Jump to content

Starkt hemvärn

Recommended Posts

I dag är hemvärnet lokalt på vissa platser nästan bara uppbyggt med duktiga unga killar och tjejer som för tillfället inte har någon plats i krigsorganisationen, eller killar och tjejer som har en aktiv jägar placering någonstans.

Vad händer den dan vi måste släppa dessa till sina "hemförband".

Att bygga stora enheter med enbart sådan personal kan bli kännbart.

Det vi ska passa på att göra när de är hos oss är att lära och öva på sådant som vi har nytta av i vår organisation t.ex fasts/rörligpaning (ytövervakning),

tagande av objekt m.m.

I vår iver att "ha roligt" när vi övar, samt att inte bli sedda som något "b förband" i armén, övar/siktar vi gärna mot såda mål vi inte har.

Anfallsstrid är för många på alla sätt pulshöjande och skall i bland övas för att se de olika stridsteknikernas användningsområde i den stora striden.

Ja ni för står säkert vart jag vill komma, vill ha igång en diskution kring detta ämne.

Vad skall vi öva på?

Hur skall det övas?

Skall vi ha olika personer i olika lägen i våra plutoner?

• Replies 72
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

i mitt komp. måste vi börja öva grupps olika moment nu när det blivit 8 manna grupper.

vi har presis delat upp oss i 8 manna grupper så nu måste det drillas så var å en fattar vad dom har för uppgift/plats i gruppen.

tagande av objekt å försvar av den är prio 1. för övning.

i mitt komp. måste vi börja öva grupps olika moment nu när det blivit 8 manna grupper.

vi har presis delat upp oss i 8 manna grupper så nu måste det drillas så var å en fattar vad dom har för uppgift/plats i gruppen.

tagande av objekt å försvar av den är prio 1. för övning.

Hm, konstigt 8:a manna grupper har funnits organisatoriskt de senaste 5 åren. (Bara en reflektion)

/ERI

jovisst men det är väll ett täcken på gubbvälldet!?

det ska ju va som förr enligt dom gammla som vet å kan allt.. :unsure:

Ok, jag förstår. gubbväldet kan vara starkt på sina håll, men det går att besegra... B)

/ERI

• Forumsledning
"I dag är hemvärnet lokalt på vissa platser nästan bara uppbyggt med duktiga unga killar och tjejer som för tillfället inte har någon plats i krigsorganisationen, eller killar och tjejer som har en aktiv jägar placering någonstans.

Vad händer den dan vi måste släppa dessa till sina "hemförband".

Att bygga stora enheter med enbart sådan personal kan bli kännbart.

Det vi ska passa på att göra när de är hos oss är att lära och öva på sådant som vi har nytta av i vår organisation t.ex fasts/rörligpaning (ytövervakning),

tagande av objekt m.m.

I vår iver att "ha roligt" när vi övar, samt att inte bli sedda som något "b förband" i armén, övar/siktar vi gärna mot såda mål vi inte har.

..."

hmm Jag förstår inte vad du menar med jägarplacering? Det är väl inte bara de som övar krig i lumpen. Det är väl inte de som gör hemvärnet idag ?

Vi har väll ett tiotal grenar till inom försvarsmakten som gör ett minst lika bra om inte bättre jobb inom vissa områden.... :unsure:

".att inte bli sedda som något "b förband" har enligt min mening inget med vad vi gör eller hur vi övar.

Det har att göra med attityden som finns ute idag. Jobba på den så kanske det händer något.

Jag väger inte jägare mot andra befattningar.

Det jag menar är att det är riskabelt att bygga grunden i en pluton med mycket folk som förmodligen inte kommer att bli kvar i hemvärnet om det smäller.

Vi har "många" jätte duktiga MP och MPJ killar som lär oss mycket om framförallt hundtjänsten.

De kommer att kallas in om inte tidigare än hemvärnet so i alla fall samtidigt.

Ingen befattning är viktigare än någon annans!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Forumsledning

Jag ser inte den dagen framför mig idag - Då jag måste rycka in till mitt förband.

Det ligger så långt fram i tiden att HV har hunnit lyckats bli lite starkare än det är kanske idag.

Jag spekulerar givetvis, allt kan hända, men jag tror inte på nån mobilisering de närmsta 5-10 åren,

och om 5 år så blir jag och troligen en massa annat folk krigsplacerad i HV.

Jag förstår vad du menar, men det finns numera möjlighet att krigsplacera alla extra HV som ordinarie om din MDgrp lägger ner sig lite och tillsammans med vpl-verket bedömmer att han gör bättre nytta i din enhet än sin Gu-enhet. Även 21 åriga fallskärmsjägare.

Beväringen får som bekant inte repa utan får sparken som 26 åring och ersätts av en ny omogen odåga.

Casca

Jag väger inte jägare mot andra befattningar.

Det jag menar är att det är riskabelt att bygga grunden i en pluton med mycket folk som förmodligen inte kommer att bli kvar i hemvärnet om det smäller.

Vi har "många" jätte duktiga MP och MPJ killar som lär oss mycket om framförallt hundtjänsten.

Men nu blir man bara krigsplacerad ca 4-6 år efter muck...vissa blir kanske överflyttade till Nationella skyddstyrkorna ( ca 15 Jägare och skyttebataljoner + 15 Ingengörskompanier). Så här gör FM för att slippa repöva soldater + ha kvar fler utbildningsregementen än som behövs.

Därför kan tex en 25 årig MPJ bli krigsplacerad i HV...eftersom han inte " får plats" i något förband i samband med MOB. :(

Våra f.d. Kompanichef var oerhört bra på att skick in papper till pliktverket och krigsplacera soldaterna i vårat komp. istället för var dom nu var istället.

Det är ju upp till förbandschefen att få in papprena till pliktverket.

Var det nu någon som hadde åsikter på att bli krigsplacerade i Hv så blev dom återförda.

Detta har gett att vårat Hvkomp. aldrig har haft en större andel x-tra Hvmän än 10%.

Då skall det ses till att kompaniet innehåller 3skytteplutoner med ca 10% vakanser och en kompstab som är till 75% uppfylld. :ph34r:

Kan också meddela att kompaniet tyvärr bara blev tvåa vad gäller fullgjorda kontrakt inom LG :angry: med 90% :huh:

Om vi av någon anledning måste börja rusta igen (som vid föra krigs utbrottet.

Kommer troligen alla "yngre" vapen föra män att placeras i andra förband än Hv.

Men en eventuell uppbyggnad för försvaret kommer att ta ca 5-10 år...och då kanske HV under tiden kan vara ännu viktigare än nu för Sverige ( Det har då förmodligen blivit oroligt i Sveriges närområde).

Då kan de där "yngre vapenföra männen" behövas i HV där de redan är en viktig kugge i maskineriet.

Rekryterar man sedan ytterligare några "30-40" åringar med någolunda färska militärkunskaper + kraftigt ökar HV:s budget, för att köpa in fordon, sambandsutrustning, mörkerutrustning mm....Så är HV ett mycket starkt komplement till övriga försvaret som då befinner sig i en återtagningsfas, och utbildar så många värnpliktiga som möjligt från bla den enorma utbildningsreserven.

ERI eller nån annan!  har ni nått bra tips på att bedöva "gubbvälldet"??

alla rimliga tips är välkommna!

nån som kan tala om hur det har ändras i erat komp/plut.?

# Försök att få in yngre gruppchefer som lekt av sig rambostuket. (Det får inte bli motsatt effekt...)

# Gruppcheferna måste ställa krav på plutch om seriösa övningar. Det är plutch som planerar och genomför plutonens övningar. (I samförstånd med gruppchefen)

# Om inte plutonchefen fattar vad det hela handlar om. Byt ut honom... B) (Lättare sagt än gjort) Mycket hänger faktiskt på att plutch är driven i sin uppgift och ser seriöst på det hela.

# Får ni inget gehör, kontakta närmaste högre chef. Fungerar inte detta kontakta MD-GRP och förklara läget.

/ERI

ERI eller nån annan!  har ni nått bra tips på att bedöva "gubbvälldet"??

# Försök att få in yngre gruppchefer som lekt av sig rambostuket. (Det får inte bli motsatt effekt...)

# Gruppcheferna måste ställa krav på plutch om seriösa övningar. Det är plutch som planerar och genomför plutonens övningar. (I samförstånd med gruppchefen)

# Om inte plutonchefen fattar vad det hela handlar om. Byt ut honom... B) (Lättare sagt än gjort) Mycket hänger faktiskt på att plutch är driven i sin uppgift och ser seriöst på det hela.

# Får ni inget gehör, kontakta närmaste högre chef. Fungerar inte detta kontakta MD-GRP och förklara läget.

/ERI

:D tack för tipsen ERI!!

ska ta upp dom med dom andra yngre grpch på nästa träff!

Guest Lt. payne
ERI eller nån annan!  har ni nått bra tips på att bedöva "gubbvälldet"??

Kan du definiera"gubbvälde"?

Ställer mig bredvid Lt Payne där!

Det pratas väldigt mycket om det, men vad är "gubbväldet"?

Hur uttrycker det sig?

..och hur det än är,

-man kan ondgöra sig över gubbvälde

-man kan ondgöra sig över "proppar"

-man kan klaga på högre chefer

..men en chef har i sin tur alltid en överordnad chef som är närmare gud än densamme!

Det är ändå slutligen regeringen som avgör vilka uppgifter Hemvärnet ska lösa, och vilken roll man ska spela inom försvarsmakten.

Skit i gubbväldet. Vill dom haka på ditt race så låt dom göra det. Annars kör över dom, förr eller senare kommer dom krypande.

Jag har ett helt liv bakom mig i kamp mot gubbväldet och borde kanske skriva en bok om hur det göres bäst, nu när jag sitter och gottar mig i min militära idyll. Innan jag själv börjar tituleras gubbe menar jag.

;)

Casca

Eftersom du verkar upplyst Casca, och har slagits mot "gubbväldet" i evinnerlig tid....

Jag ser dig som mannen som kan upplysa oss undrande, vad är "gubbväldet"?

...och "köra över"...hur ska det gå till i en organisation som faktiskt tillämpar en befälskedja?

Gud bevare oss för "experter" som ur sitt lilla perspektiv ska ta befälet, bara för att det inte fungerar exakt som under GU?

I krig kallas sånt för myteri!

Vill man förändra något så sker det lämpligare genom dialog än "kör över" och "släng ut"!

Det måste på sina håll och inom vissa hemvärnsförband vara en oerhört illa ställt.

Kom ihåg att det är ett lagspel, och ett förband är aldrig bättre än sin svagaste länk. Oavsett om det är en dålig chef eller en nymuckad gruppchef med egna idéer!

Eftersom du verkar upplyst Casca, och har slagits mot "gubbväldet" i evinnerlig tid....

Jag ser dig som mannen som kan upplysa oss undrande, vad är "gubbväldet"?

...och "köra över"...hur ska det gå till i en organisation som faktiskt tillämpar en befälskedja?

Gud bevare oss för "experter" som ur sitt lilla perspektiv ska ta befälet, bara för att det inte fungerar exakt som under GU?

I krig kallas sånt för myteri!

Vill man förändra något så sker det lämpligare genom dialog än "kör över" och "släng ut"!

Det måste på sina håll och inom vissa hemvärnsförband vara en oerhört illa ställt.

Kom ihåg att det är ett lagspel, och ett förband är aldrig bättre än sin svagaste länk. Oavsett om det är en dålig chef eller en nymuckad gruppchef med egna idéer!

BlaBlaBla!

B)

Köp min bok.

Casca

..men en chef har i sin tur alltid en överordnad chef som är närmare gud än densamme!

Så nu har jag skrattat färdigt åt mitt senaste inlägg och får lite dåligt samvete:

Jag tycker ditt inlägg beskriver "Köra över" väldigt fint.

Vad gäller myteri så är det ett starkt ord i debatten, speciellt i fredstid när vi har chansen att vända saker och ting rätt.

Låt experterna prägla förbandsandan istället för att se dom som ett hot. Perfekt med 22 åriga friska vindar som kommer in i verksamheten tycker jag.

Hursomhelst kommer mitt förband i första rummet, övrig tid försöker vi få kompanichefer att klä sig rätt, göra avlämningar och eventuellt fungera någorlunda i stabsarbetet, främst med logistik och information vilket är kompanichefens enda uppgift. Det har inget med GU att göra, det handlar om disciplin i ett militärt förband som övar för krigets krav.

Gubbvälde:

Ett sätt att styra verksamheten inom hemvärnet, vilket främst syftar till att skydda ett befäl som är befodrad över sin inkompetensnivå. Väldet är ofta präglat av rädsla för unga individer med moderna och kunniga idéer, samt består av en trojka i ungefär samma överålder som har en ambition eller en barndomsdröm att leka brandmän och rädda prinsessan till musik av Ulla Billqvist.

Casca

Casca;

Delar HELT din uppfattning vad gäller "22-åringar" som kommer in i verksamheten!

Självklart ska dom...liksom det redan befintliga förbandet...sätta sin prägel.

Kompanichefens huvuduppgift däremot är;

-huvudansvarig för kompaniets utbildning

-krigsplanläggning

-information (helt rätt)

Logistiken svarar kvartermästaren för.

Förvånas över och tror inte det är sant att du skulle ha en kompanichef som inte kan klä sig rätt!?

Åter igen, min chef har också en chef, och det innebär i såfall att bristen ligger ett steg upp.

Tackar för beskrivningen av "gubbvälde"! (vilket i sig gör mig bedrövad om den stämmer)

Men jag ser problemet som tudelat.

Kan det vara så att man betraktar en högre chef som en propp som styr via "gubbvälde",

samtidigt som den högre chefen betraktar "22-åringen" som överambitiös, eller inte lika insatt o.s.v o.s.v.?

En sak tror jag är helt klar, existensen av "gubbvälde" hänger ihop med var i landet förbandet är verksamt.

Casca;

Delar HELT din uppfattning vad gäller "22-åringar" som kommer in i verksamheten!

Självklart ska dom...liksom det redan befintliga förbandet...sätta sin prägel.

Kompanichefens huvuduppgift däremot är;

-huvudansvarig för kompaniets utbildning

-krigsplanläggning

-information (helt rätt)

Logistiken svarar kvartermästaren för.

Förvånas över och tror inte det är sant att du skulle ha en kompanichef som inte kan klä sig rätt!?

Åter igen, min chef har också en chef, och det innebär i såfall att bristen ligger ett steg upp.

Tackar för beskrivningen av "gubbvälde"! (vilket i sig gör mig bedrövad om den stämmer)

Men jag ser problemet som tudelat.

Kan det vara så att man betraktar en högre chef som en propp som styr via "gubbvälde",

samtidigt som den högre chefen betraktar "22-åringen" som överambitiös, eller inte lika insatt o.s.v o.s.v.?

En sak tror jag är helt klar, existensen av "gubbvälde" hänger ihop med var i landet förbandet är verksamt.

Några strandhugg:

-Kvartermästaren är underställd kompanichefen.

-Överambitiös är ett relativt begrepp medan gubbvälde är statiskt.

-Den enda stridsenheten i HV är plutonen(just nu iallafall)

-Jag har inte haft en kompanichef på många år, att lägga krigsplanläggning och planering av utbildning i händerna på en sådan finns inte i min värld. Fungerar jättebra mot 20-timmars HV, men det skulle bara bli konstigt för oss. Vi spelar i så olika divisioner.

-Jag säger inte att vi lider av gubbvälde, jag bara definierade det åt dig på begäran. Som du skriver är det lokalt betingat. Gubbvälde finns spritt i alla MD-grupper, men är på väg bort.

Uppgift: Definiera "Överambitiös". Hotar den överambitiöse ett pinkrevir? Kan han en massa otäcka saker som du inte förstår? Känner du att han hotar din existens och befattning?

Skilj på överambitiös och omogen. Överambitiösa individer kan vi aldrig få nog av.

Casca

Casca;

Enda stridsenheten är plutonen ja, men ett kompani består fortfarande av flera plutoner som LEDS av en kompanichef.

Den enda pluton som är fristående är insatsplutonen som lyder under bataljonen, och i det fallet då rimligtvis bataljonschefen.

Du nämner 20-timmars Hv, av det tolkar jag det att du tillhör insats. Vet inte vilket MD du tillhör, men vem planlägger i såfall er utbildning?

Överambitiös i det här fallet, som jag ser det, är den som har svårt att se till de grundläggande tilldelade uppgifterna för Hv.

Alltför ofta strävar den mot övningar/utbildning som ligger en bra bit bortom de grundläggande kompetenserna. I sig inte fel, men ändock ett problem då jag anser att man bör lära sig krypa innan man går.

Min erfarenhet är att det kan ställa till problem därför att man inte accepterar "det grundläggande först".

Men hotar "pinkrevir", ja det kan nog göra på sina håll om din beskrivning stämmer. Har dock inte upplevt det själv.

Kan "otäcka saker", samma där...

Hot mot existens och befattning, kan nog också tänkas på vissa håll.

Påstår nog att överambitiös och omogen kan ha likhetstecken också!

Jag tror att vi i grunden har samma synsätt, men där du har taskiga erfarenheter av "gubbvälde" och liknande har jag det omvända. Det hänger väldigt mycket samman med geografi och traditioner och man kan därför inte generalisera, och som du nämner är det nog till stora delar på väg bort.

Jag har haft ett antal olika befattningar inom Hv under den tid jag har varit med, där jag ALLTID har varit yngst på resp. nivå och fortfarande är.

Jag har aldrig upplevt att jag har blivit bromsad eller tillbakatryckt vilket i sig kanske säger att man tillhört en lycklig skara.

Jag förstår Casa till stordel, även fast jag lever i en miljö som överensstämmer mer med Capt.

Mina iakttagelser grundar sig på vad jag har sett och hört under div. utb. inom LG, då främst med personal ur Sthlms Bat.

Vad jag är förvånad över är att så få på mellan befälsnivå (plut och komp samt bat) insett att Hv har fått en ny roll och nya uppg.

Det statiska tänkandet där man kunde leda från Hv-gården el. motsvarande är förbi, men många har inte el. vill inte förstå detta.

Att dom yngre förmågorna skriker på förändring är ju inget nytt, men detta tror jag till stordel är beroende på deras bristande insikt hur Hv skiljer sig från GU-förband.

Hv är en organisation, om än militär, där det gäller att angagera sig för få till en förändring.

Gå på stämmor och rösa på folk till Hv-rådet som DU har förtroende för el. se till att någon föreslår dig som medlem i sagda råd.

Ta reda på vad som står i HvH om medbestämmande, något som allt för få utnyttjar och är en grundläggande rätt inom Hv tillskillnad från GU :blink:

På vårat kompani så har vi lednngsgruppsmöten, Kompanichef Plutonchef samt Kvm, innan och efter övn för att dessa skall bli så bra som möjligt.

Denna utvärdering har hjälp oss mycket och det är "högt i tak" under dessa, även andra är så klart välkomna att framföra sina åsikter under dessa möten.

KalleSWE;

Jag tror att du kommer att få se under 2003 en förändring även på mellanchefs nivå inom LG då det gäller ny roll och uppgifter.

Styrningen mot övergången till 2004 och dess förändringar är ganska hård från MD M.

Jag skulle bli förvånad om det inte kommer att fungera bra inom Sthlms Bat som jag vet ligger på framkant i många sammanhang.