david_88 Posted July 26, 2006 Report Share Posted July 26, 2006 Vad ska ni göra? Jag ska ligga som PB på strf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Faers Posted July 27, 2006 Report Share Posted July 27, 2006 Kanske lite tidigt med tanke på att nästa kull ska in på mpndag. Men vi är nästa kull om man räknar bort bevaknings inryck nästa höst Sjvgb på tredje eller fjärde komp! Funderar på att försöka byta till PlutSjv. Ngn som vet om det är en bra idé? Men som sagt, Nilsson inställer sig i rankerna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheSaint Posted July 27, 2006 Report Share Posted July 27, 2006 Kanske lite tidigt med tanke på att nästa kull ska in på mpndag. Men vi är nästa kull om man räknar bort bevaknings inryck nästa höst Sjvgb på tredje eller fjärde komp! Funderar på att försöka byta till PlutSjv. Ngn som vet om det är en bra idé? Men som sagt, Nilsson inställer sig i rankerna Tycker jag att du skulle gjort om det var för några år sedan men numera finns det inget som heter plutons sjukvårdare eftersom de är bortplockade allihop. Så vill du hålla på med sjukvård så blir det på en sjukvårdsgrupp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liqi Posted July 27, 2006 Report Share Posted July 27, 2006 Vad kallar du då MH841 som enligt lumpen.nu skall utbildas på P7 januari 2008? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted July 27, 2006 Report Share Posted July 27, 2006 Jag vet ett par grabbar som rycker in som plutonssjukvårdare på Wartofta kompani på P4 om nån vecka. När försvann den befattningen som står på deras inkallelseorder? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted July 27, 2006 Report Share Posted July 27, 2006 Det finns inga plutonsjukvårdare i meningen sjukvårdare i manöverpluton, exempelvis skyttepluton. De som rycker in som plutonsjukvårdare kommer ingå i sjukvårdsgrupper, antingen i en sjukvårdspluton eller stab & trosspluton, motsv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheSaint Posted July 27, 2006 Report Share Posted July 27, 2006 Precis ska man hålla på med sjukvård så e det på sjukvårdspluton och det är säkert bra men själv kan jag inte förstå hur man kunde plocka bort sjukvårdarna från grupperna och plutonerna. Sen kan man aldrig lita på sina inryckningsordrar. Hade en polare på K3 som ryckte in som jägare KOCK vilket inte funnits de senaste 30 åren och så gammal är jag inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Faers Posted July 27, 2006 Report Share Posted July 27, 2006 Nu är det väl så att ingen jävel vill hålla på med sjukvård, men jag hade för kass syn för fronten. Kabeltattare sa jag genast nej till TOLO kände jag mig inte manad till Inte för att vara elak mot ngn, men P7's bevakning lär vara ganska mkt patrask, och har själv sett en del av dem. Skam kan man tycka. Får inte bevakning ngn motion alls?? Och om jag skulle söka till PlutSjv så skulle jag bl a få två veckors skarp praktik på en akut mottagning. Aja nu är jag det jag är :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Faers Posted July 31, 2006 Report Share Posted July 31, 2006 Jaha, borträknat bevakning så är vi nästa kull in på P7 :P Det känns faktiskt gött. Men lång tid kvar mkt att göra: Studenten, körkort etc Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
david_88 Posted July 31, 2006 Author Report Share Posted July 31, 2006 Fick precis ett samtal från en kompis som ryckte in på p7 idag... fyyyy vad jag längtar nu.. mmmm, bevakning rycker in i juli 2007 va? villket datum rycker vi in? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted July 31, 2006 Report Share Posted July 31, 2006 Precis ska man hålla på med sjukvård så e det på sjukvårdspluton och det är säkert bra men själv kan jag inte förstå hur man kunde plocka bort sjukvårdarna från grupperna och plutonerna. Därför att nu ska sårade soldater transporteras till läkare så fort det bara går, istället för att ligga och dö medan de vårdas på grupp- och plutonsnivå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CfrHGB Posted August 6, 2006 Report Share Posted August 6, 2006 Ja, jag hoppas definitivt att plut sjv finns kvar innom organisationen, det är nämligen det som jag ska rycka in som, också i jan 2008. Inte långt kvar Det blir säkert bra (även om det inte var mitt förstahandsval innan mönstringen...) //C Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marmoth Posted August 28, 2006 Report Share Posted August 28, 2006 (edited) Jag ska också in som stridsfordonsförare Men jag har ingen aning om vad det är för fordon jag kommer få ratta. Kan det bli vilket som helst dvs L122, Strdfd 90 etc ? Eller är det någon speciell utbildning för stridsvagnen? Edited August 28, 2006 by Marmoth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cougar Posted August 29, 2006 Report Share Posted August 29, 2006 Ja, jag hoppas definitivt att plut sjv finns kvar innom organisationen, det är nämligen det som jag ska rycka in som, också i jan 2008. Inte långt kvar Det blir säkert bra (även om det inte var mitt förstahandsval innan mönstringen...) //C Plutonsjukvårdare försvann ur organisationen för ca 6 år sedan. Att Pliktverket inte hänger med är en annan sak. Du kommer bli "sjukvårdare", antingen i sjukvårdsgrupp eller på förbandsplats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mercai Posted September 2, 2006 Report Share Posted September 2, 2006 Jag ska också in som stridsfordonsförare Men jag har ingen aning om vad det är för fordon jag kommer få ratta. Kan det bli vilket som helst dvs L122, Strdfd 90 etc ? Eller är det någon speciell utbildning för stridsvagnen? När jag mönstarde så kunde man se det eftersom det stod med "Ingelsta kompani" om man hamnade på strv122. Nu har de dock slått ihop gamla Ingelsta (strv122) och Färs (strf90 & pansarskytte) till ett kompani (67:e kompaniet). På 67:e finns det nu 4 avdelningar (psk, strf90, strv122 & stab & tross) och som strf-förare kan du hamna på vilken som av dem förutom psk. Lite slumpen som avgör i ditt fall skulle jag alltså tro... Ola Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marmoth Posted September 2, 2006 Report Share Posted September 2, 2006 När jag mönstarde så kunde man se det eftersom det stod med "Ingelsta kompani" om man hamnade på strv122. Nu har de dock slått ihop gamla Ingelsta (strv122) och Färs (strf90 & pansarskytte) till ett kompani (67:e kompaniet). På 67:e finns det nu 4 avdelningar (psk, strf90, strv122 & stab & tross) och som strf-förare kan du hamna på vilken som av dem förutom psk. Lite slumpen som avgör i ditt fall skulle jag alltså tro... Ola Okej, och då kommer självklart frågan, vad är "stab & tross" och "psk" för något? Vad sysslar man med där? :P Så det är inte vad man visar att man kan som avgör var man hamnar? Låter ju lite trist om slumpen ska avgöra och man hamnar på något man inte vill egentligen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted September 2, 2006 Report Share Posted September 2, 2006 Livet är orättvist, det är lumpen med. Slumpen avgör många befattningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted September 2, 2006 Report Share Posted September 2, 2006 Jag skulle vilja påstå att vilken tjänst man får på mönstringen beror mycket på slumpen om man inte har speciella önskemål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mercai Posted September 3, 2006 Report Share Posted September 3, 2006 När jag mönstarde så kunde man se det eftersom det stod med "Ingelsta kompani" om man hamnade på strv122. Nu har de dock slått ihop gamla Ingelsta (strv122) och Färs (strf90 & pansarskytte) till ett kompani (67:e kompaniet). På 67:e finns det nu 4 avdelningar (psk, strf90, strv122 & stab & tross) och som strf-förare kan du hamna på vilken som av dem förutom psk. Lite slumpen som avgör i ditt fall skulle jag alltså tro... Ola Okej, och då kommer självklart frågan, vad är "stab & tross" och "psk" för något? Vad sysslar man med där? :P Så det är inte vad man visar att man kan som avgör var man hamnar? Låter ju lite trist om slumpen ska avgöra och man hamnar på något man inte vill egentligen. Psk är pansarskytte, dvs de soldater som sitter bak i Strf90 och genomlider 11 månaders gröntjänst ;). Stab och tross är ledning, drivmedel, mat m.m. Finns ju ett renodlat stab och tross-kompani på P7, men stab och trossavdelningen på 67:e är ansvarig för att stab och trosskompaniet "kopplar" korrekt mot 67:e eller hur man ska beskriva det. Lite otydligt kanske, men hoppas du förstår. Det blir ju svårt att visa vad man kan för att sedna hamna på strf90 eller strv122 då kraven är mycket lika på dessa vagnar. Enda anledningen skulle isåfall vara för att "belöna" de som preseterat bra med en större vagn, men jag tror inte dirket att det är vad FM vill. Ola Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Faers Posted September 28, 2006 Report Share Posted September 28, 2006 Har snackat med en del på P7 nu, det ser inte ut att bli kul att rycka in på tredje... Känns som världens sämsta del. Övriga P7 har tydligen klarat baskerprovet. De har tydligen inte varit i fält en natt ens... Källa: E-soldat i 67'nde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Faers Posted November 23, 2006 Report Share Posted November 23, 2006 villket datum rycker vi in? 14 januari ser dte ut som nu iaf Ngn mer som ska till P7 som har hittat hit än ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
david_88 Posted December 6, 2006 Author Report Share Posted December 6, 2006 Inga nya? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marmoth Posted December 6, 2006 Report Share Posted December 6, 2006 Inga nya? Nje, det är lite trist tycker jag... Eller så är vi själva för ivriga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Faers Posted December 6, 2006 Report Share Posted December 6, 2006 Kanske... Antingen är vi tre eller så är vi fyra! Är en jag är osäker på här. Menmen, vi är iaf tre st =)Det lustiga är att alla kan hamna i samma kompani, och alla kan hamna i olika! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marmoth Posted December 6, 2006 Report Share Posted December 6, 2006 Jag har funderat på att maila P7 och fråga de vilket kompani man är placerad i. Det var en snubbe i forumet på lumpen.nu som sa att de redan borde ha placerat folk till kompanierna. Hade varit rätt roligt att kunna se vilka fordon man har chans att få köra nu, beroende på vilket kompani man hamnar i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tunnan_HBG Posted December 6, 2006 Report Share Posted December 6, 2006 Grattis alla som skall göra er värnplikt på P7, Guds eget pansarregemente! Själv gjorde jag lumpen på 6:e komp... på gamla hederliga MekB 7 tiden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Faers Posted December 6, 2006 Report Share Posted December 6, 2006 Jag har funderat på att maila P7 och fråga de vilket kompani man är placerad i. Det var en snubbe i forumet på lumpen.nu som sa att de redan borde ha placerat folk till kompanierna. Hade varit rätt roligt att kunna se vilka fordon man har chans att få köra nu, beroende på vilket kompani man hamnar i. Tror inte de fixat det än. Du kan hamna i tredje eller 67'nde. Jag hamnar i tredje eller fjärde. Fan, varför måste de flytta runt på sjukvårdarna? Kan de inte vara i SAMMA kompani varje år? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amfvrak Posted December 7, 2006 Report Share Posted December 7, 2006 Inga nya? Jo jag! Funderar dock på att byta då min kamrat som jobbar där nu säger att det är ett, ursäkta...kasst ställe att vara på. Dock är utbildningen enligt honom BRA. Några som är inskrivna som PskGrpCh? & Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Faers Posted December 7, 2006 Report Share Posted December 7, 2006 Att det är ett kasts ställe att vara på är fel ju :P Eller handlar väl om hur man definierar det... Jag är dels så gott som uppfödd på P7 och området runt omkring, plus att jag har haft x antal övningar där. På sommaren är det inte så kasst. Lite varmt men blåsten tar bort det. Sen så har vi pansarmyggen, men finns värre tror jag. Norrlandsmyggen är dock storleken mindre än de på P7 och tål mindre. Vintern är väl en annan sak. Blöt och kall. Kall för att det är fuktigt, och nollgradigt. Men när det kommer snö, då blir det drivor kan jag lova Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amfvrak Posted December 7, 2006 Report Share Posted December 7, 2006 Att det är ett kasts ställe att vara på är fel ju :P Eller handlar väl om hur man definierar det... Jag är dels så gott som uppfödd på P7 och området runt omkring, plus att jag har haft x antal övningar där. På sommaren är det inte så kasst. Lite varmt men blåsten tar bort det. Sen så har vi pansarmyggen, men finns värre tror jag. Norrlandsmyggen är dock storleken mindre än de på P7 och tål mindre. Vintern är väl en annan sak. Blöt och kall. Kall för att det är fuktigt, och nollgradigt. Men när det kommer snö, då blir det drivor kan jag lova OK. Var vell eg. inte klimatet i sig han tänkte på mest utan Tg i form av några dungar som övningsområde och reten fält samt att kasernerna tydligen va nått i stil med gamla lador. Kommer inte ihåg detalj hur han uttryckte sig, men jag fick verkligen sinnesbilden av att man gjort om en massa lador till ett regemente Myggen lär nog inte vara några problem, tror nog att jag sett den värsta sorten. Sen är det ju väldigt synd att det är sån "tråkig" vinter där nere. Man vill ju ha lite mera snö... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts