Jump to content

AK4 Rekylbuffert


Recon 1

Recommended Posts

:camo: Min kompis i Tyskland har en hk91 och på hans kolv finns inte den lilla bufferten som sitter på min ak4. Min fråga är vad gör den för nytta??? Det är mindre rekyl i hans bössa fast det är samma kaliber, 7,62x51. Har det med bufferten att göra tro?

buf.jpg

Edited by Recon 1
Link to comment
Share on other sites

:camo: Min kompis i Tyskland har en hk91 och på hans kolv finns inte den lilla fjädern som sitter på min ak4. Min fråga är vad gör den för nytta??? Det är mindre rekyl i hans bössa fast det är samma kaliber, 7,62x51. Har det med fjädern att göra tro?

 

Tyskarna kallar den "Schwedenbuffer": en av de saker som skiljer AK4 från H&K G3. Den fjädern borde göra den upplevda rekylen mindre vilket du nog skulle märka om ni sköt med bägge vapnen vid samma tillfälle och med samma ammunition. Din kompis vapen kanske hade en flamdämpare med rekylbroms och/eller ammunition med lägre laddning?

Link to comment
Share on other sites

:eeh: Min kompis i Tyskland har en hk91 och på hans kolv finns inte den lilla fjädern som sitter på min ak4. Min fråga är vad gör den för nytta??? Det är mindre rekyl i hans bössa fast det är samma kaliber, 7,62x51. Har det med fjädern att göra tro?

 

Tyskarna kallar den "Schwedenbuffer": en av de saker som skiljer AK4 från H&K G3. Den fjädern borde göra den upplevda rekylen mindre vilket du nog skulle märka om ni sköt med bägge vapnen vid samma tillfälle och med samma ammunition. Din kompis vapen kanske hade en flamdämpare med rekylbroms och/eller ammunition med lägre laddning?

Tack för detta. :banghead: Det kanske bara kändes som mindre rekyl. Svårt när man inte har bägge vapnena. Vad det var för am vet jag ju inte heller , ska kolla upp det.

Link to comment
Share on other sites

Scribe

 

Det svaret som jag kan ge dig är att G3 och HK91 är samma vapen på nästan alla punkter förutom en specifik.

HK91 är endast avsedd för patronvis eld och gjordes för att kunna säljas på den civila Usa marknaden om jag ej missminner mig helt.

Kolla infon på länken till Hkpro så får du lite mer info

 

HKPro HK91

 

Mvh

404 Skenberg

Link to comment
Share on other sites

Ok, tack 404 Skenberg.

 

Gillar fotot på sidan du länkade till

hk91frozen.jpg

Bildtext: Photo from 1986 catalog depicting the HK91 in a hunting role with obvious effort at showing durability of rifle, even when frozen. Quite possible our "hunter" fell asleep in the tree stand during a sleet storm.

 

Jaga med en G3? Skjuta med tumvantar?

 

Dock är det inte så svårt att göra om en G3 från halvautomat till helautomat. Det är ju bara att byta omställare.

Link to comment
Share on other sites

Dock är det inte så svårt att göra om en G3 från halvautomat till helautomat. Det är ju bara att byta omställare.

Riktigt så enkelt är det inte eftersom det sitter ett stopp i sidan av underbeslaget som tar emot i nedersta läget.

Detta måste man isåfall bonka in så att omställaren kan gå förbi till automatläget.

Enklast är att byta hela underbeslaget.

 

The Swede :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Tyskarna kallar den "Schwedenbuffer": en av de saker som skiljer AK4 från H&K G3

 

Vad är det mer som skiljer sig och vad är det som gör att den där bufferten skulle göra rekylen mindre, tycker det skulle bli mjukare om enbart fjädern tog imot utan bufferten.

Link to comment
Share on other sites

Tyskarna kallar den "Schwedenbuffer": en av de saker som skiljer AK4 från H&K G3

 

Vad är det mer som skiljer sig och vad är det som gör att den där bufferten skulle göra rekylen mindre, tycker det skulle bli mjukare om enbart fjädern tog imot utan bufferten.

Bufferten är till för att dämpa slutstycket i ändläget.

Genom att montera en buffert blir inte ändläget stumt utan dämpat.

Det sitter alltså en fjäder inne i kolven.

Link to comment
Share on other sites

Tyskarna kallar den "Schwedenbuffer": en av de saker som skiljer AK4 från H&K G3

 

Vad är det mer som skiljer sig och vad är det som gör att den där bufferten skulle göra rekylen mindre, tycker det skulle bli mjukare om enbart fjädern tog imot utan bufferten.

Bufferten är till för att dämpa slutstycket i ändläget.

Genom att montera en buffert blir inte ändläget stumt utan dämpat.

Det sitter alltså en fjäder inne i kolven.

Jaha, så du menar att utan den så slår slutstycket i botten ändå, jag har sett "G3" varijanten å det är ju en tre fyra centimeter in till botten på stocken, och är det bara sverige som har den bufferten?

Edited by "SSA" Gunny
Link to comment
Share on other sites

Dock är det inte så svårt att göra om en G3 från halvautomat till helautomat. Det är ju bara att byta omställare.

 

Fel. (då du refererar till bilden som visar en HK91 antar jag att det är det du menar och inte en G3)

 

En HK91 har dels inte de delar i underbeslaget som släpper hanen när mekanismen slår fram, låsstycket har heller inte den urfräsning som krävs för att passa ett underbeslag som kan ge automateld.

Underbeslaget har dessutom inte en låssprint i framkanten, utan ett uttag i underbeslaget, kallas "clip-on lower" i USA. det går mao inte bara att byta underbeslaget och mekanismen för att få automateld med en HK91.

Att i USA borra ut ett hål i lådan på en HK91 för att kunna nyttja ett underbeslag från en G3 (motsv.) är direkt obra OM du inte har rätt tillverkarlicens.

Räknas av BATFE som tillverkning av ett olagligt, icke-registrerat automatvapen och resulterar i fängelse och dryga böter utan att passera gå.

 

Källa: Machine Gun News, jag samt div. annat löst folk.

Link to comment
Share on other sites

Dock är det inte så svårt att göra om en G3 från halvautomat till helautomat. Det är ju bara att byta omställare.

 

Fel. (då du refererar till bilden som visar en HK91 antar jag att det är det du menar och inte en G3)

 

En HK91 har dels inte de delar i underbeslaget som släpper hanen när mekanismen slår fram, låsstycket har heller inte den urfräsning som krävs för att passa ett underbeslag som kan ge automateld.

Underbeslaget har dessutom inte en låssprint i framkanten, utan ett uttag i underbeslaget, kallas "clip-on lower" i USA. det går mao inte bara att byta underbeslaget och mekanismen för att få automateld med en HK91.

Att i USA borra ut ett hål i lådan på en HK91 för att kunna nyttja ett underbeslag från en G3 (motsv.) är direkt obra OM du inte har rätt tillverkarlicens.

Räknas av BATFE som tillverkning av ett olagligt, icke-registrerat automatvapen och resulterar i fängelse och dryga böter utan att passera gå.

 

Källa: Machine Gun News, jag samt div. annat löst folk.

 

...och jag som trodde att det var så enkelt som att bara byta omställaren på en HK91 så fick man ett helautomatiskt vapen.

Link to comment
Share on other sites

...och jag som trodde att det var så enkelt som att bara byta omställaren på en HK91 så fick man ett helautomatiskt vapen.

 

Ja precis, och tror gör vi i kyrkan alt. kapellet, där är vi inte nu... ;)

 

AW har en bra poäng med paddelmagasinsfrigöraren (långt ord..) clip-on lower har inte plats för den.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Vi skulle behöva lite oljemiljoner här hemma i Sverige också........ser ganska mumsigt ut! För Hv eller till folk som åker till div. sandhögar runt om i världen?
Nu är det nog inte överskott av pengar som ligger bakom den här lösningen hos norrbaggarna. Att man hottar till AG3 var ju istället för att köpa in ett nytt vapen. Man skulle köpa in bara 6 500 st 5,56, till främnst flyg och flotta. Den största delen av Hären/Armén och Hv skulle behålla AG3. Nu har man precis gjort bakåt på det beslutet och ska nog köpa in ett 5,56 vapen. Men, hur som helst norrmännen var nog lite snåla. De har ju hoppat över en "generation" vapen då vi i Sverige bytte till ak5. Först nu när vi uppgraderar den bössan så vaknar de till på andra sidan kölen.
Link to comment
Share on other sites

Nu glider vi liiite OT...

 

Norrmännen köper in 5,56 vapen efter de erfarenheter de har gjort i Afghanistan, norrmännen har dock en fördel jämfört med oss, de köper ett nytt vapen nu när de vet vart utvecklingen går.

Det är bättre att köpa nytt med alla tillbehör istället för att bygga om gammalt. Ungefär som att köpa en ny Volvo V70 istället för att pimpa en 245:a.

 

Sedan är ombyggnaden av AG3 billig, det är ju bara nya delar. Själva vapnet är totalt oförändrat.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
:rolleyes: Min kompis i Tyskland har en hk91 och på hans kolv finns inte den lilla bufferten som sitter på min ak4. Min fråga är vad gör den för nytta???

buf.jpg

Alla Ak4, Hk91, G3 etc har en rekylbuffert/buffertanordning. Vad jag förstår så finns det minst tre olika framtagna av H&K, samt några ytterligare från andra fabrikanter... Uppgiften, vad jag kan förstå, är inte att minska rekylen utan att minska slitaget på vapnet...

På en tysk webbsida (http://www.rk-westhausen.de/info/bw-waffen/geschichte_g3.html) hittade jag "Die Geschte des G3", (Historien om G3). Där kunde jag tyda ut att tyskarnas G3 skulle hålla för minst 6000 skott. Svenskarna ville dock under upphandlingen av en ny automatkarbin, ha ett vapen som skulle klara minst 15000 skott. Därför tog H&K fram den så kallade "schwedenpuffer", på engelska ofta kallad "Recoil buffer G3 heavy". G3-vapnet klarade alla svenska tester med glans och antogs av svenska försvaret som Ak4. Vad jag kan förstå så är den förbättrade rekylbufferten en av de större skillnaderna mellan en G3 och en Ak4.

 

När vi sen kommer till den inskjutbara kolven (jägarkolven) så verkar den ha en "G3 standard" rekylbuffert. Allså en rekylbuffert med kortare livslängd. Vad jag kan förstå så går det inte att byta en "G3 standard" till en "G3 heavy" utan vidare. (Skruvhålen verkar vara olika). Nå, har detta någon större betydelse?

 

På en annan tysk webbsida, (forum.waffen-online.de), hittade jag under ämnet "Rückstossdämpfer" följande uttalande av en, "vad jag förmodar tysk vapentekniker" ". Fritt översatt så skriver han ang rekylbuffertdebatten: "Alla tre av H&K rekylbuffertar går i regel inte sönder. Förslitningen är normalt minimal, om den den över huvud taget förekommer. Förslitning inträffar främst när det gäller G3 vid träffpunkten mellan slutstycket rekylbufferten. När funktionen verkligen var nedsatt, berodde det oftast på korresion i de inre delarna av buffertanordningen".

 

Med det sagt, är min bedömning att det torde vara riskfritt att nyttja en välskött "orginal H&K inskjutbar kolv" till en Ak4. Omdömmen att den skulle vara farlig betraktar jag som bla, bla. Tyskarna och Norrmännen har i årtionden haft de inskjutbara kolvarna. Problem som kan dyka upp verkar då mest vara förslitning av själva låsanordningen till kolven i utfällt läge.

Link to comment
Share on other sites

Dina uppgifter stämmer inte riktigt.

Sverige var det första landet som beställde G3. Federala Tyska Militära Styrkor krävde en livscykel på 6000skott. Men sverige krävde först en gräns på 12000 för att sen ändra till 18000. 15000 skott blev kompromissen till slut.

Andra krav var bla låda i tenifer* ytbehandlad stålplåt, "quenched and tempered"(speciell form av härdning) pipa med polygonräffling, förbättrad rekylbuffer samt öka siktet till 500meter.

Standard bufferrörelse är 6mm men på den svenska är den 40mm.

 

 

 

 

*Tenifer

 

Källa: Heckler & Koch: The official history of the Oberndorf company of Heckler & Koch av Manfred Kersten och Walter Schmid

Link to comment
Share on other sites

Ja, ja - du har rätt... Eftersom tråden handlar om rekylbuffert/buffertanordning och inte historien om upphandlingen av Ak4:an så rationaliserade jag bort lite... Det viktiga i den här tråden e ju informationen att en G3 buffertanordning är byggd fär att klara en livscykel på 6000 skott och en Ak4:as ska klara en livscykel på, den slutliga kompromissen, 15000 skott.

Link to comment
Share on other sites

Hittade en bild på olika H&K rekylbuffertar/buffertanordningar. Nr 2 uppifrån torde vara den som finns i en Ak4. Den lägnst ned är den som torde återfinnas i G3 och förmodligen även i den så kallade jägarkolven.

 

Elkhound-HK_RecoilBuffers4.jpg

Edited by Elkhound
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Uppdatering - En bild på olika H&K rekylbuffertar/buffertanordningar. Nr 2 uppifrån torde vara den som finns i en Ak4. Den lägnst ned är den som torde återfinnas i G3 och förmodligen även i den så kallade jägarkolven.

http://i.imgur.com/041ri.jpg

Edited by Elkhound
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...