Jump to content

Civil spaning.

twintip

Recommended Posts

Någon har under en period slangat bensin ur våran gamla bil. Därför ställde vi bilen vid en vägg som på så sätt gör att man inte kmr åt bensinlocket (som de brutit sönder).

Natten till idag har någon smält choklad i påse o kastat på bilen. Nu känner jag att förövaren skall få sitt straff.

Har tänkt lägga mig i spaning i några buskar nu i 5 nätter i rad där jag utför spaning med kikare, kamera och får tag i regskylten på deras fordon.

Har ni några tips? Vad ska jag göra om de är där o slangar ?? Ska jag ringa polisen o ge regnummret eller helt enkelt straffa förövarna ensam i efterhand? Lutar åt att försöka få bilder på när de slangar och sedan ta en bild på regskylten. Men vad för straff kmr de isåfall få av vårt faktiskt usla rättsväsende? De har slangat bensin vid många tillfällen och av många bilar. Men det kan de ju inte bindas till.

Mvh, hobbypolisen twintip

• Replies 136
  • Created
  • Last Reply

Nej förfan, blanda in polisen för lite småsabotage. Dom har ju inte ens resurser att ta hand om bilstölder. Ligg du i busken och bestraffa som personligt. antingen smäller du på dom direkt om möjligheten finns, eller så tar du reg-nr kollar upp namn och adress för att sedan ta hand om problemet:D

lycka till

//Siros

Vad vill du att de ska få för straff då? Jag skulle gissa på att böter vore det vanligaste? men antar att du vill yrka på livstid eller liknande? Inget gott kan dock komma av att straffa dem själv. En äldre herre i min hemtrakt var less på inbrott o beväpnade sig med hagelbrakare o väntade. Så småningom så kom ju en tjyv o blev fastagen och undertiden de väntade på polisen (åkte ju självklart fel osv osv) så ville tjyven gå på muggen o fick det. Han smet då ut via fönstret tror jag och när den äldre herren upptäckte det så fick han hjärtinfarkt och "råkade" träffa med sitt panikartade varningsskott som han avlossade för att skrämma tjyven. Summa kardemumma så blev det tillslut så att det blev skadestånd och fängelse för den äldre herrn. Så låt dem med fullmakt utöva straffen anser jag!!

:)

Vad vill du att de ska få för straff då? Jag skulle gissa på att böter vore det vanligaste? men antar att du vill yrka på livstid eller liknande? Inget gott kan dock komma av att straffa dem själv. En äldre herre i min hemtrakt var less på inbrott o beväpnade sig med hagelbrakare o väntade. Så småningom så kom ju en tjyv o blev fastagen och undertiden de väntade på polisen (åkte ju självklart fel osv osv) så ville tjyven gå på muggen o fick det. Han smet då ut via fönstret tror jag och när den äldre herren upptäckte det så fick han hjärtinfarkt och "råkade" träffa med sitt panikartade varningsskott som han avlossade för att skrämma tjyven. Summa kardemumma så blev det tillslut så att det blev skadestånd och fängelse för den äldre herrn. Så låt dem med fullmakt utöva straffen anser jag!!

De borde ha körförbud i 5 år. Det hade varit lagom. Eller att de ersatte bensinen de stulit och sedan betalar skadestånd på 10% av sin lön i 1 år. Alternativt 20% avdraget bidrag (om de lever på det).

(Eller nackskott inför publik)

C-O M hade liknande problem med en tidningstjuv, och det vore väl trevligt om du kunde avslöja dina plågoandar på färsk gärning.

Kan dock bara avråda från att försöka ta lagen i egna händer. I första hand av moraliska skäl, i andra hand för att inte i förtid vinka farväl till en rad intressanta värnpliktstjänster.

Nja har inte tänkt straffa de ensam. Isåfall tar jag reda på var de bor och sedan helt enkelt blandar i godis i deras bensin. :)

Lutar åt att blanda socker/annat i bensinen på DERAS bilar eller att fixa bevis och sedan låta rättsväsendet ta hand om det. Alternativt både och...

De borde ha körförbud i 5 år. Det hade varit lagom. Eller att de ersatte bensinen de stulit och sedan betalar skadestånd på 10% av sin lön i 1 år. Alternativt 20% avdraget bidrag (om de lever på det).

Mina 25 öre !

Folk som slangar bensin, skiter nog i om de har körförbud på bilen. Frågan är ju om de har någon lön ?? Bidrag kanske de har...

Jag skulle ringa 112, utan att blinka !

Misstänker att polisen åker på det - vill ju gripa tjuvar.

/BA02 som skickat patruller på bensintjuvar ett flertal ggr

Nej förfan, blanda in polisen för lite småsabotage. Dom har ju inte ens resurser att ta hand om bilstölder. Ligg du i busken och bestraffa som personligt. antingen smäller du på dom direkt om möjligheten finns, eller så tar du reg-nr kollar upp namn och adress för att sedan ta hand om problemet:D

lycka till

//Siros

GRATTIS DU VINNER VECKANS ÅTAL........

Med det rådet i bagaget sitter du snabbt och förklarar dig inför jouråklagaren.....

Twintip: Spana först och ta reda på vad det för personer och om dom inte ser helt livsfarliga ut konfrontera dom och attackera dom verbalt. Kräv ersättning osv, om det går helt åt skogen går det alltid att hävada nödvärn;)

En liten anekdot..

Min grannes bil vart slangad för nått år sen av "en liga" som åkte runt till diverse bongårdar och slangade osv.

Det var killar som var runt 18 år och åkte volvo 240 och sladdade runt den lokala korvkiosken osv ni förstår.

Så bonden tog en jeep-dunk med bensin och ställde ut och skrev "Bensin" och "Rör Ej" stort på dunken. Och i benisnen la han i allmöjlig skit blästersand, socker osv.. sen efter att dunken hade stått ute i några dagar så var dunken mystiskt tom.. och sedan dess har "ligan" inte vart närheten av den gården igen. och andra frö den delen, det tog några veckor innan bilen var på vägen igen...

Ska testfota med kameran idag. Be en polare stå där o se om bilderna blir tydliga när jag kör utan blixt.

Imorgon blir det att köpa camofärg till ansiktet. (Om fotot blev godkänt) Inte så kul att bli upptäckt kanske.

Jag börjar misstänka stadens moppeponkar för dådet. Isåfall har jag planerat att anfalla dem och sedan gripa dem för hand? Alltså använda handfängsel och slå dem så pass mycket att jag får ner dem?

Hur mycket våld får jag bruka för att kunna utföra gripanden? Är det tillåtet att springa fram, sparka någon i ryggen och sedan hålla ner honom och skrika så han blir sjukt rädd och sätta på handfängslena och invänta polispatrull? Jag är nog kapabel att plocka ner de allra flera 15åringarna även om de är två. Utan problem.

Även om jag generellt vurmar för rättssäkerhet så kan jag i förhandenvarande fall rekommendera egenmäktighet avseende rättsverkan då till brottet proportionerlig påföljd inte kommer bli aktuell för tillämpning på annat sätt. Däremot bör du ju försöka undvika att skämma ut dig genom att applicera camofärg och som sjuttonåring leka krig i ett buskage vid parkeringen...

GRATTIS DU VINNER VECKANS ÅTAL........

Med det rådet i bagaget sitter du snabbt och förklarar dig inför jouråklagaren.....

Jag tycker det är synd att man i detta land är så extremt styrt av lagar som ej tilllåter dig att bli av med busen själv. man behöver inte attackera med baseballträ och krossa knäskålarna på dom. Men jag hade definitivt gett mig på killen, tagit tag i honom och gett honom en redig utskällning plus att ja ska ha ersättning. Sedan om det finns folk som anser att jag gör fel så får de ringa polisen om de vill. Jag är nästan beredd på att åka dit och komma ut med händelsen så att folk får skämmas över rätts sverige.

Folk med lite civilkurage åker fett illa till och det är synd, det är ingen som bryr sig om tattar pelle om han inte ger sig på allas bilar, det är ingen som vill honom något egentligen om han kunde uppföra sig.

Detta är rena värderingar som i vissa delar inte tycks vara i linje med lagen, men jag tycker bara så!!

//Siros

Jag tycker det är synd att man i detta land är så extremt styrt av lagar som ej tilllåter dig att bli av med busen själv. man behöver inte attackera med baseballträ och krossa knäskålarna på dom. Men jag hade definitivt gett mig på killen, tagit tag i honom och gett honom en redig utskällning plus att ja ska ha ersättning. Sedan om det finns folk som anser att jag gör fel så får de ringa polisen om de vill. Jag är nästan beredd på att åka dit och komma ut med händelsen så att folk får skämmas över rätts sverige.

Folk med lite civilkurage åker fett illa till och det är synd, det är ingen som bryr sig om tattar pelle om han inte ger sig på allas bilar, det är ingen som vill honom något egentligen om han kunde uppföra sig.

Detta är rena värderingar som i vissa delar inte tycks vara i linje med lagen, men jag tycker bara så!!

Ok, men när blev det olagligt att göra det du beskrev? Det är ju bra att känna till lagstiftning och rättsförfaranden innan man hetsar upp sig över "rätts sverige".

Jo stridsmålning kanske är att göra bort sig. Men samtidigt kommer de skita på sig av den. Plus att de inte kan identifiera sin gripare.

Nej, dom kommer inte skita på sig...däremot kommer dom att i ett senare skede ändå kunna identifiera dig, antigen som målsägande eller vittne. Såvida du inte dyker upp i rätten med camofärg förstås :)

Ok, men när blev det olagligt att göra det du beskrev? Det är ju bra att känna till lagstiftning och rättsförfaranden innan man hetsar upp sig över "rätts sverige".

Jo stridsmålning kanske är att göra bort sig. Men samtidigt kommer de skita på sig av den. Plus att de inte kan identifiera sin gripare.

Nej, dom kommer inte skita på sig...däremot kommer dom att i ett senare skede ändå kunna identifiera dig, antigen som målsägande eller vittne. Såvida du inte dyker upp i rätten med camofärg förstås :)

Iofs hade jag kanske ringt polisen anonymt.

Ska testfota med kameran idag. Be en polare stå där o se om bilderna blir tydliga när jag kör utan blixt.

Imorgon blir det att köpa camofärg till ansiktet. (Om fotot blev godkänt) Inte så kul att bli upptäckt kanske.

Jag börjar misstänka stadens moppeponkar för dådet. Isåfall har jag planerat att anfalla dem och sedan gripa dem för hand? Alltså använda handfängsel och slå dem så pass mycket att jag får ner dem?

Hur mycket våld får jag bruka för att kunna utföra gripanden? Är det tillåtet att springa fram, sparka någon i ryggen och sedan hålla ner honom och skrika så han blir sjukt rädd och sätta på handfängslena och invänta polispatrull? Jag är nog kapabel att plocka ner de allra flera 15åringarna även om de är två. Utan problem.

öööööööh?

Ska du klubba ner några småpojkar som snor bensin? Börjar ju undra vart mognadsnivån ligger. :) Polisen finns till för en viss anledning, använd dem!. Och jag tror mig nästan kunna säga att väcker du det hela till åtal sedan efter du klubbat ner dem, så är det nog inte bara "moppeponkarna" som åker dit. hmmp.

Jaha, se där - det har tillkommit lite text

Jag börjar nu smått misstänka att du hyser en del psykopatiska drag, men det kan vara bristande mognad också...

Jag vet inte riktigt hur du ska ha det - ska du skälla ut dem eller "slå dem så pass mycket att [..], sparka i ryggen, skrika och boja"? Det senare alternativet ger som sagt högsta prioritet hos polis och åklagare, fast kanske inte så som du tänkt dig...

Lugnar du ner dig kanske någon orkar redogöra för rättsläget efter VM-matchen.

Som nån sa: skippa färgen, det kommer du att få höra i all framtid. Inte så kul när du är 46 bast, kanske! :Malaj:

Efter att ha tillbringat många år med att arbeta med både tonåringar och fullvuxna kriminella kan mitt råd bara bli ett: Ge fan i våldsamheterna!

Just den där attityden, "jag kan ta dom" har lett till fler problem än du har ätit middagar i ditt liv. Du befinnner dig i Åkersberga, där har ni väl haft en hel del problem med gängrelaterat våld de senaste åren? Inte minst knivskärningar, såvitt jag vet.

Och hur vet du att de bara är två? Att du ser två betyder inte att de är ensamma. Och även om de är det just då, kanske deras polare vill blanda sig i senare. Och hur vet du att de inte försöker fighta sig ut, och sen torskar du på misshandel, för du har ju enligt egen uppgift ingen koll på vad man "får" göra. Och, snälla, glöm allt det där med sparkar i ryggen och handfängsel, för din egen skull!

Nöj dig med att plåta dom från ett säkert gömställe samtidigt som du ringer 112. Du kan njuta av adrenalinrushen när blåljusen kommer, det blir nästan lika häftigt och bra mkt säkrare! :)

Apropå gömsle: Se till att ingen ringer snuten för att DU ligger utspökad i en buske som nåt slags presumtiv våldtäktsman! :Malaj:

Här är tråden om tidningsstölder: envarsgripande och nödvärn

/Bolle

små stygga bensintjuvar :Malaj: jag gillar idén att sitta i en buske för att se vilka de är.. men ett tips är ju att om du ska ingripa så borde du ju inte vara ensam iaf.. dra med en polare också.. blir inte så tråkig väntan då heller :)

lycka till

/ Elisson :Malaj:

Är det inte en ganska stor juridisk skillnad på att ligga i bakhåll och vänta på brottslingar eller att vänta på att ett brott skall utföras. Jmf med att upptäcka ett brott som man inte förväntat sig?

och att montera upp kameror osv bör du vara försiktig med och kontrollera vad juridiken runt detta säger.

öööööööh?

Ska du klubba ner några småpojkar som snor bensin? Börjar ju undra vart mognadsnivån ligger. :/ Polisen finns till för en viss anledning, använd dem!. Och jag tror mig nästan kunna säga att väcker du det hela till åtal sedan efter du klubbat ner dem, så är det nog inte bara "moppeponkarna" som åker dit. hmmp.

Jag är inte så omogen, bara lagom... Men jag anser att bryter man sönder bilarnas bensinlock/bensinöppningar och snor bensin av massor personer så ska man få sitt straff.

Jaha, se där - det har tillkommit lite text

Jag börjar nu smått misstänka att du hyser en del psykopatiska drag, men det kan vara bristande mognad också...

Jag vet inte riktigt hur du ska ha det - ska du skälla ut dem eller "slå dem så pass mycket att [..], sparka i ryggen, skrika och boja"? Det senare alternativet ger som sagt högsta prioritet hos polis och åklagare, fast kanske inte så som du tänkt dig...

Lugnar du ner dig kanske någon orkar redogöra för rättsläget efter VM-matchen.

Okej jag ska inte anfalla någon. Jag är inte psykopat. Vet du vad en psykopat är?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Psykopat

Du borde inte uttala dig om sånt du inte vet. Du vet väl inget om min mognad? Kan väl vara mogen trots att man planerar överfall för att skydda sin egendom?

Fast sveriges egeningripandelagar är helt åt helvete. Man borde få misshandla brottslingarna tillräckligt mycket för att gripa dem. Gör man brott får man ju vara beredd på en motaktion. Om jag skulle göra sådana småbrott hade jag varit beredd på ett anfall/få stryk.

Som nån sa: skippa färgen, det kommer du att få höra i all framtid. Inte så kul när du är 46 bast, kanske! :Malaj:

Efter att ha tillbringat många år med att arbeta med både tonåringar och fullvuxna kriminella kan mitt råd bara bli ett: Ge fan i våldsamheterna!

Just den där attityden, "jag kan ta dom" har lett till fler problem än du har ätit middagar i ditt liv. Du befinnner dig i Åkersberga, där har ni väl haft en hel del problem med gängrelaterat våld de senaste åren? Inte minst knivskärningar, såvitt jag vet.

Och hur vet du att de bara är två? Att du ser två betyder inte att de är ensamma. Och även om de är det just då, kanske deras polare vill blanda sig i senare. Och hur vet du att de inte försöker fighta sig ut, och sen torskar du på misshandel, för du har ju enligt egen uppgift ingen koll på vad man "får" göra. Och, snälla, glöm allt det där med sparkar i ryggen och handfängsel, för din egen skull!

Nöj dig med att plåta dom från ett säkert gömställe samtidigt som du ringer 112. Du kan njuta av adrenalinrushen när blåljusen kommer, det blir nästan lika häftigt och bra mkt säkrare! :)

Apropå gömsle: Se till att ingen ringer snuten för att DU ligger utspökad i en buske som nåt slags presumtiv våldtäktsman! :Malaj:

Här är tråden om tidningsstölder: envarsgripande och nödvärn

/Bolle

Jag bor inte o Åkersberga. Ska byta... Iofs antagligen likadan / värre gängsituation här. Men jag misstänker att det är mopedisterna som ligger bakom, inte områdets BMW-maffia som är kapabla till värre grejjer än chokladattacker.

små stygga bensintjuvar :-( jag gillar idén att sitta i en buske för att se vilka de är.. men ett tips är ju att om du ska ingripa så borde du ju inte vara ensam iaf.. dra med en polare också.. blir inte så tråkig väntan då heller :D

lycka till

/ Elisson :)

Blir att spana, ta reda på vilka det är, fotografera ansikte, ringa 112 och sen hoppas polisen kommer i tid. Eventuellt göra en hämndaktion på deras fordon på deras hemmaplan.

Kan du inte redogöra för Sveriges "egeningripandelagar", du som är så duktig på tillämpningsområdet? Hur är det, vad får man och vad får man inte göra? Var står det? Osv...

Snälla?

twintip ta reda på vilka de är. är de vuxna "seriösa" killar så ring gärna snuten.

Om det är lokala moppegänget som behöver soppa till den skruttiga Mt5:an så går du fram och skrämmer skiten ur dom och verkligen talar om för dom så att dom för engång skull kan snappa upp uppfostringens vitala delar.

Inte f*n ringer man snuten för att ett gäng 16åriga killar tycker det är kul att pajja för andra. Typiskt drag hos vissa, blev själv fotograferad ur fönstret när jag och mina polare pallade äpplen när vi va små.

Tills den dagen vi besökte fel hus, vi fick oss livets största utskällning och skämdes rejält, och det var det som hjälpte.

Spar polisen åt de riktiga brottslingarna tycker ja

//Siros

Guest Mungoose
Fast sveriges egeningripandelagar är helt åt helvete. Man borde få misshandla brottslingarna tillräckligt mycket för att gripa dem. Gör man brott får man ju vara beredd på en motaktion. Om jag skulle göra sådana småbrott hade jag varit beredd på ett anfall/få stryk.

Ja jävlar...det har du ju rätt i. Dessutom tycker jag att polisen, eller vem som helst för den delen, borde få avrätta fortkörare direkt på motorvägen. Inget daltande med titta på körkort osv, nej..."Ner på knä...PANG!"

Jag menar, om man kör för fort får man väl vara beredd på att dö?

Ja jävlar...det har du ju rätt i. Dessutom tycker jag att polisen, eller vem som helst för den delen, borde få avrätta fortkörare direkt på motorvägen. Inget daltande med titta på körkort osv, nej..."Ner på knä...PANG!"

Jag menar, om man kör för fort får man väl vara beredd på att dö?

Ja precis så menade jag...

@twintip

Om du uppträder som du uppträder i denna sträng vågar jag sattsa en del pengar på att du kommer att åka på ett hårdare straff än de som slangar bensin...

tycker du ska tänka på STOP-regeln....

STANNA - TÄNK - ORIENTERA - PLANERA

och då framförallt de två första.....

Guest Mungoose
Ja precis så menade jag...

Hur menade du då? Det var ju du som började prata om att sparka folk i ryggen osv...i verkligheten mår man inte så bra av sånt...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...