Zippan Posted October 6, 2007 Report Posted October 6, 2007 Hoppsan. Då ska jag sluta ta upp plats här. Quote
flebbe Posted October 10, 2007 Report Posted October 10, 2007 Får man fråga hur folk har förberett sig inför lumpen?har ni tränat ngt speciellt eller bara som vanligt?Och i så fall vad är som vanligt? Quote
Roccan Posted October 10, 2007 Report Posted October 10, 2007 Jag tränar inte direkt superhårt, basket nån dag i veckan, joggar lite då och då, sen lite armhävningar och situps hemma. Känns kanske lite svagt men de får räcka just nu. ^^ Quote
flebbe Posted October 12, 2007 Report Posted October 12, 2007 Ok. Själv har man ju haft en del "dippar" i träningen sen mönstringen. Just nu blir det mkt gym o lite motionscykel samt en del joggande, dock inte så mkt som man skulle behöva. Är dock på g att grabbarna i klassen ska spela innebandy några dagar i veckan och det är ju inte helt fel för konditionen Quote
Roccan Posted October 22, 2007 Report Posted October 22, 2007 Här har de varit dött nu ett tag, tycker gott ni kan vakna till liv igen så jag har nåt att läsa på jobbet ^^ Förövrigt vill jag minnas att jag läste att inbjudningarna till infohelgen skulle skickas ut v.44 dvs nästa vecka? Quote
flebbe Posted October 22, 2007 Report Posted October 22, 2007 hehe jag har inte haft så mycket tid över den senaste tiden är mitt uppe i pluggandet inför de första tentorna. Har en imorgon och en på fredag så sen blir det fest i helgen Men enligt personen jag pratade med på p7 så skulle inbjudnignar skickas ut v44, eller det var planerat så i alla fall. Så det är ju bara att hoppas på att det blir så med. Quote
Roccan Posted October 30, 2007 Report Posted October 30, 2007 hehe jag har inte haft så mycket tid över den senaste tiden är mitt uppe i pluggandet inför de första tentorna. Har en imorgon och en på fredag så sen blir det fest i helgen Men enligt personen jag pratade med på p7 så skulle inbjudnignar skickas ut v44, eller det var planerat så i alla fall. Så det är ju bara att hoppas på att det blir så med. hur gick de med tentorna? well nu har de ju blivit v.44 så nu har man börjat höka på brevlådan igen som när man väntade på inkallelsen ^^ Får hoppas den kommer nu snart.. Quote
flebbe Posted October 30, 2007 Report Posted October 30, 2007 hehe jag har inte haft så mycket tid över den senaste tiden är mitt uppe i pluggandet inför de första tentorna. Har en imorgon och en på fredag så sen blir det fest i helgen Men enligt personen jag pratade med på p7 så skulle inbjudnignar skickas ut v44, eller det var planerat så i alla fall. Så det är ju bara att hoppas på att det blir så med. hur gick de med tentorna? well nu har de ju blivit v.44 så nu har man börjat höka på brevlådan igen som när man väntade på inkallelsen ^^ Får hoppas den kommer nu snart.. Jo de gick nog förhoppningsvis bra iaf. Får vänta drygt en vecka till innan jag får reda på resultaten. Hehe jo jag har kollat lite extra i brevlådan men inte sett något tyvärr... Men det ska väl förhoppningsvis trilla ner i veckan. Nu ska jag dock besöka mor och far under resten av veckan så lär ju inte få det förens tidigast på söndag ändå. Men jag hoppas att folk meddelar här om den kommer Quote
HannesFury Posted October 30, 2007 Report Posted October 30, 2007 de e introduktionsdag ni babblar om nu va? skulle va roligt o de men de e bara så satans långt ner dit för å bara hälsa på nån da'... 61 mil. inte kul. men kunde vart klart värre. va ser ni mest fram emot då? skjuta-pang-pang? kuta-flås-flås? hinderbana verkar kul. och jobbigt som satan. men helt ärligt är det nog själva tjänsten som kommer bli fet. Quote
Roccan Posted October 30, 2007 Report Posted October 30, 2007 infodagen ja, 61 mil är ingen höjdare kan jag förstå får nästan dåligt smavete med mina 4 mil. nja ser inte fram emot något konkret, men visst ska skjutandet bli najs ^^ haha. Men sen hinderbanor har jag alltid gillat så de ska bli skoj med. Sen träffa massa nytt folk Quote
flebbe Posted October 31, 2007 Report Posted October 31, 2007 Vet inte vad jag längtar mest efter faktiskt...dock längtar jag väldigt mycket just nu men det kan ju bero på att gräset alltid är grönare på andra sidan Fast en av de sakerna som ska bli väldigt skönt är att jag får komma hem till skåne igen när jag rycker in. Visst är götet fint men det går ju inte upp mot skåne Quote
Foftot Posted October 31, 2007 Report Posted October 31, 2007 Det jag längtar efter är befattningsutbildningen så man får börja leka med vangnen=) jag jobbar bara en kilometer från regementet å nu igår kom det in en major som var säkerhets chef som tyckte 7de kompaniet hade väldigt bra befäl och dom jobbade mer att svetsa ihop grupperna en andra så det va ju kul att höra för mig och er andra som ska till 7de Quote
Roccan Posted October 31, 2007 Report Posted October 31, 2007 ah låter ju kanon, ska bli intressant att se hur de blir att köra lastbil på 7:e ^^ Härligt att höra de med befälen : ) knappt 3 månader kvar nu grabbar... Quote
HannesFury Posted October 31, 2007 Report Posted October 31, 2007 Rätta mig om jag har totalt fel, men mycket av lockelsen är det befriande ansvaret med pang-panget Det är nåt särskilt med vapenkraft. Ett enormt ansvar att tygla, speciellt när man jobbar så tätt inpå varandra. I en stridssituation: Skjuter jag för mycket, dör Du. (Vådaskott) Skjuter jag för lite, dör Jag. (Fiendeskott) Och skjuter jag inte alls, dör Du och Jag (Fiendeskott, fiendeskott) Skjut istället rätt och vår Fiende dör så hur jag än skjuter eller "oskjuter" dör alltid nån. Om inte den jag ämnar träffa, så den Han träffar... osv. Min slutsats är alltså att jag med mitt vapen ska skjuta rätt person vid rätt tillfälle. Inte ett tillfälle för ofta och inte ett för sällan. några Andra tankar? Quote
flebbe Posted October 31, 2007 Report Posted October 31, 2007 Rätta mig om jag har totalt fel, men mycket av lockelsen är det befriande ansvaret med pang-panget Det är nåt särskilt med vapenkraft. Ett enormt ansvar att tygla, speciellt när man jobbar så tätt inpå varandra. I en stridssituation: Skjuter jag för mycket, dör Du. (Vådaskott) Skjuter jag för lite, dör Jag. (Fiendeskott) Och skjuter jag inte alls, dör Du och Jag (Fiendeskott, fiendeskott) Skjut istället rätt och vår Fiende dör så hur jag än skjuter eller "oskjuter" dör alltid nån. Om inte den jag ämnar träffa, så den Han träffar... osv. Min slutsats är alltså att jag med mitt vapen ska skjuta rätt person vid rätt tillfälle. Inte ett tillfälle för ofta och inte ett för sällan. några Andra tankar? Jo jag kan ju hålla med dig om att det nog kommer kännas speciellt det här med skjutandet. Förhoppningsvis kommer man ju bli så pass bra utbildad att det sitter i ryggmärgen. Tror ju dock utan tvekan att det kommer att vara en väldigt speciellt känsla de första gångerna man skjuter. Quote
Faers Posted November 2, 2007 Report Posted November 2, 2007 Vad är det för bekymmer med att skjuta? Jag blir alltid lika förvånad över att folk blir så uppstissade över det. För i helsika, sikta osäkra skjut för tusan! Så jäkla svårt är det nu inte, och att skjuta ak5 är inget speciellt, bara tråkigt. (Ak5 ÄR ett tråkigt vapen. Ingen rekyl och bara begränsad automateld 30 bulor så...) Quote
flebbe Posted November 2, 2007 Report Posted November 2, 2007 Inget bekymmer men det är ju inte riskfritt var det jag ville komma fram till. Man kan ju inte bete sig hur som helst när det är vapen inblandade. Sen är det väl så som det är med de flesta saker tänker man för mycket kommer man bara fram till att en massa kan gå fel. Quote
Faers Posted November 2, 2007 Report Posted November 2, 2007 Inget bekymmer men det är ju inte riskfritt var det jag ville komma fram till. Man kan ju inte bete sig hur som helst när det är vapen inblandade. Sen är det väl så som det är med de flesta saker tänker man för mycket kommer man bara fram till att en massa kan gå fel. Det är sällan ngt i det militära är riskfritt. Finns ju en hel hoper med lagar bara för att skydda folk. En del av lagarna kan tyckas löjliga, men de har kommit för att just dne olyckan har hänt. Att ngn skadas mer eller mindre får man räkna med. Att ngn skottskadas, MYCKET sällsynt. Att folk skär sig är mkt vanligare, Quote
HannesFury Posted November 3, 2007 Report Posted November 3, 2007 Inget bekymmer men det är ju inte riskfritt var det jag ville komma fram till. Man kan ju inte bete sig hur som helst när det är vapen inblandade. Sen är det väl så som det är med de flesta saker tänker man för mycket kommer man bara fram till att en massa kan gå fel. Det är sällan ngt i det militära är riskfritt. Finns ju en hel hoper med lagar bara för att skydda folk. En del av lagarna kan tyckas löjliga, men de har kommit för att just dne olyckan har hänt. Att ngn skadas mer eller mindre får man räkna med. Att ngn skottskadas, MYCKET sällsynt. Att folk skär sig är mkt vanligare, självklart är inget riskfritt. men syftet med mina filosofiska rader var inte att visa att jag är rädd eller så. man ska bara respektera att saker väldigt lätt kan gå fel, även om man tycker att man vet vad man håller på med. ett vapen är ett vapen, små misstag kan väldigt lätt orsaka Stora konsekvenser. Kan. Quote
Roccan Posted November 5, 2007 Report Posted November 5, 2007 även om man själv vet vad man håller på med gäller de ju att folket runt omkring också vet de, en kedja är inte starkare än den svagaste länken. I detta fall den som inte vet vad den håller på med. Får hoppas man hamnar med folk man känner sig trygg med =) Men från en sak till en annan, de dök upenbarligen inte upp någon inbjudan till info helg förra veckan (för mig iaf). Så om infohelgen ska äga rum nu i november är de kanske hög tid att få den.. Så håller tummarna för idag Quote
flebbe Posted November 5, 2007 Report Posted November 5, 2007 Nää har inte heller fått någon inbjudan men då jag har eftersänd post så tar det ju lite längre tid innan jag får posten. Men å andra sidan skulle jag inte bli direkt förvånad om de beslutade att de inte hade tid och/eller pengar att genomföra en infohelg. Men får ju hoppas att det blir något iaf. Quote
Roccan Posted November 6, 2007 Report Posted November 6, 2007 tjoho nu kom den, dock.. vet inte de bara gäller oss på 7:e kompaniet men de står att de ska va tisdag den 11:e december 18.00 - 21.00. låter inte direkt som en helg ^^ Quote
flebbe Posted November 6, 2007 Report Posted November 6, 2007 tjoho nu kom den, dock.. vet inte de bara gäller oss på 7:e kompaniet men de står att de ska va tisdag den 11:e december 18.00 - 21.00. låter inte direkt som en helg ^^ Då får jag väl förhoppningsvis min imorgon. Men de kan ju inte ta det på en tisdag och dessutom inte den tisdagen precis i slutet på en läsperiod ju... fast får se om det går att parera in ändå Quote
Foftot Posted November 6, 2007 Report Posted November 6, 2007 jippi min har också kommit=)=)=) fick du också brochyren Kvinna i försvaret lr e det jag som e extra kvinlig kanske:P Quote
Roccan Posted November 6, 2007 Report Posted November 6, 2007 haha bra där, men den fick jag med ^^ men tanken slog mig om att alla kompani kanske inte har samma dag? detta gällde ju för 7:e kompaniet iaf. Tänkte att de blir ju en jädra massa folk som ska knalla runt om de e alla kompanier på en gång ^^ Quote
Foftot Posted November 6, 2007 Report Posted November 6, 2007 Det återstår att se men jag tror nog att det är alla samtidigt fast jag ligger ju också i 7:e. Vad har du för befattning? Quote
Roccan Posted November 6, 2007 Report Posted November 6, 2007 (edited) Underhållsgruppbefäl, så jag har mina aningar om att jag kommer tillhöra denna "stridsfordonstransportpluton". Själv då? nämen sedär, nu har P7 updaterat sina beskrivningar på de olika kompanierna också, 67:e har nu tex. blivit 6:e och 7:e igen Edited November 6, 2007 by Roccan Quote
Foftot Posted November 7, 2007 Report Posted November 7, 2007 Stridsfordons skytt/förare hoppas det blir 122an men det finns ju ävan stridsfordon90 å bandvangngar som jag förstått det så det kan ju bli lite olika Quote
Roccan Posted November 7, 2007 Report Posted November 7, 2007 återstår att se, hade inte blivit förvånad om man blivit placerad som något helt annat vid inryck.. känns lite som ett lotteri Quote
Marmoth Posted November 8, 2007 Report Posted November 8, 2007 Då fick man brevet idag! Rätt nice att man fick det i en mapp och så.. såg professionellt ut! Quote
Recommended Posts