Jump to content

OC spray i utlandsstyrkan ?


Recommended Posts

Har precis genomgått pepparsprays utbildning på jobbet. (och kan berätta att det funkar )

Tänkte bara om detta är något som kan tänkas bli aktuellt för US. Det är ju en effektiv metod för att "pricka" enskilda individer(läs bråkstakar) i tex en folkmassa. Istället för tex tårgas som skingrar massan till höger och vänster, och kalabalik uppstår och bråkstaken förvinner i mängden.

 

Någon som vet något ???

 

 

:):banghead:

Link to comment
Share on other sites

Har precis genomgått pepparsprays utbildning på jobbet. (och kan berätta att det funkar )

Tänkte bara om detta är något som kan tänkas bli aktuellt för US. Det är ju en effektiv metod för att "pricka" enskilda individer(läs bråkstakar) i tex en folkmassa. Istället för tex tårgas som skingrar massan till höger och vänster, och kalabalik uppstår och bråkstaken förvinner i mängden.

 

Någon som vet något ???

 

 

:rockon::worthy:

 

Det är en gråzon det där med prestationsnedsättande medel. De är förbjudna enligt genevekonventionen att användas i krig, och därför hamnar US i en gråzon. FM verkar inte vara så pigga på att använda dem så vitt jag vet. Jag skulle inte tro att vi får se det i närtid.

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju en vapenkategori som heter IDV och är fullt laglig, faller inte OC under den? Gummikulor är ju IDV och är inte en gummiboll i pungen ett kraftigt prestationsnedsättande medel? :Malaj:

 

vinfingrar

Edited by harken
Link to comment
Share on other sites

Info om OC (PepparSpray)

 

Pepparspray (OC, Oleoresin Capsicum) utvecklades för postväsendet i USA på 1960-talet som ett skydd mot aggressiva hundar. På senare år har även polisen i USA börjat använda pepparspray istället för tårgas. Fördelarna jämfört med tårgas är att den fungerar på hundar och andra djur samt att den har bättre effekt på aggressiva eller drogpåverkade människor. Pepparspray sprids i aerosolform och verkan kvarstår längre tid än för tårgaser, 30-50 minuter. Behovet av sanering inomhus är mindre för pepparspray. Polisen i Sverige får använda pepparspray.

 

Den aktiva substansen i pepparspray är alkaloiden capsaicin som finns naturligt i pepparfrukter. Även syntetiskt framställda släktingar till capsaicin med liknande egenskaper, t.ex. pelargonsyramorfolid har kommit till användning. Capsaicinet verkar genom att påverka receptorer i bl.a. munnen, näsan, ögonen och slemhinnorna varvid frigörs olika signalsubstanser, däribland substans P som förmedlar smärta.

 

Från FOI

Link to comment
Share on other sites

Fann det rätt överpeppat att starta en helt ny tråd för min fråga, och jag är medveten om att jag avviker från topic.

 

Men hur ligger det till med innehav av 1st Tårgasfackla 4, klassas det som olaga vapeninnehav?

Link to comment
Share on other sites

Fann det rätt överpeppat att starta en helt ny tråd för min fråga, och jag är medveten om att jag avviker från topic.

 

Men hur ligger det till med innehav av 1st Tårgasfackla 4, klassas det som olaga vapeninnehav?

 

En gissning är väl att om man har en sådan hemma så gör man sig skyldig till både olaga vapeninnehav och något slags stöld/tillgeppsbrott. Tårgas är hursomhelst olagligt för privatperson att inneha i sverige...

Simma lugnt

Edited by msbb
Link to comment
Share on other sites

Det är på gång. Jag gissar att KS 15 redan har fått utbildning på det, annars får med säkerhet KS 16 det.

 

 

Menar ni att det finns oc spray i US ?? Eller syftar ni på gummikulorna.

Edited by murdoc
Link to comment
Share on other sites

Är på rotationsutbildning för KS15, dock ligger jag inte på skytte utan på NSE så jag har inte 100% koll om detta har skett i verkligheten men det som är sagt är att pepparspray är tillåtet och skall ut på trupp. Denna skall i vis mån ersätta tårgasgranten som är belagt med nyttjandeförbud.

Link to comment
Share on other sites

Är på rotationsutbildning för KS15, dock ligger jag inte på skytte utan på NSE så jag har inte 100% koll om detta har skett i verkligheten men det som är sagt är att pepparspray är tillåtet och skall ut på trupp. Denna skall i vis mån ersätta tårgasgranten som är belagt med nyttjandeförbud.

 

Någon som vilken sort det är och vilken utbildning som krävs? Är det densamme som polisen/kriminalvården har?

Link to comment
Share on other sites

Har hört att pepparsprej kan finnas att tillgå i Kosovo, men är inte helt säker. :rolleyes:

Och vem som får den och vilken utbildning som ges vet jag inte. Har själv inte hört om några som fått det.

 

Ett befäl sa under IMF övning.

"Och om dom fortsätter bråka kan ni använda pepparsprej."

Link to comment
Share on other sites

Avseende pepperspray/tårgas kontra genevekonventionen.

 

Svensk personal i KFOR får använda tårgas vid IMF (olika regler för olika nationer sk caveats). Detta faller under det mandat som missionen har UNSCR 1244, MTA, ROE osv.

 

Teoretiskt exempel.

Svensk personal som försvarar Sverige får inte använda tårgas vid väpnad strid då det är ett C-medel enligt genevekonventionen.

Link to comment
Share on other sites

Svensk personal i KFOR får använda tårgas vid IMF (olika regler för olika nationer sk caveats). Detta faller under det mandat som missionen har UNSCR 1244, MTA, ROE osv.

Ja, men FM har valt att dra tillbaka tårgasen just eftersom det kunde råda tveksamheter runt den. Så även om det finns ett FN-mandat som tillåter tårgas så ska det inte finnas någon sådan ammunition hos svenskarna.

Link to comment
Share on other sites

Medveten att det är off topic, men här kommer referens till lagtext.

Fann det rätt överpeppat att starta en helt ny tråd för min fråga, och jag är medveten om att jag avviker från topic.

 

Men hur ligger det till med innehav av 1st Tårgasfackla 4, klassas det som olaga vapeninnehav?

Brottet "olaga vapeninnehav" finns inte längre, utan nu är det "vapenbrott"

3 § Vad som sägs om skjutvapen gäller också

(...)

e) tårgasanordningar och andra till verkan och ändamål jämförliga

anordningar,

9 kap. Straff och förverkande

1 § Den som uppsåtligen innehar ett skjutvapen utan att ha rätt till det eller överlåter eller lånar ut ett skjutvapen till någon som inte har rätt att inneha vapnet döms för vapenbrott till fängelse i högst ett år.

Men, om du vill lätta samvetet så är det om nio dagar enkelt att göra det...

Från www.polisen.se:

"Vapenamnesti 1 mars-31 maj. I tre månader från och med 1 mars 2007 utlyser regeringen vapenamnesti. Alla som har illegala vapen kan då överlämna dem till polisen utan att riskera något straff."

 

Eller SFS 2007:11

 

Men, som med så mycket annat så finns det redan en tråd i detta ämne:

Ny vapenamnesti på gång?

Link to comment
Share on other sites

Avseende pepperspray/tårgas kontra genevekonventionen.

 

Svensk personal i KFOR får använda tårgas vid IMF (olika regler för olika nationer sk caveats). Detta faller under det mandat som missionen har UNSCR 1244, MTA, ROE osv.

 

Teoretiskt exempel.

Svensk personal som försvarar Sverige får inte använda tårgas vid väpnad strid då det är ett C-medel enligt genevekonventionen.

 

 

Ja men min fråga handlar inte om tårgas utan om OC spray.

Link to comment
Share on other sites

Svensk personal i KFOR får använda tårgas vid IMF (olika regler för olika nationer sk caveats). Detta faller under det mandat som missionen har UNSCR 1244, MTA, ROE osv.

Ja, men FM har valt att dra tillbaka tårgasen just eftersom det kunde råda tveksamheter runt den. Så även om det finns ett FN-mandat som tillåter tårgas så ska det inte finnas någon sådan ammunition hos svenskarna.

Det om tårgasen är gammal och inkorrekt information. Ny och korrekt är att tårgas får användas.

 

Men tråden handlar om OC-spray, så vi fortsätter med det.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Pepparspray tufft test för soldater.

Som allra första förband i Försvarsmakten utbildas KS15 i att använda OC-spray - i vardagligt tal pepparspray. Syftet är att ge soldaterna möjlighet att i en våldsam situation agera utan att allvarligt skada eller döda en angripare.

Då var det utrett.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ni som har använt/fått ut OC, känns det verkligen viktigt att få skiten i ansiktet för att förstå dess verkan?

 

Nu har jag visserligen inte genomgått FM utbildning på OC spray, men dock testat dess effekter ett par gånger.

Det finns en rätt bra anledning till att "få skiten i ansiktet", dels för att man ska veta att det inte är något mirakelmedel utan att en person kan vara farlig även efter att man nyttjat OC (särskilt om personen i fråga går på vissa typer av droger) men även för att vara beredd ifall man skulle råka få OC på sig själv.

Link to comment
Share on other sites

Fråga till någon som gått Försvarsmaktens OC-utbildning.

Är kontaminering ett krav under OC-utbildningen?

 

 

Japp! Utan kontaminering blir man inte godkänd.

 

Mer off topic. Alltså det här är jag inte med på till 100%. VARFÖR ska man utsätta sig själv för att bli godkänd?! Vid närmare eftertanke kan jag iofs delvis förstå varför man gör det med pepparspray, det är ju svårt att veta hur det känns annars. Finns ju inget man kan koppla till som man vart med om i det civila direkt (om man inte retat farbror blå dvs). Men det jag tänkte mest på var vår utbildning i expanderbar batong i lumpen. En del av utbildningen var att en kamrat skulle dra till med ett ordentligt slag på överarmen för att man skulle känna hur det kändes... Vilken idiot fattar inte att det gör ont att bli slagen av en batong?! :unsure: Jag vet inte men jag blev absolut inte en bättre ASP-brukare efter den övningen iaf...

Edited by Victor
Link to comment
Share on other sites

Off T: Jag är också inne på det resonemanget... Jag ser ju att det finns ett tänkt syfte med att bli utsatt, men det känns ändå enligt mig som idioti att "frivilligt" utsättas för OC.

 

On T: Ska man, efter avklarad utb, alltid ha sprayen med sig i stridsvästen motsv?

Link to comment
Share on other sites

Ja menar, varför inte skjuta sig i foten med AK:n innan man får använda den skarpt också? Kanske i värsta laget men ni hajjar...

 

Jag förstår inte riktigt varför det ses så märkligt att man ska ha en god kunskap om effekterna av det våldet man använder.

Ja, ditt resonemang är i värsta laget och framförallt irrelevant. Din AK är det sista steget på våldstrappan och därför krävs det väldigt mycket för att driva dig till att använda den. OC spray är ett hjälpmedel för att kunna hantera stökiga individer med minsta möjliga våld.

Alla (ALLA) vet om att en skottskada är allvarlig och att man kan döda med en AK5:a, men eftersom de allra flesta aldrig har känt av effekten från OC så finns det dålig kunskap om effekten från den. Därför är det väl inte så dålig idé att visa hur varierande effekten kan vara på olika individer?

Link to comment
Share on other sites

Nu är det inte bara att bli utsatt för OC som är en del, utan även att kunna AGERA när man blivit utsatt för OC. För sprutar du OC på någon kommer du själv oxå att få reaktioner. Sedan eftersom OC ligger längre ned på våldstrappan kan det vara bra att veta hur det känns. Vilket gör att man kanske väntar lite längre med att nyttja OC än att använda det i tid och otid.

 

Ni som vill ha en liten föraning om hur det känns med OC kan ta och dele en pepparfrukt på mitten, dra fingret på insidan av frukten och sedan peta er själva i ögonen... Var dock beredd med ögondusch eller liknande och tänk på att ni provar det under eget ansvar och allt det där.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...