Jump to content

Nytt kroppsskydd

Arne

Recommended Posts

Låter bra!

MEN.

Vad häder om man säg slänger sig på marken eller springer in i något med armen. Inte så kul om västen då skulle bli stel så att armarna ej går att böja för att besvara fi-eld exempelvis. Då står man där med bajs upp till hakspetsen...

Guest Sandström
Låter bra!

MEN.

Vad häder om man säg slänger sig på marken eller springer in i något med armen. Inte så kul om västen då skulle bli stel så att armarna ej går att böja för att besvara fi-eld exempelvis. Då står man där med bajs upp till hakspetsen...

Det är helt enkelt ett tygliknande material som är så tätt att det inte släpper igenom en kula. Det har fortfarande någorlunda samma flexibilitet som vanligt jeanstyg ungefär. Bör dock bli jävulska blåmärken efter kulan :P

Men det ligger ju fortfarande på teststadiet så...

EDIT: Ringo, såg videon igen och förstår nu vad du menar. Men antagligen så krävs det ganska stor kraft för att den ska stelna till. Men det är en bra fråga.

Edited by Sandström

Söker man på New Liquid Armour så finns det en hel del..

Men det ser ut att vara knappt på prototypstadiet..

Massproduktion lär nog dröja en 5år...

Fast Perpendicular Recording såg ju ut att vara långt bort och nu helt plötsligt så dyker hårddiskar upp med en ny teknik..

Vem vet kanske Seals och SAS redan springer omkring i pansarkläder? ;)

Det är helt enkelt ett tygliknande material som är så tätt att det inte släpper igenom en kula. Det har fortfarande någorlunda samma flexibilitet som vanligt jeanstyg ungefär. Bör dock bli jävulska blåmärken efter kulan :P

EDIT: Ringo, såg videon igen och förstår nu vad du menar. Men antagligen så krävs det ganska stor kraft för att den ska stelna till. Men det är en bra fråga.

Den logiska applikationen är nog mer ett splitterskydd än kulskydd..?

Fast man får nog blåmärken av splitter oxå :(

Guest Sandström
Söker man på New Liquid Armour så finns det en hel del..

Men det ser ut att vara knappt på prototypstadiet..

Massproduktion lär nog dröja en 5år...

Fast Perpendicular Recording såg ju ut att vara långt bort och nu helt plötsligt så dyker hårddiskar upp med en ny teknik..

Vem vet kanske Seals och SAS redan springer omkring i pansarkläder? ;)

Den logiska applikationen är nog mer ett splitterskydd än kulskydd..?

Fast man får nog blåmärken av splitter oxå :(

Ja vem vet. Vilket bättre sätt än att testa det på de mest utsatta soldaterna i arsenalet. Men jag ser inte riktigt varför det skulle ha större betydelse mot splitter. Truppminor med järndankar eller liknande, (Är inte hundra på att detta används i krigssammanhang) fungerar ju som hundratals pistolkulor som flyger och far åt alla håll. Vanligt splitter borde ju iallafall ganska lätt kunna jämföras med små knivhugg. Vad gäller blåmärken så är det nog ganska oundvikligt att undkomma helt utan skador, så länge man inte vill gå tillbaka till riddartiden och hoppa i en rustning av pansarplåt. Men hellre ett blåmärke eller brutet revben än ett kulhål och bensplitter i hela kroppen.

fördelen med såna här "lätta" skydd är ju att all skit som vanligtvis följer med splitter vid detonationer, jord och skräp, stannar i skyddet och gör det lättare att operera själva skadan.

• 10 months later...

Fyller på denna tråd med ett annat kroppsskydd som faktiskt redan finns på marknaden:

Dragonskin!

http://www.pinnaclearmor.com/body-armor/dragon-skin.php

Ett hårt kroppsskydd som står emot det mesta, men som dessutom är rörligt och har möjlighet att skydda en mycket större yta än de traditionella keramplattorna.

Något för FM?

Fyller på denna tråd med ett annat kroppsskydd som faktiskt redan finns på marknaden:

Dragonskin!

http://www.pinnaclearmor.com/body-armor/dragon-skin.php

Ett hårt kroppsskydd som står emot det mesta, men som dessutom är rörligt och har möjlighet att skydda en mycket större yta än de traditionella keramplattorna.

Något för FM?

Jag hoppas att FM Log i alla fall börjat kolla på skiten jag menar Dragonskin verkar asbra. Man kanske ska försöka få jobb på FM Log så våra soldater skulle kunna få lite bra grejer.

Man kan bygga sitt eget kroppsskydd på deras site också jag la in de största lagret av skydd och den skulle väga under 5 kg !! Tänk er det, helt klart värt att ha på sig i strid!

Jag hoppas att FM Log i alla fall börjat kolla på skiten jag menar Dragonskin verkar asbra. Man kanske ska försöka få jobb på FM Log så våra soldater skulle kunna få lite bra grejer.

Man kan bygga sitt eget kroppsskydd på deras site också jag la in de största lagret av skydd och den skulle väga under 5 kg !! Tänk er det, helt klart värt att ha på sig i strid!

Vart såg du den totala vikten, jag lyckades missa det, men som jag uppfattade så var det tilläggsplattorna som vägde 8.97lbs

Edit - Never mind, hittade att det stod i texten hur mycket dom vägde....

The SOV-2000™ Level III, with our large standard tactical front and back panel configuration weighs 16.5 lbs(7.48kg).

The SOV-3000™ Level IV, with our large standard tactical front and back panel configuration weighs approximately 17.2 lbs(7.8kg).

Edited by FISHY

Vart såg du den totala vikten, jag lyckades missa det, men som jag uppfattade så var det tilläggsplattorna som vägde 8.97lbs

Edit - Never mind, hittade att det stod i texten hur mycket dom vägde....

The SOV-2000™ Level III, with our large standard tactical front and back panel configuration weighs 16.5 lbs(7.48kg).

The SOV-3000™ Level IV, with our large standard tactical front and back panel configuration weighs approximately 17.2 lbs(7.8kg).

Nära hälften av vad FM har idag mig veterligt, med mer skydd, helt klart värt att släpa på.

• 10 months later...
Guest Dirkan:_91

Men alltså... Liquid armor är fake.... Kulan behöver inte gå igenom för att döda. Bara smällen av kulan kan skada inre organ rejält.

Här har ni en riktigt bra skyddsväst: Dragon skin

Jag får erkänna att jag inte tittat till enstaka länkar eller satt mig in i standarder i den här frågan, men väl läst en del på många andra ställen. Är det helt osannolikt bra i någon reklam så finns det förmodligen skäl att börja fundera på hur sannolikt det egentligen är att det fungerar i praktiken. Läs runt lite i andra trådar och på andra sidor om skyddsvästar...och tänk lite själv.

Tänkte bara säga lite om dragonskin.

Det är ganska ratat pga alla småplattor som gör skyddet "rörligt" tenderar att åka isär och bilda oskyddade fläckar vid vanlig soldatanvändning. skall tydligen inte tåla t.ex diesel samt värme eller att tappas särskilt bra.

Men det är ett ganska bra steg i rätt riktning.

Tänkte bara säga lite om dragonskin.

Det är ganska ratat pga alla småplattor som gör skyddet "rörligt" tenderar att åka isär och bilda oskyddade fläckar vid vanlig soldatanvändning. skall tydligen inte tåla t.ex diesel samt värme eller att tappas särskilt bra.

Men det är ett ganska bra steg i rätt riktning.

Hur den reagerar med diesel eller om man tappar den vet jag inte, men en temperatur som får dragon skin att bli sämre ligger för högt för att en människa ska överleva. med andra ord, innan dragonskin har blivit sämre p g a värme så är snubben som bär den redan död. Smältpunkten ligger på 2730 grader Celcius.

Edited by Dirkan:_91

Hur den reagerar med diesel eller om man tappar den vet jag inte, men en temperatur som får dragon skin att bli sämre ligger för högt för att en människa ska överleva. med andra ord, innan dragonskin har blivit sämre p g a värme så är snubben som bär den redan död.

Dirkan:_91:

Utdrag ur ett PEO-soldier-bildspel (maj 07)

Pinnacle SOV 3000 level IV Dragon Skin suffered catastrophic failure of the ceramic disc containment grid adhesive at -60 F, 120 F and 160 F.

- SOV 3000 design is sensitive to extreme temperatures and failed to maintain ballistic integrity at temperatures below summer ambient in OIF.

- This failure mode caused discs to delaminate and accumulate in the lower portion of the armor panel, thus resulting in exposing the spine, vital organs, and critical blood vessels to lesser ballistic threats.

- Pinnacle SOV 3000 level IV Dragon Skin vests suffered 13 first or second shot complete penetrations, failing 4 of 8 initial subtests with ESAPI threat baseline 7.62 x 63mm APM2 Armor Piercing (AP) ammunition

Bottom Line up Front:

Dragon skin does not meet required protection standards

I klartext:

-60 Farenheit = -51 grader Celsius

160 F = 71 grader Celsius

Dessa temperaturer är inte så vanligen förekommande på jordklotet.

Men att limmet som håller plattorna på plats släpper redan vid 120 Farenheit, d.v.s. 49 grader är inte så lysande, då den temperaturen är vanligen förekommenade i länder såsom Irak under sommaren.

Smältpunkten är i sammanhanget endast av akademisk betydelse.

Edited by Sytare

Hur den reagerar med diesel eller om man tappar den vet jag inte, men en temperatur som får dragon skin att bli sämre ligger för högt för att en människa ska överleva. med andra ord, innan dragonskin har blivit sämre p g a värme så är snubben som bär den redan död.

Jasså? Enligt http://www.professionalsoldiers.com/files/...000121may07.pdf (som postades i den här tråden), så är skyddet sämre redan vid 160F (71C). Tror du inte att ett kroppskydd kan utsättas för temperaturer uppåt 60-70 grader vid normal användning, utan att bäraren dör?

Dessutom visar testet att skyddet försämras om man skulle tappa västen/få slag på den. Jag skulle inte vilja förlita mig på ett skydd som inte tål lite slag.

Såg din edit nu: Bara för att smältpunkten ligger högt måste inte skyddet vara bra ända upp till den temperaturen.

Pinnacle SOV 3000 level IV Dragon Skin suffered catastrophic failure of the ceramic disc containment grid adhesive at -60 F, 120 F and 160 F.
Såg din edit nu: Bara för att smältpunkten ligger högt måste inte skyddet vara bra ända upp till den temperaturen.

Alltså: plattorna smälter inte förän vid 3000+ grader, men limmet (adhesive) som håller dem på plats gör det.

@Dirkan:_91

Du ska inte tro på allt som sägs och visas i reklamfilmer, i synnerhet inte på YouTube. Kolla in amerikanska arméns utvärdering i stället.

Edited by eskil

Alltså: plattorna smälter inte förän vid 3000+ grader, men limmet (adhesive) som håller dem på plats gör det.

@Dirkan:_91

Du ska inte tro på allt som sägs och visas i reklamfilmer, i synnerhet inte på YouTube. Kolla in amerikanska arméns utvärdering i stället.

Jasså? Enligt http://www.professionalsoldiers.com/files/...000121may07.pdf (som postades i den här tråden), så är skyddet sämre redan vid 160F (71C). Tror du inte att ett kroppskydd kan utsättas för temperaturer uppåt 60-70 grader vid normal användning, utan att bäraren dör?

Dessutom visar testet att skyddet försämras om man skulle tappa västen/få slag på den. Jag skulle inte vilja förlita mig på ett skydd som inte tål lite slag.

Ok, jag medger att jag hade fel, Med borde det inte finnas ett bättre lim då?

Jag menar, vissa bilar limmas ju ihop, för att det är starkade än svets, men kan man inte använda samma lim till västen?

Edited by Dirkan:_91

Med borde det inte finnas ett bättre lim då?

Jag menar, vissa bilar limmas ju ihop, för att det är starkade än svets, men kan man inte använda samma lim till västen?

Nu så talar vi om marknadskrafter och företag. Visst är lösningen ett bättre lim, men Pinnacle säljer ju sitt system som en ersättare till allt annat som finns idag. De vill sälja sina prylar nu och tjäna storkovan på amerikanska försvarsmakten. Dom jobbar nog häcken av sig i nuläget för att hitta lösningar på de här problemen.

Det som vi också bör komma ihåg är att då det handlar om ett företag som vill göra affärer med en försvarsmakt. Då finns det ett problem till: Firmans trovärdighet.

Jag har försökt följa turerna på diverse forum och i korthet så har man gjort två stora dumheter, det ena är att man sålt Level III-västar till polismyndigheter och lovat att de håller för samma saker som en Level-IV.

Pinnacle har även gjort en väldigt stor sak av att deras västar prövats mot krav som varit irrelevanta och med tester som designats för västar med plattor. De drog igång en PR-kampanj mot DOD (Department Of Defense) där resultatet blev att engagerade medborgare skällde ut sina lokala ledamöter i kongressen då "deras soldater" inte fick det bästa möjliga kroppsskyddet.

Det må verka häftigt och det är säkert smidigare än de stela plattor som är normen idag. Men med tanke på att det är betydligt tyngre jämfört med motsvarande plattor så vette katten om detta är rätt väg att gå. Men det vet vi först om 5-10 år.

EDIT: vässade klövarna

Edited by Sytare

• 4 months later...
Det må verka häftigt och det är säkert smidigare än de stela plattor som är normen idag. Men med tanke på att det är betydligt tyngre jämfört med motsvarande plattor så vette katten om detta är rätt väg att gå. Men det vet vi först om 5-10 år.

Dragonskin verkar ju vara konkurrenskraftigt i prestanda, även om priset fortfarande är lite högt(2.400$), börjar dyka upp på e-bay nu..

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...E:X:RTQ:US:1123

Skickar tyvärr inte till sverige, (inte ens till Marines...)

Edited by Silveryggen

Som det redan är sagt i denna tråd, så fungerar Dragonskin jättebra i vanliga tester. Men inte lika bra under fältförhållanden.

Den tål bland annat inte diesel och svett särskilt bra och bildar "hål" i västen. Finns en bra länk till ett test på dragonskin och us army standard, ska se om jag lyckas hitta det testet.

Som det redan är sagt i denna tråd, så fungerar Dragonskin jättebra i vanliga tester. Men inte lika bra under fältförhållanden.

Den tål bland annat inte diesel och svett särskilt bra och bildar "hål" i västen. Finns en bra länk till ett test på dragonskin och us army standard, ska se om jag lyckas hitta det testet.

om du kolla längre upp i den här tråden så är det länkat till testet med bra bilder på hur illa det verkligen gick, mht till vikten och det rätt usla resultatet så skulle jag vila på hanen när det gäller att utropa dragonskin till världens bästa väst...

Test

/b

om du kolla längre upp i den här tråden så är det länkat till testet med bra bilder på hur illa det verkligen gick, mht till vikten och det rätt usla resultatet så skulle jag vila på hanen när det gäller att utropa dragonskin till världens bästa väst...

Test

/b

Just det testet jag menar. Och Jag hoppas att du förstår att jag inte utropar Dragonskin till en bra väst. Kanske om man sitter stilla, i ett lagom varmt ru,. och inte rör sig. Men absolut inte annars.