jonte72 Posted August 18, 2002 Report Share Posted August 18, 2002 Är det någon annan än jag som varit på rundvandringen i Oxelösund på kustbatteri M/57 (3*7,5 cm kanoner i pansarkupoler) nu i helgen 17-18 Augusti? Jag tyckte det var mycket intressant...Fortet ingick i den första serien(10 stycken) som hade en centraltunnel som löpte genom hela fortet (450 m lång) och som innehöll matsal,förläggning mm. Totalt byggdes 30 fort i tre olika serier mellan 1959-1975. De var skyddade mot mindre kärnvapen och mot bio-kemvapen. Den här anläggningen var topphemlig fram till 1998, men ska nu skrotas med start i mars. Jag tycker vi ska bevara de här anläggningarna...både som museum, men även som reserv till sämre tider. Med uppdateringar av ammo och eldledningsutrustningar+ ett mycket kraftigt luftvärn, kan de fortfarande skydda våra viktigaste hamnar och städer (även i begränsade konflikter). Men nu skrotas istället samtliga Fort från det gamla Kustartilleriet. Innan skrotningen startade för några år sedan så Fanns det 39 moderna Kustartilleribattterier (Fort) med totalt 114 pjäser. Bla 6 Fort med 12cm/m70 (6*3 pjäser) som är en mycket modern kanon med skottvidd 30Km+, som byggdes mellan 1970-1984. Flera pjäser har sålts till baltikum (eller så har de fått dom, som all annan utrustning som vi skickat över östersjön) och till Norge (som redan tidigare använt flera av systemen). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Radarjägare Posted August 18, 2002 Report Share Posted August 18, 2002 tycker åsså att det vore kul att bevara dessa, iaf som någon sorts museum, men när jag fick höra om elräkningen för endast avfuktningssystemet så förståra jag att de lägger ner dem, 200.000/månad! det finns ju mycket annat att lägga pengarna på då, ny utrustning t.ex ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted August 18, 2002 Author Report Share Posted August 18, 2002 tycker åsså att det vore kul att bevara dessa, iaf som någon sorts museum, men när jag fick höra om elräkningen för endast avfuktningssystemet så förståra jag att de lägger ner dem, 200.000/månad! det finns ju mycket annat att lägga pengarna på då, ny utrustning t.ex ;) Det skulle kosta Ca 180 000 kronor år att driva femörefortet som museum. Men det kostar ca 4 000 000 kronor att miljösanera och fylla igen öppningarna. 200 000kr/Månad låter väldigt mycket (stämmer bättre med år)...riktigt så dyr är inte elen. Skulle man bygga en liknande anläggning idag skulle man få betala flera hundra miljoner kronor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 19, 2002 Report Share Posted August 19, 2002 Yup! Jag var där! (lördag efter 1500) Kostnaderna, som jag förstod det, var ca 200kkr/år att "magasinhålla" fortet, och ca 15-17mkr att miljö-återställa hela kittet. Med tanke att det (enligt Kn Urberg) kostade ca 200mkr (i 1961 års index) att bygga anläggningen anser jag det vara penningförstöring i världsklass att lägga ned systemet fullständigt. Det funkar ju ännu fullständigt lysande! Visst är det så att de sannolikt inte kommer behövas under en överskådlig framtid, men lik förbannat är de "bra att ha, om i fall att".. Varken Norge eller Finland har ju skrotat sina, visa av erfarenheterna som de är. Jag har sett en och annan KA-anläggning tidigare, men aldrig delserie 1, och det var skoj! Även mycket givande för mitt *harkel* utländska sällskap, som aldrig sett något liknande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klinken Posted August 19, 2002 Report Share Posted August 19, 2002 Satans....Jag var tvungen att jobba i helgen och kunde inte åka dit! Jag får väl trösta mig med att jag iaf skjutit med dom....! Fridens liljor // Fk Klinken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fairfax Posted August 21, 2002 Report Share Posted August 21, 2002 I GBG har de nu skrotat ett jättekomplex som ligger strax utanför göteborg, mellan hällsvik och hjuvik närmare bestämt (utanför Troslanda). Det bestod av ett underjordiskt sjukhus, en stridsledningscentral samt två batterier KA, med jättelika utrymmen underjord. Bl.a. matsal för 400 pers, sovsalar osv. Har varit inne i alla rummen utom ledningscentralen. Vet inte vilken delserie detta tillhörde men batterierna var 2*24 cm kanon i pansartorn (ser ut som tyska pjäser längs engelska kanalen, modell fartygstorn). Kanonrören var gjutna 1912 och var först placerade på Oscar den 2:dres fort i Långdrag. 1940 flyttades de till Hällsvik. Så det tordes vara en ganska tidig serie... Häftigt var det! Oscar den 2:dres fort finns fortfarande kvar, och kan besökas om man väl är inne på Amf4s område. Kanonerna från hällsvik har återförts till ursprunget Oscars fort så om någon skulle råka komma in i GBGs hamn från havet, ta en titt på bergsryggen till höger om Älvsborgsbron. Gör detta när du passerar Älvsborgs fästning. Då ser du två 24 cm kanoner riktade ut mot havet, de hade inga torn i det fortet utan är blottlagda, ser mäktigt ut! Fint var det förr!! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 21, 2002 Report Share Posted August 21, 2002 >> Fk K << Rackarns, taskig tajming.. Men låg du på femöret eller? Rätt schyssta badställen fanns det! =) >> Fairfax << Förstår vad du menar, finns snarlika 15cm M/Ä batterier på Korsö som endast hade napalmskydd som de fick några år EFTER ww2 !! Måste varit ett jädra drag i dem iaf..!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fairfax Posted August 21, 2002 Report Share Posted August 21, 2002 >>Gotcha<< Jo, drag var det i dem, minns mina unga år när de av någon anledning sköt med dessa pjäser. Det kostade oss en kaffekanna... ;) Gå in på http://www.lantmateriet.se/sbindex.htm Välj stad Göteborg där de står "Välj bild eller kartstöd här" När kartan kommer fram klicka pil vänster på kartans kant. Snet ner till vänster om kartans mitt ser ni nu två vita streck på vattnet. Två båtar är det, zomma lite och klicka på klippan precis innanför den båt som färdas åt vänster. Där har ni Oscar den andres fort, man ser groparna för kanonerna, tyvärr är de inte monterade då bilden togs. Lite intressant med kanonerna är att de har två höjdlägen, vid eldgivning hissades hela pjäsen upp så att den blev synlig över fortets kant, sen hissade man ner den i sin grop där den stod skyddad. Snillrikt, tidsödande att hissa ner för att ladda om bara... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted August 21, 2002 Report Share Posted August 21, 2002 Läste detta på www.fmlog.mil.se/upphandling "PROJEKT "FLYTTNING AV 15 CM KANONER" Förenklad upphandling Den upphandlande enhetens namn och adress: Försvarsmakten, 107 85 STOCKHOLM Typ av kontrakt som anbud infordras för: KÖP Plats för leverans: GÖTEBORG Typ av varor som ska levereras samt CPV referensnummer: 63360000 Kort beskrivning av varor/tjänster: Lyft och transport av 15 cm kanorner från bef plats i Göteborgs södra skärgård till anvisad plats i Göteborg Käringberget hamn. Förekommande tidsfrist för leverans/ alt kontraktets varaktighet : 02-11-15 Uppgift om anbudsgivare kan lämna anbud på del av upphandlingen: NEJ Namn och adress varifrån handlingar kan beställas och ytterligare information kan erhållas: FMLOG ServE, Ronny Odervång, Box 5143, 426 05 VÄSTRA FRÖLUNDA Hur anbudet får lämnas: Kan lämnas via telefax med åtföljande skriftligt anbud. Sista datum för mottagande av anbud: 2002-09-12 Adress till vilken anbud skall sändas: FMLOG ServE, Ronny Odervång, Box 5143, 426 05 VÄSTRA FRÖLUNDA Det eller de språk som får användas: SVENSKA Anbudets giltighetstid: 02-11-30 Övrig information: Enligt anbudsinfordran. Tekn ref: Rolf Andersson 031-692175 mobil 0705-692175 " Någon som vet nå't mer?? Ska dem lägga ner 15cm batterierna oxå?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klinken Posted August 22, 2002 Report Share Posted August 22, 2002 Gotcha: Jag jobbade på KA1 från 89 till 95, så jag har skjutit med dom flesta systemen i Sthlms skärgård...Gjorde en KFÖ på Femöre 1994...då sköt vi med både Batteri Femöre och Batteri Kungshamn (ligger precis i Bråvikens inlopp). Det finns fantastiska badställen i närorådet, men jag har tyvär aldrig haft tillfälle att nyttja dom! Nifelhel: Allt fast KA tas bort.....Tyvär! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 22, 2002 Report Share Posted August 22, 2002 >> Fk Klinken << Är "Klinken" ditt 'äkta' namn? Var du anställd på Artbatt? Dvs luffade omkring i Arthallen och Kasern 1 och myste? Har en polare som var inne på 1. KfBat 94-95 som väl höll till vid Vindalsö? Pysslade du då med pb-eleverna? *nicke nyfiken* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klinken Posted August 22, 2002 Report Share Posted August 22, 2002 Gotcha: Joo....Jag var anställd på Artbatt och var med och utbildade PB 94-95.....Klinken är en del av mitt efternamn...! Var din polare PB på 7.5? Heter han Gylesjö, Toresjö eller Netterström? Fridens liljor // Fk Klinken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 22, 2002 Report Share Posted August 22, 2002 >> Fk K << Ahh, där ser man! Mr J Netterström var det...har dock ingen kontakt med mannen längre, han sökte väl in på FOk'en hörde jag? Liten värld ibland.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klinken Posted August 22, 2002 Report Share Posted August 22, 2002 Gotcha: Japp.....Han är numera Yoff på Amf1....om han är kvar dvs. Sjukt minne man har....kommer ihåg vad PB hette 94-95....! Fridens liljor // Fk Klinken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kn_Norgren Posted September 1, 2002 Report Share Posted September 1, 2002 Detta är sorgligt. Dock berör det ju tyvärr inte enbart dessa former av anläggningar. Sverige har varit det mest förberedda landet i världen vad gäller krig. Vi har haft osannolikt stora förråd av allt från bensin & mat till cigaretter. Varenda bro är förberedd för sprängning, skyddsrum åt (nästan) hela befolkningen etc. etc. etc. Kort sagt, vi är ett land som gjort enorma förberedelser för krig och detta har kostat enorma skattekronor. Nu förstörs allt. Förråden skrotas eller säljs ut, underjordiska stabsplatser och sjukhus med mera demoleras... Tragiskt. Men som vanligt så ser politikerna inte längre än vad näsan räcker. Vi är ju ett land som under de senaste 200 åren skrotat vårt försvar till varje krig för att rusta upp efter detsamma.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted September 1, 2002 Report Share Posted September 1, 2002 Kostnaderna, som jag förstod det, var ca 200kkr/år att "magasinhålla" fortet, och ca 15-17mkr att miljö-återställa hela kittet.Med tanke att det (enligt Kn Urberg) kostade ca 200mkr (i 1961 års index) att bygga anläggningen anser jag det vara penningförstöring i världsklass att lägga ned systemet fullständigt. Det funkar ju ännu fullständigt lysande! Visst är det så att de sannolikt inte kommer behövas under en överskådlig framtid, men lik förbannat är de "bra att ha, om i fall att".. Varken Norge eller Finland har ju skrotat sina, visa av erfarenheterna som de är. Jag har sett en och annan KA-anläggning tidigare, men aldrig delserie 1, och det var skoj! Även mycket givande för mitt *harkel* utländska sällskap, som aldrig sett något liknande. Är kostnaden 200.000 kr/år med tomt icke-stridsberedd befästning? (dvs minimum av ventilation och underhåll) Att det var dyrt att bygga är ingen bedömningsgrund för fortsatt bibehållande av fast KA tycker jag. De pengarna är ju brända i vilket fall oavsett vad man väljer för alternativ idag. Som gammal KA-amfbat är det naturligtvis emotionellt trist att fast KA läggs ner. Rationellt sett så är dock risken/sannolikheten att Sverige skulle utsättas för ett väpnat angrepp som innebar en sjöinvasion över östersjön genom skärgården på just de platser där vi hade fast KA att beteckna som totalt j-a obefintlig. :cool: Sedan har vi diskussionen huruvida de fasta befästningarna de facto skulle fungera, men den har förts i tidigare trådar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted July 6, 2003 Author Report Share Posted July 6, 2003 Är det någon som varit på 7,5/57 Batteriet i Oxelösund i år. Civila guider var 40:e minut med 15-20 personer varje tur. Jag var ju där 17-18 Augusti förra året, men då var det stora grupper var 10:e minut....det blev ganska trångt när man mötte andra grupper inne i fortet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tigern Posted February 14, 2006 Report Share Posted February 14, 2006 Är det nån som har varit på guidad tur i femörefortet? Är det värt ett besök? Har kollat lite på en hemsida, de erbjuder guidade turer av varierande slag. Man kan till och med övernatta i ett skyddsrum SK10 för 150kr/natten! Någon som prövat detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted February 14, 2006 Report Share Posted February 14, 2006 Är det nån som har varit på guidad tur i femörefortet? Ja, se bilderna Är det värt ett besök? Utan tvekan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kölsvinet Posted February 14, 2006 Report Share Posted February 14, 2006 Gotcha: Japp.....Han är numera Yoff på Amf1....om han är kvar dvs. Sjukt minne man har....kommer ihåg vad PB hette 94-95....! Fridens liljor // Fk Klinken <orientering>Tidigare nämnd Netterström gick upp till Lt och avslutade sin militära bana med att undervisa 3. PB-GSUplut 03-04 i sjukvård - min pluton! Mycket sympatisk människa som numera pluggar civilt till sjuksköterska, mig veterligen. Senast jag träffade honom var sommaren '04 på Cityterminalen, av en slump, civilt. </orientering> /M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted February 14, 2006 Report Share Posted February 14, 2006 Jag var där i somras, kombinerade det med att besöka F11 museet(där farsgubben gjorde lumpen). Helt klart är Fortet värt ett besök, kan ju vara spännande att se hur dom gamla försvars anläggningarna var planerade. Man får en lång guidad tur, men guiderna slutar ganska tidigt så var där skapligt tidigt på morgonen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flak Posted February 14, 2006 Report Share Posted February 14, 2006 Har själv myglat mig in på en förevisning med en grupp från försvarshögkvarteret! Femöresfortet rekomenderas varmt till alla SoldF:s läsare! Och som vanligt går det att hitta fler trådar där fortet figurerar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael1982 Posted February 16, 2006 Report Share Posted February 16, 2006 (edited) Det finns väll ingen större ide att ha kvar saker som bara fungerar i större mängd och med dagens vapen så är ett sådant fort bara ett klick på datorskärmen. så att behålla ett sådant fort o syfte till att försvara är bara dumt. Dock så gillar jag itne när saker o ting kostar pengar att lägga ner. Edited February 16, 2006 by Mikael1982 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhdf Posted February 16, 2006 Report Share Posted February 16, 2006 tråden handlar om Femörefortet som är nedlagt och har räddats från plombering och istället blivit ett museeum för att visa hur man tänkte försvara sig under kalla kriget angående huruvida det är dumt att stänga/plombera diverse KA-anläggningar diskuteras i en annan tråd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted February 17, 2006 Report Share Posted February 17, 2006 ingen från västkusten som planerat en tripp till Femöre i sommar? hade varit trevligt att komma dit och inspektera fortet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts