Jump to content

Starkt hemvärn


Recommended Posts

Jag tycker nog att "gubbväldet" alla pratar om finns i allra högsta grad men jag skulle vilja påstå att det kommer "från sidan" i verksamheten.

Med detta menar jag de gamla cheferna som flyter lite vid sidan av efter att de lämnat sin chefsbefattning. Min åsikt är att det oftast är personer som inte vill eller orkar ta till sig utvecklingen inom försvarsmakten och ofta anser dessa personer att de själva sitter inne med sanningen och ljuset vad gäller verksamheten. Sedan kan man ibland få höra saker som "det där prövade vi 1962 och det funkade inte då, så varför skulle det funka nu ?"

Lyckligtvis får dessa herrar mindre och mindre inflytande :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 72
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Flygbasjägarn;

Det blir nog inte så glest ändå, det är en alltmer övervägande del som blir och är krigsplacerade i HV idag.

Det finns knappt några befattningar som är prioriterade idag, en 26 årig robotskytt eller chef är inga problem att få krigsplacerad trots utb.kostnader och relativt få utbildade.

 

2Sharp;

Välkommen till det kontrakterades skara. :D

Det blir med mycket stor sannolikhet kontraktsskrivning med personal i insatsplutonerna.

Provskott har redan genomförts på några håll där försvarsmakten har kontaktat personalens arbetsgivare för skrivning.

Så här långt har det fungerat väl.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

2 Sharp, jag e nog beredd att hålla med. Kommer nog oxo "signa" för HV inom snar framtid.... Vi har inte diskuterat detta ämnet internt ännu, men faktum kvarstår- Jag e ju bara extra HV-man. Det var som någon påpekade- Man e ju inte krigsplacerad FBJ i evighet heller. För min del så behåller jag ju placeringen i max 7-8 år till. Bättre att dra till skogs med de nya "sina" !! Och får vi bara köra ett tag till inom vår pluton, så kan det nog bli hyfs på oss oxo ! Jag e full av tillförsikt. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Tjena broder, vart har du hållt hus det senaste? stridsspanat på hunneberg eller? :blink:

 

Hade en liten kull jägare här hemma igår, alltid lika trevligt :D

 

Gott att höra att du är full av tillförsikt, jag anser också att det kan bli hyfs på "mina" gubbar också, men vi behöver MER övningstid...

Skall bli intressant att se hur det ser ut i framtiden.

Edited by 2Sharp
Link to comment
Share on other sites

Nae, har varit borta ett tag. dels pga strul m. inloggning till forumet och dels har jag haft många andra järn i elden. Jag antar och hoppas att du tar med dina mannar till ASÖ framöver !? Då j*vlar.... Då är vi på min bakgård igen.... :) . Kan knappt vänta på att trampa lerjorden på Hagshult ännu en gång !

Apropå din (sjukliga?) böjelse för knivar ;) Har införskaffat en Fällekniven A1 nyligen. Har du något betyg att sätta på den. Själv e jag svin-nöjd. Enda "negativa" e att den är vulgärt stor.... Negativt och negativt förresten !? He, he.... :D

Link to comment
Share on other sites

Hallå!

 

Jo, ASÖ är inplanerat, brutit armen men den skall ha repat sig tills dess!

 

Länge sedan jag var på Hagshult, det var mörkt där då.. :D

 

Fällkniven gör skitbra grejor, designen tycker jag är en smula tråkig, jag vill ju ha TUFFA knivar :)

 

Men som sagt, skitbra bruksknivar! har haft en A1, som faktiskt tjänstgjorde i Hagshult!! den blev dock bortbytt mot nå'n fällkniv jag "behövde".

A1 är liiite stor att ha i bältet tycker jag, men att plocka fram för att spänta ved/slanor med tycker jag den är glockren...

 

Stort är gött...

Edited by 2Sharp
Link to comment
Share on other sites

2 Sharp, jag e nog beredd att hålla med. Kommer nog oxo "signa" för HV inom snar framtid.... Vi har inte diskuterat detta ämnet internt ännu, men faktum kvarstår- Jag e ju bara extra HV-man. Det var som någon påpekade- Man e ju inte krigsplacerad FBJ i evighet heller. För min del så behåller jag ju placeringen i max 7-8 år till. Bättre att dra till skogs med de nya "sina" !! Och får vi bara köra ett tag till inom vår pluton, så kan det nog bli hyfs på oss oxo ! Jag e full av tillförsikt. :D

Jag har tagit upp detta tidigare...men du kan knappast vara krigsplacerad så länge till.

Du gjorde GU 94-95, men FV har hela tiden minskat sin organisation...dvs förband fasas ut.

Soldater som grundutbildas i dag tjänstgör 4-6 år, och sedan överförs några till Nationella skyddstyrkorna.

 

När jag gjorde GU på Norrlandsbrigad 1991-92, så blev vi krigsplacerade 8-12 år. därefter flyttades vi till andra förband.

Link to comment
Share on other sites

Jag har tagit upp detta tidigare...men du kan knappast vara krigsplacerad så länge till.

Du gjorde GU 94-95, men FV har hela tiden minskat sin organisation...dvs förband fasas ut.

Soldater som grundutbildas i dag tjänstgör 4-6 år, och sedan överförs några till Nationella skyddstyrkorna.

 

När jag gjorde GU på Norrlandsbrigad  1991-92, så blev vi krigsplacerade 8-12 år. därefter flyttades vi till andra förband.

Men det är väl det som han säger???

Link to comment
Share on other sites

Jag har tagit upp detta tidigare...men du kan knappast vara krigsplacerad så länge till.

Du gjorde GU 94-95, men FV har hela tiden minskat sin organisation...dvs förband fasas ut.

Soldater som grundutbildas i dag tjänstgör 4-6 år, och sedan överförs några till Nationella skyddstyrkorna.

 

När jag gjorde GU på Norrlandsbrigad  1991-92, så blev vi krigsplacerade 8-12 år. därefter flyttades vi till andra förband.

Men det är väl det som han säger???

Vad säger han...Han brukar säga att om kriget kommer, får han lämna HV och ansluta sig till flygbasjägarna....Jag är övertygad om att det är lite "fördröjning" på krigsplaceringarna...det finns många som har krigsplaceringsorder till förband som inte finns.

Jag själv har inte hört något från mitt förband.... 2:pluton. 13 Norrlanskyttekompaniet. 4 Norrlandsbataljonen. 51 Norrlandsbrigaden ? ( är inte riktikt säker)...sedan KFÖ 95 (GU 91-92). Men för det tror jag inte att jag är krigsplacerad där. Det utbildades minst en bataljon i stället för min. Det rullade på förr på regementen...på 8-10 år skulle det utbildas 4 stridandebataljoner, brigadförband ( Brigadspaningskompani, BrigadPVkomp mm) fristående bataljoner mm.

 

Trots att min bataljon ingick i en bataljonsstridsgrupp så tror jag att inte att jag ingår. Håller på att att ansluta mig till Hemvärnet i Göteborg, där jag ansökt som ordinarie hemvärnsman.

 

När det gäller FM kan man inte lita till 100%. Trots att jag tillhörde ett av Sveriges mest prioreterade förband ( skulle ingå i en bataljonsstridsgrupp med bla LV förband i krigets startskede, för att skydda flygbasen i kubbe mm) så blir man förvånad.

När jag gjorde GU fick vi höra att vår mtrl ( M/90) mm skulle skickas i förråd. När jag sedan gör KFÖ 95 så får vi gummikängor, m/39-58 mm. Vi hade trasig mtrl från GU som fortfarande hade de reperationslappar som vi skrev vid muck 92.

Men vi fick i alla fall Kroppskydd 90.

Edited by jonte72
Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. payne
Jag tycker nog att "gubbväldet" alla pratar om finns i allra högsta grad men jag skulle vilja påstå att det kommer "från sidan" i verksamheten.

Med detta menar jag de gamla cheferna som flyter lite vid sidan av efter att de lämnat sin chefsbefattning. Min åsikt är att det oftast är personer som inte vill eller orkar ta till sig utvecklingen inom försvarsmakten och ofta anser dessa personer att de själva sitter inne med sanningen och ljuset vad gäller verksamheten. Sedan kan man ibland få höra saker som "det där prövade vi 1962 och det funkade inte då, så varför skulle det funka nu ?"

Lyckligtvis får dessa herrar mindre och mindre inflytande :)

Jag känner delvis igen det där,Befäl som glider runt på en BTFF plats.De brukar ha åsikter om det mesta men vill inte lägga energi och tid på att delta i förbandsutvecklingen.

 

Min personliga åsikt är att BTFF tjänsterna brukar bli en slags "pensionsförsäkring" i Hv. Det borde vara endast aktiva tjänster i ett kompani.

 

Vi har endast en BTFF tjänst i vårt kompani,hörde i söndags att ett grann kompani hade 6 tjänster! :(

 

Hoppas att det bara var skitsnack. ,O

Link to comment
Share on other sites

Detta häger väl ihop med att vissa chefer får mer betalt om dom kommer över en viss personal styrka i förbandet.

Det som kan reta mig är att det "springer" om kring en massa befäl utan befattning som uppbär en grad.

Till skillnad från övriga FM så vissar graden inom HV befattning och inte utb. ståndpunkt!

Link to comment
Share on other sites

Jag har tagit upp detta tidigare...men du kan knappast vara krigsplacerad så länge till.

Du gjorde GU 94-95, men FV har hela tiden minskat sin organisation...dvs förband fasas ut.

Soldater som grundutbildas i dag tjänstgör 4-6 år, och sedan överförs några till Nationella skyddstyrkorna.

 

När jag gjorde GU på Norrlandsbrigad  1991-92, så blev vi krigsplacerade 8-12 år. därefter flyttades vi till andra förband.

Men det är väl det som han säger???

Vad säger han...Han brukar säga att om kriget kommer, får han lämna HV och ansluta sig till flygbasjägarna....Jag är övertygad om att det är lite "fördröjning" på krigsplaceringarna...det finns många som har krigsplaceringsorder till förband som inte finns.

Jag själv har inte hört något från mitt förband.... 2:pluton. 13 Norrlanskyttekompaniet. 4 Norrlandsbataljonen. 51 Norrlandsbrigaden ? ( är inte riktikt säker)...sedan KFÖ 95 (GU 91-92). Men för det tror jag inte att jag är krigsplacerad där. Det utbildades minst en bataljon i stället för min. Det rullade på förr på regementen...på 8-10 år skulle det utbildas 4 stridandebataljoner, brigadförband ( Brigadspaningskompani, BrigadPVkomp mm) fristående bataljoner mm.

 

Trots att min bataljon ingick i en bataljonsstridsgrupp så tror jag att inte att jag ingår. Håller på att att ansluta mig till Hemvärnet i Göteborg, där jag ansökt som ordinarie hemvärnsman.

 

När det gäller FM kan man inte lita till 100%. Trots att jag tillhörde ett av Sveriges mest prioreterade förband ( skulle ingå i en bataljonsstridsgrupp med bla LV förband i krigets startskede, för att skydda flygbasen i kubbe mm) så blir man förvånad.

När jag gjorde GU fick vi höra att vår mtrl ( M/90) mm skulle skickas i förråd. När jag sedan gör KFÖ 95 så får vi gummikängor, m/39-58 mm. Vi hade trasig mtrl från GU som fortfarande hade de reperationslappar som vi skrev vid muck 92.

Men vi fick i alla fall Kroppskydd 90.

Då jag tycker det är roligare att veta, än att tro. Så ringde jag helt enkelt upp F17 som numera är "min" flottilj och frågade....

Vi kan säga att vi har lite rätt båda två, för svaret jag fick var: "Ja, du är fortfarande placerad i 1:a FBJ-pluton på *****-basen" Men ! "Det är bara du och elva till från 94-95 som är kvar" (förmodligen HF och GB) "Resten i plutonen är från årgång -98" Övriga från min Plut. är i den s.k "Sumpen" (pga omorganisation av bas-system) där Pliktverket flyttar runt folk efter behov.....

Jaha ! Hur vet man nu var man e placerad ?? Svar: Det gör man inte !!! Av naturliga skäl blir det allt för dyrt för FM att skriva till alla krigsplacerade var gång de flyttas. Aha ! Tänkte då ngn med mycket guld på axeln.... Vi kan ju skicka ETT brev där det står att den krigsplacerade skall bränna sin placeringsorder, och om beredskapen höjs- Då kan vi skicka ut en definitiv order.

Tanken var ju lysande. Vad hände ? Jo, FM konstaterade att även ETT brev till alla placerade blir- Just det: För dyrt !!

Slutsats: Få av oss vet efter ett par år var vi verkligen är placerade. Men jag vet.... Enda sättet att få veta, är att ringa rätt snubbe.

Edited by flygbasjägarn
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...