Jump to content

P7 Revingehed 2008


Recommended Posts

  • Replies 235
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jo jag hoppas med på att det ska bli någon dag man får komma dit och få lite mer information. Nu är jag ju tillfälligt bosatt i götet så kan ju inte komma hem till skåne hur enkelt som helst :tveka: . Får passa på och fråga om det är bestämt ett datum för en sån dag när jag ringer på måndag. Tycker annars att det kunde gått ut aningen mer information än det som kom från pliktverket. Men men man får ju försöka ta reda på så mkt som möjligt själv istället...

Link to comment
Share on other sites

Jo jag hoppas med på att det ska bli någon dag man får komma dit och få lite mer information. Nu är jag ju tillfälligt bosatt i götet så kan ju inte komma hem till skåne hur enkelt som helst :-( . Får passa på och fråga om det är bestämt ett datum för en sån dag när jag ringer på måndag. Tycker annars att det kunde gått ut aningen mer information än det som kom från pliktverket. Men men man får ju försöka ta reda på så mkt som möjligt själv istället...

 

ah hur gick samtalet till P7 idag då? : )

Link to comment
Share on other sites

Jo jag hoppas med på att det ska bli någon dag man får komma dit och få lite mer information. Nu är jag ju tillfälligt bosatt i götet så kan ju inte komma hem till skåne hur enkelt som helst :-( . Får passa på och fråga om det är bestämt ett datum för en sån dag när jag ringer på måndag. Tycker annars att det kunde gått ut aningen mer information än det som kom från pliktverket. Men men man får ju försöka ta reda på så mkt som möjligt själv istället...

 

ah hur gick samtalet till P7 idag då? : )

 

haha ringde precis faktiskt men nu var han på tjänsteärende så jag fick försöka lite senare igen sa dom :-( hoppas att jag får prata med honom då annars ger jag upp

Link to comment
Share on other sites

Jo jag hoppas med på att det ska bli någon dag man får komma dit och få lite mer information. Nu är jag ju tillfälligt bosatt i götet så kan ju inte komma hem till skåne hur enkelt som helst :rolleyes: . Får passa på och fråga om det är bestämt ett datum för en sån dag när jag ringer på måndag. Tycker annars att det kunde gått ut aningen mer information än det som kom från pliktverket. Men men man får ju försöka ta reda på så mkt som möjligt själv istället...

 

ah hur gick samtalet till P7 idag då? : )

 

haha ringde precis faktiskt men nu var han på tjänsteärende så jag fick försöka lite senare igen sa dom :rolleyes: hoppas att jag får prata med honom då annars ger jag upp

 

haha låter som att han försöker undvika samtalet ^^

Link to comment
Share on other sites

ja jag tycker P7 e lite sega att få svar ifrån skickade mail förra sommaren å frågade vilket kompani jag skulle va på men jag har fortfarande inte hört av dom.

den enda information man får kommer ju från pliktverket. vill höra av P7 ju

Edited by foffe
Link to comment
Share on other sites

sådärja fick äntligen tag på honom nu :dribble: och enligt honom skulle de sätta sig ner under vecka 43 för att diskutera datum och sedan skicka inbjudan under v 44, han trodde att informationsträffen skulle ske någon gång i november. Däremot skulle det inte finnas möjlighet att hämta ut kängor sa han :rockon:

Link to comment
Share on other sites

sådärja fick äntligen tag på honom nu :dribble: och enligt honom skulle de sätta sig ner under vecka 43 för att diskutera datum och sedan skicka inbjudan under v 44, han trodde att informationsträffen skulle ske någon gång i november. Däremot skulle det inte finnas möjlighet att hämta ut kängor sa han :rockon:

 

låter som att de blir en kylig infohelg, men de är väl lika bra att göra sig beredd på vad som väntar. Här nere brukar ju snön komma lagom till inryck :( trist de me kängorna förresten ...

Link to comment
Share on other sites

han sa bara att de beslutat att de inte skulle lämna ut de i förväg det här året. tyckte det var konstigt men inte så mycket man kan göra...hehe håller med dig Roccan det blir ju inte kallt o snö förens januari hemma och sen kan det ju hålla på till mars om man har otur, något som är lite trisst för ett värmedjur som mig :huh:

Link to comment
Share on other sites

i brist på annat får jag väl ta och fråga herrarna (och damerna om de finns några här?) varför ni valt att göra lumpen? och varför just P7 om ni nu hade flera alternativ ^^

 

Jadu, min brosa gjorde lumpen för 4 år sedan och då tyckte jag att det lät riktigt roligt faktiskt. Vi var uppe och besökte honom under hans GSU och fick vara med på en skjutövning osv. Pappa var då officer i flygvapnet så det var kanske därför som vi fick komma in och titta ><. Sen dess har utlandstjänst låtit lockande också.. och i stort sett enda chansen är ju att göra lumpen först.

 

Jag hade egentligen flygbassäk på F17 som förstahandsval. Men min styrka satte nog stop för det så det blev strf-förare på P7 istället. I efterhand är jag glad för det.. det är närmst för mig.

 

Varför vill du själv göra lumpen?

Link to comment
Share on other sites

ah sedär sedär, jag va egentligen rätt osäker på om jag ville göra lumpen eller inte, men hade bestämt mig för att göra mitt bästa på mönstringen och sen se om försvaret behövde mig ^^ Känner också att en paus såhär efter allt pluggande ska bli väldigt skönt. Sen är väl lumpartiden bra att ha i bagaget när man söker jobb i framtiden kanske..

 

Sen varför jag valde P7 är nog mest för att jag ville ha nära hem :P och för att jag hört mkt gott om dem. Vill mig minnas att jag sa "Bara jag hamnar på P7 så kvittar resten" till han inskrivningsförättaren haha.

Link to comment
Share on other sites

Måste gett en ambitiös bild ^^

 

Jag har hur som helst pratat med min inskrivningsförrättare för hundrasjuelfte gången. Efter inskrivning har jag alltså bett om att flyttas från Amf1's närskyddskomp till P7's livkomp. Tjänsten Bevakning/insatssoldat. Beslutet kommer i början av nästa vecka sa han. Han sa att det fanns få platser, men det lät inte som någon omöjlighet att jag hamnar där.

 

För er som bryr er det minsta så har min placeringsresa gått: LSS uppsala (Mönstring) - I19 Boden - Livgardet (Beriden högvakt) - Amfibieregementet - P7 Revingehed (efter inskrivning). Samtliga som tjänsten Bevakningsgruppchef GA836.

 

Varje gång jag bytt har det kännts rätt, men den här gången är jag säker... ;-)

Edited by Zippan
Link to comment
Share on other sites

i brist på annat får jag väl ta och fråga herrarna (och damerna om de finns några här?) varför ni valt att göra lumpen? och varför just P7 om ni nu hade flera alternativ ^^

 

Ja jag kände att lumpen kändes som något som skulle passa mig. Att det blev p7 var väl lite slump hade kollat på en del andra tjänster innan men kände att den tjänsten jag fick, skyttegruppbefäl, kändes bra och sen verkade p7 bra och ligger ju dessutom nära hem. Har fått en bra bild av p7 sen jag mönstrade eftersom jag kollat upp det en del.

Link to comment
Share on other sites

Jag har alltid velat göra lumpen å jag bor ungefär 2km från övnings fältet på P7 så man har ju växt upp med militären runt sig å det har väll sat sina spår. Som en nyfiken lite kille har man vat där ute i skogen å träffade dom stora killarna å fick vara med dom ibland, Fick mat å godis å åka tärengbil och en gång fick jag skjuta ett par skott med lösplugg med en AK5 :mellow: tyckte man ju va jätte tufft när man va 10år.

 

När jag fylde 15 gick jag med i ungdoms hemvärnet å håller fortfarande på med det å då har vi ju haft P7 som närmsta förband fast vi har ju haft de flästa övningarna på det gammla flygfältet Björka som liger några mil därifrån. sen när jag mönstrade va jag vädigt inne på att bli Luftburen Gruppbefäl i Karlsborg

men det tyckte inte pliktverken jag skulle bli fick bara en 5 på befälslämplighet så gick jag å kollade på vilka alternativ inskrivningsförettare tycke va bra så sa jag att jag ville köra stridsvangn 122 på P7 men man kunde inte få det bestämt dirkt hos dom vilket fordon det blev så jag fick bli stridsfordons förare men hon skrev i papperna där att jag hade önskemål om att komma på en 122a å nu har jag ju fåt beked att jag hamnar i Ingelsta kompani så det varkar ju som mina önskemål har kommit fram :navy:

 

Edit: Kommar nog aldrig posta ett inlägg ut stavfel:P

Edited by Foftot
Link to comment
Share on other sites

Usch.. idag har varit en riktigt dålig dag. Fick precis reda på att Stockholm Universitet är det enda som kommer ha den utbildningen som jag ska söka till nu till våren, och begära uppskov till våren 2009. Lund hade ställt in sin... Och den med språklig inriktning skulle från och med hösten 2008 enbart börja på höstterminen :)

 

Så just nu är jag lite halvt sur för att man ska rycka in i januari och att man inte ryckte in i juli.. man missar 2 år. :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

Usch.. idag har varit en riktigt dålig dag. Fick precis reda på att Stockholm Universitet är det enda som kommer ha den utbildningen som jag ska söka till nu till våren, och begära uppskov till våren 2009. Lund hade ställt in sin... Och den med språklig inriktning skulle från och med hösten 2008 enbart börja på höstterminen ;-)

 

Så just nu är jag lite halvt sur för att man ska rycka in i januari och att man inte ryckte in i juli.. man missar 2 år. :unsure:

 

Jo det är en rejäl nackdel med att rycka in i januari. Det konstiga är ju att det snackades om att det nya systemet var så bra eftersom eftersom det var anpassat för att likna skolornas terminssytem, men om man då förskjuter det med en termin för vissa blir det ju ganska konstigt :wacko: . Jag har ju börjat läsa nu under hösten eftersom jag annars hade förlorat ett helt år utöver lumpen i "väntetid". Får man fråga vad det är för utbildning du ska söka?

Link to comment
Share on other sites

Jo det är en rejäl nackdel med att rycka in i januari. Det konstiga är ju att det snackades om att det nya systemet var så bra eftersom eftersom det var anpassat för att likna skolornas terminssytem, men om man då förskjuter det med en termin för vissa blir det ju ganska konstigt :baskerPa: . Jag har ju börjat läsa nu under hösten eftersom jag annars hade förlorat ett helt år utöver lumpen i "väntetid". Får man fråga vad det är för utbildning du ska söka?

 

Ja man kan ju fråga sig. I och för sig så är det ju lägre intagningspoäng på de kurserna som börjar på vårterminen så det är ju en fördel. Men när kurserna ställs in på vårterminen så har man ju direkt ingen nytta av det.

 

Jag skulle läsa Civilekonom med inriktning på japanska, som innehåller ett halvårs studier i japan. Nu får jag vänta till höstterminen 2009 om jag vill läsa den. Det enda alternativet jag har är en vanlig civilekonom-utbildning i Stockholm om jag vill börja läsa vårterminen 2009.

 

Vad läser du för något? Jag var inne på lite samma spår att kanske läsa en termin först, men valde att börja jobba. Vilket var jävligt dumt om man tänker på det nu i efterhand.

Link to comment
Share on other sites

Ok får ju hoppas att det ordnar sig på något sätt för dig. Har du tur kanske det finns något sätt du kan "fuska" till det på, alltså läsa några kurser som ingår i programmet vilka du sen kan tillgodoräkna dig när programmet börjar. Jag läser byggingenjör och den utbildningen startar bara på hösten här så jag hade ju aldrig alternativet att börja läsa på våren efter. Jag tänkte egentligen jobba nu i höst men blev rekomenderad att läsa en termin först och är ganska glad för det nu faktiskt. Det enda tråkiga är ju att man kommer ifrån polarna här men de finns ju kvar när jag kommer tillbaka bara att de blir klara ett år före mig.

 

Edit: stavning

Edited by flebbe
Link to comment
Share on other sites

Tjoho! Fick mitt brev från pliktverket nyss, det blir P7 istället för Amf1. Dock ett halvår senare så det blir inryck i Jan 09. Förbannat att få vänta så lång tid men nu kan man i alla fall fixa körkort och jobba lite innan.

Link to comment
Share on other sites

Tjoho! Fick mitt brev från pliktverket nyss, det blir P7 istället för Amf1. Dock ett halvår senare så det blir inryck i Jan 09. Förbannat att få vänta så lång tid men nu kan man i alla fall fixa körkort och jobba lite innan.

 

2009 då e det årskullen efter oss då? för denna tråden är ju om dom som ska rycka in på P7 jan 08

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...