Jump to content

Ta hand om varandra

Recommended Posts

Jag tycker att vi på forumet kan ta ett litet ansvar för blivande värnpliktiga och lära er det viktigaste i lumpen. Ta hand om varandra! När jag tänker tillbaka på lumpen så kommer man onekligen att tänka på att det fanns alltid en hackkyckling, någon som var svagast. Jag vill uppmana alla att inte vara så jävla balla utan hjälp den svagaste för även de kan bättre sig och bidra till gruppen. Men en person som är svag behöver hjälp för att få komma in i gruppen.

Det som fick mig att skriva detta var en text jag läste som handlade om en kvninlig jägarsoldat, den har publicerats i Norrbottenskuriren

Detta är obligatorisk läsning för alla på soldf

Kvinnlig jägarsoldat

Jägarsoldat – men till ett mycket högt pris

LULEÅ, KURIREN.

För första gången i Sverige har två kvinnor genomfört värnplikten som jägarsoldat.

En av dem, 22-åriga Ylva Möller, tycker att hon fick betala ett mycket högt pris.

– Men när jag mådde som sämst kunde jag ändå inte avbryta utbildningen, då hade jag aldrig blivit mig själv igen, säger hon.

Första gången vi träffar Ylva Möller på jägarbataljonen i Arvidsjaur är i början av mars 2006. Intervjun med de två värnpliktiga tjejerna är förankrad hos bataljonchefen. Han tycker att det är positivt att tidningen kommer, men berättar att tjejerna har haft en jobbig värnplikt som jägarsoldater.

Tjejerna verkar uppjagade när vi möter dem i korridoren och vi går in i ett enskilt rum. Den ena tjejen lutar sig framåt med händerna för ansiktet och huvudet mot knäna, och säger ingen-ting. Det är uppenbart att något har förändrats. De vill inte längre göra en intervju. De ska på den internationella slutövningen Cold Response i Norge. Det handlar om deras trygghet.

– Man är rädd för att hamna i ett utsatt läge med folk som man inte vet om de hjälper en. Är man ute på en övning, och blir isolerad, kan man inte bara smita därifrån. Då blir man inmålad i ett hörn, förklarar plötsligt Ylva Möller.

Förlorade sin självkänsla

Några veckor senare, 11 april 2006 är det dagen före muck på jägarbataljonen i Arvidsjaur. Det är medaljutdelning i idrottshallen och tal av brigadchefen Stefan Andersson.

Han talar om kamratskap, en hjälpande hand och solidaritet mellan -jägarsoldaterna på jägarbataljonen:

”Jag tror att ni har utvecklats som enskilda individer i att fungera i en grupp med andra människor.”

Ylva Möller som syns längst bak i ledet, i ena hörnet bär med sig helt andra erfarenheter från jägarutbildningen.

Fyra kvinnor har påbörjat jägarutbildningen sedan 1997. Två har genomfört den. Det är Ylva Möller och ytterligare en tjej som båda muckar 12 april 2006. Ylva Möller hade aldrig kunnat föreställa vad det skulle kosta henne personligen.

– Varför jag har klarat mig här, det ligger mycket hos mig själv och inte för att man har försök ändra någon inställning vill kvinnor på jägarbataljonen. Det har begåtts många misstag här kan jag tycka, och det är vi som har fått betala priset, vi som inte ingår i normen. Så det är min personliga övertygelse som har gjort att jag klarat av något som är näst intill omänskligt att stå ut med. Man skulle inte kunna släppa in vilken tjej som helst här och säga att vi har så schysst attityd så alla klarar sig. Man måste vara vrickad för att överleva. Vi som var tjejer hade inte samma respekt som de andra, säger Ylva.

Alla höll koll på hennes fystester

Hennes svaghet, fystesterna, var det som skapade de värnpliktigas värde på jägarbataljonen. Det var i den världen hon levde under värnplikten. Hon var svagast. Det gjorde att hon allt eftersom utbildningen gick förlorade mer och mer av sin självkänsla inte bara som soldat, utan även som person. Hon började till slut ifrågasätta sitt värde som människa.

– Jag fick höra pikar när jag inte klarade av saker och när vi hade gemensam fys fick jag står där helt ensam, och helt enkelt visa upp för alla andra hur otroligt kass jag var. Det har varit olika fysiska aktiviteter som vi haft där jag till exempel inte har klarat ett hinder. Då fick jag stå framför hindret tills jag klarade det och de andra skulle titta på. Om man inte klarade det innan så lär man inte klara det om man så försöker 100 gånger när alla ska titta på. De andra fick ledigt men inte jag förrän jag klarade ett visst hinder. Sådana sidor är mina mardrömar under värnplikten. Det är ju sådant man inte vill visa upp. Man vill inte visa upp sina svagaste sidor, och de har lagts fram på ett ganska hemskt sätt och till allmän beskådan, säger hon.

Det var inte bara hon som brydde sig om vad hon klarade i fystesterna. Det hölls noga kolla på hennes resultat, även på andra förband och på andra befattningar på jägarbataljonen. Hennes fysresultat påverkade hela hennes tillvaro på jägarbataljonen.

– Att jag inte klarade fyskraven, gick ut över allting. Om jag uttalade mig i en diskussion så fick jag höra att jag istället skulle gå och öva på mina chins (klassisk jägartest dä man häver sig med armar upp på en stång ) som jag inte klarat. Jag hade inte rätt till så mycket, det var inte så många som lyssnade på mig. Jag blev dåligt behandlad. Vi passade inte in som kvinnor på jägarbataljonen för att vi inte var starka nog och den inställningen fanns både hos befäl och värnpliktiga, säger hon.

– Tjejerna kommer lite för mycket under ytan, de ska inte se det här sättet som finns här. Jag förstör synen på jägare om jag är här. Det är många som vill ingå i en exklusiv klubb där tjejer inte är med. Det är väl det man förstör som tjej här, säger hon.

Skämten blev grövre och grövre

Hon trodde att attityden och skämten mot henne var något övergående. Hon trodde att det var en jargong hon fick stå ut med i början, men den trappades upp mer och mer. Hon trodde att det skulle sluta när de andra värnpliktiga lärde känna henne som person. Skämten blev dock bara grövre och grövre.

– Jag höll på att drunkna i allt det där. Mitt förnuft har sagt mig att det här är fel och jag har känt att det här är fel och jag tycker inte att det är jag som är felet. Men samtidigt har känslan funnits där att jag är värdelös och då får jag tåla det här. Jag är sämre än dem och då får man behandlas sämre. Jag ansträngde mig tydligen inte heller tillräckligt för att få den respekten.

– Jag grävde ner mig ganska djupt. Men hade jag slutat värnplikten i somras då hade jag nog inte tagit mig upp igen, säger hon.

Hon tänkte att om hon bara kommer in i gruppen lite grann så blir det bättre. Så hon sökte sig till den grupp som stötte bort henne. Hon fick vara med lite i bland när det var lättsamt men så åkte hon på smällar igen, och hamnade långt ner.

– Man vill inte ställa sig helt utanför. Det är som att titta på en vargflock. Den svagaste lägger sig och blottar strupen, snälla hugg mig inte, låt mig få vara med, låt mig bara få en tugga mat någon gång. För om man är en ensamvarg så kommer man inte att överleva. Men de lät inte bli att hugga mig, säger hon.

Mamman försökte varna henna

Hon började må riktigt, riktigt dåligt. I efterhand har hon reflekterat över vilken säkerhetsrisk det kan innebära på ett ställe som jägarbataljonen. Själv upplever hon sig som stark men har funderat på vad som skulle kunna hända om en labil person mådde som hon gjorde då.

När hon kom hem på helgerna under värnplikten slutade hon umgås med sina kompisar. Hon ville inte visa hur förstörd hon var. Hon började också ifrågasätta om hennes gamla kompisar verkligen ville umgås med henne.

Hennes mamma hade försökt varna henne för att tacka ja till värnplikt på jägarbataljonen. Hon var orolig för sexuella trakasserier. Då hade Ylva sagt att det är det är ju inte vilka som helst som tas ut till en sådan utbildning. Det är de bästa. Hon hade själv fått 6 plus i medelvärde i muskeltestet på mönstringen vilket är mycket bra för en tjej. Kravet låg på sju.

Pliktverket hade sagt att hon inte behövde oroa sig för att hon inte skulle klara utbildningen fysiskt.

– Jag hade hört att jägarna, de tar hand om varandra. Så i mina ögon var det inte så stor risk att råka ut för något. Jag tycker att jag hanterar killar ganska bra civilt så det här kom som en överraskning för mig. Jag anser att jag blev mobbad och råkade ut för sexuella trakasserier, inte fysiskt sexuella trakasserier, men i den bemärkeslen att jag behandlades negativt på grund av att jag var tjej. När det här hände ville mamma plocka mig därifrån. Hon var orolig för min mentala hälsa helt enkelt. Det har jag förståelse för. Hon har nog sett mer än vad jag kunde då.

Gav upp och begärde avsked

Det som till sist fick henne att vakna till sans var när hon upptäckte att hon började ändra sina värderingar. Det var en annan person, en kille som råkade illa ut. Då valde hon att inte försvara honom. Hon kalkylerade med att hon skulle råka illa ut själv, både av befälet och killen, av killen för att hon då skulle ha visat att han var svag och behövde hjälp.

När hon insåg att hon höll på att förändras, då gick hon och begärde avsked.

– Jag hade sjunkit så lågt att jag tappade mina grundvärderingar. Det var skit i mina ögon att jag inte ställde upp för den killen. I mitt civila liv har jag alltid gått emellan, även om det varit personer jag inte gillat som råkat illa ut som i det här fallet. Men jag kände att jag inte pallade att ta hans börda också. Jag gav upp och anmälde till mitt befäl att jag inte ville vara med längre. Jag passade inte in sade jag, jag klarade ingenting. Jag är ju värdelös, så skicka hem mig, det är ju det ni har försökt hela tiden. Det var så jag uppfattade det i alla fall, att de försökte knäcka mig för att jag inte hörde hamna där, att jag skulle ge upp, säger hon.

”De andra förstod ingenting”

Befälet hon vände sig till ville ha några konkreta exempel. Det gav Ylva eftersom hon trodde att de bara ville veta varför hon skulle avbryta värnplikten. Hon fick inte avbryta värnplikten. Istället skulle saken redas ut.

– Sedan slog det tillbaka mot mig att jag berättat. När jag mådde som sämst fick jag konfrontera de här personerna som jag berättat om, helt själv fick jag stå till svars inför dem. Jag fick förklara att så här tycker jag att ni har bettet er och det tycker jag är dåligt. Men det var uppenbarligen bara mig det var fel på, eftersom bara jag upplevt det så. De sade att de inte förstod någonting och det kändes konstigt för mig, eftersom det nästan tagit kål på mig. Jag mådde ännu sämre. Jag lärde mig en läxa, att inte ta upp saker på det sättet, säger hon.

Det var ett möte på värnpliktskonferensen som fick henne att plötsligt inse vad hon råkat ut för. Där fick hon respons för det hon upplevt. Då bestämde hon sig för att hon inte skulle ge upp självmant.

– Det var Pliktverket som begått misstaget som antagit mig till jägarbataljonen, inte jag. Pliktverket har sagt att det här blir jättebra så då är det inte jag som ska behöva gå med svansen mellan benen. Jag bestämde mig för att jag tänker vara kvar tills de plockar bort mig, säger hon.

Viktigt att berätta

Under utbildningen kom hon sedan att hamna på en pluton som fungerade mycket, mycket bra. Där har attityden varit mycket bra mot folk. Hon lyckades vända sitt ursprungsläge. Om hon kommer till en grupp där hon inte känner sig trygg kan hon hamna tillbaka i den där känslan av stor osäkerhet igen. Så har hon aldrig förr haft det i sitt liv.

– Jag anser inte att det är jag som befläckar det som har varit bra på jägarbataljonen genom att berätta det här. För mycket har varit bra också. Det är inte jag, eller befäl, eller värnpliktiga som sköter sig som ska få den negativa fokusen. De som borde få den negativa fokusen är de som sköter sig dåligt. Jag vill att folk ska förstå hur min värnplikt på jägarbataljonen var så att ingen av de andra tjejerna som kommer hit ska råka ut för samma sak, för det var inte bra. Det var det inte, säger Ylva Möller.

Hon ska nu läsa vidare på universitet. I framtiden hoppas hon bli läkare.

KATARINA KARLSSON

Nåla gärna tråden BLÅGUL

mvh Josef

Edited by jofus

Rätt man/kvinna på rätt plats. Det var tydligt att de där tjejerna INTE hamnade på rätt plats. De klarade inte fyskraven och drog ner hela gruppens standard. Självklart blir det motsättningar i en grupp om någon blir inkvoterad som egentligen inte håller måttet. Om det vore en kille som inte klarade fyskraven någon gång under utbildningen skulle denne ha skiljts av från utbildningen. Jag skulle också ha blivit väldigt irriterad om någon hade blivit inkvoterad och inte höll måtten i min grupp.

Såklart att alla ska ha samma chanser, men när man läser den där artikeln är det ju ganska självklart att de där tjejerna hade fått lite andra förutsättningar för att komma in på utbildningen.

Jag reagerade över detta.

"Hon hade själv fått 6 plus i medelvärde i muskeltestet på mönstringen vilket är mycket bra för en tjej. Kravet låg på sju."

Kanske vore bättre om kraven var samma för de här tjänsterna, annars tror jag det blir lätt att "kamraterna" och officerarna hela tiden har det i bakhuvudet - "Hon klarade inte kraven" och gör allt för att bevisa det.

Antingen ska det vara olika krav för killar och tjejer ute på regementena eller så ska det vara samma krav när man mönstrar.

Fyskraven var bara en del.

Läs på slutet..

Under utbildningen kom hon sedan att hamna på en pluton som fungerade mycket, mycket bra. Där har attityden varit mycket bra mot folk. Hon lyckades vända sitt ursprungsläge. Om hon kommer till en grupp där hon inte känner sig trygg kan hon hamna tillbaka i den där känslan av stor osäkerhet igen. Så har hon aldrig förr haft det i sitt liv.

Om man ska göra en jättesnabb analys av det så kan man dra slutsatsen att det är först ett systemfel där befäl missat/blundat för situationen och inte haft sån bra koll. Det kan lika gjärna dras slutsatser om att hon var duktig på att dölja det.

Det positiva med det hela var att det till slut reddes ut och hon hamnade i en bra grupp som tog hand om varandraoch slutförde värnplikten. :surprise:

Hade dom? (Edit: Svar till Muppen100 främst) Eller jag menar, vet en hel del killar som kommit in på jägarbefattningar med sämre resultat på flera delar än tjejerna.. Sedan hur det funkade under lumpentiden är ju en annan sak, där fysiska förutsättningar ÄR annorlunda mellan könen. Men tror knappast det är frågan om någon kvotering..

Edited by Axly

Guest Lekhunden
Rätt man/kvinna på rätt plats. Det var tydligt att de där tjejerna INTE hamnade på rätt plats. De klarade inte fyskraven och drog ner hela gruppens standard. Självklart blir det motsättningar i en grupp om någon blir inkvoterad som egentligen inte håller måttet. Om det vore en kille som inte klarade fyskraven någon gång under utbildningen skulle denne ha skiljts av från utbildningen. Jag skulle också ha blivit väldigt irriterad om någon hade blivit inkvoterad och inte höll måtten i min grupp.

Såklart att alla ska ha samma chanser, men när man läser den där artikeln är det ju ganska självklart att de där tjejerna hade fått lite andra förutsättningar för att komma in på utbildningen.

Jag reagerade över detta.

"Hon hade själv fått 6 plus i medelvärde i muskeltestet på mönstringen vilket är mycket bra för en tjej. Kravet låg på sju."

Kanske vore bättre om kraven var samma för de här tjänsterna, annars tror jag det blir lätt att "kamraterna" och officerarna hela tiden har det i bakhuvudet - "Hon klarade inte kraven" och gör allt för att bevisa det.

Antingen ska det vara olika krav för killar och tjejer ute på regementena eller så ska det vara samma krav när man mönstrar.

Håller med! Men att hon är svagare än dom andra berättigar väl ändå inte de andras agerande? Dom borde ju istället ha stöttat och hjälpt henne i viss mån. Nu menar jag ju inte att dom ska bära henne över ett hinder men stötta henne att klara det. MAX IG på den gruppen.

Vi har ju bara läst hennes berättelse och kan därför inte veta hur hon är som person. Om hon klagar och överdriver mycket.

Men om detta är sant så borde det vara plutonens fel. För vem vill tjänstgöra i en pluton där mottot lyder "Endast de starkaste överlever?" De starkaste har ju ingenting att oroa sig för men de med lite sämre fysik börjar då ställa overkligt höga krav på sig själva för att inte klassas som en loser.

Detta är bara en hypotes men ställer jägarplutoner högra krav på de med sämre fysik och lägra krav på de med god fysik? Händer detta endast på jägartjänster eftersom de ser sig själva som eliten i försvaret och förväntar sig det bästa från alla? Har alla jägare med tanken i bakhuvudet att inte komma sist?

//En som INTE har gjort lumpen, så skäll på mig om jag har fel.

Hade dom? (Edit: Svar till Muppen100 främst) Eller jag menar, vet en hel del killar som kommit in på jägarbefattningar med sämre resultat på flera delar än tjejerna.. Sedan hur det funkade under lumpentiden är ju en annan sak, där fysiska förutsättningar ÄR annorlunda mellan könen. Men tror knappast det är frågan om någon kvotering..

Det var iofs bara ett antagande från min sida, men eftersom hon inte klarade fyskraven när hon var på själva utbildningen hade hon inget där att göra. Jag tror att det fanns andra killar som klarade kraven på mönstringen och ville börja utbildningen, men eftersom hon var tjej så fick hon förtur. Sen om en tjej har bättre resultat på mönstringen än en kille ska hon självklart ha platsen före killen, men sen ska exakt samma krav gälla under utbildningen. Varför avskildes hon inte från utbildningen om hon inte klarade de fysiska kraven? En kille som inte klarade de fysiska kraven skulle ju ha avskilts med all sannolikhet.

Det jag menar är att den här tjejen kom in på utbildningen under andra förutsättningar än killarna, vilket självklart skapar motsättningar. Det försvarar inte gruppens beteende, även om jag förstår det. Det jag säger är att hon inte hade något att göra där från början.

Sen kan man fundera om artikeln inte är lite extra vinklad. Uppenbarligen så borde hon aldrig ha hamnat som jägare då hon fått men efteråt men så funkar tyvärr allt i dagens kvotering- och jämnstäldhetsamhälle.

Måste dock säga att personer som behandlar andra illa för att de inte är lika starka eller smarta inte hör hemma alls i Försvarsmakten. Därför är det lika tydligt att vissa av de där killarna inte skulle bli jägare helt enkelt. Bättre tester på mönstringen behövs för att få ut mer av folks värderingar. Ska man lämna de som blivit skadade i krig för att de drar ner gruppens prestanda då också eller?

Vissa kan behöva ändra sina värderingar. Kan ju inte ha "Survival of the fittest" i Försvarsmakten eftersom samarbete är alltför viktigt. Som alltid ska man hjälpa och stötta sina kamrater och inte frysa ut dem, nästa gång kanske det är du som behöver hjälp.

En del killar som ska mönstra och har inställningen att klara man inte det fysiska kraven så skall man bort. Ni saknar insikt. Enligt mig finns det all anledning i världen att se till så att fler kvinnor kommer in bland jägarförbanden. Det finns flera annledningar en är att det behövs kvinnor med sådan bakgrund i utlandsstyrkan. Utsatta kvinnor pratar bara med andra kvinnor. Sedan så tycker jag det är skönt att ha med tjejer ute på plutonerna så att stämmingen inte blir så grabbig.

Ytterligare en anledning till att man vill undvika att skicka hem mäniskor i från värnplikten är att det kostar väldigt mycket pengar att leka i skogen och då är det onödigt att slösa bort pengarna genom att skicka hem folk som inte springer milen på under 50 min eller vad nu kan vara för krav.

Men det viktiga med detta är att alla som rycker inte kommer med rätt inställning. Man måste få med gruppen alla har helt olika förmågor och det är det som försvarsmakten dess styrka. Försvarsmakten skall etniskt, religöst spegla samhället men när det gäller inställning och värde grund måste man nog gallra hårdare.

josef

Några komentarer om ekonomi

Edited by jofus

En del killar som ska mönstra och har inställningen att klara man inte det fysiska kraven så skall man bort. Ni saknar insikt. Enligt mig finns det all anledning i världen att se till så att fler kvinnor kommer in bland jägarförbanden. Det finns flera annledningar en är att det behövs kvinnor med sådan bakgrund i utlandsstyrkan. Utsatta kvinnor pratar bara med andra kvinnor. Sedan så tycker jag det är skönt att ha med tjejer ute på plutonerna så att stämmingen inte blir så grabbig.

Men det viktiga med detta är att alla som rycker inte kommer med rätt inställning. Man måste få med gruppen alla har helt olika förmågor och det är det som försvarsmakten dess styrka. Försvarsmakten skall etniskt, religöst spegla samhället men när det gäller inställning och värde grund måste man nog gallra hårdare.

josef

Men en grundförutsättning måste ju ändå vara att klara av de fysiska KRAVEN, annars skulle det ju inte finnas krav, eller så skulle de va lägre. Å det tål att diskuteras..

Känner att det Fk Satan skriver kan syfta på mig. Vill förklara mig lite.

Jag tycker absolut inte att det är OK att reta/mobba/trakasera sina värnpliktiga kamrater oavsett om de uppfyller kraven eller inte. Är man där så är man där, å då håller man ihop.

Det jag menar är att de som inte uppfyller kraven ska inte vara där överhuvudtaget, på andra platser med andra krav kan de vara klockrena.

Men som sagt: Är de nånstans trots att de inte fixar kraven så tycker jag att man ska lyfta upp dem och stötta dem. Hjälpa till att få alla att nå kraven och målen.

Jägarsoldaten ska tåla höga påfrestningar, både fysiskt och mentalt.. Uppenbarligen klarade hon varken det ena eller det andra..hon borde bytt tjänst redan under gsu:n, eller blivit förflyttad om hon inte insåg det själv.. Krav är krav, och finns inte till utan anledning.. Sen så vet jag om att det är tänket hos soldaterna som gör dom till bra eller mindre bra soldater.. been there done that. Hon gjorde fel för att hon fortsatte, befälen gjorde fel som lät henne gå kvar, kamraterna gjorde fel eftersom hon kännde sig "mobbad" och framförallt pliktverket gjorde fel som satte henne där från första början.

Jag håller med jofus när han säger att det behövs kvinnor i FM, och utlandsstyrkan. Men rätt man/kvinna på rätt plats.

Tjejer som gör lumpen för att bevisa det ena eller det andra tycker jag inte har något där att göra (pricis samma med killar).

Kvotering är skit.

Också en liten EDIT:

Inte för att jag har nån vidare bakrundsfakta till detta men det känns som att Artikeln lär vara vinklad till hennes "fördel".. Att vi lixom bara fått se det från hennes perspektiv. Kanske misslyckades hennes grupp med flera tunga moment för att hon inte orkade med ect ect, kanske att nån kamrat till henne skadade sig för att han fick mer att bära osv osv.. Men som sagt bara spekulationer.

Edited by Jarl

Jag känner igen det hon säger om fys biten. Jag hade näst sämst fys i gruppchefsskolan. killen med sämst fys slutade, efter 1,5 mån. Jag hade en 6 på cykeln under mönstringen. nu märker ni hur länge sedan det är sedan GU...

Fys kraven är lägsta krav och så bara för att man har ett för tjejer bra värde, räcker det inte. Jag gmf GU på I16 när de startade stadsskytte utbildningen. Vid den tiden fanns inget med pansar på regementet. Från FAP bar man minor och allt annat skit man behövde för dagens verksamhet. Slutsats det militära livet är i många avseenden inte likt det civila mörkret med jämnställighet planer mm.

Hänger man inte med blir man sist. Många av "dagens lumpare" har inte någon jobbig värnplikt.

Edited by FCR2

Jägarsoldaten ska tåla höga påfrestningar, både fysiskt och mentalt.. Uppenbarligen klarade hon varken det ena eller det andra..hon borde bytt tjänst redan under gsu:n, eller blivit förflyttad om hon inte insåg det själv.. Krav är krav, och finns inte till utan anledning.. Sen så vet jag om att det är tänket hos soldaterna som gör dom till bra eller mindre bra soldater.. been there done that. Hon gjorde fel för att hon fortsatte, befälen gjorde fel som lät henne gå kvar, kamraterna gjorde fel eftersom hon kännde sig "mobbad" och framförallt pliktverket gjorde fel som satte henne där från första början.

Jag håller med jofus när han säger att det behövs kvinnor i FM, och utlandsstyrkan. Men rätt man/kvinna på rätt plats.

Tjejer som gör lumpen för att bevisa det ena eller det andra tycker jag inte har något där att göra (pricis samma med killar).

Kvotering är skit.

Kan helt klart säga att en soldat som inte behandlar en annan soldat med respekt är en mindre bra soldat. Precis som överallt annars är det inte heller inom Försvarsmakten rätt att ge sig på nån för att de inte kan lika mycket eller är annorlunda på något sätt.

Tror du allvarligt att den här tjejen hittar på att hon blivit mobbad eller? Det fungerar inte så att mobbarna avgör vad som är mobbning utan tvärtom det är den som blir utsatt som avgör det. Mobbning behöver inte vara våld eller ordagranna kränkningar utan kan även utrycka sig i utfrysningar, gliringar och liknande.

Tycker det är helt jävla fel att sitta och försvara något som helt klart har hänt. Ok det är fel att vara på en befattning man inte klarar av, men förih*vete ingen förtjänar massa skit för att man nu blivit placerad där i tron om att man ska klara av tjänsten.

Enligt min uppfattning så är det mobbing eller trakaserier, så fort någon känner sig mobbad eller trakaserad.

Ingen annan kan säga att att den personen har fel!

Det är bara "små" människor som sysslar med mobbing o trakaserier, "stora" människor har kurage nog att ta tag i "problemen" utan att för den skull få någon att känna sig värdelös!

/Challe

Edited by Challe

Enl mig är detta ett bevis på att de andra i gruppen är svaga individer. Om en inte orkar med, så anstänger man sig för den personen också. SÅ enkelt är det bara.

Den urtjatade klassiker om att kedjan är inte starkare än svagaste länken är jävlig sann, och istället för att tracka personen så är det självklart att man hjälper och stöttar personen. Inget är fel i systemet, bara totalt jälva IG till plutonen/gruppen om sådant här inträffar.

För det första är hon värd all respekt.

För det andra är hon inte den första kvinnliga jägaren.

För det tredje: tror någon på allvar att det verkligen var för bristande armhävningsförmåga hon blev trakasserad av dem som skulle vara hennes vapenbröder?

För det tredje: tror någon på allvar att det verkligen var för bristande armhävningsförmåga hon blev trakasserad av dem som skulle vara hennes vapenbröder?

Det kan mycket väl börja med det. De såg att hon inte gjorde tillräckligt med chins, letade efter något annat fel sen är det kört.

upplevde under min värnplikt att kvotering förekom, den kvinnliga plutonsmedlemmen skulle vara kvar till varje pris, skulle se så dåligt ut i jämnställdhetsrapporten annars, sen att personen i fråga sällan bar full utrustning o packning skulle man visst inte reagera över. ifråga satte det här en gång och fick den värsta utskällningen under min värnplikt med innebörden att jag skulle vara glad över att de inte slängde ut mig och att jag kunde glömma framtida utlandstjänst och möjlighet att söka yop.

med den kvoteringen man bedriver så får man nog inte alltid "rätt man/kvinna på rätt plats"

fan nu hamnade allt under citat, jaja ni förstår säkert ändå

Det kan mycket väl börja med det. De såg att hon inte gjorde tillräckligt med chins, letade efter något annat fel sen är det kört.

Visst, men det är knappast uthålligheten i bröstmusklerna som är den egentliga orsaken till att just denna person råkade bli utsatt för bristande vapenbrödraskap.

Som alla andra "Tokens" måste hon prestera bättre än normen, de manliga värnpliktiga. Alla som kommer in i en organisation och som representerar en minoritet blir extra hårt granskade av omgivningen, dock informellt, men ändock granskade. Dessa informella granskningar kan säkerligen upplevas tuffa av dem som utsätts för det. Själv försöker jag undvika dem, därför går inte jag på Rn´B-ställen och dricker öl...

Det finns mängder av exempel där "Tokens" har presterat bra, till och med mycket bra, men ändå blivit utmobbade av kollektivet. Är det då fel i kulturen eller sammanhanget? Kanske ett strukturellt fenomen som vi skall acceptera eller förändra?

http://oslopuls.no/nyheter/article1305804....pUp&start=1

/Koskela

Edited by Koskela

Visst, men det är knappast uthålligheten i bröstmusklerna som är den egentliga orsaken till att just denna person råkade bli utsatt för bristande vapenbrödraskap.

Nej, men det började kanske där, sen om hon var sämre än de flesta på milen blev det inte bättre kanske, om hon behövde pauser oftare när de marschade med packning... osv. Till slut fick hon inte vara med i gruppdiskussioner för att hon inte gjorde 30 chins. Jag har sett sådana här saker eskalera rätt fort.

Nej, men det började kanske där, sen om hon var sämre än de flesta på milen blev det inte bättre kanske, om hon behövde pauser oftare när de marschade med packning... osv. Till slut fick hon inte vara med i gruppdiskussioner för att hon inte gjorde 30 chins. Jag har sett sådana här saker eskalera rätt fort.

Håller med dig till stor del, men om hon halkar efter på fysiska moment som marscher dylikt kanske hon inte passar på tjänsten?

Håller med dig till stor del, men om hon halkar efter på fysiska moment som marscher dylikt kanske hon inte passar på tjänsten?

Orsaker till att komma efter på fysiska moment:

Du bär mer än övriga(propotionellt relativt eller faktiskt) och ingen bryr sig om att utjämna belastningen över tid. Orsak: kass chef/kollega.

Du är sjuk/skadad. Orsak: skit händer, men då ingen tar hänsyn till detta, kass chef/kollega.

Du var post och hann inte äta el dyl innan marsch startades. Orsak: kass chef/kollega/skit händer.

Du har av andra fysiska eller psykiska orsaker komat till och blir konstant efter. Orsak:kass chef.

Du har druckit för lite. Orsak: egen dumhet och kass chef.

Pliktverket har slagit till igen, eller bluffade du kanske där?

Alla är inte uberbäst jämt utan har en dålig dag då och då, vilket är den stund när ledaregenskaperna ska komma fram.

Ta hand om varandra och räkna inte med att den som lider säger ifrån, då han/hon fått lära sig att bita ihop.

/M som var först, sist och lite överallt under GU.

Edited by Munin

Kvotering är skit.

Kan helt klart säga att en soldat som inte behandlar en annan soldat med respekt är en mindre bra soldat. Precis som överallt annars är det inte heller inom Försvarsmakten rätt att ge sig på nån för att de inte kan lika mycket eller är annorlunda på något sätt.

Tror du allvarligt att den här tjejen hittar på att hon blivit mobbad eller? Det fungerar inte så att mobbarna avgör vad som är mobbning utan tvärtom det är den som blir utsatt som avgör det. Mobbning behöver inte vara våld eller ordagranna kränkningar utan kan även utrycka sig i utfrysningar, gliringar och liknande.

Tycker det är helt jävla fel att sitta och försvara något som helt klart har hänt. Ok det är fel att vara på en befattning man inte klarar av, men förih*vete ingen förtjänar massa skit för att man nu blivit placerad där i tron om att man ska klara av tjänsten.

Nej jag tror absolut inte att tjejen hittar på att hon blivit mobbad. Jag tycker hela historien är tragisk.

Frågan är ju varför hon sattes där från en första början. Är det denna överdriva jämndställdheten som ligger till grund? Kvinnor ska inte vara män. Kvinnor och män skall vara jämnställda varandra.

Hon klarade inte kraven, varken på mönstringen eller under sin GU.

Tänk om vägverket skulle börja dela ut körkort till folk som inte klarar halkörningen eller teoriprov.. Eller om dom skulle släppa in folk på tex chalmers som bara läst till matte b osv osv.

krav är krav och kvotering är skit.

Sen så ligger nog inte grunden till att hon blev mobbad/utfryst pga att hon inte klarade chinsen.. Kan mycket väl vara för att hon inte vad ödmjuk mot sina kamrater, gnällde, spelade tuff ect ect.. bara spekulationer igen..