Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tjenis, har hört ryckten om att man har tänkt flytta den luftburna enheten på Karlsborg till Såtenäs. Undrar bara om det finns någon som kan ge mig ett bra svar på den frågan, ska själv rycka in som luftburen befäl 08 :clap:

Mvh//Standoft

Posted
Om man tänker sig att det här skulle vara sant, finns det några fördelar med det?

Tja, F7 har ett skjutfält innanför grindarna vilket torde vara ganska unikt.

Posted

Med tanke på att man precis lagt ner vpl-utb på F7 så känner det rätt underligt att plötsligt flytta LBB dit...

Personligen anser jag att F7 är ett riktigt bra ställe att utbildas på, bl.a nära till skjutbana och bra terräng att öva i.

Posted
Med tanke på att man precis lagt ner vpl-utb på F7 så känner det rätt underligt att plötsligt flytta LBB dit...

Det ena har egentligen ingenting med det andra att göra. Visst, man utbildar inga basbataljoner på F7 längre. Men det behöver ju inte betyda att man inte skulle kunna utbilda en luftburen bataljon där. Nu tror jag i och för sig inte att man kommer att flytta LBB till Såtenäs.

Posted
Om man tänker sig att det här skulle vara sant, finns det några fördelar med det?

Men K3 har redan gångavstånd till skjutfält både norr och söder om Karlsborg. Man har redan ett flygfält så det skulle knappast kunna vara något skäl. Helikoptrarna från Malmen har närmare till Karlsborg än till Såtenäs. Men man har förstås renoverat matsalen och det är ju ett säkert tecken på nedläggning.

Nej, jag tror inte heller på någon flytt.

Posted

Men K3 har redan gångavstånd till skjutfält både norr och söder om Karlsborg. Man har redan ett flygfält så det skulle knappast kunna vara något skäl. Helikoptrarna från Malmen har närmare till Karlsborg än till Såtenäs. Men man har förstås renoverat matsalen och det är ju ett säkert tecken på nedläggning.

Sen när bryr sig Firman om att de är nyrenoverade lokaler.. FB08 är väl redan klubbat och då lär det ryka förband, vare sig vi vill det eller inte..

Ex. Helikopterflottiljen i Boden, splitternytt ledningstorn och hangarer för x antal tiotalmiljoner kronor... Flyttades till F21, så nog kan FM flytta på förbanden även fast de nyrenoverat.

Bara några av mina tankar i frågan..

Posted

Möjligtvis kan jag gå me på att det är närmare Malmen --> Karlsborg än Malmen --> Såtenäs.

Men eftersom 5.Skvadron flyttade från Säve till just Såtenäs så förstår jag inte varför

man ska flyga dit helikoptrar från Malmen för att öva en eventuell LBB ? :) :P

Posted
Sen när bryr sig Firman om att de är nyrenoverade lokaler.. FB08 är väl redan klubbat och då lär det ryka förband, vare sig vi vill det eller inte..

Ex. Helikopterflottiljen i Boden, splitternytt ledningstorn och hangarer för x antal tiotalmiljoner kronor... Flyttades till F21, så nog kan FM flytta på förbanden även fast de nyrenoverat.

Du kanske missade att det inte var helt seriöst menat, även om det finns viss sanning i följande:

Ny matsal = nedläggning

Möjligtvis kan jag gå me på att det är närmare Malmen --> Karlsborg än Malmen --> Såtenäs.

Men eftersom 5.Skvadron flyttade från Säve till just Såtenäs så förstår jag inte varför

man ska flyga dit helikoptrar från Malmen för att öva en eventuell LBB ?

På Såtenäs och Kallax har man luftoperativ huvudinriktning (flygräddning), på Kallinge har man sjöoperativ inriktning och på Malmen markoperativ inriktning. Med andra ord kommer helikoptrarna för LBB tillhöra Malmen och inte Såtenäs.

Posted (edited)

Okej måhända, jag är inte överdrivet insatt. Men om man bortser från helikoptrarna och helikopterflottiljen. En luftburen bataljon som ska flyttas längre flygs ju inte med helikoptrar. Flygvapnets transportenhet finns ju på F7 vilket måste vara den fördel som skulle väga över till Såtenäs fördel i en kamp mot Karlsborg.

Men helt ärligt... motiverar det en flytt ? Inte vet jag, jag är bara en noob 0:)8-/

Edited by Hedin
Posted
Okej måhända, jag är inte överdrivet insatt. Men om man bortser från helikoptrarna och helikopterflottiljen. En luftburen bataljon som ska flyttas längre flygs ju inte med helikoptrar. Flygvapnets transportenhet finns ju på F7 vilket måste vara den fördel som skulle väga över till Såtenäs fördel i en kamp mot Karlsborg.

Men helt ärligt... motiverar det en flytt ? Inte vet jag, jag är bara en noob :):uuh:

Är ju dock inga problem för en TP-84 att landa i Karlsborg heller...

Posted

bortser alla här att gamla F6 fortfarande är i begränsad aktion. Tar ju inte så lång tid att flyga hkp från malmen till karlsborg.. samma sak med ett hercules från F7.. landa, plocka upp, flyg vidare

Posted
bortser alla här att gamla F6 fortfarande är i begränsad aktion.

Nej, hittills är det bara en person som gjort det.