Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har hört att en ubåt ska kunna köra in i berget i uvläge, måste betyda att det är rätt djupa hål man gjort i berget.

• Replies 151
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

NORAD stavas det. ;)

Nja säger jag till påståendet om att det tål direktträffar.

Inte strategiska kärnvapen i alla fall.

Vad som följer är min summering av vad jag har fått fram i diskussioner med, enligt min åsikt, kunniga personer.

När de byggde det gjorde de nämligen två misstag.

* De byggde inuti berget.

* De satsade på att stridsspetsar inte skulle uppnå den precision som krävdes för att träffa små punktmål.

Vad innebar nu detta?

Tyvärr för dem så visade det sig inom några år att visst kunde stridsspetsar träffa punktmål med ny teknik.

Då blev nästa problem att "berget" bara hade byggts för att klara nära träffar från strategiska laddningar, inte rena direktträffar.

Dessutom så fanns det inget realistiskt sätt att förstärka berget på ett tillräckligt effektivt sätt. Dock har dem ju säkerligen gjort sitt bästa ändå.

Ryssarna gjorde på annat sätt.

Deras huvudsakliga kommandocentral för WW3 är belägen i Zhiguli berget i Ural och kallas oftast bara Zhiguli.

De räknade med att stridsspetsar skulle kunna träffa punktmål och agerade efter det.

*För det första var bygget omgärdat med så mycket sekretess att västvärlden inte fick nys om det förrän tidigt 80-tal, 20-30 år efter att det började byggas.

Man kan inte slå ut det man inte vet om.

*För det andra så byggde man inte i berget, man byggde helt enkelt under det.

Det fick till resultat att anläggningen var mycket bättre skyddad än sina amerikanska motsvarigheter, och dessutom gick det att bygga djupare och djupare utan större svårigheter.

Det har dem gjort också, i takt med att stridsspetsar har förbättras har de bara fortsatt att gräva.

Det anses att det inte går att slå ut Zhiguli med ICBMs eller SLBMs. Det krävs bombplan som kretsar runt i ett antal timmar och sakta men säkert gräver sig ner med upprepade kärnvapenfällningar.

Hört talas om USAs "deep penetrating nuke" program?

En del anser att Zhiguli är anledningen till att det sattes igång i första början.

PS Muskö påstås klara direktträffar av taktiska kärnvapen (offentlig källa), hur det är med det vete tusan.

Kanske, kanske inte DS

Posted

ang. Zhiguli och NORAD. De hade väl egentligen bara ett syfte. Uppsnappa inkommande missiler och skicka iväg egna i tusental för att fullständigt förinta fienden.

Har de nåt syfte idag? Visst har både ryssen och USA kvar tusentals kärnvapenrobotar. Men i dagarna skrev ju NATO-Ryssland rådet under i Rom t.ex.

O USA kan ju inte precis kärnvapenbomba Al-Qaida o ryssen kan ju inte precis kärnvapenbomba tjetjenerna.

Posted

Nej, men Kina finns kvar.

Det är dem både USA och Ryssland koncentrerar sig på i din strategiska skalan (alltså ej insmugglade minikärnvapen av terrorister o dyl).

Finns förmodligen visst fog för det också.

[Tillägg]

Tänkte nämna 9/11 också, NORAD ledde, som vanligt, luftförsvaret över hela nordamerika. NORAD stängde den stora valvdörren för första gången förutom vid övningar sedan kalla krigets slut den 11 september.

Då är berget fullkomligt oförstörbart med konventionella yttre medel.

Det är rätt bra att ha viktiga ledningsfunktioner i anläggningar som inte går att slå ut så lätt.

Posted

Vart borta ett tag och missat några trådar.

Målobs, jag har hört från en rrjled att målinfo inte än kan skickas till 39:orna. Mjukvaran är inte klar än, eller?

Dock vad jag har hört från en fplmek på 39:an så tror han att Sverige har ett såpass bra radarsystem med många samanknutna sensorer så att en F-22:a lätt skall kunna hittas, så att de hittade F-117:en var ju en bra bekräftelse på systemets kapacitet.

F-117 är ju inte ett riktigt Stelth-flygplan, utan bygger på låg RCS (Radar Cross Section) ut i fingerspetsarna. Dock så är ju cockpiten inte RCS anpassad utan pilotens hjälm syns ju. Öppnas bombluckan så hittar ni den nog lätt.

Skydd mot antiradarrobotar är ju bara att stänga av radarn. En AGM-88 klarar ju sig inte långt m den inte har nått att söka sig mot, utan flyger i blindo. ALARM:en är nog en svårare match då den stiger och hänger sig i en fallskärm.

För er som undrar om vi behöver luftvärn när vi har jaktflyg.

I Sverige är organisationen att i första hand så tar jaktflyget hand om målen, kombinerat med luftvärnet.

Vid bekämpningskommando från insatsledningen så väljer insatsledningen om målet bäst bekämpas med luftvärn eller med jaktflyg.

Att starta en 39 för att bekämpa en UAV eller knyssningsrobot är svårt, i det fallet är lv en bättre lösning som ger besökaren ett varmt motagande

.

Posted

Tyvärr hade vi 37:an när gjorde lumpen samt att vi hade STRIL 60 systemet. Alltså har jag inte skuttit skarpt med varken 39:an eller det nya STRIL 90 systemet utan bara fått lite teori på det hela. Så när jag säger att det går att skicka styrdata till 39:an bygger det bara på vad jag har pratat med mina befäl och liknade. Antar att det är mjukvara som saknas håller på att utvecklas. Skulle vara lite idiotiskt annars tycker jag.

Rätt intressant det här med radarmålyta. Alltså den yta på ett flygplan eller båt som radarn kan se. På 39:an är den inte alls stor (Har för mig att det exakta måttet är hemligt så.....) och den är det inte några problem att hitta om det inte finns någon störnin i området. Vet att F-117 är betydligt mindre, typ stor fågel, så det skiljer ganska mycket om man kan se hjälmen eller ej.

Problemet med antiradar robotar är att hitta dom tillräckligt snabbt och hinna hela kedjan fram till att någon slår av strömen. Vi hade några sånna övningar och det är inte lätt att se pga att Rb hinner flyga så långt mellan varje  radarsvep. Det tar en bra stund innan man inser att dom plottarna hör ihop i en rak linje på väg mot mig. Sen är det bara att ställa sig upp och skrika allt vad man har SSRB. H-e vilket liv i luckan det blir då :)

Posted

Hitta 39:an är väll lätt.

Vi hade inga problem att skjuta ner 80-talet Gripar på vår slutövning med vår gammla PS-707:a. Samt bortåt 120 Sk 37:or och JA 37:or.

Balkarna avslöjar ju planet ganska väl, eller...

Posted

Jodå det är lätt att hitta 39:an som jag skrev tidigare. Men det intressanta är att det är så pass lätt trots att radarmålytan är så liten som den ändå är.

Blir lite intressantare för f-117 som har i storleksordning 3 dm^2 i radarmålyta. Det är som om ett mjölkpaket kommer flygade.

Det svåra då är att inte filtrera bort den som störning, fågelsvärm eller liknade.

Fu Bodin: Vad låg du som?  LV kan jag gissa. I sådant fall använde ni våra ps 860 för att få längre räckvidd eller är ni begränsade till 707.

Posted
Appropå "kick-ass komplex".

Jag har jobbat 3 månader i muskö berget. Det är stort. Var förmodligen inte överallt inne i berget på mina 3 månader. Kan berätta att man lätt går vilse i början, och att det finns busslinjer och busshållplatser inne i berget. Och det är busslinjer som aldrig någonsin går utanför berget dessutom.

Och utan att berätta något hemligt så kan jag ju meddela att berget var gjort på den tiden vi hade stora jagare. Det innebär att hela den svenska flottan idag, ledigt kan gå in i berget om så skulle behövas.

Jo det lär vara stort .....

har en bekant som varit där..han sa även att han har sett "vissa" ritningar och kunde säga att det var ett

ENORMT stort komplex.......

Posted

Undrar i sånna fall hur fan han kan fått se ritningar över Musköberget som är Sveriges mest hemlighetsfulla komplex?!

Iofs ska det väl tillägas att Muskö inte är speciellt hemligt, det är som anläggningarna som man inte känner till som brukar vara det! Alltså sånna anläggningar som inte utmärker sig som militära...

Posted
Undrar i sånna fall hur fan han kan fått se ritningar över Musköberget som är Sveriges mest hemlighetsfulla komplex?!

hmm han såg inte hela utan en del...

De hade flyttat  ut grejer från en gammal major som begått självmord varav de såg "vissa" saker hrm...

• 4 weeks later...
Posted
Skydd mot antiradarrobotar är ju bara att stänga av radarn. En AGM-88 klarar ju sig inte långt m den inte har nått att söka sig mot, utan flyger i blindo. ALARM:en är nog en svårare match då den stiger och hänger sig i en fallskärm.

Tyvärr inte. Både ALARM och den europeiska versionen av AGM-88 HARM (används av Luftwaffe) kommer ihåg var sista signalen kom från och träffar målet med hyfsat precision ändå.

Då kan det nog vara bra att kunna dra in radarn i berget illa kvickt...

Posted

de gamla PS 289 (har för mig att de heter så, kan inte kontrollera just nu) finns det kontrakt på till 2004, de fanns både på bergrum och torn, de håller redan på att skeppas över till balterna, det kan tyckas att "varför ska vi hjälpa dem?" men se fördelen åsså, många smuggelbåtar kommer därifrån, med dessa radarstationer så ser balterna bäringen på båten och vi får en förvarning.

hörde nåt om fjärrstyrning med och länkning från vår sida, men det kanske skall tas med en nya salt om jag har missat nåt.

dessa stationer försvann på papperet för några år sedan då det inte längre skulle finnas Ksrr (kustspaningsradar) i Sverige utan det skulle vara Nsrr (närspaningsradar), så då blev dessa förnämliga Ksrr till Nsrr med Ksrr kapacitet, käckt va? är alla tillräckligt förvirrade nu :angry:

Posted

Ja, vi hade PS-707 kopplade mot LULIS. Så jag vet inte vad vi fick all radardata från.

Man försökte under slutövningen att ha så många sensorer ihopkopplade som möjligt. Om FSR 890 var uppe vet jag inte.

RBS 77 som jag låg på har en belysningsradar PE-541b, som har en räckvidd på minst 40 km. Mycket mer egentligen, men får icke säga hur mycket. :)

PE-541b har en kraftig radarstråle, så det mesta borde "snappas" upp.

Posted

Citat Fu Bodin "Att starta en 39 för att bekämpa en UAV eller knyssningsrobot är svårt, i det fallet är lv en bättre lösning som ger besökaren ett varmt motagande"

Kan Sverige bekämpa en kryssningsrobot med nån större säkerhet?

På tal om bunkrar så sa någon till mig att vår "vän" SADDAMs bunkrar var byggda med hjälp av brittiska ingenjörer. Stämmer detta? och vad tål dessa bunkrar? klarade de "stormen"? och tål de kärnvapen? hur skyddar Saddam sig annars?

Posted

Saddam själv hade 20-30tal(kommer inte ihåg antalet) bunkrar/skyddsrum inne i Bagdad, alla under som det heter officiella byggnader typ bibliotek motsvarande.

Det finns säkert en hel del kvar utav dem.

Och en stor del av dem är byggda av svenskar och finnar.

Likadant kommunikationsnätet var till stor del utbyggt av ett känt svenskt telekom-bolag (börjar på E) som det idag går väldigt dåligt för :)

Ska kolla efter mer info!!!

Posted

Att säkert bekämpa en kryssningsrobot i Sverige är svårt.

Ett stationenrad RBS 97/77 batteri plockar nog säkrare ned en robot än en 39:a som måste starta och guidas in mot målet.

Det är inte för inte en bataljon RBS 77 är avsedd för huvudstaden i fall av krig. :rolleyes:

Posted

Inte säkert vad betyder det i procent? Israel lyckades väl bara skjuta ner 10-20% av alla scuds under öken stormen med amerikanernas hjälp.

Guest Radarjägare Hedlund
Posted

Dessa berrum finns kvar i drift... Sedan vart dom ligger har mindre betydelse och hur dom ser ut (det vet redan ryssarna) men det är ju hemligt fortfarande. Det är utrustningen i dessa berg som har stor betydelse och hur dessa prylar används...

Att man rev bergrum och byggde nya bara för att "spionen" avslöjade dom är lite osant!  Dessa berg kostar en otroligt massa pengar och tid mm...

och ja det är "omöjligt" för svensson att ta sig in och de tål en hel del stryk ;)

• 2 years later...
Posted

Nu går jag väldans OT här men jag måste bara fråga.

LasVegas postade du i en två år gammal tråd för att säga det?

:banghead:

Ibland blir man överträffad

Posted
Inte säkert vad betyder det i procent? Israel lyckades väl bara skjuta ner 10-20% av alla scuds under öken stormen med amerikanernas hjälp.

Väldigt sent svar: Patriot-systemet hade stora problem under Kuwait-kriget. Det berodde på en mjukvarubugg som gjorde att systemet degraderades med tiden efter senaste reboot.

http://en.wikipedia.org/wiki/MIM-104_Patriot

/J

Posted (edited)

Väldigt sent svar: Patriot-systemet hade stora problem under Kuwait-kriget. Det berodde på en mjukvarubugg som gjorde att systemet degraderades med tiden efter senaste reboot.

/J

Windows? :lala::blink:

Edited by Vargas
Posted (edited)

/J

Enligt egen källa från fältet i senaste irak-kriget, var Patriot sannerligen effektivt mot de scud-moln som skickades mot koalitionens stabsplatser och liknande.

XXXXX and family, Im fine thanks to our Patriot anti-air/missile system. During the early days of the war I got lots of exercise, running to the air-raid shelter numerous times a day as Saddam launched missiles at us; Fortunately, none got through...
Edited by simon
Posted
Windows? :D:huh:

Eh? Finns det fortfarande Windowsbashers kvar? Det är ju så 90-tal. :huh:

/J

Posted
http://www.mil.se/media/asx/F4_rekry_ADSL.asx

Här är F4,as rekryteringsfilm där kan man få sig en glimt på den älskvärda ps870 :huh:

Dom bergen var i drift 02/03 men då pratades det om att de skulle avskaffas för att ersättas med lastbilsmonterad radar istället.

Mig veterligen är de fortfarande i drift.

Min bataljon har ett som sitt prio1 objekt :D:huh:

Posted
http://www.mil.se/media/asx/F4_rekry_ADSL.asx

Här är F4,as rekryteringsfilm där kan man få sig en glimt på den älskvärda ps870 :huh:

Dom bergen var i drift 02/03 men då pratades det om att de skulle avskaffas för att ersättas med lastbilsmonterad radar istället.

Vad är detta färgskärmar vadfalls tacka vet jag monokroma PPI:er med lit extra plotter så man får jobba lite för brödfödan.....

:D

Posted

Här är F4,as rekryteringsfilm där kan man få sig en glimt på den älskvärda ps870 :wub:

Mig veterligen är de fortfarande i drift.

Min bataljon har ett som sitt prio1 objekt :ph34r::camo:

Jo, nog är PS 870 i drift fortfarande även om antalet ska minskas enligt ÖBs underlag. Dock så är det så att UndE 23 är likvärdig när det gäller räckvidd och förmodligen överlägsen i störskyddshänseende, så det öppnar ju en del intressanta möjligheter om de bara får till integrationen av den med StriC. Men det lär förmodligen dröja tills StriC ersätts av något NBF-anpassat i ledningscentralsväg.