kan garantera att det inte blir några skador. Var på det inte kan bli ett måste att kontamineras.

Vad jag kan se på bilderna så sprayar man under kontamineringen, polisen(som var först) har en behållare(plastmugg motsv) och ifrån den tar man ett par droppar med en pipett å droppar i ögonvrån.

Att slå någon på kroppen med en batong under övning är fullkomligt förkastligt. Det kan uppstå fula skador om det vill sig illa. Alla vet att det gör ont när man slåss. Så jag förstår inte det pedagogiska värdet i en sådan övning, skaderisken är för stor.

Posted
Ja menar, varför inte skjuta sig i foten med AK:n innan man får använda den skarpt också? Kanske i värsta laget men ni hajjar...

Alla (ALLA) vet om att en skottskada är allvarlig och att man kan döda med en AK5:a, men eftersom de allra flesta aldrig har känt av effekten från OC så finns det dålig kunskap om effekten från den. Därför är det väl inte så dålig idé att visa hur varierande effekten kan vara på olika individer?

Var väl det jag skrev också, att jag kanske kan förstå anledningen när det gäller OC, men batong? Alla (ALLA) vet väl att det gör ont om man får ett stålrör svingat mot sig med kraft?

Posted
Ja menar, varför inte skjuta sig i foten med AK:n innan man får använda den skarpt också? Kanske i värsta laget men ni hajjar...

Alla (ALLA) vet om att en skottskada är allvarlig och att man kan döda med en AK5:a, men eftersom de allra flesta aldrig har känt av effekten från OC så finns det dålig kunskap om effekten från den. Därför är det väl inte så dålig idé att visa hur varierande effekten kan vara på olika individer?

Var väl det jag skrev också, att jag kanske kan förstå anledningen när det gäller OC, men batong? Alla (ALLA) vet väl att det gör ont om man får ett stålrör svingat mot sig med kraft?

Att komma direkt kontakt med OC-Spray i ögat var bland de värsta smärtor jag kännt - någonsin. Innan tyckte jag det kändes onödigt att att man själv skulle bli utsatt och många sa som ni säger här på foten, det där med batong osv.

Men så här i efterhand så känns det bra att veta hur OC-spray fungerar och vad personen i fråga utsätts för typ av smärta och att efter man satt personen ur stridsbart skick inte bara buntar ihop honom och slänger in han i bilen(motsv). Det är viktigt att hjälpa honom bli av med smärtan och ser till att andningen fungerar osv - Man är en ovärdig människa efter exponering - Effektivt!

Väl mött

Posted

OC-spray är inte så effektivt som man först trott.

För vanliga människor i hyfsat normala situationer så fungerar det alldeles utmärkt men inte på påtända adrenalinstinna förövare. Det finns exempel på personer som fortsatt attackera med en rejäl dos OC i ögonen. Tänk på det!

/K

Posted

För vanliga människor i hyfsat normala situationer så fungerar det alldeles utmärkt men inte på påtända adrenalinstinna förövare. Det finns exempel på personer som fortsatt attackera med en rejäl dos OC i ögonen. Tänk på det!

/K

http://shock.military.com/Shock/videos.do?...p;ESRC=dod-b.nl

Posted

/K

http://shock.military.com/Shock/videos.do?...p;ESRC=dod-b.nl

Ja, se där.

Man behöver tydligen inte ens vara påtänd för att klara av det.

/K

• 2 weeks later...
Posted

Man behöver inte vara påtänd för att fortsätta slåss men skillanden är att du i de flesta fall blir lättare att ta hand om då du synen mm blir väldigt påverkad !

Vilket de säger även under utb i FM att syftet med OC just är att distrahera.

Posted
Man behöver inte vara påtänd för att fortsätta slåss men skillanden är att du i de flesta fall blir lättare att ta hand om då du synen mm blir väldigt påverkad !

Vilket de säger även under utb i FM att syftet med OC just är att distrahera.

Distraktionen funkar sådär i goda fall och inte alls åt rätt håll i andra fall likt det jag beskrev. Man bör ha med sig det i tanken när man ska ingripa mot människor.

/K

Posted (edited)

En kille som jag gick oc kursen med var imun mot det.(1 på 100, sa dom)

Jag vet också att påtända personer går i backen av det, med andra ord så är det från person till person om det "biter" eller inte. Dock så ökar chansen att man inte för får full effekt på en person som är alkohol/drog påverkad.

Sedan så är det väl så också, att om man vet vad det är man får i ögonen så blir väl paniken mindre. Jag kommer själv ihåg när jag blev sprayad första gången, och då visste jag i alla fall vad det var för något. medan andra gången så var jag betydligt lugnare.( jag gick fortfarande i backen )

Edited by murdoc
Posted

Såg en fängelse serie på TV idag (Dokumentär) och där sa dom att fångarna på den värsta avdelningen numera var emuna mot OC så tydligen kan man bli emun imott det om man sprejas för ofta :P

Posted

Jag är polis till vardags och utbildas nu i Kungsängen inför Afghanistan.

Både personal från KS och FS skall utbildas på pepparspray och det innebär kontaminering. Polisens OC är förmodligen samma substans som FM, men annan tillverkare/burk. I mina ögon är polisens bättre eftersom den har bättre räckvidd, mer tryck och mer samlad stråle. Dessutom bildar FMs variant ett slags aerosol-moln då burken är slut. I alla fall övningssprayen och enl instruktören har den skarpa samma nackdel. Inte så bra eftersom egen personal med mycket stor risk kan kontamineras.

Frågan om kontaminering under utbildning. Det är riktigt att polisen drog tillbaka kontamineringsmomentet ett tag då det rapporterats om ögonskador. Efter att ha undersökt saken har man beslutat att risken för skador är obefintlig om personalen lyssnar på instruktören (inte gnugga i ögon och snabb sanering), varför nu poliser ALLTID kontamineras vid utbildning. I alla fall var det så innan jag gick på tjänstledighet. Anledningen till att man ska genomgå kontaminering är detta:

1. Vid skarp situation har det visat sig att ungefär en tredjedel (eller något sådant) av egen personal också kontaminerats. Och då är det ju bra att man genomgått detta tidigare i en lugn och trygg miljö och inte ute på fältet. Skulle man reagera väldigt kraftigt på OC så är det ju livsviktigt att man VET det innan den används. Och tvärtom, är man en av de lyckliga satar som inte påverkas så är det ju ovärderligt att veta det innan användning.

2. Skulle man bli sprayad med OC av en "buse" och inte veta vad det är så skulle nog många hamna "djupt i stresskonen", för det känns verkligen som om ögon brinner upp. Kan man identifiera smärtan som OC-kontaminering så skulle i alla fall jag vara mycket lugnare.

3. Sanering. Svårt att öva sanering om man inte vet hur man smärtan upplevs och vad som är effektivast.

Posted

Angående aerosol molnet så verkar det inte vara någon större fara. När jag kontanimerade min kamrat hostade burken till och det lilla molnet kom. Inget större problem då det mest verkar vara gas och inte OC som kommer då. Personen i fråga fick nämligen inte mer OC i ansiktet, trots det var under kontanimerings momentet.

Posted
Har hört löst snack om att det har varit en "insats" med OC i kosovo. Någon som kan bekräfta/dementera/vet storyn?

Jag kan bekräfta detta. Det var en fyllskalle som stökade och fick finna sig i att bli "kontaminerad". Det skall enligt utsago haft god effekt och nämda fyllskalle upphörde med sitt stök!

• 3 years later...
Posted

Väcker liv i en gammal tråd!

Är det någon som vet vilket fabrikat det är på FM:s OC samt vilken halt av capsaicin (pepparextrakt, verksam substans) den innehåller?

/Johan

Posted

Okej, kan det ha varit 0,33% capsaicin? Fick genom en anhörig möjligheten att prova polisens OC examination som innehöll 0,33% och det tyckte jag gjorde jävulskt ont. Samtidigt har jag hört att utlandsstyrkans OC ska vara ännu starkare enligt vänner som gjort missionsutbildning, detta gjorde mig aningen orolig då jag själv snart är påväg utomlands :) Är detta en myt eller är FM:s OC snäppet värre?

Posted

Kan inte svara själv då jag bara provat Försvarsmaktens egna märke. :rolleyes:

Stötte dock på en person som jobbade i det "civila" som polis som sa att försvarsmaktens var värre. Personen berättade att polisens test innebär en droppe blandad med vatten på ett öga. Medan försvarsmaktens test innebär två rena droppar i vardera öga. Om det var skillnaden orsaken till det ökade obehaget eller att försvarets OC är "värre" vet jag ej.

Posted

Okej, ja de stämmer, det testet jag fick prova på gick ut på att oc sprutades på ditt pekfinger som du sedan själv fick applicera på ögonlocket och i ögonvrån (valfritt öga), därefter sprutades det vatten med blomspruta samtidigt som man skulle blinka vilket gjorde att oc:n rann ner i ögat.

Det kan vara så att man menade på att det är skillnaden i examination som gjorde FM:s mer smärtsam! Ingen annan som vet?

/Johan

Posted

Den vi har i FM är inte helt oväntat av tyskt fabrikat, då allt ont kommer från det landet.

Data och prestanda

OC-ejektor

Tillverkare: Hoernecke Sicherheitstercchnik, Tyskland

Tillverkarens benämning: RSG-5

Förpackning: helgjuten aluminiumburk

Funktion: mellan –20 till +50 grader C

Höjd: 113 mm(135mm i hållare)

Diameter: 35 mm

Vikt: 95 gram

Mängd vätska: 63 ml

Spridning: ballistisk stråle med en diameter på 10-20 cm

Effektiv räckvidd: 5 meter

Tid: ca 5 sek

Lagringstid: 3 år från tillverkning (se botten på behållare)

OC Beståndsdelar

Vätskan klassas som livsmedel

Beståndsdelar

Destillerat vatten: 58,2%

Isopropanol: 28,5%

Propylenglykol: 13%

Capsaicin: 0,3% (den verksamma delen saknas i övningsmaterielen)

Drivgas: nitrogen(kvävgas)

Där har det ni behöver veta.

Anledningen till att övningen känns värre när man gör den hos FM är för att vi kontaminerar båda ögonen och dessutom ordentligt. Vi håller inte på och fjantar med nån pipett och blomspruta ( Ja...jag raljerar) :blink:

Sen behöver ni inte oroa er särskilt mycket för att ni ska behöva göra det om ni ska utomlands. Det är inte särskilt många som behöver göra det längre. Det hänger på vilken befattning man har och vart man ska.

Fridens liljor / Klinken, OC-Instruktör med många svidande ögon på sitt samvete.

Posted

Är det någon skillnad i innehåll (sammansättning/koncentration) eller fabrikat på den stora OC-flaskan (kravallspruta)?

Posted

Kravallspruta OC

Tillverkare: Hoernecke Sicherheitstercchnik, Tyskland

Tillverkarens benämning: RSG-8

Förpackning: helgjuten aluminiumburk

Funktion: mellan –20 till +50 grader C

Säkring: Sprint

Höjd: 250 mm

Diameter: 62 mm

Vikt: 600 gram

Mängd vätska: 400 ml

Spridning: ballistisk stråle

Effektiv räckvidd: 6 meter

Tid: ca 6 sek

Lagringstid: 3 år från tillverkning (se botten på behållare)

Mao ingen skillnad förutom i mängd och räckvidd.

Fridens liljor / Klinken