Guest Posted September 25, 2002 Report Share Posted September 25, 2002 Nu ska ju HV få rödpunktsikte typ aimpoint nästa år. så jag undrar om nån har erfarenhet av aimpoint? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest PHP Posted September 25, 2002 Report Share Posted September 25, 2002 Jag har använt rödpunktsikte på luftgevär. Räknas det som erfarenhet? :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 25, 2002 Report Share Posted September 25, 2002 Har använt det vid gemsjakt. (min 300 m max (med min mannlicher) 900m) + Utmärkt riktmedel. Lättanvänt. Ger skymningskapacitet. Viss Mörker kapacitet (tex vid fullmåne). - Egentligen inga, ömtåligare än vanligt sikte, inte riktigt lika bra som ett hårkors vid långa avstånd vilket är fallet vid gemsjakt (mer än 600 m) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GA KA Posted September 25, 2002 Report Share Posted September 25, 2002 111 ssk bat: Vilket rödpunktsikte använder du? Vilken storlek på riktpunkten? Har väldigt svårt att se hur man skulle kunna använda rödpunktsikten på över 300 till jakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted September 25, 2002 Report Share Posted September 25, 2002 Nu ska ju HV få rödpunktsikte typ aimpoint nästa år.så jag undrar om nån har erfarenhet av aimpoint? Ja jag har en aimpoint 5000 på HK-fäste. Fungerar ypperligt, speciellt i skymning och vid snabba skott. Till salu förövrigt. Jag fingrade på den nya aimpointen för några dagar sedan. -30 mm öppning -3 lägen för bildförstärkarmontage -Lite mindre och smidigare än 5000 -Flippupp skydd För en gångs skull ligger HV på framkant med materiel. Inledningsvis blir det endast insatsplutonerna som får tilldelat det nya riktmedlet om jag minns rätt. Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted September 25, 2002 Report Share Posted September 25, 2002 111 ssk bat: Vilket rödpunktsikte använder du? Vilken storlek på riktpunkten? Har väldigt svårt att se hur man skulle kunna använda rödpunktsikten på över 300 till jakt. Nu ska man ju undvika att skjuta på vilt vid ett sådant avstånd, men vid ett tillfälle sköt jag in min AK4 på 300 meter med min 5000 (internationell 300m-tavla). 88/100. Så genomförbart är det, speciellt med ett vapen med högre pipkvalitet. Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lord Good Posted September 25, 2002 Report Share Posted September 25, 2002 Har använt Aimpoint på jaktvapen. Håller med om att hårkors egentligen är bättre på långa avstånd men man skjuter snabbare med rödpunktsikte. Jag tror det är oändligt mycket bättre än nuvarande riktmedel speciellt för oss gamlingar. Det är så enkelt! där punkten är träffar man. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 25, 2002 Report Share Posted September 25, 2002 111 ssk bat: Vilket rödpunktsikte använder du? Vilken storlek på riktpunkten? Har väldigt svårt att se hur man skulle kunna använda rödpunktsikten på över 300 till jakt. Som du såg så var det på minus sidan. Jag använder ett zeiss kikarsikte (Diavari VM/V 5-15x42T tror jag det heter men e inte helt säker för det är i frankrike) för gemsjakt. Min far som jag jagar med använder ett från leopold (ett amerikanskt företag tror jag) som jag föredrar. Har använt det på kortare avstånd vid gemsjakt. 200 till max kanske 400m. Mitt inlägg kanske var något missvisande i det avseendet. Vet inte vilket fabrikat, skulle kunna vara ett aimpoint men tror inte det. Dock så har det två eller kanske tregångersförstoring. Vet inte storleken på pricken men den e liten som fan. kanske 1mm eller max 3 kanske. Inte så bra koll. Ska ner på jakt om några veckor så då ska jag kolla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted September 25, 2002 Report Share Posted September 25, 2002 Har använt Aimpoint i tjänsten. Fungerar bra på lite längre håll när det är halvskumt ute. Vid kort håll/inomhus är jag glad om jag slipper annat än vapenlampa. Alla andra montage är bara i vägen. Det finns en IR-version av Aimpoint som är mycket bra om man bär goggles (även om den vanliga också funkar). I de flesta situationer tycker jag personligen inte att ett Aimpointsikte tillför så sagolikt mycket i förhållande till originalriktmedlen. De flesta tycker dock att det är ett rejält lyft. Smaken är som baken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted September 25, 2002 Report Share Posted September 25, 2002 Håller med den käre Rufio Longinius, att skjuta vilt på det avstånden inte bara bör, utan ska undvikas. Jag vet att många typer av jakt kräver långa avstånd, men det kräver också sin skytt... Så hatten av till 111:an, du måste veta vad du gör! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 25, 2002 Report Share Posted September 25, 2002 Tackar HvPrsk, Har jagat gems sedan jag var pytteliten, var med på min första jakt när jag var 6 år. Sköt min första gems när jag var 12. Väldigt speciell form av jakt som varmt kan rekommenderas. Vackrare jakt form har jag aldrig upplevt. Det svåra är väl inte att träffa (jo det är nog fanimej rätt svårt) eftersom gemsen är ganska stor (som ett rådjur ungefär), ofta står stilla under långa perioder (ibland bara står de och glor i 5 minuter utan att röra en fena)och gillar att stå så att de har god överblick vilket ger fritt skottfält och nästan alltid en vacker siluett. Det svåra är att komma "nära" dem eftersom de är extremt skygga och högalpin bergsterrängen inte gör framryckning till den lättaste och tystaste som skådats. Det i samband med deras intresse av att spana gör det oerhört svårt att smyga sig på dem. Dessutom tar de hjälp av sina vänner marmoterna (nån slags jordekorre på svenska) som visslar för att varna dem och andra om att de finns folk i närheten Jag har aldrig skjutit på något på mer än 600 m(är inte säker på om jag träffar över den distansen). Min far fick en som stod på en liten topp en gång på ca 750-800 m. Men som sagt, om du har intresse för jakt och skytte så kan jag rekommendera det varmt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted September 25, 2002 Report Share Posted September 25, 2002 "Det finns en IR-version av Aimpoint som är mycket bra om man bär goggles (även om den vanliga också funkar)." Denna ska Hv tilldelas. 3 lägen på styrkan för bildförstärkare. "I de flesta situationer tycker jag personligen inte att ett Aimpointsikte tillför så sagolikt mycket i förhållande till originalriktmedlen. " Håller med. De senaste åren har det åkt på endast om natten. Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted September 26, 2002 Report Share Posted September 26, 2002 Men som sagt, om du har intresse för jakt och skytte så kan jag rekommendera det varmt. Jo, visst har man intresse för jakt, å skjuta händer det ju att man gör då & då… ;) Vad använder du för bössa när du jagar på dessa avstånd? Laddar du själv eller vilken typ av kula föredrar du? Hur löser ni avståndsbedömningen och kompensation för negativa/positiva skjutvinklar? Vad är det man eftersträvar för träff vid gemsjakt, är det hjärtskott som gäller eller är halskotpelaren att föredra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 26, 2002 Report Share Posted September 26, 2002 Men som sagt, om du har intresse för jakt och skytte så kan jag rekommendera det varmt. Jo, visst har man intresse för jakt, å skjuta händer det ju att man gör då & då… ;) Vad använder du för bössa när du jagar på dessa avstånd? Laddar du själv eller vilken typ av kula föredrar du? Hur löser ni avståndsbedömningen och kompensation för negativa/positiva skjutvinklar? Vad är det man eftersträvar för träff vid gemsjakt, är det hjärtskott som gäller eller är halskotpelaren att föredra? Jag (och min far för den delen) använder båda vapen från Mannlicher (Steyr-Mannlicher tror jag företaget heter). Jag har fått ärva min från min farfar och han köpte den i på 70talet. Jag är inte helt hundra men jag tror att den heter Steyr-Mannlicher SSG-P1. (Jag skall ta reda på vad det är för ammunition för det är ingen vanlig 7.62mm ammo till den) Min far införskaffade för några år sedan en ny Steyr-Mannlicher(en nyare version som kom med benstöd, lite annan design) som han specialbeställt. (Jag tror att båda är det iofs). Denna är det 7,62mm ammo till. Båda köper ammonitionen. Eller ja, far köper och jag skjuter ;) en utomordentlig affärsmodell. Avståndsbedömning - Karta. Väldigt enkelt då det finns exakt uppmätt och bra kartor. Lätt att finna sin egen plats i terrängen. Sedan så jagar vi mycket från samma platser från år till år och då vet vi ju avstånd och så sedan innan. Vindbedömning - Vinden är ofta jämn i dalgångarna och dess sidor(låga) och ofta väldigt svag. Var ska man då träffa? Ja du jag önskar jag kunde säga att jag alltid träffar i halskotpelaren eller i hjärtat. Det viktiga är bara att träffa dem. Jag brukar sikta på det största området (ovanför frambenen). Gemsen lägger sig oftast vid träff (instinkt) eller så tar den ett självmordshopp (panik) vilket gör hämtande av bytet fan så mycket jobbigare. Ska korsföra far när vi åker på jakt om några veckor. Då återkommer jag med ammo typ mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredriksson Posted September 26, 2002 Report Share Posted September 26, 2002 Också nyfiken på negativa/positiva skjutvinklar, har själv börjat skjuta ren på långa avstånd (över 500m) mellan två fjälltoppar. Ngn som har koll på hur mycket jag får sänka när djuret är exempelvis 300m "under" och ~700m ifrån? Sako TRG kal. 30-06. 11,7 g kula och 920 m/s. Tacksam för svar /Rikard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted September 26, 2002 Report Share Posted September 26, 2002 en liten fråga till 111: Vilket avstånd är ditt vapen inskjutet på när du jagar på så långa avstånd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted September 26, 2002 Report Share Posted September 26, 2002 Fu Fredriksson: Gå in på http://www.norma.cc och välj "BALLISTIK" i övre listen. Där finns ett ypperligt program som beräknar kulbanor, vindavdrift och allt du behöver. Ballistisk koefficient finns hos respektive ammunitions/kulfabrikant, eller i "Nilsson Import"-katalogen. För Normas egen ammunition är programmet redan "laddat". Vid en snabb sökning hittade jag även denna sammanställning av ballistiska koefficienter för Hornady am: http://www.varminthunters.com/tech/vmax.html Stoppa in nya värden i programmet på Normas hemsida och njut. Mycket nöje... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted September 26, 2002 Report Share Posted September 26, 2002 vad är koeeficienten och vikten på 5.56mm? (FM standard) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted September 26, 2002 Report Share Posted September 26, 2002 Räkna med 0,307. Vikt 3,844g (nyss vägt en) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredriksson Posted September 30, 2002 Report Share Posted September 30, 2002 Unicorn: Pos/neg skjutvinklar är inte så enkelt att räkna på, tyvärr! =( Har med att göra att man inte får samma dragningskraft (utan mindre) från jorden på kulan när man skjuter typ 45 grader som vid 90. Man måste fan vara professor i fysik på att räkna på det hela, och jag var sugen på ev. praktiska tips. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted October 1, 2002 Report Share Posted October 1, 2002 Man måste fan vara professor i fysik på att räkna på det hela, och jag var sugen på ev. praktiska tips. Kompensera alltid genom att rikta lågt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted October 1, 2002 Report Share Posted October 1, 2002 Nu förstår jag vad du är ute efter! Jag kan inte säga att jag har tänkt på problemet. Mitt tips är: Är man liksom jag knappast något fysikgeni är det nog lättast att pröva sig fram genom övningsskjutning. Skjut aldrig "skarpt" om du är tveksam på förhållandena. Normalt sett faller inte kulan lika mycket mot visirlinjen vid skjutvinklar som avviker vare sig positivt eller negativt från horisontalplanet. I stället påverkas kulans acceleration i högre eller mindre grad. Det är dock svårt att hitta naturliga förhållanden som är så extrema att skillnaden blir märkbar för skytten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 1, 2002 Report Share Posted October 1, 2002 Hittade en anteckning om ammunition till min Mannlicher. 6.5*88, utgångshastighet 1160 m/s återkommer med mer info efter jakten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted October 1, 2002 Report Share Posted October 1, 2002 Hittade en anteckning om ammunition till min Mannlicher. 6.5*88, utgångshastighet 1160 m/s återkommer med mer info efter jakten 6,5x88 var en intressant kaliber, har aldrig hört talas om den tidigare...Special patron? För att inte tala om den imponerande utgångshastigheten... Ser farm emot mer info... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 1, 2002 Report Share Posted October 1, 2002 Specialpatron ja. Ser ut som en 6.5*55 men är dock avsevärt längre. Är en militär ammunition vad jag vet, används för långa avstånd. Finns att beställa i Frankrike. I Sverige finns den inte vad jag vet (tror den är förbjuden). Vi sparar alltid tomhylsorna och låter tillverka nya av dem. Dyr som fan men sjukt bra prestanda. Sjuk rekyl också. Inga två skott här inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlåGul -1 9x19 Posted October 1, 2002 BlåGul -1 Report Share Posted October 1, 2002 Intressant. Vad är det för Mannlicher du skjuter den i? Ombyggd från en annan kaliber, 6,5x55 förmodar jag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 1, 2002 Report Share Posted October 1, 2002 Intressant. Vad är det för Mannlicher du skjuter den i? Ombyggd från en annan kaliber, 6,5x55 förmodar jag? Lite tidigare i tråden finns det info om Mannlichern "Jag har fått ärva min från min farfar och han köpte den på 70talet. Jag är inte helt hundra men jag tror att den heter Steyr-Mannlicher SSG-P1". Jag vet att den är specialbeställd för jakt(från början inte för gems jakt utan ett annat alpint djur som jag inte vet vad det heter, långa horn som vrider sig. Väldigt skyggt djur. Bouqtin på franska) på mycket långa avstånd och att det därför var en annan kaliber. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted October 1, 2002 Report Share Posted October 1, 2002 Det måste nästan röra sig om en omfattande ombyggnation av något av Steyr-Mannlichers civila jaktgevär om det är så pass gammalt. SSG serien är endast tillverkad i kalibern .308 Win. Att göra så omfattande modifikationer för att få vapnet att svälja en patron med måtten 6,5 x 88 skulle vara mycket kostsamt. I princip skulle alla vapnets delar påverkas av en sådan ombyggnation. Många firmor bygger på Steyr SSG och det räknas som ett av världens mest sålda prickskyttegevär. Den vanligaste modifikationen är att ta ner .308:an till en 6,5 kula…Men med bibehållen hylslängd. ”Wildcats” eller specialbyggen är alltid kul att kika på, du har ingen möjlighet att lägga ut några bilder på bössan? Ännu hellre fråga far din om han vet vilken kaliber man hade som plattform till bygget… - NickeNyfiken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 1, 2002 Report Share Posted October 1, 2002 Det måste nästan röra sig om en omfattande ombyggnation av något av Steyr-Mannlichers civila jaktgevär om det är så pass gammalt. SSG serien är endast tillverkad i kalibern .308 Win. Att göra så omfattande modifikationer för att få vapnet att svälja en patron med måtten 6,5 x 88 skulle vara mycket kostsamt. I princip skulle alla vapnets delar påverkas av en sådan ombyggnation. Många firmor bygger på Steyr SSG och det räknas som ett av världens mest sålda prickskyttegevär. Den vanligaste modifikationen är att ta ner .308:an till en 6,5 kula…Men med bibehållen hylslängd. ”Wildcats” eller specialbyggen är alltid kul att kika på, du har ingen möjlighet att lägga ut några bilder på bössan? Ännu hellre fråga far din om han vet vilken kaliber man hade som plattform till bygget… - NickeNyfiken Will do so! Det jag vet är att det är fabriksbyggt och inte modifierat därefter. Är ganska säker på att det är en Steyr-Mannlicher SSG variant. Jag tror inte att några ekonomiska faktorer spelade in när min farfar beställde vapnet. Han beställde två, det andra fick Frankrikes dåvarande president. Ska kolla med alla details när jag är på jakt, ska ta några bilder då också och scanna in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GA KA Posted October 1, 2002 Report Share Posted October 1, 2002 Inte för att jag är någon expert på prickskytte vapen men jag har lite grundläggande erfarenhet. Steyr SSG tillverkas i andra kalibrar som tex 243win. Att det skulle vara en vanlig bössa att bygga på reagerar jag starkt på. Jag har aldrig sett en custombyggd SSG (om vi inte räknar med kolvbyte). Jag ser flera nackdelar i att bygga på modelen. Var har du sett custombyggda SSG? Vilka har byggt dem? Är du säker på att det inte är någon ombyggt civil modell? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts