ArvidA Posted December 20, 2002 Report Share Posted December 20, 2002 Hur är det med licens för luftvapen egentligen? Behöver man ansöka om det som med vanliga skjutvapen eller är det bara att skriva på ett papper? Behöver man betala någon avgift? Om det är så, hur mycket behöver man betala? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted December 20, 2002 Report Share Posted December 20, 2002 Om du tänker på ett vanligt luftgevär/pistol som man skjuter kråkor med bakom morfars sommarstuga så är de licensfria. Dock så måste du vara över 18 för att köpa det. Sedan finns det även sådana med grövre kaliber som jag tror är licensbelagda på något sätt, hur vet jag tyvärr inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted December 20, 2002 Author Report Share Posted December 20, 2002 Jag menar luftvapen med en utgångshastighet på över 200 m/s (som det krävs licens för). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 20, 2002 Report Share Posted December 20, 2002 Om man måste ha en licens för vapnet så behandlas det nog som ett "vanligt" vapen med 18års gräns och vapenskåp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlåGul -1 9x19 Posted December 20, 2002 BlåGul -1 Report Share Posted December 20, 2002 Nu har jag inte kollat om det på sistone har lagts till något mer konkret om luftvapen med över 10J (tror jag det är) i anslagsenergi. Dessa vapen ska kräva tillstånd eller snarare registreras. Problemet är att åtminstone för något år sedan så behandlades de här ärendena väldigt olika av olika handläggare och olika distrikt. Vissa verkar nöja sig med att man skickar in en ifylld lapp och betalar avgiften, vissa andra kräver medlemskap i skytteklubbar som sysslar med just luftvapenskytte, och en del tycker det är okej om du har jakt- eller andra målskyttevapen sen tidigare och vill ha något för billig träning. Det bästa är nog om du ringer och pratar med tillståndsenheten hos din lokala polismyndighet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rambo Posted December 21, 2002 Report Share Posted December 21, 2002 Jag kan bekräfta att gränsen 10J är korekt (vilket motsvarar en utg. hastighet av 200m/s på ett 4,5mm gevär/pistol). Det som sedan krävs är att din polismyndighet tycker att du har själ nog att få skaffa ett sådant vapen och detta beror enormt mycket på vem handläggaren är. I vissa orter har det varit lättare att få license på en 22:a än att få det på ett kraftfullt luftgevär. Lite kuriosa kan vara att det numera är tilåtet att jaga med luftgevär........om de uppfyller kraven för klass 4 kulvapen..... dvs 220J anslags energi, säg till mig om ni hittar ett sådant luftgevär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pansardvärg Posted December 21, 2002 Report Share Posted December 21, 2002 Hur lätt e det att få tag på ett luftvapen med v0 på 200...säljs det i jaktaffärer eller??? Och hur mycket över 200 går dom??? 210??? 400?? Jag har ju ett vanligt luftgevär(vem har inte det) som ligger på 190-195.. Lär mig.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted December 21, 2002 Author Report Share Posted December 21, 2002 http://www.hammerarms.com/ <--- Hammerarms har många luftgevär som det krävs licens för. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted December 21, 2002 Report Share Posted December 21, 2002 http://www.hammerarms.com/ <--- Hammerarms har många luftgevär som det krävs licens för. På hammer arms köpte jag min första sure-fire light, tror att jag var typ 19 år... var där och köpte mitt luftgevär, som är en moddad Sharps Inova, i bull-pup modell, hur cool som helst Träffar hårt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted December 22, 2002 Report Share Posted December 22, 2002 Vad tror ni om anslagsenergi/utgångshastighet på Glocks FX-vapen? Vore ju rätt ballt med en "paintball-Glock"! http://www.glock.com/training.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rambo Posted December 22, 2002 Report Share Posted December 22, 2002 Bl.a. Luftgeväret Webley Axor finns i en versin som smiskar iväg en kula i kaliber .22 med 290m/s. Importeras av AB A Arnheim. - Källa Handvapen Guiden 2002 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest den fete Posted December 22, 2002 Report Share Posted December 22, 2002 köp ett vanligt luft vapen med lång pipa, om du behöver lite extra tryck på kråkorna, så lägg lite fett eller bomulskrut i skålen på diabol kulorna det antänds av luft trycket, det tar till och kaniner java script:emoticon(':thumbs:') smilie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snake Posted December 27, 2002 Report Share Posted December 27, 2002 köp ett vanligt luft vapen med lång pipa, om du behöver lite extra tryck på kråkorna, så lägg lite fett eller bomulskrut i skålen på diabol kulorna det antänds av luft trycket, det tar till och kaniner java script:emoticon(':thumbs:') smilie Ajajaj...det var väl helt teoretiskt hoppas jag.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Badboy Posted December 28, 2002 Report Share Posted December 28, 2002 Den gamla trotjänaren Gamo CF-20 (?), har (hade i alla fall), en utgångshastighet på 220m/s enligt instruktionsbok, men enligt helt ovetenskapliga tester nog en del mer än så... Har skjutit sönder 2 st kulfång i stålplåt med detta. Sköt helt enkelt ut niten som håller fast "plingen"! Lite för många 5-1:or kanske =D !! Ger dessutom rätt rejäla deformationer på resten av kulfånget.... Har dessutom hört olika sätt att trimma dessa fantastiska tingestar, någon som vet mer/har provat? /Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minki Posted December 28, 2002 Report Share Posted December 28, 2002 I instruktionsboken till mitt CF-20 står det att det har en utgångshastighet på 260 m/s. Vet inte om det är ett feltryck eller nått annat tjosan... I affären sa de att det hade en utgångshastighet på 200 m/s hur som helst. Att "krydda" bössan lite låter intressant… Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Diezel Posted December 31, 2002 Report Share Posted December 31, 2002 Hej Har själv nyligen fått licens på mitt FX2000 SDL .22 och kan bekräfta att det inte är så lätt att få i Sverige i dagsläget. Det är som några tidigare skrivit olika krav beroende på vilken del av landet man bor i. På vissa ställen räcker det med att tillhöra en klubb som bedriver målskjutning med luftvapen och på andra ställen måste klubben skjuta med just den typ av vapen och samma kaliber som man söker på. Man ska dessutom klara polisens granskning, dvs vara prickfri och inneha godkännt vapenskåp. Det diskuterades vad som var licenspliktigt eller inte, alla luftvapen är licensfria så länge dom har MAX 10J i anslagsenergi V4 (4 meter från mynningen) eller 3J för semi / helauto vapen. Licens kravet har inget med själva utgångshastigheten eller kalibern att göra. Enligt nya jaktförordningen får skyddsjakt bedrivas med luftgevär och dom måste då uppfylla kraven 180 m/s i utgångshastighet och vara av kaliber .22 eller grövre, diabolen ska var av deformerande typ. Luftgeväret uppfyller då inte klass4 men får användas till följande: råttor, mullvad, sorkar (dock inte bisam), möss, stadsduva, turkduva, skata, kaja, råka, björktrast, pilfink eller gråsparv. För att över huvud taget få jaga med ett luftgevär måste man ha jägarexamen precis som för vilken annan jakt som hellst. Rambo: letade efter ett kraftigt gevär. Kolla på http://www.glbarnes.com/ Han har vapen som iaf presterar 135J. För lite jakt bilder kan jag rekomendera http://home.attbi.com/~bbgunn/fel.htm , där finns bilder på allt från småfågel till gris & hjort djur skjutna med luftgevär. Webley Axor är ett ok vapen, skulle själv rekomendera Webley FX 2000 som är en nyare modell, som dessutom tillverkas i Sverige av FX Airguns för Webley. Badboy: Gamo CF20 är inget att trimma, det är inte värt pengarna eller besväret tyvärr. Det är en helt ok plinking bössa men håller inte måttet riktigt för att klara påfrestningarna en riktigt tune up medför. Minki: Den angivna utgångshastigheten är antagligen i ostrypt utförande i vapnets tillverkningsland. Tja, hoppas jag bringade lite klarhet i frågorna utan att trampa på allt för många tår. Besök gärna min sida om just luftvapen: http://www.airgunner.tk/ Där finns en länk till ett Svenskt luftvapen forum, där finns folk som har svaret på det mesta när det gäller trimning, lagar & regler och vilken bössa man bör köpa eller inte köpa. Till sist, gott nytt år!! MvH // Johan H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inf Posted January 1, 2003 Report Share Posted January 1, 2003 För att över huvud taget få jaga med ett luftgevär måste man ha jägarexamen precis som för vilken annan jakt som hellst. ??? Jag trodde det var inköp av jaktvapen som var förbundet med krav på jägarexamen och detta bara om man inte sedan tidigare är jägare med vapenlicens. Skulle mina gamla farbröder inte få jaga längre då de aldrig tagit jägarexamen? Jag tror inte det är så men Diezel kanske kan förtydliga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Diezel Posted January 1, 2003 Report Share Posted January 1, 2003 Hejsan Jägarexamen behövs bara för att du ska få jaktlicens på ditt luftgevär, annars blir det målskjutnings licens. Det är då det krävs klubbmedlems skap osv. Har man däremot jägarexamen kan man söka jaktlicens direkt. Jägarexamen är krav för jakt sedan 1985 om jag inte mins fel. Dom som innehaft vapen för jakt före det behöver inte ta examen för att få fortsätta jaga. Däremot börjar vissa skogsbolag som arrenderar ut mark med jakträtt att kräva att dom som använder marken till jakt också ska ta jägarexamen om dom inte har det. MvH // Johan H aka Diezel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted January 1, 2003 Report Share Posted January 1, 2003 För att över huvud taget få jaga med ett luftgevär måste man ha jägarexamen precis som för vilken annan jakt som hellst. ??? Jag trodde det var inköp av jaktvapen som var förbundet med krav på jägarexamen och detta bara om man inte sedan tidigare är jägare med vapenlicens. Skulle mina gamla farbröder inte få jaga längre då de aldrig tagit jägarexamen? Jag tror inte det är så men Diezel kanske kan förtydliga. Inf: Du har rätt, tidigare behövdes inte jägarexamen för att få söka licens på vapen för jakt. Det tillkom senare och är numera ett måste för nyblivna jägare. Jägare med jaktlicens sedan tidigare kan utan problem fortfarande byta vapen eller göra nyförvärv. Jakt med luftvapen Får man överhuvud taget jaga med luftvapen i Sverige? Annat än för skyddsjakt som tillexempel kommunskyttar och Anticimex pysslar med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minki Posted January 1, 2003 Report Share Posted January 1, 2003 Diezel, tack för förklaringen! (Kanske lite OT, men jag tänkte att det var onödigt med ett nytt topic) Jag läste i någon tidning för ett tag sedan om ljuddämpare till luftgevär. Är det tillåtet i Sverige? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted January 3, 2003 Report Share Posted January 3, 2003 Jag har själv ett Gamo CF 20 Lyx Det är en kaliber .22 med Ca 190 m/s vilket ger en anslagsenergi på Ca 17J Detta inhandlade jag dock före lagen om licens på luftgevär kom. Det använder jag nu för att Bla jaga kråkor med. Hur fungerar det egentligen när jag har ett licens belagt vapen utan licens fast att tnär jag köpte det så behövdes det ingen licens. Det är en otrolig energi i det vapnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Innuendo Posted January 3, 2003 Report Share Posted January 3, 2003 Lite fel där... det var jag som skrev inlägget. sorry Dahlberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted January 3, 2003 Report Share Posted January 3, 2003 (edited) Hur fungerar det egentligen när jag har ett licens belagt vapen utan licens fast att tnär jag köpte det så behövdes det ingen licens. Det är/bör inte vara några problem, man har ju liknande lagar med "ollon"pistoler och stiletter, det är ex ok att äga stiletter, men det är inte ok att införa, låta tillverka eller erbjuda till försäljning, rimligt för att de som ägt stiletter innan det blev olagligt inte skall göras till brottslingar (i onödan). Dock kan det säkert vara bra att kunna styrka när du köpt bössan. Edited January 3, 2003 by 2Sharp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Innuendo Posted January 3, 2003 Report Share Posted January 3, 2003 Det kan nog bli problem.. Jag har inget som helst bevis för när jag köpte vapnet. Är det så att man borde kunna lämna in licensansökan på vapnet eller är det bara dumt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Diezel Posted January 7, 2003 Report Share Posted January 7, 2003 (edited) Hej Luftvapen med högre anslagsenergi än 10J var licensfria fram till 1992. Har man ett vapen som är köpt tidigare än 1992 så får man fortfarande använda det utan att söka licens på det. Detta gäller dock bara ursprungs ägaren. Hur det är med att kunna bevisa att man köpt det före 92 vet jag inte. Sällan man sparar så gammla kvitton. Men för säkerhets skull kan du ju slänga ut en fråga på luftvapen forumet. Luftvapen forumet Hvprsk: Skyddsjakt är numera tillåten med luftvapen som har en V4 på 180 m/s eller mera i kaliber .22 med deformerande diabol. Kravet är att du ska ha jägarexamen, alt börjat jaga innan 1985, Sen är det ju som sagt skyddsjakt, inte bara att ut och panga kråkor för skoj skull. Det ska alltså finnas en skälig anledning till din jakt. Innuendo: 17 J låter ganska rimligt. Dom uppgifterna jag fick på en Webley Tracker jag hade tidigare uppgavs till ca 175 m/s vilket ska ge runt 14 J Det FX 200 SDL .22 jag har nu (Med licens) ger ca 270 m/s och ca 40 J. MvH // Johan aka Diezel Edit: Tillägg & Rättelse Edited January 7, 2003 by Diezel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts