BertilCesar Posted September 21, 2006 Report Share Posted September 21, 2006 För cirka timma sedan gick jag in på hemvarnet.se och skickade in en ansökan att få gå med i min grannkommuns HV (Haninge, Södertörns hemvärnsbataljon). Efter att ha varit inne och läst här på forumet samt på hemvarnet.se så har jag några frågor, vänder mig då hit eftersom jag inte känner någon som är med i HV. Jag har förstått att kommer man med i HV IP så kan jobbet bli lidande, mer åtagande och man måste vara med på fler övningar än "vanliga" HV kräver. Vad är det mer som skiljer? hur pass bra form måste man vara, vad krävs egentligen för att komma med? Jag har gjort GUn, vad skulle tala för att jag inte kommer med? (är inte dömd heller) Till sist, hur lång tid tar det innan man blir "kontaktad"? Hur sker den, menar är det via telefon, mail eller brev i lådan? Har läst på forumet att det har tagit upp till 4 månader för vissa vilket jag tycker är lite väl lång tid. Jo en fråga till; om jag blir antagen, vad sker sen? menar jag går på informationskurs, sedan en 4 dagars utb. Efter det? Hur förflyttas jag till kompaniet,plutonen? Dyker jag bara upp på en övning och säger "hej, jag är ny här"? Ber om ursäkt om det är dumma frågor men jag hoppas ni kan hjälpa mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted September 21, 2006 Report Share Posted September 21, 2006 Jag vet att plutonchefen för en 3:e IP (Haninge/Nynäshamn) i Södertörnsgruppen finns på forumet, hör med honom. Hvbataljonen i ditt område hittar du här: Södertörns hemvärnsbataljon Sen finns ju alltid Livgardesgruppen... Hemvärnsbataljon SYD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goon Posted September 21, 2006 Report Share Posted September 21, 2006 För cirka timma sedan gick jag in på hemvarnet.se och skickade in en ansökan att få gå med i min grannkommuns HV (Haninge, Södertörns hemvärnsbataljon). Efter att ha varit inne och läst här på forumet samt på hemvarnet.se så har jag några frågor, vänder mig då hit eftersom jag inte känner någon som är med i HV. Jag har förstått att kommer man med i HV IP så kan jobbet bli lidande, mer åtagande och man måste vara med på fler övningar än "vanliga" HV kräver. Vad är det mer som skiljer? hur pass bra form måste man vara, vad krävs egentligen för att komma med? Någon som har bättre koll på IP får gärna svara på de frågorna. Jag har gjort GUn, vad skulle tala för att jag inte kommer med? (är inte dömd heller) Du borde inte ha några problem med att komma med. Till sist, hur lång tid tar det innan man blir "kontaktad"? Hur sker den, menar är det via telefon, mail eller brev i lådan? Har läst på forumet att det har tagit upp till 4 månader för vissa vilket jag tycker är lite väl lång tid. Jag har skickat in ansökningar (2 gånger) till samma HV som du, första gången för 1.5 år sedan och andra gången i maj detta år, utan att ha hört ett enda ljud från dem.. Jag skickade även in till S:t Göran och Huddinge och där tog det ca 1 vecka innan någon rekryteringsansvarig återkom till mig per telefon (båda ringde med någon dags mellanrum). Efter ca 2 veckor gjordes hembesöket och nu i början på september kom välkomstbrevet i brevlådan. Det brukar tydligen inte ta så lång tid, men myndigheter har ju också semester... Jo en fråga till; om jag blir antagen, vad sker sen? menar jag går på informationskurs, sedan en 4 dagars utb. Efter det? Hur förflyttas jag till kompaniet,plutonen? Dyker jag bara upp på en övning och säger "hej, jag är ny här"? Ber om ursäkt om det är dumma frågor men jag hoppas ni kan hjälpa mig. I välkomstbrevet får du en lista med all materiel som du ska hämta ut på förrådet. Du åker förslagsvis innan introkursen (förråden kan ha öppet i samband med introkursen, men då kan de bli långa köer) och hämtar ut din materiel. Det är skönare att ha hämtat ut allt i förväg och i lugn och ro hemma kollat så allt är helt och passar dig. Medtag minst 2 stora väskor att transportera materielen i. Du får en kallelse till introkursen ca 2-3 veckor innan kursen börjar. Efter genomförd kurs kontaktar du ditt kompani och meddelar att du är utrustad och utbildad. Du blir då placerad i en grupp och kontaktad av din gruppchef. Jag reserverar mig för att det är olika på olika kompanier, men all relevant info för just dig kommer du att få när hembesöket görs. Hembesöket är ju inte bara för att kontrollera din bostad utan även en intervju och ett tillfälle där du får ställa frågor om "ditt "hemvärnskompani. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted September 21, 2006 Report Share Posted September 21, 2006 Jag har förstått att kommer man med i HV IP så kan jobbet bli lidande, mer åtagande och man måste vara med på fler övningar än "vanliga" HV kräver. Vad är det mer som skiljer? hur pass bra form måste man vara, vad krävs egentligen för att komma med? IP övar ca 10-12 dagar per år dvs ungefär en gång i månaden. Kravet är 60h, en dag ger dig 8h = minst 8 övningar per år. Jag tror dock att snittet i min pluton ligger på ca 100h. Vi får ny utrustning före vanliga Hv. Vi har Tgb 13 och 20 (vanliga Hv har inga egna fordon). Mer understödsvapen (tror att en IP har lika mycket som ett vanligt kompani). Sen skulle jag vilja påstå att vi oftast har bättre (mer lika GU) övningar också. Klarar du av att marschera en mil eller två med stridsutrustning och lättare packning samt kan springa en kilometer eller två med stridsutrustning klarar du dig säkert galant. Det är inga fystest för att få komma med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Furir Razer Posted September 21, 2006 Report Share Posted September 21, 2006 är själv med i hv ip, vi har ca 4-5 helg övningar per år 2 på våre och två på hösten plus nån endagars övning utöver detta, så de är inte så mycket tid som försvinner från annat. Ang fyskarv kan man ju diskutera vad som behövs, har sett folk som vägen 115+ och som inte verkar kunna röra sej särsklit långt, men de funkar oftast ändå, men för att få ut lite mer av övningarna så bör man ju ha någorlunda bra grund kondition. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uttern Posted September 21, 2006 Report Share Posted September 21, 2006 Jag har förstått att kommer man med i HV IP så kan jobbet bli lidande, mer åtagande och man måste vara med på fler övningar än "vanliga" HV kräver. Vad är det mer som skiljer? hur pass bra form måste man vara, vad krävs egentligen för att komma med? IP övar ca 10-12 dagar per år dvs ungefär en gång i månaden. Kravet är 60h, en dag ger dig 8h = minst 8 övningar per år. Jag tror dock att snittet i min pluton ligger på ca 100h. Vi får ny utrustning före vanliga Hv. Vi har Tgb 13 och 20 (vanliga Hv har inga egna fordon). Mer understödsvapen (tror att en IP har lika mycket som ett vanligt kompani). Sen skulle jag vilja påstå att vi oftast har bättre (mer lika GU) övningar också. Klarar du av att marschera en mil eller två med stridsutrustning och lättare packning samt kan springa en kilometer eller två med stridsutrustning klarar du dig säkert galant. Det är inga fystest för att få komma med. Vanliga HV i Stockholm fick ut tgb 20 för flera år sedan men beslöt att lämna tillbaka dem, så det är inte korrekt att IP får all utrustning före vanliga HV. /Ola Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Furir Razer Posted September 21, 2006 Report Share Posted September 21, 2006 Jag har förstått att kommer man med i HV IP så kan jobbet bli lidande, mer åtagande och man måste vara med på fler övningar än "vanliga" HV kräver. Vad är det mer som skiljer? hur pass bra form måste man vara, vad krävs egentligen för att komma med? IP övar ca 10-12 dagar per år dvs ungefär en gång i månaden. Kravet är 60h, en dag ger dig 8h = minst 8 övningar per år. Jag tror dock att snittet i min pluton ligger på ca 100h. Vi får ny utrustning före vanliga Hv. Vi har Tgb 13 och 20 (vanliga Hv har inga egna fordon). Mer understödsvapen (tror att en IP har lika mycket som ett vanligt kompani). Sen skulle jag vilja påstå att vi oftast har bättre (mer lika GU) övningar också. Klarar du av att marschera en mil eller två med stridsutrustning och lättare packning samt kan springa en kilometer eller två med stridsutrustning klarar du dig säkert galant. Det är inga fystest för att få komma med. Vanliga HV i Stockholm fick ut tgb 20 för flera år sedan men beslöt att lämna tillbaka dem, så det är inte korrekt att IP får all utrustning före vanliga HV. /Ola Kanske inte helt korrekt men till stor del stämmer de ju, i göteborg fick IP ut sommarkänga, bärsystem 2000, stridsväst 2000, jägarkök, 90 hjälm, före vanliga HV, sen fick de oxå ut knäskydd och skyddsglasögon, men de vet jag inte om de vanliga oxå fått. Sen går de nåt rycke om att de oxå fått en Sisu tilldelad till ett Insat kompani... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greenment Posted September 21, 2006 Report Share Posted September 21, 2006 För cirka timma sedan gick jag in på hemvarnet.se och skickade in en ansökan att få gå med i min grannkommuns HV (Haninge, Södertörns hemvärnsbataljon). Efter att ha varit inne och läst här på forumet samt på hemvarnet.se så har jag några frågor, vänder mig då hit eftersom jag inte känner någon som är med i HV. Jag har förstått att kommer man med i HV IP så kan jobbet bli lidande, mer åtagande och man måste vara med på fler övningar än "vanliga" HV kräver. Vad är det mer som skiljer? hur pass bra form måste man vara, vad krävs egentligen för att komma med? Jag har gjort GUn, vad skulle tala för att jag inte kommer med? (är inte dömd heller) Till sist, hur lång tid tar det innan man blir "kontaktad"? Hur sker den, menar är det via telefon, mail eller brev i lådan? Har läst på forumet att det har tagit upp till 4 månader för vissa vilket jag tycker är lite väl lång tid. Jo en fråga till; om jag blir antagen, vad sker sen? menar jag går på informationskurs, sedan en 4 dagars utb. Efter det? Hur förflyttas jag till kompaniet,plutonen? Dyker jag bara upp på en övning och säger "hej, jag är ny här"? Ber om ursäkt om det är dumma frågor men jag hoppas ni kan hjälpa mig. Välkommen. Har du fritid över så kommer du inte och lida utav att gå med i HV IP, Ok att jämnföra sig med mig är inte klokt då jag knappt är hemma på helgerna. Så som det ser ut nu så har jag ingen helg fri fram tills v42 . Hehehe. MUST / Kommunen tar en jävla lång tid på sig ibland, och det är där klockan rullar iväg hos. För mig så tog det 6månader innan mina papper var klara.. De tar kontakt med dig per telefon, ett hembesök med en kort intervju. HV intro utbildningen är oftast tors-sön, sen 1 helg till med skyddsvakts utbildning. Om du tycker att fysen inte är så bra, och om du inte har så mycket fritid att lägga ner på hv så kan du alltid gå med i ordinarie HV, de över betydligt mindre. Internt tips = De har alltid en massa kaffe och bullar med sig! Du får ett varmt välkommnande Södertörnsgruppen / 4.IP Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertilCesar Posted September 21, 2006 Author Report Share Posted September 21, 2006 Wow! Tack till alla som har svarat (vissa genom här och vissa via PM) Känner att jag har mer kött på benen nu än för tolv timmar sedan. Men det dyker upp lite fler frågor, speciellt ang. hembesöket. Jag har inget att dölja men jag skäms lite över att vara 21 och fortfarande bor hemma (i ett rum på 8,5 kvm!!!), det är ju sjukt dyrt med boende i sthlms området. Jag bor som sagt i ett radhus med föräldrar och 2 småsyskon, jag undrar hur pass lämpigt det kan anses vara. Det är är den bostaden jag är skriven på iaf. Men mina föräldrar är skillda och farsan bor mindre än en kilometer från i en perfekt lägenhet, då kommer frågan om de kan göra hembesöken där istället? Jag är nu heltklart mer sugen på IP, är ju väldigt intresserad och har fritid över. Däremot undrar jag om det verkligen skulle skita sig på jobbet och man skulle missa en till två övningar och hamna på kanske 58 timmar, vad är det som händer då? Och nej, självklart kommer jag ju att vara med så mycket jag bara kan och lite till men om det skulle krisa? Jag söker utlandstjänst, vad är det som gäller om jag är med i HV och sedan kommer med en mission och inte kan delta på övningarna? Många frågor blev det nu men ni ska ha ett stort tack som tar er tid att svara! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goon Posted September 21, 2006 Report Share Posted September 21, 2006 (edited) Jag har inget att dölja men jag skäms lite över att vara 21 och fortfarande bor hemma (i ett rum på 8,5 kvm!!!), det är ju sjukt dyrt med boende i sthlms området. Jag bor som sagt i ett radhus med föräldrar och 2 småsyskon, jag undrar hur pass lämpigt det kan anses vara. Det är är den bostaden jag är skriven på iaf. Men mina föräldrar är skillda och farsan bor mindre än en kilometer från i en perfekt lägenhet, då kommer frågan om de kan göra hembesöken där istället? Ang hembesök och vapenförvaring i hemmet, läs denna tråd. I detta inlägg står det bland annat lite om bestämmelserna ang bostad, mer eller mindre att vapnet ska förvaras på den adress du är skriven på. Det finns länkar till hela regelverket i den tråden. Edited September 21, 2006 by Goon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gator Posted September 21, 2006 Report Share Posted September 21, 2006 Jag söker utlandstjänst, vad är det som gäller om jag är med i HV och sedan kommer med en mission och inte kan delta på övningarna? Vi önskar dig lycka till och hoppas att du återkommer med en massa nyttiga erfarenheter du kan dela med dig av! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
WinterMute Posted September 21, 2006 Report Share Posted September 21, 2006 Hembesöket ska göras i den bostad där du bor mest. Syftet med hembesöket är flera, en sak är att se att du kan förvara vapen och utrustning på ett säkert sätt. Att fortfarende bo hemma då man är 21 är väl inget att skämmas för... Speciellt i Stockholmsområdet. Då du för närvarande delar bostad med andra så kommer du nog att få ha ditt vapen kasunförvarat - dvs det förvaras på LG i en kasun som ditt kompani förfogar över. När du ska ha det på övningar så hämtas vapnet ut åt dig av kompanichef eller kvartersmästare. Kasunförvaring är ganska vanligt bland yngre medlemmar, t.ex studenter som bor i korridor eller som delar bostad... Resten av utrustningen får du naturligtvis ha hemma (tar hur mycket plats som helst...). Om du skulle komma med på mission så placeras du som inaktiv inom ditt kompani. Du får lämna in ditt vapen (kanske även annan stridsutr.) för centralförvaring under den tid som du är borta från verksamheten. I alla fall ska du vara varmt välkommen! // WM Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Furir Razer Posted September 21, 2006 Report Share Posted September 21, 2006 Ang vapen förvaring så kommer de förmodligen att bli som i göteborg. Att alla vapen skall förvaras i Kasun, det är de målet de strävar efter i Gbg. Jag hade vapen hemma tidigare men alla vi inom IP var tvugna att lämna in. Sen vad gäller tid så ska de nog inte vara några problem om de nån gån blir så att du inte gör alla dina timmer, under förutsättning att du har goda själ till frånvaro (typ jobb mm). Så att säga att man inte kan vara med på lördags övningen för att du ska ut med några polare på fredag är ju inte så smart... VI har oxå haft några gubbar från plutonen på utlandsmissioner och mej veterligen så har de inte behövt lämna in nån utrustning. (de hade iof inte något vapen hemma). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vemtogmittnamn Posted September 21, 2006 Report Share Posted September 21, 2006 då kan följa min och många andras trubbel med att gå med i hemvärnet i den här tråden:hemvärns rekrytering . Jag går intro nu efter ca 10 månader, också i södertörnsgruppen. Nu ska det inte vara lite mkt väntan, men förvänta dig inte en smidig gång. Ring och maila, för min ansökan via soldat.nu gick inte ens fram.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted September 21, 2006 Report Share Posted September 21, 2006 Jag har inget att dölja men jag skäms lite över att vara 21 och fortfarande bor hemma (i ett rum på 8,5 kvm!!!), det är ju sjukt dyrt med boende i sthlms området. Jag bor som sagt i ett radhus med föräldrar och 2 småsyskon, jag undrar hur pass lämpigt det kan anses vara. Det är är den bostaden jag är skriven på iaf. Men mina föräldrar är skillda och farsan bor mindre än en kilometer från i en perfekt lägenhet, då kommer frågan om de kan göra hembesöken där istället? Sluta skämmas! När jag fick hembesök så bodde jag hemma hos pappsen fastän jag var tretio. Väntar mig dock ett nytt hembesök i min nya lägenhet så småningom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
King Kill Posted September 21, 2006 Report Share Posted September 21, 2006 Vafan, jag är snart 27 och bor hos svärmor Nu är ju hon iofs bara "hemma" kanske nån månad per år... Se bara till att det är ok för de övriga som bor i lägenheten att du har ett vapen där, vissa kanske tycker det är obehagligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertilCesar Posted September 21, 2006 Author Report Share Posted September 21, 2006 Okej, strunta i att jag skäms över att bo hemma, många gör det och många kommer göra det, nu är det ur världen Eftersom jag har sökt till grannkomunens HV, kan jag OM jag kommer med då hämta ut mtrl i tex huddinge? Och hur är det med mtrl i huvudtaget, tex jag har ett par meindl performance kängor jag gärna skulle villja använda, tror ni att det är några problem med sådant? Har förstått att det kan vara lite si och så med egna grejer. Samma sak med Ak4:an, ser nästan bara bilder från HV där personer har moddat sina vappen på ett eler annat sätt själva. Jag har iaf bestämmt mig för att söka til IP om jag får chansen att välja. Nu ska jag tillbaka till jobbet, rasterna är för korta känner jag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phantom Goodbye Posted September 21, 2006 Report Share Posted September 21, 2006 Okej, strunta i att jag skäms över att bo hemma, många gör det och många kommer göra det, nu är det ur världen Eftersom jag har sökt till grannkomunens HV, kan jag OM jag kommer med då hämta ut mtrl i tex huddinge? Och hur är det med mtrl i huvudtaget, tex jag har ett par meindl performance kängor jag gärna skulle villja använda, tror ni att det är några problem med sådant? Har förstått att det kan vara lite si och så med egna grejer. Samma sak med Ak4:an, ser nästan bara bilder från HV där personer har moddat sina vappen på ett eler annat sätt själva. Jag har iaf bestämmt mig för att söka til IP om jag får chansen att välja. Nu ska jag tillbaka till jobbet, rasterna är för korta känner jag DU moddar inte ditt vapen under några omständigheter!! uteslutet. gör du det kommer de att slänga ut dig. övriga prylar tar du med kompanichefen. när det kommer till att bo i olika kommuner så kan jag bara uttala mig om Uppland-Västmanland och där är det inga problem att vara med i ett förband som är baserat i en annan kommun även om vi inte är så glada i att de rekryterar inom vårt område. jag är med i vanliga HV och jag gör väl ca 130 kontrakterade timmar på ett år, plus ickekontrakterad tid, FBU-kurser och lite andra frivilliga uppgifter. det blir nog över 50 dagar i grönt i år om jag kommer i håg rätt. när det kommer till IP vs vanliga HV så beror det på de individuella förbanden. jag känner folk från IP som är jävligt bra, och jag känner folk från IP som någon borde avrusta. samma sak med vanliga HV. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertilCesar Posted September 21, 2006 Author Report Share Posted September 21, 2006 Okej, strunta i att jag skäms över att bo hemma, många gör det och många kommer göra det, nu är det ur världen Eftersom jag har sökt till grannkomunens HV, kan jag OM jag kommer med då hämta ut mtrl i tex huddinge? Och hur är det med mtrl i huvudtaget, tex jag har ett par meindl performance kängor jag gärna skulle villja använda, tror ni att det är några problem med sådant? Har förstått att det kan vara lite si och så med egna grejer. Samma sak med Ak4:an, ser nästan bara bilder från HV där personer har moddat sina vappen på ett eler annat sätt själva. Jag har iaf bestämmt mig för att söka til IP om jag får chansen att välja. Nu ska jag tillbaka till jobbet, rasterna är för korta känner jag DU moddar inte ditt vapen under några omständigheter!! uteslutet. gör du det kommer de att slänga ut dig. övriga prylar tar du med kompanichefen. när det kommer till att bo i olika kommuner så kan jag bara uttala mig om Uppland-Västmanland och där är det inga problem att vara med i ett förband som är baserat i en annan kommun även om vi inte är så glada i att de rekryterar inom vårt område. jag är med i vanliga HV och jag gör väl ca 130 kontrakterade timmar på ett år, plus ickekontrakterad tid, FBU-kurser och lite andra frivilliga uppgifter. det blir nog över 50 dagar i grönt i år om jag kommer i håg rätt. när det kommer till IP vs vanliga HV så beror det på de individuella förbanden. jag känner folk från IP som är jävligt bra, och jag känner folk från IP som någon borde avrusta. samma sak med vanliga HV. ber om ursäkt, när jag skrev om "modda vapen" så menade jag att sätta dit handtag, kindstöd osv. eller det kanske du också menade? En sak som slog mig nu var att jag sökte till Södertörnsgruppen men om jag vill söka till stockholm IP SYD, vart vänder jag mig då? eller kanske har jag redan vänt mig rätt? Nu är det väntan som tar kål på mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olsen Posted September 22, 2006 Report Share Posted September 22, 2006 Mitt tips till dig är att kolla med ditt blivande kompani/pluton om du kan hänga med som åskådare på en PEK eller liknande innan pappren är klara. Tror det underlättar för alla inblandade om man hunnit snacka med varandra och ställa frågor till sina blivande kamrater så tidigt som möjligt, så slipper man stå där som en fullständig främling på första övningen. Gör också att väntan inte känns allt för dryg. Var själv närvarande på två PEK och en middag innan pappren var klara, och det funkade hur fint som helst. Passa på att fråga under hembesöket. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted September 22, 2006 Report Share Posted September 22, 2006 Rekryterings arbetet är under all kritik imho, har skickat intresseanmälan för att sedan bli kontaktad men senare bortglömd. Men vill du gå med i ditt lokala förband ger jag dig rådet att kontakta någon chef inom förbandet och sedan själv se till att du fixat all info mm, har varit med 2 gånger att dom slarvat bort mina papper osv. Så jag beslutade mig för att skippa, får bli senare kanske. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted September 22, 2006 Report Share Posted September 22, 2006 En sak som slog mig nu var att jag sökte till Södertörnsgruppen men om jag vill söka till stockholm IP SYD, vart vänder jag mig då? eller kanske har jag redan vänt mig rätt? Du vänder dig till Livgardesgruppen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phantom Goodbye Posted September 22, 2006 Report Share Posted September 22, 2006 ber om ursäkt, när jag skrev om "modda vapen" så menade jag att sätta dit handtag, kindstöd osv. eller det kanske du också menade? Du får tejpa på tillfälligt kindstöd; kolla med högre chef först, gäller alla modifieringar. Handtag måste man väl byta ut handskyddet mot räls för att fästa så det går inte. benstöd går inte. generellt sett så att byta ut olika delar på vapnet mot diverse prylar du sett på ebay, hur nyttiga de än må vara går inte. däremot att tejpa och knyta fast utrustning på din tilldelade materiel brukar ses med blidare ögon så länge de inte inverkar på vapnets säkerhet och funktion. kolla alltid med chef först, så slipper du lägga ut pengar på något som vilar i garderoben. Fråga först, modda sen. se till att du får koll på vem som är din chef och håll kontakten så att du inte blir bortglömd, mig tog det 18 månader att gå med eftersom de slarvade bort mina papper. vårt kompani tilldelar de som är på väg in en kontaktperson, tillika blivande gruppchef, som ser till att rekryten har någon att vända sig till och som har koll på att personen kommer iväg på intro etc. glöm inte att meddela om du inte kan gå på avsett intro. lycka till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bolle Posted September 22, 2006 Report Share Posted September 22, 2006 En sak som slog mig nu var att jag sökte till Södertörnsgruppen men om jag vill söka till stockholm IP SYD, vart vänder jag mig då? eller kanske har jag redan vänt mig rätt? Du vänder dig till Livgardesgruppen Som medlem i en IP under Södertörnsgruppen kan jag bara rekommendera dig att följa Fk Nordins råd. Södertörnsgruppen har inte haft koll på sin pappersvändarverksamhet på två år (minst). Utöver de som påpekat sina väntetider redan i den här tråden, har vi haft två killar som väntat på att gå med i min grupp i ca ett och ett halvt år. Båda har schabblats bort av STG´s undermåliga administration vilket nu fått följden att de inte längre är intresserade. Tyvärr hamnar du ju inte hos "oss" men jag kan inte stillatigande se på medan du tröttas till döds av Södertörnsgruppens REMF´are. Däremot är det ett bra tips som Olsen skrev att be att få följa med som observatör på övningar. Det brukar inte vara några problem om du talar med plutonchefen(kolla med Fk Nordin). Vad beträffar fyskraven så har vi ju alla sett dina ansträngningar i snön på södertörn... Var inte orolig! Du kommer att klara det! /Bolle Ang vapen förvaring så kommer de förmodligen att bli som i göteborg. Och det vet du genom att...? Om du har på fötterna: Vänligen dela med dig. Om du sprider rykten: Avbryt! /Bolle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertilCesar Posted September 22, 2006 Author Report Share Posted September 22, 2006 Hej o Hå! Då har jag gjort precis som ni har rekommenderat, nämnligen att söka till IP Syd i Livgardesgruppen. bara lite kort, vad är den största skillnaden mellan LivGrpen och STGrpen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted September 22, 2006 Report Share Posted September 22, 2006 Grönt respektive Blått HV. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted September 22, 2006 Report Share Posted September 22, 2006 bara lite kort, vad är den största skillnaden mellan LivGrpen och STGrpen? Grönt respektive Blått HV. Njae, blått HV är väl snarare sjövärnskåren. Det som skiljer den åt är att de specialicerar sig på respektive hemmaoperationsområde. I LGGs fall betyder det strid i bebyggelse och för STG strid i skärgårdsmiljö. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertilCesar Posted September 23, 2006 Author Report Share Posted September 23, 2006 Har sett på nyheterna att HV hjälper till vid bränder och dyligt, om jag nu skulle koma med och det just bryter ut en stor brand, vad händer då? Ringer Plut C och frågar om jag kan ställa upp eller vad är det som gäller? Någon som har erfarenhet av sådana saker? Och till något annat: Vad fick DIG att gå med i HV? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted September 23, 2006 Forumsledning Report Share Posted September 23, 2006 Om myndigheten behöver hjälp av hemvärnet så kan ditt kompani bli tillfrågat och då ringer man runt och kolla vilka som kan ställa upp, inte svårare än så. Rör det sig om en längre tid brukar man få ersättning. Ingen kommer i praktiken att ringa och tvinga ut dig. Jag gick med för att det var kul och lärorikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bolle Posted September 23, 2006 Report Share Posted September 23, 2006 bara lite kort, vad är den största skillnaden mellan LivGrpen och STGrpen? Livgardesgruppen fungerar? Grönt respektive Blått HV. Njae, blått HV är väl snarare sjövärnskåren. Det som skiljer den åt är att de specialicerar sig på respektive hemmaoperationsområde. I LGGs fall betyder det strid i bebyggelse och för STG strid i skärgårdsmiljö. I beg to differ, efter ett antal år i marint HV. Mellan tummen och pekfingret har jag nog sett mer SIB än 200-båt (Landkrabbor:en båt-typ, inte ett antal!) i verksamhetens regi. Det skiljer sig säkert beroende på hur nära förbandsbåtarnas hemmahamn man är stationerad. Vill ändå förtydliga att det inte handlar om nån überspörschaltraining för "skärgårdsmiljö", vilket HV gärna låter påskina i rekryteringssammanhang. Vet iofs inte vad den skulle bestå av, fast man borde kanske ha funderat på att utbilda i säkerhetsregler vid i- och urlastning av båt eller dylikt. Trist när folk bryter armar och ben på övning. Den största skillnaden är nog det faktum att du faktiskt kan bli lämnad på en ö utan möjlighet att ta dig därifrån, kan bli riktigt intressant om du saknar samband och helgen börjar lida mot sitt slut. /Bolle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts