Faers Posted December 7, 2006 Report Posted December 7, 2006 OK. Var vell eg. inte klimatet i sig han tänkte på mest utan Tg i form av några dungar som övningsområde och reten fält samt att kasernerna tydligen va nått i stil med gamla lador. Kommer inte ihåg detalj hur han uttryckte sig, men jag fick verkligen sinnesbilden av att man gjort om en massa lador till ett regemente Myggen lär nog inte vara några problem, tror nog att jag sett den värsta sorten. Sen är det ju väldigt synd att det är sån "tråkig" vinter där nere. Man vill ju ha lite mera snö... Får vi vinter så blir det en riktig vinter! Och lador stämmer knappast. En del av logomenten är dock från 1800-talet. Mycket fina byggnader och allt annat än lador. Och ja mycket fält med en del dungar. Det är ju trots allt ett pansarregemente, som behöver lite öppet för att kunna användas till 100%. Och tro mig, mygg som dessa har du inte sett. Namnet pansarmygg är inte helt ogundat :P Quote
david_88 Posted December 7, 2006 Author Report Posted December 7, 2006 Maila och fråga, det är redan bestämt, jag hamnade på Wemenhög.... dåde och .... Sen vad det gäller övningsfältet.. har inte p7 ett av sveriges största? Btw, jag vet minst en till i min klass som ska dit, pluss två av mina kompisar.. så vi är inte ensama längre.. Quote
Marmoth Posted December 11, 2006 Report Posted December 11, 2006 Maila och fråga, det är redan bestämt, jag hamnade på Wemenhög.... dåde och .... Börjar bli lite orolig här, mailade expeditionen på P7 fredag morgon och har ej fått svar än. Kanske jag inte finns med i deras listor :P Quote
Marmoth Posted December 19, 2006 Report Posted December 19, 2006 Ringde idag till pliktverket och med ve och fasa fick jag reda på att jag placerats på 3:e kompaniet som stridsfordonsförare. Det kändes fan som man sjönk som en sten. Det är inte alls där jag vill vara. Nu är ju risken stor att man hamnar på en band-vagn eller en lastbil som kör runt mat eller andra fordon...... Någon som vet om man har någon chans att bli förflyttad till 67'nde kompani och hur man ska gå tillväga? Känns rätt hopplöst nu faktiskt.... Quote
Faers Posted December 19, 2006 Report Posted December 19, 2006 (edited) Skicka ett PM om vilket nummer du ringde. Vill veta mitt. Tredje är inte så illa, och lastbil tror jag inte du får köra. Vem vet, jag kanske blir din VC ;)? EDIT: Stavning. Igen Edited December 19, 2006 by Faers Quote
amfvrak Posted December 19, 2006 Report Posted December 19, 2006 Jaha, får dra mig ur tråden eftersom jag inte "orkade" vänta drygt ett år för att åka till södra Sverige och göra lumpen. Blir MP GB på LG i sommar ist.! Lycka till! // Amfvrak Quote
Marmoth Posted January 8, 2007 Report Posted January 8, 2007 Woho Mailade till P7 innan julhelgen och fick nu reda på att jag sannolikt kommer placeras på 7e kompaniet. Alltså 67:e. Pliktverket med sitt 3:e kompani kan dra sig någon stans! Ytterligare ett exempel på när de hade fel. Quote
cougar Posted January 8, 2007 Report Posted January 8, 2007 OK, nu tycker jag vissa börjar bli lite väl nedvärderande vad gäller 3:e/Skytts kompani. Vill i alla fall ha sagt att pansarskytte (motsv kompani) kanske inte vara den bästa recensenten av trossen då det finns en viss inmurad rivalitet mellan de två kompanierna. Iaf under de första månaderna då den egentliga insikten om vad resp kompani sysslar med är nästan obefintlig. Om ni vill ha mer faktabaserad info om 3:e komp/ P7 svarar undertecknad mer än gärna. /Sjukvårdare Skytts kompani 05/06 Quote
Marmoth Posted January 8, 2007 Report Posted January 8, 2007 OK, nu tycker jag vissa börjar bli lite väl nedvärderande vad gäller 3:e/Skytts kompani. Nedvärderande vet jag ej om jag varit. Jag har bara berättat att jag blev besviken eftersom jag ända sedan mönstringen velat köra ett stridsfordon 90 eller stridsvagn 122. Och att jag nu är väldigt glad att jag antagligen kommer få göra det Quote
hagsell Posted January 11, 2007 Report Posted January 11, 2007 OK, nu tycker jag vissa börjar bli lite väl nedvärderande vad gäller 3:e/Skytts kompani. Nedvärderande vet jag ej om jag varit. Jag har bara berättat att jag blev besviken eftersom jag ända sedan mönstringen velat köra ett stridsfordon 90 eller stridsvagn 122. Och att jag nu är väldigt glad att jag antagligen kommer få göra det Något fel på den underbara PBV 302 alla med lite vett i huvudet på P7 säger att den är mest manlig att köra Quote
Jelzin Posted January 11, 2007 Report Posted January 11, 2007 Sen vad det gäller övningsfältet.. har inte p7 ett av sveriges största? Knappast ett av Sveriges största övningsfält. Däremot är fältet hyffsat stort och ganska öppet vilket gör att det lämpar sig väl för pansarförband. P7 säger själva att det har Sveriges största pansarövningsfält. Därom tvistar nog de lärde. Quote
Faers Posted January 18, 2007 Report Posted January 18, 2007 Nu har beskedet kommit, och jag hamnar garnterat på tredje nu SjvPlut ska tydligen vara där i år Inget fel med det. Quote
Mercai Posted January 20, 2007 Report Posted January 20, 2007 http://www.mercai.com/foto.asp?dir=sierralima Där har ni lite bilder från 67:e kompaniet på P7. Quote
Guest Naxon Posted February 7, 2007 Report Posted February 7, 2007 Hallå allesammans! Det blir 67:e för min del som Strfplbef. Det är helvete att det ska vara så långt kvar bara, 10 månader är inte nådigt mycket om man säger så. Quote
Faers Posted February 7, 2007 Report Posted February 7, 2007 Hallå allesammans!Det blir 67:e för min del som Strfplbef. Det är helvete att det ska vara så långt kvar bara, 10 månader är inte nådigt mycket om man säger så. Välkommen! Nu är vi 4, tre från 67nde, och så jag... Vf känner jag mig totalt ensam ;)? Haha! Synd att inte fler hittat hit Quote
Marmoth Posted February 8, 2007 Report Posted February 8, 2007 Hallå allesammans!Det blir 67:e för min del som Strfplbef. Det är helvete att det ska vara så långt kvar bara, 10 månader är inte nådigt mycket om man säger så. Välkommen! Nu är vi 4, tre från 67nde, och så jag... Vf känner jag mig totalt ensam ;)? Haha! Synd att inte fler hittat hit Åååja.. jag skulle säga att vi är 2 på 67e och 2 på 3e. Så slipper du vara ensam Pliktis sa 3e till mig och P7 sa 7e. Jag tror att pliktis har rätt hittills eftersom de sa att P7 inte har något med min placering att göra änsålänge. Quote
Phyxtc Posted February 10, 2007 Report Posted February 10, 2007 Jag rycker in som stridsfordonsförare/skytt (gc902) Vet inte vilket komp dock, kanske ska skicka iväg ett mail. Finns det en chans att man får köra lastbilar med mat om man hamnar på 3:e? Blev lite orolig nu, ville ju köra strf Quote
Marmoth Posted February 10, 2007 Report Posted February 10, 2007 Jag rycker in som stridsfordonsförare/skytt (gc902) Vet inte vilket komp dock, kanske ska skicka iväg ett mail. Finns det en chans att man får köra lastbilar med mat om man hamnar på 3:e? Blev lite orolig nu, ville ju köra strf Först är mitt råd att du ringer pliktverket. Pliktverket svarade ej på mitt mail så jag ringde de och frågade istället. På din andra fråga så har jag fått reda på att med stridsfordonsförar-tjänsten så kommer man inte köra lastbil. Det finns andra som gör det. Mest troligt är att du får köra en PBV-302 om du hamnar på 3e. Vet inte vad det finns för andra alternativ på 3e om du blir skytt :P Quote
Phyxtc Posted February 10, 2007 Report Posted February 10, 2007 Får väl ringa i veckan. Men 3:e är väl inte så dåligt som det låter? Hur skiljer det sig från dom övriga kompanierna? Quote
Marmoth Posted February 10, 2007 Report Posted February 10, 2007 Får väl ringa i veckan. Men 3:e är väl inte så dåligt som det låter? Hur skiljer det sig från dom övriga kompanierna? Nej.. med närmre eftertanke var det nog mer att jag var hastigt besviken när jag fick reda på det. Eftersom jag hela tiden velat köra ett strf90. Ska vänta tills jag rycker in.. då får man se var man hamnar och hur det är. Allt är ju inte 100 vad pliktverket säger. Såvitt jag har förstått det är 3e ett underhållskompani med sjukvårdare etc. Inte ett stridande kompani. Quote
Faers Posted February 11, 2007 Report Posted February 11, 2007 Får väl ringa i veckan. Men 3:e är väl inte så dåligt som det låter? Hur skiljer det sig från dom övriga kompanierna? Nej.. med närmre eftertanke var det nog mer att jag var hastigt besviken när jag fick reda på det. Eftersom jag hela tiden velat köra ett strf90. Ska vänta tills jag rycker in.. då får man se var man hamnar och hur det är. Allt är ju inte 100 vad pliktverket säger. Såvitt jag har förstått det är 3e ett underhållskompani med sjukvårdare etc. Inte ett stridande kompani. Jag kan bekräfta detta Kockar, tp, sjv är väl de som finns i trede. Samband och span i fjärde. Bev FANNS i första innan, vet inte hur det är nu. 67'de är PSK och STRV. Innan två olika: 6 var PSK (med grk) och 7 var rent strv. Sånär som på bärgningen som förmodligen finns i dessa komp. Tror inte de finns i tredje. Quote
cougar Posted February 12, 2007 Report Posted February 12, 2007 Om det fortfarande är oklart: Det finns stridsfordon även på 3:e komp. Det i form av rep-vagnar, sjv-vagnar, ledningsvagn osv. Quote
david_88 Posted February 13, 2007 Author Report Posted February 13, 2007 Men om någon vet så för ni gärna hjälpa mig med lite frågor. Jag har hamnat på 4:de, dvs wemenhög, och som jag har hört så är det tydligen dåligt. Jag ville så klart hamna på 67:de, men det sket sig.. Jag har tjänsten StrfPB, men villka Stfrf finns det på 4:de? Och villka uppgifter har de.. Jag vet att dte är Stab grk, men vad finns det mer? OCh kan man som StrfPB haman på typ lastbilar? Quote
Hedin Posted February 14, 2007 Report Posted February 14, 2007 På P4 har spaning Strf90. Vet inte hur spaning på P7 har det. Men det låter lite overkill att ha en strfpb på lastbil, så det kan du nog räkna bort. Men ring P7 och fråga... alt. surfa in på deras hemsida? Quote
cougar Posted February 14, 2007 Report Posted February 14, 2007 Men om någon vet så för ni gärna hjälpa mig med lite frågor. Jag har hamnat på 4:de, dvs wemenhög, och som jag har hört så är det tydligen dåligt. Jag ville så klart hamna på 67:de, men det sket sig.. Jag har tjänsten StrfPB, men villka Stfrf finns det på 4:de? Och villka uppgifter har de.. Jag vet att dte är Stab grk, men vad finns det mer? Låg inte på 4:e men jag kan väl göra ett försök.. När jag låg på P7 bestod fjärde av Ledning, GRK och span. Både ledning och span hade vagnar, strf 90 och PBV 302 i olika utförande. Tror att de även ska ha Lvkv90 vid det här laget. OCh kan man som StrfPB haman på typ lastbilar? det kan man kanske... risk för att man får byta tjänst finns väl alltid. Men jag ser inte precis kopplingen stridsfordon -lastbil? /cougar, sjukvårdare och lastbilsförare Quote
Marmoth Posted March 13, 2007 Report Posted March 13, 2007 Sådärja, då var körkortet avklarat! Nu kommer man att få köra någoting på P7 nästa vinter iallafall Quote
MEDDi Posted March 14, 2007 Report Posted March 14, 2007 Jag ska också in som stridsfordonsförare/skytt på P7. För att veta vilket kompani man ska in på är det bästa att kontakta pliktverket eller P7 ? Quote
Marmoth Posted March 14, 2007 Report Posted March 14, 2007 Jag ska också in som stridsfordonsförare/skytt på P7. För att veta vilket kompani man ska in på är det bästa att kontakta pliktverket eller P7 ? Pliktverket så som jag har uppfattat det. De har hand om allt innan inryck. Men sen hur det blir väl vid inryck kan nog P7 ändra rätt rejält. Quote
Faers Posted March 21, 2007 Report Posted March 21, 2007 Lysring alla som ska in på P7 Januari 08! Jag och Marmoth har språkat och tycker båda det är en trevlig ide att träffa lite annat folk som ska in samtidigt på samma förband =) Behöver inte vara samma kompani, bara det är P7. Finns det ngt intresse för en sådan träff? För om så är fallet kan vi nog ordna det! Och jag som sjukvårdade vill veta vilka som är värda att lappa ihopa ;) haha Quote
Marmoth Posted April 1, 2007 Report Posted April 1, 2007 Kom igen nu. Är det bara jag o Faers här? Quote
Recommended Posts