Knekt Posted September 25, 2006 Report Share Posted September 25, 2006 http://www.hemvarnet.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=33847 Nån som vet mer än vad artikeln ovan har att säga? Vilka "enheter" från LGG kommer få vara med och leka? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bolle Posted September 25, 2006 Report Share Posted September 25, 2006 http://www.hemvarnet.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=33847 Nån som vet mer än vad artikeln ovan har att säga? Vilka "enheter" från LGG kommer få vara med och leka? Och vilka enheter ur Södertörnsgruppen? Har skickat en fråga inom organisationen men den har man inte behagat bevärdiga sig med, alltså vänder jag mig hit där verkliga fakta står att finna! /Bolle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted September 25, 2006 Report Share Posted September 25, 2006 Om den info jag fått stämmer så är det IP ur Bataljon Syd som får äran denna gång. Samtidigt har vi kompövning i Stockholmsområdet. På grund av denna uppvisning så får vi inte öva vid 'våra' objekt utan blir hänvisade annorstädes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted September 25, 2006 Report Share Posted September 25, 2006 En sammansatt pluton med personal ur två plutoner ur Skånska Gruppen ska vara med. Undertecknad med flera forumsmedlemmar ur samma pluton kommer att vara på plats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dies irae Posted September 25, 2006 Report Share Posted September 25, 2006 Japp, vi skall upp o kriga i huvudstaden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted September 26, 2006 Author Report Share Posted September 26, 2006 Om den info jag fått stämmer så är det IP ur Bataljon Syd som får äran denna gång. Samtidigt har vi kompövning i Stockholmsområdet. På grund av denna uppvisning så får vi inte öva vid 'våra' objekt utan blir hänvisade annorstädes. Som vanligt, med andra ord. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted September 26, 2006 Report Share Posted September 26, 2006 Jag raljerar kanske lite, men i flera år har vi fått höra att det är ogörligt att öva vid RB (en uppgift vi haft sedan anno dazumal, med förberedda planer, ett förberett stabsrum i anslutning etc.). När IK nu vill visa upp sig då går det plötsligt bra. Samtidigt är jag inte den som tycker att det är bra att öva kring RB, eftersom man som sagt knappast kan öva där (vad med alla restriktioner och så vidare). Fast ibland vore det trevlig att få jobba lite på lokalkännedomen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted September 26, 2006 Report Share Posted September 26, 2006 (edited) Jag raljerar kanske lite, men i flera år har vi fått höra att det är ogörligt att öva vid RB (en uppgift vi haft sedan anno dazumal, med förberedda planer, ett förberett stabsrum i anslutning etc.). När IK nu vill visa upp sig då går det plötsligt bra. Samtidigt är jag inte den som tycker att det är bra att öva kring RB, eftersom man som sagt knappast kan öva där (vad med alla restriktioner och så vidare). Fast ibland vore det trevlig att få jobba lite på lokalkännedomen. Inte alls säkert det blir RB, kan lika gärna bli annan plats. Väldigt osäkert det där med RB.........men strunt samma, ska bli kul att se Stockholm genom mitt rödpunktssikte! "I Kungsträdgården möter soldaterna allmänheten understödda av representanter för hemvärnets avtalsorganisationer, FFK, FMCK, FRO, SRK, SLK, SVK RF, SBK och SKBR samt FVRF och Försvarsutbildarna." SKBR? De kunde se till att det fanns förare till bilarna istället, enligt uppgift kommer minst en IP-PC ifrån Stockholm att låtsas vara bilkårist! Edited September 26, 2006 by c3grp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted September 26, 2006 Report Share Posted September 26, 2006 RB, frågas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted September 26, 2006 Report Share Posted September 26, 2006 RegeringsByggnaderna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted September 27, 2006 Report Share Posted September 27, 2006 Är det bara jag, Amfibieslusken och Dieas Israe som ska dit på hela forumet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamoflarnet Posted September 27, 2006 Report Share Posted September 27, 2006 "I Kungsträdgården möter soldaterna allmänheten understödda av representanter för hemvärnets avtalsorganisationer, FFK, FMCK, FRO, SRK, SLK, SVK RF, SBK och SKBR samt FVRF och Försvarsutbildarna." SKBR? De kunde se till att det fanns förare till bilarna istället, enligt uppgift kommer minst en IP-PC ifrån Stockholm att låtsas vara bilkårist! Trist att inte nog många Stockholms-bilkårister kan vara med på övningen. Dock tror jag inte det kommer bli något problem med representanter i Kungsträdgården. Jag vet inte riktigt hur det är tänkt, men de lokala kårerna har nog representanter att skicka dit. Möjligt att de dock inte är placerade på IP. Sen kommer det att följa med bilkårister från de olika grupperna, men eftersom de inte har lokalkännedom så får de inte köra (enligt hörsägen). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boston Posted September 27, 2006 Report Share Posted September 27, 2006 http://www.hemvarnet.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=33847 Nån som vet mer än vad artikeln ovan har att säga? Vilka "enheter" från LGG kommer få vara med och leka? Och vilka enheter ur Södertörnsgruppen? Har skickat en fråga inom organisationen men den har man inte behagat bevärdiga sig med, alltså vänder jag mig hit där verkliga fakta står att finna! /Bolle Det är bara stridsbåtar med besättning som kommer att komma från Södertörnsgruppen, inget mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted September 27, 2006 Report Share Posted September 27, 2006 Hrm, tja, kanske idé skaffa en karta över Stockholms innerstad så inte vi förvirrade skåningar råkar inta Riksdagshuset, lite av en slump så där....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olsen Posted September 27, 2006 Report Share Posted September 27, 2006 Är det bara jag, Amfibieslusken och Dieas Israe som ska dit på hela forumet? Njae, jag ska väl med också, eller? Har för mig att det finns några till här från vår pluton c3grp, men vet inte om de ska med till Stockholm. Ska bli kul att öva på en riktig SIB anläggning, men att öva vid RB kommer nog bara bli ett långt drygt PR-jippo, men det får man väl leva med och hoppas att det ger nån sort effekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted September 27, 2006 Report Share Posted September 27, 2006 Är det bara jag, Amfibieslusken och Dieas Israe som ska dit på hela forumet? Njae, jag ska väl med också, eller? Har för mig att det finns några till här från vår pluton c3grp, men vet inte om de ska med till Stockholm. Ska bli kul att öva på en riktig SIB anläggning, men att öva vid RB kommer nog bara bli ett långt drygt PR-jippo, men det får man väl leva med och hoppas att det ger nån sort effekt. Förlåt Olsen, det var inte meningen att glömma bort dig! (eller nån annan här från vår pluton) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalmas Posted September 29, 2006 Report Share Posted September 29, 2006 Jag ska dit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bolle Posted September 29, 2006 Report Share Posted September 29, 2006 Det är bara stridsbåtar med besättning som kommer att komma från Södertörnsgruppen, inget mer. Jaså, har vi stridsbåtar nu? Riktigt, riktigt trist att inte STG tog chansen att skapa lite vi-känsla genom att basunera ut till medlemmarna att man ska representera oss på storövningen och vilka som ska vara med och varför, osv. :( Känns faktiskt lite bortkastat med all tid man lägger ner på STG. När nån polare från deltagande IP i Långtbortistan hör av sig och frågar var man själv ska vara på "Övningen", blir iaf jag lite ledsen i ögat när vi inte har hört ett ljud om evenemanget . /Bolle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted September 29, 2006 Report Share Posted September 29, 2006 (edited) http://www.p7.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=33755 Ett exempel på vad som gått ut från P7 om det hela. Inte mycket, men lite! Edited September 29, 2006 by c3grp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nilsanders Posted September 29, 2006 Report Share Posted September 29, 2006 På http://www.hemvarnet.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=33847 står det att stockholmarna ska få möta "det vassa hemvärnet" och motsatsen till "vass" är väl "slö". Frågan är om nu IP betraktas som "det vassa hemvärnet" så måste den övriga majoriteten räknas som "det slöa hemvärnet"!? Frågan är hur rikshemvärnschefen ska försöka förändra så att även allmänheten ska kunna skilja dem åt? Kommer det att komma särskilda märken på IP eller ska "det slöa hemvärnet" avuniformeras och förses med rosa överdragskläder? Kommer "det slöa hemvärnet" av avväpnas till skillnad från IP? Väntar med spänning på om "det slöa hemvärnet" är tänkt att avvecklas så att det inte tar resurser från IP! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kspGubben Posted September 29, 2006 Report Share Posted September 29, 2006 Är det bara jag, Amfibieslusken och Dieas Israe som ska dit på hela forumet? Nej . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted September 29, 2006 Report Share Posted September 29, 2006 På http://www.hemvarnet.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=33847 står det att stockholmarna ska få möta "det vassa hemvärnet" och motsatsen till "vass" är väl "slö". Frågan är om nu IP betraktas som "det vassa hemvärnet" så måste den övriga majoriteten räknas som "det slöa hemvärnet"!? Frågan är hur rikshemvärnschefen ska försöka förändra så att även allmänheten ska kunna skilja dem åt? Kommer det att komma särskilda märken på IP eller ska "det slöa hemvärnet" avuniformeras och förses med rosa överdragskläder? Kommer "det slöa hemvärnet" av avväpnas till skillnad från IP? Väntar med spänning på om "det slöa hemvärnet" är tänkt att avvecklas så att det inte tar resurser från IP! Lugn och fin nu, Nilsander. Är övertygad att Rikshvch avser SAMTLIGA Hv-soldater i hela riket, inte nödvändigtvis de IP som råkar vara inblandade i spektaklet som sådant. Sedan är det sin sak att vissa soldater anser att de vill göra minst 60 timmar, andra minst 30 eller minst 20. ALLA behövs! @KspGubben. STÄNG fickorna hädanefter! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted September 30, 2006 Report Share Posted September 30, 2006 "I Kungsträdgården möter soldaterna allmänheten understödda av representanter för hemvärnets avtalsorganisationer, FFK, FMCK, FRO, SRK, SLK, SVK RF, SBK och SKBR samt FVRF och Försvarsutbildarna." SKBR? De kunde se till att det fanns förare till bilarna istället, enligt uppgift kommer minst en IP-PC ifrån Stockholm att låtsas vara bilkårist! Samtlig personal som har förarbevis på 13/20 har blivit tillfrågade att vara med. Tror att 1-2 från min IP skall vara, och dom är från SKBR. Resten är reservförare som bara kör när dom måste, och det där med övningar på vardagar klingar inte så högt efter CC06 fiaskot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RaVeN Posted October 6, 2006 Report Share Posted October 6, 2006 (edited) "I Kungsträdgården möter soldaterna allmänheten understödda av representanter för hemvärnets avtalsorganisationer, FFK, FMCK, FRO, SRK, SLK, SVK RF, SBK och SKBR samt FVRF och Försvarsutbildarna." SKBR? De kunde se till att det fanns förare till bilarna istället, enligt uppgift kommer minst en IP-PC ifrån Stockholm att låtsas vara bilkårist! Samtlig personal som har förarbevis på 13/20 har blivit tillfrågade att vara med. Tror att 1-2 från min IP skall vara, och dom är från SKBR. Resten är reservförare som bara kör när dom måste, och det där med övningar på vardagar klingar inte så högt efter CC06 fiaskot. Ska också dit(för att dokumentera övn). Från Västerbottensgruppen kommer en tillfälligt ihopsatt plut men personal från våra 4 ip att åka ner.. Edited October 6, 2006 by RaVeN Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Adam Posted October 6, 2006 Report Share Posted October 6, 2006 Är det bara jag, Amfibieslusken och Dieas Israe som ska dit på hela forumet? Nej du! Jag kommer också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
traktorspaning Posted October 10, 2006 Report Share Posted October 10, 2006 Tjena! Syftet med hela "eventet" är att visa upp ett Hv som som kan lösa en kvalificerad uppgift. Målgruppen är yrkesofficerare, försvarsledning samt våra förtroendevalda förutom den vanliga allmänheten. Med rätt projecering kan detta bli ett medialt lyft för verksamheten iom att vadmals och ärtsoppe stämpeln åker ut med badvattnet. Ska bli intressant och se hur konceptet insatskompaniledning funkar. Vi ses där! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 Avhopp är kul..........INTE!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 Avhopp är kul..........INTE!!! Come again? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 Folk har vetat om övningen väldigt länge, lämnat bindande anmälan och ÄNDÅ hoppar de av veckan innan.......sånt gör mig förbannat besviken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Adam Posted October 11, 2006 Report Share Posted October 11, 2006 Folk har vetat om övningen väldigt länge, lämnat bindande anmälan och ÄNDÅ hoppar de av veckan innan.......sånt gör mig förbannat besviken. Ja det är okamratligt att gå och avlida så nära inpå övning... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts