Jump to content

F2 Hägersten

Recommended Posts

Har i jobbet en del att göra med ett företag i Hägersten. Kom då att tänka på att Ganla F2 låg där i salig urtid.

Slogs då av nästa fakta, detta område ligger ju nästan mitt inne i stan.

Visst sthlm var mindre då men i alla fall...

Började då att fundera.... Vart låg Gamla F2 egentligen???

Samt finsn det rester kvar??

Söökte lite och fick indikationer på att mycket fortf finns kvar... Så

En enkel karta önsas..

Vart ligger detta??

Jag var förbi där för några år sedan innan de började bygga bostadshus på flotiljområdet. Jag var ner till den äldsta hangaren. Riktigt cool om man gillar betong..

Hursomhelst så såg jag då den största kassunen hitills i mitt liv, komplett med körbanor i två våningsplan...

/Koskela

Finns det någon här som har tillgång - eller länk - till kartor över det gamla flottiljområdet. Hur många rullbanor fanns det, och hur var de orienterade (fanns de öht, eller var det bara sjöflygplan?)

Så vitt jag vet var det endast sjöflyg på F2.

Stämmer och efter sjöflyget lades ner blev det ett skolförband.

Täbyanstalten ligger precis norr om gamla F2.

På KVV: sida hittade jag följande vägbeskrivning:

Med bil: Avfart Hägernäs från E20 och sedan österut. Se vidare karta i adressruta här intill.

Med buss/tåg: Tunnelbana mot Mörby Centrum, avstigning Tekniska Högskolan. Därifrån går Roslagsbanan ungefär två gånger i timmen mot Österskär. Stig av vid hållplats Hägernäs, som är tredje stationen efter Täby Centrum. Gå i spårets färdriktning under en viadukt och därefter till vänster mot anstalten.

Dessutom hade de en länk till översiktsbild från hitta.se där man får scrolla ner ett steg för att se gamla F2.

Så vitt jag vet var det endast sjöflyg på F2.

Det finns inga rullbanor i Hägernäs iallafall.

Som jag trodde då, har alltid känt att den där triangeln mellan Norrtäljevägen och värtan torde varit för liten för markbaserat flyg .

@106; tack för omtanken, jag har förstås varit inne på hitta.se tidigare, och även i det faktiska området. Jag var dock mer intresserad av historiska kartor, även om mycket av den äldre flottiljbebyggelsen är bevarad är det svårt att tänka bort de nya flerbostadshusen - både IRL och på flygfoto/plankarta. Mht den (eventuellt) kommande bebyggelsen av Barkarby flygfält kan det vara en bra idé att ha god koll på närliggande referenser (särskilt om man pluggar arkitektur och stadsplanering).

B17 fanns ju som sjöplan med pontoner (S17C tror jag den hette), jag inte om hur fallet var med övriga, men de torde haft pontoner också. Eller flugit från nått annant fält. F2 baserade ibland även på Hårsfjärden och på Stumholmen i Karlskrona

F2 stod förvånansvärt länge orört, de stora Catalina hangarerna hyste länge kulisföråd och sedan filmstudio innan de nu byggs om till bostäder, Kanslihus och mäss står kvar. I mässen huserar nu kultur verksamhet för Täbys ungdomar (alltid dessa kultur nissar som rövar åt sig:))

Edited by Psilander

B17 fanns ju som sjöplan med pontoner (S17C tror jag den hette), jag inte om hur fallet var med övriga, men de torde haft pontoner också. Eller flugit från nått annant fält. F2 baserade ibland även på Hårsfjärden och på Stumholmen i Karlskrona

F2 stod förvånansvärt länge orört, de stora Catalina hangarerna hyste länge kulisföråd och sedan filmstudio innan de nu byggs om till bostäder, Kanslihus och mäss står kvar. I mässen huserar nu kultur verksamhet för Täbys ungdomar (alltid dessa kultur nissar som rövar åt sig:))

Om man har boken SAAB B17 så finns det en bild på en B17-F2 som var på F11.Och på vintern så flög man även med skidor på sina S17.Man flög även med J4 på F2 under vintern