BUCK Posted February 17, 2005 Report Posted February 17, 2005 Någon som vet hur spridd RB69 (redeye) var i det Svenska försvaret ? Det enda jag vet är att Lapplandsjägarna hade systemet under 80-talet. Quote
Sytare Posted February 17, 2005 Report Posted February 17, 2005 Osäker på källorna just nu, men jag tror att RB69 systemet även ingick i Norrlandsbrigadernas luftvärn, innan den skåpades ut av Rb70. Har dock lite småsvårt att bekräfta det då man är i tjänst 24/7 just nu (även om det lugnar ner sig runt spöktimmen...) Quote
Zizka Posted February 18, 2005 Report Posted February 18, 2005 Någon som vet hur spridd RB69 (redeye) var i det Svenska försvaret ? Det enda jag vet är att Lapplandsjägarna hade systemet under 80-talet. Rb 69 var tilldelat våra Infanteri samt Norrlandsbrigader med start på IB 66 och framåt. Systemet fasades ut när Rb 70 började dyka upp på förband. Rb 69 har även funnits på självständiga troppar och sådana kunde tilldelas andra förband , typ jägarförband. Problemet med vapnet var att du måste skjuta först du hade flygplanets bak mot dig för att den infraröda sökaren skulle få en chans att fånga målet. Normalt i det läget brukar dock planet ha släppt sin last vilket kan "störa" skytten när allt splitter far runt. Det finns skrönor som säger att varma objekt som plåttak på sommaren har fångar robotens uppmärksamhet under skjutning. Summerar man RB 69 var det ett bra steg in i den lätta Lvrobot teknologin men ganska snart kom den till korta. Quote
C 2.a pjäs Posted February 18, 2005 Report Posted February 18, 2005 Rb 69 var tilldelat våra Infanteri samt Norrlandsbrigader med start på IB 66 och framåt. Systemet fasades ut när Rb 70 började dyka upp på förband. Infanteriluftvärnkompani 69 hette det t.o.m. Fanns inte i IB77-organisationen så där ungefär försvann den. Vet inte när IB66M-brigaderna utgick men undrar om RBS69 fanns med till "the bitter end". Och anledningen att kustartilleriet valde att satsa på RB70 framför bl.a Stinger var väl att det fanns rätt gott om dem, och utbildade utbildare. En kontingent officerare från Lv4 flyttade till KA 2 och utgjorde stommen till Brigadluftvärnskompaniet runt 1996-2000. Quote
jonte72 Posted February 18, 2005 Report Posted February 18, 2005 Infanteriluftvärnkompani 69 hette det t.o.m. Fanns inte i IB77-organisationen så där ungefär försvann den. Vet inte när IB66M-brigaderna utgick men undrar om RBS69 fanns med till "the bitter end". Och anledningen att kustartilleriet valde att satsa på RB70 framför bl.a Stinger var väl att det fanns rätt gott om dem, och utbildade utbildare. En kontingent officerare från Lv4 flyttade till KA 2 och utgjorde stommen till Brigadluftvärnskompaniet runt 1996-2000. Kustartilleriet valda att avstå från RBS70 när Arm'en införde det i mitten av 1970-talet, bla för att det ansågs ha för dålig verkan i tex attackhelikoptrar. När sedan ett stort antal system blev "över" när nedskärningarna startade i början av 1990-talet så fick KA/Amfibiekåren begagnade system från Arme'n. Quote
Axial Posted February 18, 2005 Report Posted February 18, 2005 (---) RBS70 ses som en överlägsen manportablemissile än stingern. Den är störsäker och du kan styra den under hela flygbanan, man kan ex rikta in den på cockpiten, medan Stingern är ett Fireandforgetweapon som lätt luras av andra störkällor. (---) Nu har jag visserligen bara "skjutit" lvrb 70 som simulator i simulatorhallen på Lv3 men är det inte lite väl ambitiöst att mena att man skulle kunna välja anslagspunkt i målet? Vad gäller lvrb 69 så var väl storleken och enkelheten de stora fördelarna? Pappa gjorde lumpen på Lv5 i Sundsvall 1973/74 (?) och korten han knäppte ger vid handen det verkar vara ganska behändigt. Quote
Maverick Posted February 18, 2005 Report Posted February 18, 2005 Vad gäller lvrb 69 så var väl storleken och enkelheten de stora fördelarna? Pappa gjorde lumpen på Lv5 i Sundsvall 1973/74 (?) och korten han knäppte ger vid handen det verkar vara ganska behändigt. Hyfsat smidig i alla fall Quote
lanrezac Posted February 18, 2005 Report Posted February 18, 2005 Nu har jag visserligen bara "skjutit" lvrb 70 som simulator i simulatorhallen på Lv3 men är det inte lite väl ambitiöst att mena att man skulle kunna välja anslagspunkt i målet? På stora mål typ Transportplan slår man av Zonröret och väljer anslagspunkt exv cockpit, detta eftersom verkansdelen är relativt liten. Om jag minns rätt så har den nyare modellen en stridsdel med RSV för att förbättra verkan mot tex pansrade Ahkp @Jonte72 Kustartilleriet valda att avstå från RBS70 när Arm'en införde det i mitten av 1970-talet, bla för att det ansågs ha för dålig verkan i tex attackhelikoptra Var det inte så att man saknade pengar ? @Zizka Det finns skrönor som säger att varma objekt som plåttak på sommaren har fångar robotens uppmärksamhet under skjutning. Det är nog inga skrönor, roboten var väldigt känslig och kunde lätt bli utstörd. jag har även för mig att det inte gick att skjuta om solen var i närheten av målet. Quote
BUCK Posted February 18, 2005 Report Posted February 18, 2005 QUOTE (Axial @ Feb 18 2005, 15:13 )Nu har jag visserligen bara "skjutit" lvrb 70 som simulator i simulatorhallen på Lv3 men är det inte lite väl ambitiöst att mena att man skulle kunna välja anslagspunkt i målet? På stora mål typ Transportplan slår man av Zonröret och väljer anslagspunkt exv cockpit, detta eftersom verkansdelen är relativt liten. Om jag minns rätt så har den nyare modellen en stridsdel med RSV för att förbättra verkan mot tex pansrade Ahkp Du siktar mot cockpit även om du skjuter mot Ahkp. Roboten med RSV (Mk 2) kan inte användas till rbs70 bara till rbs90. Quote
Lonnelid Posted February 18, 2005 Report Posted February 18, 2005 Är väl inte otänkbart att Stinger eller liknande hade dykt upp i Sverige vid ofred. Hur långt tid tar det att last ett antal pallar manpads i en C-141/C-130/C-17/C-5 för leverans till "Norge" Quote
KD803 Posted February 19, 2005 Report Posted February 19, 2005 Roboten med RSV (Mk 2) kan inte användas till rbs70 bara till rbs90. Enligt både Lv6s och Saabs hemsidor så kan RBS70 använda den nya missilen... Quote
BUCK Posted February 19, 2005 Report Posted February 19, 2005 Enligt både Lv6s och Saabs hemsidor så kan RBS70 använda den nya missilen... Våra befäl sa anorlunda, men befäl kan ju som bekant ha fel.. Var hittade du informationen på saab bofors hemsida ? Quote
jofus Posted February 19, 2005 Report Posted February 19, 2005 (edited) Men som vanligt när den här frågan om vilka robotar som man kan skjuta med vad kommer upp så måste man tänka på vilken version man har av eldenhet. Det är ju inte så att försvaret har årsmodell 2005 så att säga...Det har ju skett en hel del uppdateringar och det är det som är systemets fördelar, att det går att uppdatera. Edited February 19, 2005 by jofus Quote
rila Posted February 19, 2005 Report Posted February 19, 2005 Det hela blev ju rätt OT men jag känner ändå att jag måste påpeka att det går alldeles utmärkt att skjuta Mk II med RBS 70. Mk II ansågs vikta för 90-systemet eftersom de kom mer till sin rätt där när det gällde saker som svängprestanda m.m. Att det sedan sällan ses en sådan robot på de sällsynta skarpskjutningarna är snarare en ekonomisk fråga än någonting annat. Effekten för en robotskytt blir densamma om han får skjuta ett gammalt härke som en (relativt) ny robot. För övrigt är RBS 90 i princip nedlagt. /rila Quote
KD803 Posted February 19, 2005 Report Posted February 19, 2005 Var hittade du informationen på saab bofors hemsida ? På sidan två i den här. Quote
Sytare Posted February 19, 2005 Report Posted February 19, 2005 Synd att man ska sabba ett så förbannat fint system Själv sitter man och funderar på vad man skulle kunna tänkas ha RB69 eller vilket MANPADS som helst till. K4/KB04 körde baskern mot flygvapnet (Jokkmokk och Färilla) och när man fick chansen att snacka med en flygvapennisse så fick man en hel del uppslag. RB69 skulle ju vara ett rätt så effektivt sätt att stänga en flygplats på. Muhjadeins första bekräftade "kill" med en Stinger var ju ett transportflygplan som lyfte från en flygplats. Ett par j-grupper vid banändarna med RB69 och den flygplatsen har bekymmer... Quote
BUCK Posted February 19, 2005 Report Posted February 19, 2005 För övrigt är RBS 90 i princip nedlagt Jo det går nog på sparlåga.. Jag tillhör senaste kullen och det var 01/02. @ BJE Är det verkligen en robot Mk II dom beskriver där ? känns som roboten på sida är en vidareutveckling av något slag, dvs ingen robot som förekommer i FM. Quote
Recommended Posts