Jump to content

UTKAST (P)TOEM

Recommended Posts

Guest Dolly

Gällande utkastet (p) toem så står det att förbandet ska under 4 dygn genomföra 300km landsvägsmarsch per dygn.

När jag diskuterade detta med min far så brast han i skratt, enligt honom är det omöjligt att Hv o de som rycker ut skall kunna göra detta.

Då vill jag gärna veta..

Hur mkt är en landsvägsmarsch km/h? om man ska gå 300km i fyra dygn PER DYGN???

Innebär det att vi kommer marschera non-stop?

Jag ser fram emot att någon som vet detta kan förklara för mig. Så jag kan börja träna upp så jag kan marschera i den takt som krävs.

Tack!

/Dolly

:)

Det är P(TOEM) för hvundkompanierna som säger att de ska kunna förflytta sig 300 km/dygn i fyra dygn. Det är fler än Dollys pappa som ställer sig lite frågande till realismen i detta krav...

Guest Dolly
Vad säger att man skall gå? kanske tillförs bussar, lastbilar etc för att genomnföra marschen...

Sen under..

3 HvUnd-komp

3.1 Huvuduppgifter

H 4 Med egna resurser kunna genomföra landsvägsmarsch 300km per dygn i maximalt 4 dygn.

"med egna resurser"

Vad omfattar det? jag antar att det är sina egna ben o fötter. :)

men jag kan ha fel, jag lyssnar vad Ni har att säga!! :)

Då jag inte par (P)TOEM för Hv.Und komp så kan jag inte besvara dessa frågor...

men om ngn vänlig skäl vill maila över det på [email protected] så...

bara att läsa vad som anges för hemvärnet

2.7.1 Operativ rörlighet

Hemvärnsförbanden har ingen egen operativ rörlighet. Efter förstärkning med

transportresurser och med stöd av territoriella underhållsresurser kan förbandet omgruppera

till annat område.

3.2.4.1 Taktisk rörlighet

Hemvärnsbataljonsstab skall med tillförda fordon främst medge rörlighet för

hemvärnsbataljonschef/stf med chefsomgång.

Hemvärnsbataljon, med samtliga underställda förband, skall med tillförda transportresurser på

ett dygn kunna omgruppera till nytt grupperingsområde inom 300 km avstånd.

3.2.4.1 Taktisk rörlighet

Hemvärnsinsatskompaniledning skall med egna transportresurser på ett dygn kunna

omgruppera till nytt grupperingsområde inom 300 km avstånd.

Hemvärnskompani skall med egna (inhyrda) fordon främst medge rörlighet för:

q hemvärnskompanichef/stf med chefsomgång,

q sjukvårdsgruppen

Hemvärnskompani skall med tillförda transportresurser på ett dygn kunna omgruppera till nytt

grupperingsområde inom MD-gruppens område.

misstänker att skrivningen är ngt liknande för hv-und komp....

Edited by Fk Satan

Guest Dolly

Vill bara göra en tillägg..

När jag o min far räknade ihop detta landsvägsmarsch 300km/per dygn i 4 dygn.

Så ska vi ta oss fram som t ex en marathon löpare men då sa jag till min far att då

"marscherar" vi inte.. då blir det ju mer sagt en "joggning" eller "löpning".

Fast jag tänker försöka göra en kalkylering på detta, personligen anser jag detta ganska så intressant hur Hv ska kunna göra det. Med andra ord, borde vi alla va i bra form! :)

Men hur mycket anser Ni är en lämplig landsvägsmarsch i km/h? jag menar, är det som jag läste i ett annat inlägg om marsch 12,5 km/h?

Guest Dolly
håller man 5km/h så tar det 60h att marscha.. så nog ska det gå på 4 dygn.. å då finns lite tid över för att äta sova å sånt där..

Ah! intressant!

Tack.

/Dolly

Ps. du skrev "nog" men frågan är, är detta ens beprövat "testat" eller det är en spekulation..?

ja jag skrev nog för att det beror ju i vilken form personalen är..och jag personligen har inte prövat gått en sån lång sträcka sådär bara.. fast marschhastigheten är realistisk och då ska det gå.. fast då är det frågan på stridsvärde vid ankomst :)

Okej, ur deras (P)TOEM

2.7. Krav på förmåga till operativ rörlighet

Förbandet skall under 4 dygn genomföra 300 km landsvägsmarsch per dygn.

3.2.5. Taktisk rörlighet

HvUndkomp skall kunna:

• genomföra förflyttning i terräng som kännetecknas av vägar och större stigar och skogs-bilvägar med fast mark och ett snödjup < 1 dm

• gruppera oplats som längst 3 km från bilvägslut

Ska de kunna genomföra denna typ av förflyttning så skall de kunna genomföra det på två sätt

1, genom egna resurser

2, Genom tillförda resurser

Att det handlar om fotmarsch är ganska uteslutet... utan det är fordonsmarsch det handlar om...

Och tänk i varje Und-grp finns det

2 OBS soldat/bilfö SKBR/XK 9

Edited by Fk Satan

Guest Dolly
Okej, ur deras (P)TOEM

2.7. Krav på förmåga till operativ rörlighet

Förbandet skall under 4 dygn genomföra 300 km landsvägsmarsch per dygn.

3.2.5. Taktisk rörlighet

HvUndkomp skall kunna:

• genomföra förflyttning i terräng som kännetecknas av vägar och större stigar och skogs-bilvägar med fast mark och ett snödjup < 1 dm

• gruppera oplats som längst 3 km från bilvägslut

Ska de kunna genomföra denna typ av förflyttning så skall de kunna genomföra det på två sätt

1, genom egna resurser

2, Genom tillförda resurser

Att det handlar om fotmarsch är ganska uteslutet... utan det är fordonsmarsch det handlar om...

Okej men egna resurser anser jag faktiskt sina egna ben/fötter.. tillförda resurser är fordon etc.

Jag vet själv att på info mötet att vi fick denna information men sen hur de blir i realtid, vet jag dock inte. Fast detta är nog inte beslutat ännu..

Jag uppskattar era åsikter o tankar.. för jag hade detta i tankarna o har snurrat runt hela helgen. :)

Tack i vilket fall som helst.. :)

/Dolly

När jag en gång i tiden gick med i HV fick man skriftligen (något test genomfördes aldrig) intyga att man klarade att till fots förflytta sig ca 3km i lätt terräng. :P

Tyvärr har jag under åren stött på en och annan hv-person som inte ens skulle klara de kraven! :)

Men du Dolly, inte kan du väl på allvar ha trott att det handlade om fotmarsch?! 30 mil på 24 timmar, i fyra dygn i sträck!!! Även helt utan militär erfarenhet måste du ju ( om du testat att räkna på det ) ha insett att det skulle innebära minst mopedhastighet, inräknat tid för mat och raster. :)

Läs gärna vandringstråden av BertilCesar för att bilda dig en uppfattning om hastighet till fots (med packning) på skogsstigar! Har för mig att grabbarna kom ca 4 mil...på tre dar! ;)

/Bolle

När jag en gång i tiden gick med i HV fick man skriftligen (något test genomfördes aldrig) intyga att man klarade att till fots förflytta sig ca 3km i lätt terräng. :P

Tyvärr har jag under åren stött på en och annan hv-person som inte ens skulle klara de kraven! :Malaj:

Men du Dolly, inte kan du väl på allvar ha trott att det handlade om fotmarsch?! 30 mil på 24 timmar, i fyra dygn i sträck!!! Även helt utan militär erfarenhet måste du ju ( om du testat att räkna på det ) ha insett att det skulle innebära minst mopedhastighet, inräknat tid för mat och raster. :blink:

Läs gärna vandringstråden av BertilCesar för att bilda dig en uppfattning om hastighet till fots (med packning) på skogsstigar! Har för mig att grabbarna kom ca 4 mil...på tre dar! ;)

/Bolle

Jomen det var ju inte direkt landsväg, sommar, snö/isfritt.. det var mycket som ställde till det, men jag blir ändå glad att du ens kommer ihåg min gamla tråd.. btw.. ny vandring på G! (veckolång)

gjorde en helgvandring (fre - sön) för 3 veckor sedan.. gick drygt 8 mil i ganska lugnt tempo, men att klara 30 mil på 24 timmar x 4 är ju helt sjukt omöjligt. enligt soldf ska är den genomsnittliga marschastigheten ca 3,5 km/h och man springer ca 9 km/h.. nått åt det hållet..

Lycka till!

Guest Dolly

Tyvärr har jag under åren stött på en och annan hv-person som inte ens skulle klara de kraven! :Malaj:

Men du Dolly, inte kan du väl på allvar ha trott att det handlade om fotmarsch?! 30 mil på 24 timmar, i fyra dygn i sträck!!! Även helt utan militär erfarenhet måste du ju ( om du testat att räkna på det ) ha insett att det skulle innebära minst mopedhastighet, inräknat tid för mat och raster. :blink:

/Bolle

Jomen det var ju inte direkt landsväg, sommar, snö/isfritt.. det var mycket som ställde till det, men jag blir ändå glad att du ens kommer ihåg min gamla tråd.. btw.. ny vandring på G! (veckolång)

gjorde en helgvandring (fre - sön) för 3 veckor sedan.. gick drygt 8 mil i ganska lugnt tempo, men att klara 30 mil på 24 timmar x 4 är ju helt sjukt omöjligt. enligt soldf ska är den genomsnittliga marschastigheten ca 3,5 km/h och man springer ca 9 km/h.. nått åt det hållet..

Lycka till!

Jo, jag har fått den informationen också att man springer 9km/h o marsch 3,5km/h.

Precis! det är omöjligt att genomföra men å andra sidan så har vi nu (om det är så dvs som jag tror) att egna resurser är den platon/kompani etc. man tillhör. Sen får man bäst göra sitt hur man nu kommer till sin destination som man ska till.

Men intressant är det iaf. ,O

/Dolly

:baskerHV:

När jag diskuterade detta med min far så brast han i skratt, enligt honom är det omöjligt att Hv o de som rycker ut skall kunna göra detta.

Då vill jag gärna veta..

Hur mkt är en landsvägsmarsch km/h? om man ska gå 300km i fyra dygn PER DYGN???

/Dolly

man brukar iofs säga att man går fordonsmarch, så om man tänker efter så är det inte så ruggigt otroligt.

när ett kompani genomför upg med egna resurser så innebär ju inte det att man springer runt naken (även om det verkar förekomma) utan att man använder förbandets egen utrustning. det finns ju trots allt bilar med canvaspansar att tillgå inom hv

Fk Satan har ju ett TOEM. Jag fick nyss utdrag ur "TOEM med Målkatalog för Hvinsatspluton och Hvinsatskompaniledning vid Skånska gruppen". Formulering är samma, fast ett ord är utbytt:

Pluton

3.2.4.1 Hvinsatsplt skall med egna fordon kunna genomföra omgrupperingar om 300 km per dygn inom MD område. (min kursivering)

detta jämfört med p(TOEM) från 2005-03-09 Insatskompaniledning

3.2.4.1 Hvinsatskompledn skall med egna transportresurser kunna omgruppera till nytt grupperingsområde inom 300 km avstånd.

Det nämns inte att det, marsch, skall kunna ske under fyra dygn. Dock:

2. Krav på stridseffekt och uthållighet

- ha en stridsuthållighet som motsvarar tre normerande stridsmoment (= 3 x 4 dygn då H-uppgifter löses) och fordonsmarsch nämns inte i H1-H4.

Så, om eliten insats :D behöver fordon för att flytta sig, så kan vi nog utgå från att alla andra Hv-förband inte behöver förlita sig på apostlahästarna för sina marscher...

Ibland tror jag det sitter folk och ändrar i Excel/Word-dokumenten som kommer ut från HK så att det passar dem....

@Dolly : Nijmegen är ett måste i karriären som soldat tycker jag. Det är en upplevelse. Kanske inte just gåendet, det kan man vara utan, men allt runtomkring och livet på campen. Går du sen som Hv/Friv, så gäller det att hålla fanan högt. :clap:

Edit: förtydligande

Edited by 709

@Dolly : Nijmegen är ett måste i karriären som soldat tycker jag. Det är en upplevelse. Kanske inte just gåendet, det kan man vara utan, men allt runtomkring och livet på campen. Går du sen som Hv/Friv, så gäller det att hålla fanan högt. :mellow:

Ah! tusen tack..

Ska lägga det i å tankarna o sikta in mig nästa år. För det har väl redan varit enligt hemsidans fakta. :)

Anmälningstiden har gått ut, men själv marschen är inte förän vecka 29.

/ Eskil (som tänke göra Nijmegen-premiär i år. :D)